Gå til innhold

Fredag får vi ny nettleie: Dette er apparatene du må passe på

Anbefalte innlegg

830kWh i juli. Dette er oss når vi bruker så lite strøm som overhodet mulig når vi er hjemmeboende i vårt rekkehus fra 1972 (vi byttet alle vinduer og dører for 7 år siden). Uten noe som helst varme/ac på strøm gjennom måneden. Vi har ingen mulighet til å montere varmepumpe som jeg også tror gjelder mange som bor i rekkehus. Vi har ladet en elbil med 40kWh batteri kanskje 3-4 ganger i løpet av samme måned,  om natten. Med alt fra 20 til  70% strøm på batteriet fra før av. Vi lager varm middag til alle 3 omtrentlig hver dag ( ~25 av 30 dager per måned ) etter kl. 19 om kvelden, når vi er hjemme. Det består typisk av 1 stekepanne og 1-2 små kjeler. Innimellom stekeovn eller airfryer.
image.png.1af968207bacf6edcd00e011b907d8fb.png

På en kald vintermåned ligger vi typisk opp i 2000-2700kWh avhengig av hvor kaldt det er. Jan og feb 2021 hadde 2700kWh per måned. 2020 og 2022 2000kWh per måned. Mars måned ligger fra 2000-2400kWh.

Vi er 3 i husstanden og forsøker å minimere dusjbruken. Har hatt sparedusjhode i 25 år og bytter de jevnlig. Vurderer å bytte til jethode. Jeg og min samboer dusjer om morgenen før vi skal -på- jobb (av hensyn til kollegaer i kontorlandskap) og etter trening 3-4 ganger i uken. Vi dusjer i 3-5min hver oss per dusj. Tenåringsdatter ~20 dusjer om kveld og bruker nok noe lenger tid enn oss pga. hårtykkelse/lengde. Vi har varmekabler på badet som er helt av om sommeren og på lunk 21-23 om vinteren. Mange gamle rekkehus fra 70-tallet har også krypkjeller fordi de skulle bygges billigst mulig. Ergo lekker man også varme den veien.

Det er helt opplagt at brorparten av strøm går til ren oppvarming om vinteren og ikke nødvendigvis VVS. Vi dusjer ikke mer om vinteren. Varmekablene på badet kombinert med avtrekksvifte er hovedsaklig for å unngå fuktskader. Samboer har også giktproblemer som gjør at vi ikke kan ha det iskaldt på badet om vinteren.

Jeg vil tro mange bor i samme type boligmasse som oss og ikke har hatt råd til å bytte ut alle dører og vinduer (de færreste har gjort det rundt her). Vi sløser ikke på noen måte med strøm og ser ikke helt hvor det skal være så enkelt å spare strøm.

Det jeg ser er at de som enkelt sparer strøm enten bor i nymoderne hus eller leiligheter hvor strømbildet blir helt annerledes. Eller alene og/eller uten barn (uten andre å ta hensyn til) med gode muligheter for  vedfyring.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 (takk for meg) skrev (5 minutter siden):

830kWh i juli. Dette er oss når vi bruker så lite strøm som overhodet mulig når vi er hjemmeboende i vårt rekkehus fra 1972 (vi byttet alle vinduer og dører for 7 år siden). Uten noe som helst varme/ac på strøm gjennom måneden. Vi har ingen mulighet til å montere varmepumpe som jeg også tror gjelder mange som bor i rekkehus. Vi har ladet en elbil med 40kWh batteri kanskje 3-4 ganger i løpet av samme måned,  om natten. Med alt fra 20 til  70% strøm på batteriet fra før av. Vi lager varm middag til alle 3 omtrentlig hver dag etter kl. 19 men kanskje 25 av 30 dager per måned. Det består typisk av 1 stekepanne og 1-2 små kjeler. Innimellom stekeovn eller airfryer.

På en kald vintermåned ligger vi typisk opp i 2000-2700kWh avhengig av hvor kaldt det er. Jan og feb 2021 hadde 2700kWh per måned. 2020 og 2022 2000kWh per måned. Mars måned ligger fra 2000-2400kWh.

Vi er 3 i husstanden og forsøker å minimere dusjbruken. Har hatt sparedusjhode i 25 år og bytter de jevnlig. Vurderer å bytte til jethode. Jeg og min samboer dusjer om morgenen før vi skal -på- jobb (av hensyn til kollegaer i kontorlandskap) og etter trening 3-4 ganger i uken. Vi dusjer i 3-5min hver oss per dusj. Tenåringsdatter ~20 dusjer om kveld og bruker nok noe lenger tid enn oss pga. hårtykkelse/lengde. Vi har varmekabler på badet som er helt av om sommeren og på lunk 21-23 om vinteren. Mange gamle rekkehus fra 70-tallet har også krypkjeller fordi de skulle bygges billigst mulig. Ergo lekker man også varme den veien.

Det er helt opplagt at brorparten av strøm går til ren oppvarming om vinteren og ikke nødvendigvis VVS. Vi dusjer ikke mer om vinteren. Varmekablene på badet kombinert med avtrekksvifte er hovedsaklig for å unngå fuktskader. Samboer har også giktproblemer som gjør at vi ikke kan ha det iskaldt på badet om vinteren.

Jeg vil tro mange bor i samme type boligmasse som oss og ikke har hatt råd til å bytte ut alle dører og vinduer (de færreste har gjort det rundt her). Vi sløser ikke på noen måte med strøm og ser ikke helt hvor det skal være så enkelt å spare strøm.

Det jeg ser er at de som enkelt sparer strøm enten bor i nymoderne hus eller leiligheter hvor strømbildet blir helt annerledes. Eller alene og/eller uten barn (uten andre å ta hensyn til) med gode muligheter for  vedfyring.

Men det snakkes om effekt, ikke energi som du snakker om. Det er å senke effekten, ikke bruke mindre energi/strøm. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Salvesen. said:

Men det snakkes om effekt, ikke energi som du snakker om. Det er å senke effekten, ikke bruke mindre energi/strøm. 

Kapasitetsleddet står i vedlegget og det snakkes forøvrig litt om begge deler i alle tråder.

Effektleddet er også basert på hvordan man bruker strømmen og som man ser i vedlegget så havner vi på 5-10kW effektleddet når vi bruker minst mulig strøm samtidig. Ergo å komme under 5 virker nærmest umulig når man ikke klarer det på en sommermåned når man bruker minst strøm gjennom hele døgnet og minst ting står på samtidig i løpet av døgnet.

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (18 minutter siden):

Kapasitetsleddet står i vedlegget og det snakkes forøvrig litt om begge deler i alle tråder.

Effektleddet er også basert på hvordan man bruker strømmen og som man ser i vedlegget så havner vi på 5-10kW effektleddet når vi bruker minst mulig strøm samtidig. Ergo å komme under 5 virker nærmest umulig når man ikke klarer det på en sommermåned når man bruker minst strøm gjennom hele døgnet og minst ting står på samtidig i løpet av døgnet.

Vi kommer helt fint under, men vi har to elbiler og her styrer vi ladingen for å komme under 5. Men vi har også ett nytt rekkehus.

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (10 timer siden):

830kWh i juli. Dette er oss når vi bruker så lite strøm som overhodet mulig når vi er hjemmeboende i vårt rekkehus fra 1972 (vi byttet alle vinduer og dører for 7 år siden). Uten noe som helst varme/ac på strøm gjennom måneden. Vi har ingen mulighet til å montere varmepumpe som jeg også tror gjelder mange som bor i rekkehus. Vi har ladet en elbil med 40kWh batteri kanskje 3-4 ganger i løpet av samme måned,  om natten. Med alt fra 20 til  70% strøm på batteriet fra før av. Vi lager varm middag til alle 3 omtrentlig hver dag ( ~25 av 30 dager per måned ) etter kl. 19 om kvelden, når vi er hjemme. Det består typisk av 1 stekepanne og 1-2 små kjeler. Innimellom stekeovn eller airfryer.

Hvorfor kan du ikke montere varmepumpe? Det er den enkleste måten å spare masse strøm?

Lenke til kommentar

Kor stort areal er det snakk om @Theo343 (takk for meg)
Huset eg vaks opp i frå 1976 var vel rekna til 180m2 over to etasjar. Grunnflata er vel rundt 100m2. Så langt eg veit var vi aldri over 5kW på ein time. Utan elbil så klart. Trur faktisk målaren på veggen over komfyren viste opp til 5-6kW.

Den gongen var det også overforbruk så alt over 3kW var svært dyrt.
Fordelen så lenge eg budde heime var at vi hadde vedfyring med ved som vi hogg på garden han kom frå.
Kostnaden var diesel på traktoren og straum til saga. Dei kjøpte seg varmepumpe til erstatning for vedfyringa etter at eg hadde flytta ut.

Vedfyring var kun når vi var heime. På dagtid/natt sto det ein panelomn på mellom 500 og 1000W i stova for at det ikkje skulle bli for kaldt. På kjøkkenet sto panelomnen på 250W (trinn 1 av 3) eller noko slikt med døra att slik at det var det einaste rommet med ok temp når ein kom heim. Elles var det litt varme på romma til meg og systera som var i underetasjen, kan tenke meg maks 250-500W.
Trur det var Electrolux panelomnar med grå farge og brytar og termostat framme på eine sida.

Verstingen på den tida var nok den klassiske stråleomnen over døra på badet. Kor mykje den brukte veit eg ikkje, men det var ikkje akkurat behageleg varmt på vinteren.

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (19 minutter siden):

Fordi mange rekkehus områder ikke tillater det.

Det må gjelde luft/luft eller luft/vann i så fall. Vann/vann har ingen utedel og da har de vel heller intet grunnlag for å forby det. 

Man trenger ikke vannbåren varme fra før for å bruke vann/vann. En viftekonvektor eller to tilsvarer innedelen til luft/vann, og med på kjøpet får man varmtvannsproduksjon. Men det blir en del dyrere installasjon da siden det må bores energibrønn. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Ketill Jacobsen said:

Det er sjelden forbudt. I verste fall kan utedelen støydempes i stor grad! Innedelen er ditt problem og plager ikke naboen.

Problemet er ikke en uteenhet for varmepumpe. Problemet er ti eller 50 slike. Alle i forskjellig kvalitet, og med forskjellig grad av vedlikehold (dårlig vedlikehold=støy/vibrasjoner). Hva styret tillater av slike installasjoner står i vedtektene, og bør respekteres.

Et annet argument er estetikk. Mange borettslag tillater ikke installasjoner over rekkverk.

Konklusjon: Skal du ha varmepumpe, bo i enebolig uten slike regler.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, J-Å said:

Det finnes varmepumper som er koblet til ventilasjonssystemet. Enten avtrekksvarmepumper eller integrerte løsninger med balansert ventilasjon. Da er det ingen utedel, og  ikke mer støy enn fra vanlig balansert ventilason.

Hva slags ventilasjonssystem?  Tenker du på de gamle ventilasjonslukene i yttervegg?

Lenke til kommentar
5 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Det er sjelden forbudt. I verste fall kan utedelen støydempes i stor grad! Innedelen er ditt problem og plager ikke naboen.

Samtlige jeg kjenner som bor i rekkehus eller 4 manns bolig har forbud mot montering av varmepumpe luft-luft med utedel. Vi har også sett saker med enkelte som har trosset forbudet fra styrene i boligfeltet og blitt pålagt å fjerne dem. Det var noen år da omtrent alle i boligfeltet skulle skaffe disse billigst mulig og montere de selv uten nødvendig kunnskap samt ikke eksisterende vedlikehold som førte til nattestøy over tid pga utslitte lagre og lignende i viftedelen.

I boligfeltet er det grovt esitmert 50% eneboliger, 35% rekkehus, 10% 4-manns/2-manns boliger og 5% leilighetshus. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (19 minutter siden):

Samtlige jeg kjenner som bor i rekkehus eller 4 manns bolig har forbud mot montering av varmepumpe luft-luft med utedel. Vi har også sett saker med enkelte som har trosset forbudet fra styrene i boligfeltet og blitt pålagt å fjerne dem. Det var noen år da omtrent alle i boligfeltet skulle skaffe disse billigst mulig og montere de selv uten nødvendig kunnskap samt ikke eksisterende vedlikehold som førte til nattestøy over tid pga utslitte lagre og lignende i viftedelen.

I boligfeltet er det grovt esitmert 50% eneboliger, 35% rekkehus, 10% 4-manns/2-manns boliger og 5% leilighetshus. 

Så rart, dette har jeg aldri hørt om før. Bor i rekkehus hvor alle har varmepumpe og leiligheten før var liten blokk med 10 leiligheter hvor alle hadde varmepumpe der også. Har bodd i en borettslag leilighet uten varmepumpe men var ikke noe forbud.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, Salvesen. said:

Så rart, dette har jeg aldri hørt om før. Bor i rekkehus hvor alle har varmepumpe og leiligheten før var liten blokk med 10 leiligheter hvor alle hadde varmepumpe der også. Har bodd i en borettslag leilighet uten varmepumpe men var ikke noe forbud.

At man selv ikke sitter med fasiten for alle i landet er årsaken til at man bør ha noe mer balansert diskusjon rundt temaet og justere holdninger om hva man mener "alle andre" kan gjøre. Hvilken landsdel man bor i kan ha også stor betydning ift. det bildet. Eller så kan vi alle sitte å synes at ting er rart fordi man ikke setter seg inn i andres situasjon. Som regel forbeholdt politikere eller de med interessekonflikter.

Forrige rekkehuset (1980 standard) jeg bodde i på romerike var det heller ikke lov med varmepumpe.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (2 minutter siden):

At man selv ikke sitter med fasiten for alle i landet er årsaken til at man bør ha noe mer balansert diskusjon rundt temaet og juster holdninger om hva man mener "alle andre" kan gjøre. Hvilken landsdel man bor i kan ha også stor betydning ift. det bildet. Eller så kan vi alle sitte å synes at ting er rart fordi man ikke setter seg inn i andres situasjon. Som regel forbeholdt politikere eller de med interessekonflikter.

Ja mener ikke jef sitter på fasiten bare aldri hørt om det så det var interessant 

Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (29 minutter siden):

At man selv ikke sitter med fasiten for alle i landet er årsaken til at man bør ha noe mer balansert diskusjon rundt temaet og justere holdninger om hva man mener "alle andre" kan gjøre. Hvilken landsdel man bor i kan ha også stor betydning ift. det bildet. Eller så kan vi alle sitte å synes at ting er rart fordi man ikke setter seg inn i andres situasjon. Som regel forbeholdt politikere eller de med interessekonflikter.

Forrige rekkehuset (1980 standard) jeg bodde i på romerike var det heller ikke lov med varmepumpe.

Spørs om ikke mange av disse reglene blir avskaffet fremover. Et forbud mot å installere varmepumpe vil helt sikkert senke verdien på leilighetene/rekkehusene en god del nå som strømmen har blitt så dyr. Det samme gjelder evt. forbud mot solceller på taket. Vi så noe tilsvarende for borettslag for noen år siden, da det var mange som forbød lading av elbil. Det gikk fort utover antall interessenter på visning når elbilandelen av nysalget passerte 80% og man så skriften på veggen mhp. verdien på leilighetene. Nå kappes omtrent borettslagene om å tilby gode lademuligheter. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Luft til luft varmpeumpe er oppskrytt, og dekker ikke husets behov, ikke mitt i hvert fall. Vår gir fra seg altfor mye vann, så jeg har mistet lysten på å kjøpe inn flere da en antagelig ikke er nok. I begynnelsen satte jeg en bøtte under pumpen, men den frøs fast i bakken.

Jeg synes luft til luft varmepumpe fungerer bra inntil det blir kuldegrader. Da tar den pauser og begynner å ise.

Sitat

Alle som har en varmepumpe vil fra tid til annen merke at den stopper opp og at det ikke lenger blåser varm luft fra innedelen. Dette skjer i vintersesongen og varer som regel fra 5 – 10 minutter. Det betyr imidlertid ikke at det er noe galt, men handler om at utedelen går inn i avriming.

https://boligkanalen.no/mitsubishi/hvorfor-stopper-varmepumpen-innimellom

Hvis jeg ikke er påpasselig med å rydde vekk snø blir det skøytebane som presser på grunnmuren. Nå har jeg lært: Hårføner eller kokt vann i blomsterkanne for å smelte vekk is på utedelen. Hammer for å slå vekk istappene under den og ishakke til skøytebanen. Noen bruker varmematte. Problemet er egentlig mengden vann den avgir i et fra før av litt fuktig hus.

Varmen kryper ikke rundt hjørnet eller spres til naborommene selv om dørene står oppe. Dessverre ble parafinbrenning forbudt, som ga en jevn, og lun varme. Vedovnen gir bare en liten lunk. Hvis jeg skal få igjen varmen i huset (og i meg) som den var tidligere om vinteren, må det totalrenoveres og adskillige kroner til. Eller å flytte.

Varmepumpen er stilt inn på 21 grader, men på kalde dager er det 13- 14 grader i huset når jeg våkner. Og enda kjølligere i underetasjen. Må ty til panelovnene/løse oljeovner, som skulle være overflødige etter at pumpen kom i hus. Føler meg lurt.

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...