Gå til innhold

Hvordan styre elforbruk etter ny nettleie modell?


Anbefalte innlegg

Den nye nettleiemodellen er ikke ideell for kapasiteten på nettet eller forbruk og produksjon..

For folk med elbil, så er det nå med nye regler bedre å senke ladestrømmen for å komme under feks 5 eller 10Kw pr time.

Men ikke alltid like lett å beregne når man kan lade, feks når man kommer hjem og skal lage mat, dusje osv..

Men da bør man utsette ladning til slutten av timen.. Slik at det allerede er regnet ut hvor mange kwt som er brukt, og hvor mye som er igjen den timen.. Så kjøre full effekt på ladningen 5-10 siste minuttene hver time gjennom døgnet.. og stoppet før 5 eller 10 kwt var brukt.. Meget ugunstig for nettet og produksjonen.. men gunstig og eneste sikre løsning for forbrukere.. Men må og ta forbehold om man skal lage mat siste minutter i en time..

Om man bare reduserer ladning til feks 16 amp 2 fas eller 12 amp trefas, så kan man risikere å oversige de 5 kw ved feks induksjonstopp eller varmtvannsbereder.. Så det er ikke god nok styring..

Når disse effektkurvene i slutten av hver time begynner hos mange nok, vil nettet bli belastet ujevnt og bli ustabilt. Ikke gunstig. Derfor vil de måtte utarbeide ny nettleiemodell i løpet av få måneder..

Ideell nettleiemodell burde være at ladere og andre styrbare kilder styres sentralt av "everket" med full effekt når det er god produksjon og lite forbruk.. Feks netter eller i timer med mye sol og vind, og lite forbruk.. Da vil man kunne utnytte produksjonstopper og lave forbrukstimer.. Og det burde "everket" kunne styre helt ned til hver trafokrets.. Men med utgangspunkt at hver bil er innstilt med tid for seneste ferdiglading hver dag.

Det burde være krav til alle hjemmeladere til elbiler skulle være "smarte" og kunne fjernstyres..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 minutes ago, Dubious said:

Kjøp lader som kan settes til å lade om natten.

Effektleddet gjelder også om natten. Og det er effektleddet som gir smekk på regningen, så man bør ikke lade med full effekt om natten heller om man vil spare penger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp
PROuser skrev (12 timer siden):

 

Det burde være krav til alle hjemmeladere til elbiler skulle være "smarte" og kunne fjernstyres..

Da snakker vi om omfattende standardisering og digitalisering. Der er ikke markedet i dag og en utbygging som dekker dette vil koste milliarder.

Norge har gapt over for mye når vi både skal elektrifisere og være hele Europas grønne batteri. Når Russland ikke lenger leverer gass til sentral-europa, ender vi opp med strømrasjonering og enda mye høyere strømpriser til vinteren.

Lenke til kommentar

Flere av laderne kan allerede fjernstyres.

Er det rettferdig at folk i sør betaler over 100 ganger høyere pris enn de i nord?

Er det rettferdig at de i nord har hatt mva fritak på strøm siden 1969?

Vedum bør reise til Russland og slå seg sammen med kameraten Putin!

Lenke til kommentar
PROuser skrev (19 minutter siden):

Flere av laderne kan allerede fjernstyres.

Er det rettferdig at folk i sør betaler over 100 ganger høyere pris enn de i nord?

Er det rettferdig at de i nord har hatt mva fritak på strøm siden 1969?

Vedum bør reise til Russland og slå seg sammen med kameraten Putin!

Strømpris og nettleie er jo ikke akkurat samme greia..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp

Må nok jobbe litt for å holde meg under 10 kw, særlig når jeg lader bilen om vinteren

Lenke til kommentar

Her gjelder pareto prinsippet. 80 prosent av resultatet står for 20 prosent av innsatsen. Gjør du følgende så har du nok 80 prosent av resultatet:

- Start lading på timer på natta.

- Redusere ladestrømmen til 16 A e.l.

Kommer nok mer fancy styringssystemmer fra leverandører etterhvert, men ikke verdt å bruke tid på dette som privatperson før det kommer enkle løsninger man kan kjøpe. Tipper både Easee, Tibber og Zaptec kommer med løsning som er helt optimalisert til den nye modellen.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (3 timer siden):

Tipper både Easee, Tibber og Zaptec kommer med løsning som er helt optimalisert til den nye modellen.

Tibber har en "workaround" på dette: her. Jeg bruker i tillegg timer, og lader fra 22.00 til 06.00.

 

Lenke til kommentar
56 minutes ago, BIGG said:

Tibber har en "workaround" på dette: her. Jeg bruker i tillegg timer, og lader fra 22.00 til 06.00.

 

Workarounden er så dårlig at det er bedre å gjøre som over (har prøv den)... Har man noen store laster som hopper opp og ned blir det totalt ubrukelig med en slik styring.

Lenke til kommentar

Trenger forøvrig ikke alltid en smart lader for å styre slikt. Er nok å ha en smart bil.

Har man f.eks en Tesla kan man koble den direkte til f.eks Tibber og den kan styres uten at laderen trenger å være spesielt smart.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (4 timer siden):

Workarounden er så dårlig at det er bedre å gjøre som over (har prøv den)... Har man noen store laster som hopper opp og ned blir det totalt ubrukelig med en slik styring.

Jeg er ytterst sjelden avhengig av at bilen er fulladet neste morgen, derfor fungerer denne måten helt fint! Noen perioder i løpet av åtte timer med redusert lading går helt fint(for meg).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...