Gå til innhold

CD-ripping, anbefal programm...


Anbefalte innlegg

OkOK.. Greitt nok. 335 MB? BIN-filene er ikkje så alt for mykje større.. I gjennomsnitt rundt 450MB.

Eg likar å ha/høre på CD-ane mine som en heilheit. For folk som ikkje har det som ett mål, bør ikkje bruke A120%.

 

Et par ting som er bra med Alcohol120%:

- Dumping av cdar i 52X (begrensa av cd-leseren)

- Du slepp å skrive inn navna på alle låtane. Dette fiksar WinAmp av seg sjølv (sidan den kjenner igjen den virtuelle cd-en som nettop en cd...)

- Programmet taklar dessuten dei fleste formene for kopisperrer. Bl.anna SecurRom, LaserLock, SafeDisk 1 og 2, VOB ProtectCD V5 osv.osv...

- Svært oversiktlig liste over cd-ar.. nesten som cd-hylla..

- Direkte utbrenning av BIN - filene...

 

Osv..

 

Eg har ikkje prøvd Flac, sikkert bra det og..

 

Eg er ivertfall svært fornøgd med virtuell cdrom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-quintessential player er ifølge DinSide det raskeste rippepgm for tiden.

Men hvem vil ha det raskeste programmet?

Det som er viktig er kvaliteten på de filene du får ut, om det så tar 4 ganger så lang tid! :cool:

 

Gå for CDex eller EAC, da får du resultater som er helt på topp.

jeg driter i om det tar 20 ganger så lang tid, jeg vil ha kvalitet

Lenke til kommentar

Sånn skal det gjøres. Jeg ripper ikke til .mp3, men til .ogg.

 

Hvis jeg har lasta ned en cd og kjøper den etter det, så ripper jeg den på nytt SELV.

 

Jeg bruker "EAC" til å rippe CD'er og "dBpowerAMP" til å converte musikk som ligger på harddisken.

Endret av shamanix
Lenke til kommentar

Eac er det beste rippeprog!

 

men hvis man vil holde seg til ett program for riping brenning avspilling organiserning osv. av digitale media er j. river mediacenter det beste du kan få.

 

der har du også muligheten til secure ripping som i eac men du klarer deg med ett program til alt. Du slipper et prog til ripping, et til taging, et til avspilling og et til brenning. Da har du også støtte for de aller fleste formater.

 

Det spiller og organiserer også bilder og film.

Lenke til kommentar
Drit i hva alle sier, utenatt de som anbefaler EAC. Særiøst, det er BEST.

Hehe, drit i alt hva de andre sier, neida det må du ikke, eac er bra. Men eg kan ikke si at det er det beste, er vel heller en smaksak om hvilket rippeprogram som du/eg liker.

Eg bruker audiograbber 1.82 og mediacenter 9.0 til mp3 ripping. Begge støtter lame, som er det viktigste anngående lydkvaliteten.

Lenke til kommentar
Drit i hva alle sier, utenatt de som anbefaler EAC. Særiøst, det er BEST.

Hehe, drit i alt hva de andre sier, neida det må du ikke, eac er bra. Men eg kan ikke si at det er det beste, er vel heller en smaksak om hvilket rippeprogram som du/eg liker.

Eg bruker audiograbber 1.82 og mediacenter 9.0 til mp3 ripping. Begge støtter lame, som er det viktigste anngående lydkvaliteten.

Saken med EAC er vel først og fremst selve lesingen (rippingen) av CD'en. Jeg bruker selv EAC fordi så fort du har gjort innstillingene èn gang (det er endel av dem :) ), er det bare å sette inn en CD og trykke på "start". Søk på Hydrogenaudio forumet for informasjon om hvorfor EAC er sett på som det beste/sikreste programmet å rippe med (teknisk sett).

 

Generelt kan du bruk programmet du personlig liker best å rippe med, men støter du på problemer, f.eks. rare "blippblopp" lyder i de filene du har rippet, gi EAC en sjanse. Rask ripping som Din Side o.l. liker å teste er ikke alltid å foretrekke. Du kan fort få overraskelser i etterkant ved gjennomhøring av resultatet. Jeg liker bedre å vite om EAC støtte på problemer under rippingen, enn et program som ripper mye fortere, men ikke sier noe om hvordan resultatet ble eller om det var problemområder på CD'en.

 

Enkodingen til MPC, MP3, Ogg Vorbis, AAC, FLAC osv. er et trinn senere i prosessen og har egentlig ingenting med rippingen å gjøre, men det gjøres ofte av samme program siden det er enklere og gir filer som er ferdig komprimert og tagget ved noen få museklikk.

 

Om en foretrekker et program som er best teknisk sett (EAC?) eller best på brukergrensesnitt får en selv avgjøre.

Lenke til kommentar
Generelt kan du bruk programmet du personlig liker best å rippe med, men støter du på problemer, f.eks. rare "blippblopp" lyder i de filene du har rippet, gi EAC en sjanse.

Tenker du på hakk/klikke lyder i en mp3 fil, om det er så kan det være mangen årsaker til det.

For noen årsiden var det harddiskene som var årsaken, i dag kan det være cd-rom/dvd/brenneren som kan være av dårlig kvalitet.

Selv har eg fått meget bra kvalitet på mine mp3 filer eg har rippet, en av grunnen er min meget bra cd-rom, plextor ultraplex 40Max. Den er gammel, men er meget bra enda.

Du nevner instillingene i eac, det er mangen instillinger i audiograbber også. Men som eg sa så er eac ett meget bra rippeprogram, men det er det andre som også er.

Har lovlig versjon av audiograbber 1.82, mediacenter 9.0, dBpowerAMP, Musicmatch jukebox 8.2.

Eg bruker media center 9.0 til å organisere og spille filmer og musikk, rippe en plate er det lenge siden eg har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...