lada1 Skrevet 30. juni 2022 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2022 Jeg prøvde Skatteetatens skattekalkulator for en person som driver eget firma (ENK). Jeg trykket 0 i "lønn og naturalytelser" og tastet inn tallet for overskuddet fra firmaet (ENK) under "Overskudd fra annen næring" (et moderat beløp - ca 200.000 kr - siden dette er et startup). Da fikk jeg til resultat 0 (null) i trygdeavgift. I *skatteoppgjøret*, som kom i disse dager, står det et solid beløp for trygdeavgift. Hva har jeg gjort feil? Jeg bare lurer på om Skatteetaten har gjort en feil og vedkommende burde klage på skatten. Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 30. juni 2022 Rapporter Del Skrevet 30. juni 2022 Ring Skatteetaten og spør så får du svar med en gang. Mye enklere. Lenke til kommentar
lada1 Skrevet 30. juni 2022 Forfatter Rapporter Del Skrevet 30. juni 2022 5 hours ago, Milhouse85 said: Ring Skatteetaten og spør så får du svar med en gang. Mye enklere. Jeg var ute etter en "second opinion". Det kan hende at ansatte i Skateetaten ikke er perfekte. 1 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 1. juli 2022 Rapporter Del Skrevet 1. juli 2022 Problemet er at når man regner skatt så er overskudd annen næring og personinntekt fra enkeltpersonforetak to forskjellige ting. For de fleste med enkle forhold er disse like eller det er bare en tilnærmet ubetydelig forskjell pga skjermingsfradrag. (Store forskjeller kan f.eks være pga av underskudd til fremføring i personinntekt) Man må derfor legge inn det som for de aller fleste er samme tall to ganger for å få riktig beregning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå