Gå til innhold

Norske trikker blant de farligste i Europa


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (55 minutter siden):

Jeg søkte opp. Man prøver å gjøre et poeng av at en bybane går i egen trasé, noe ikke trikken gjør. Men du viser jo på bildene at trikken og går i egen trasé., selv om traséen av og til er laget slik at den tillater at biler krysser banen og i visse tilfeller deler banen i korte strekk. Som f.eks. i Vogts gate i Oslo.

Om bybane eller trikk henter strøm via pantograf eller kjøreledning i sporet, ser ikke ut til å nevnes som forskjell på disse. Begge deler kan brukes. Men bildene dine viser og at trikkene kan være identiske, så det er rett og slett sporet som avgjør om det er en "simpel" trikk, eller en "bybane". Altså man sminker grisen for å få det til å høres så mye bedre ut enn det er.

Det riktige er derfor å si det er en trikk som har egen adskilt trasé, der den ikke deler veibane, utenom noen krysninger, med annen trafikk. SÅ får det så være at noen bergensere nå blir fornærmet. 😉

Store deler av trikkelinjen  i Trondheim går i egen trase. Så er det da bybane og ikke trikk? Hmm, jeg vet ikke skal jeg være ærlig, men har ikke tilgang til artikkelen så vet ikke om de regner bybanen i Bergen som trikk. Kanskje det finnes noen trikk/bybane eksperter her som kan klarere forskjellen (om det er noen) Jeg er ikke bergenser så om noen kaller bybanen for trikk så må de gjerne det for min del :) Men bortsett fra det går alt på skinner 😛 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.Duklain skrev (1 minutt siden):

Store deler av trikkelinjen  i Trondheim går i egen trase. Så er det da bybane og ikke trikk? Hmm, jeg vet ikke skal jeg være ærlig, men har ikke tilgang til artikkelen så vet ikke om de regner bybanen i Bergen som trikk. Kanskje det finnes noen trikk/bybane eksperter her som kan klarere forskjellen (om det er noen) Jeg er ikke bergenser så om noen kaller bybanen for trikk så må de gjerne det for min del :) Men bortsett fra det går alt på skinner 😛 

Ser det ut som en gris, lukter som en gris og snøfter som en gris, ja da er det mest sannsynligvis en gris... :thumbs:

https://no.wikipedia.org/wiki/Bybane

https://bergensmagasinet.no/aktuelt/folk-forstar-ikke-hva-bybanen-er/

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2009/11/27/bybanen-for-folk-flest/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (40 minutter siden):

Ser det ut som en gris, lukter som en gris og snøfter som en gris, ja da er det mest sannsynligvis en gris... :thumbs:

https://no.wikipedia.org/wiki/Bybane

https://bergensmagasinet.no/aktuelt/folk-forstar-ikke-hva-bybanen-er/

https://www.dagsavisen.no/rogalandsavis/nyheter/stavanger/2009/11/27/bybanen-for-folk-flest/

Snowleopard skrev (40 minutter siden):

 

Digger at det var en politisk diskusjon om bybane er en type trikk. :D Skal begynne å kalle trikkelinjene i Oslo/Trondheim for bybaner fra nå av bare for å forvirre folk 😛 

Hvis også bybanen reges som trikker så er det ikke rart at vi har noen av Europas farligste trikker. I andre byer i Europa er vell det vanligere med bybane traser enn klassiske  trikketraser. Så når vi sender små tog ut i veibanen i rusjen så er det jo ikke rart det blir mer ulykker. 

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne artikkelen oppfatter jeg som useriøs. Dette har TØI også publisert tidligere, uten å egentlig fremlegge noen agenda annet enn frykt.
Undersøkelsen er også ufullstendig og ikke sammenlignbar.

"Trikken i Norge og buss i Norge". Storparten av bussene i Norge kjører ikke i Oslo sentrum, som trikken gjør. 
Når de samtidig ikke klarer utforme sikre trasser for trikken som den er tvunget til å dele med fotgjengere, så blir det for dumt å si at "trikken er farlig" Det er rett og slett omstendighetene rundt. 
Det er klart bussen på landsbygda er "tryggere", det er jo ingen i veien for den.
Alt handler om tilrettelegging, og hvor man kjører. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Snowleopard said:

Om bybane eller trikk henter strøm via pantograf eller kjøreledning i sporet, ser ikke ut til å nevnes som forskjell på disse. Begge deler kan brukes.

Jeg kan ihvertfall garantere deg at "bybanen" i Bergen ikke har en spenningsførende 3. skinne på gateplan. Store deler av vinteren er jo gatene i Bergen dekket av en utmerket elektrolytt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...