Gå til innhold

Mange klimaskeptikere i Norge

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

06:04 

Mange klimaskeptikere i Norge

Mens åtte av ti italienere mener at klimaendringene er menneskeskapt, er det bare seks av ti nordmenn som mener det samme, viser en EU-studie.

Studien har tatt for seg innbyggernes holdninger til klimaforskning og klimaendringer i seks europeiske land. Nordmenn skiller seg ut som de mest klimaskeptiske.

Hele 24 prosent av nordmennene som er spurt, sier at de ikke tror klimaendringene er menneskeskapt. Kun ti prosent av italienerne sier det samme.

EU-studien er del av EU-programmet Horisont 2020. I tillegg til Norge og Italia, er Irland, Polen, Tyskland og Storbritannia med i studien.

Kun 49 prosent av nordmennene mener at temperaturstigningen det siste århundret er større enn på 1.000 år. For de andre landene ligger samme tall mellom 62 og 74 prosent. (NTB)

Det var litt overraskende. Jeg har alltid sett for meg Norge som et land hvor innbyggerne var mer enige i vitenskapelige resultater enn i mange andre land. Men, det henger kanskje sammen med en viss form for "alternativisme"... f.eks. Snåsamannen har jo fått mye "respekt" i Norge (selv om han er en sjarlatan/scam), og det er sagt at et problem i moderne tid har vært det at man har et mer "subjektivt" forhold til vitenskapelige resultater; man velger å tro på det man allerede har tiltro til, og forkaster den vitenskapen som ikke passer en selv. Dette kan henge sammen med sosiale medier; igjen, de har sosiale medier over hele verden så hvorfor akkurat Norge?

Eller er det så enkelt at det er kjølig klima i Norge sammenlignet med Italia? Ser jo i USA, hvor det er nesten 50 grader... her sutrer vi livet av oss lenge før 30. Det gjør i alle fall jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Resirkulering  av  plast er scam og mye tyder på at grønt skifte også kun er sprøyt. Mange lot seg lure i 30+ år med tanke på resirkulering av plast og enkelte har ikke fått det med seg ennå. I Norge er det faktisk en del resirkulert plast i emballasje, men kvaliteten er ikke bra og vi får lide for at store selskaper ikke når målene i de fleste andre deler av verden.

Hvorfor er grønt skifte sprøyt? Vi har ikke "grønn" energi til dagens forbruk av energi og ressurser og forbruket skal dobles gjentatte ganger i et raskere tempo enn man greier å gå grønt. Man vil havne mer og mer bak skjema samtidig som det er satt absurde mål. Med kun én leverandør av energi og råvarer som faller bort (Russland) ser man energikrise, matmangel og priser som går i taket.

Det mennesket lever ikke i pakt med naturen. Vi gjør store inngrep og vi forbruker ressurser og produserer avfall i et høyt tempo. Mennesket skaper elendighet over alt hvor det eksisterer. I 1940 var det 2,3 milliarder mennesker, nå passerer det straks 8 milliarder (sent i år eller tidlig neste år). Det kan hjelpe å minke antall mennesker, men det er neppe en debatt som noen ønsker å starte.

På oppdrag fra den ideelle organisasjonen Ocean Conservancy har McKinsey beregna at hele 25 prosent av all plast som ender i havet, opprinnelig ble innsamla til avfallshåndtering. Årsaken er at enorme mengder plast er dumpa i Asia. Lokalsamfunn og elver i mange asiatiske land har blitt fylt opp med berg av plast. Mesteparten av dette har vært ulovlig importert.

I Malaysia har for eksempel flere titall selskaper importert avfall fra minst 14 land og regioner, blant annet USA, Japan, Canada, Storbritannia og EU. De fleste har operert ulovlig uten lisenser. Over 50.000 tonn skal nå sendes tilbake.

Hun sa at britiske selskap har eksportert 50.000 tonn plastavfall ulovlig til Malaysia de siste to årene. Avfallet som kommer til Malaysia, brennes, havner på søppelfyllinger og fører til store miljøødeleggelser i lokalmiljøene.

– La det ikke være noen som helst tvil. Hvis dere sender søppelavfall til Malaysia, vil dere få det i retur, sa miljøministeren.

https://tv.nrk.no/serie/hvorfor-plaste/sesong/1/episode/3
https://tv.nrk.no/serie/hvorfor-plaste/sesong/1/episode/2/

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan sikkert si mye om avfallshåndtering, ja, og hvor mye "resirkulering" det egentlig er. Men selv om det ikke er bra betyr ikke det at global oppvarming ikke finner sted og er menneskeskapte.

Lenke til kommentar

Når vi ikke greier å leve i balanse og med bra livskvalitet for alle med dagens antall mennesker bør vi i alle fall ikke bli flere før vi har et annet levesett og en bedre utførelse, kanskje ikke da heller.

Global oppvarming er som en religiøs bevegelse. Ivar Giaver mener at temperaturen er usedvanlig stabil. Mengden CO2 har økt  uten at temperaturkurven følger etter.

https://www.mediatheque.lindau-nobel.org/videos/34729/ivar-giaever-global-warming-revisited/meeting-2015
image.thumb.png.8d450e35dcfa2d0850e5a5d6b889a7a0.png
image.thumb.png.bd8752cf4667294f66cb3f7bec6b27a6.png
image.thumb.png.5f68d939d8b3f40c857655c6d4b78b16.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
10 minutes ago, BadCat said:

Når vi ikke greier å leve i balanse og med bra livskvalitet for alle med dagens antall mennesker bør vi i alle fall ikke bli flere før vi har et annet levesett og en bedre utførelse, kanskje ikke da heller.

Global oppvarming er som en religiøs bevegelse. Ivar Giaver mener at temperaturen er usedvanlig stabil.

https://www.mediatheque.lindau-nobel.org/videos/34729/ivar-giaever-global-warming-revisited/meeting-2015

Det er klimafornekting som er en religiøs bevegelse, siden det går imot 90% av etablert vitenskap.

Ikke nødvendigvis at 90% vitenskap er sannheten/virkeligheten, men hva er mest sannsynlig?

Det er en religiøs bevegelse når man fornekter grunnleggende vitenskapelige resultater, som at Jorden ikke er i sentrum for universet (eller er flat).

Man kan aldri vite 100%, men det er bedre å vite enn å tro.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Global oppvarming er som en religiøs bevegelse. Ivar Giaver mener at temperaturen er usedvanlig stabil og at det i perioden som brukes ikke er noe nevneverdig endring i mengden CO2 som kan brukes som argument om at det er der utfordringen ligger.

Han som jobber for en såkalt libertariansk  tankesmie kalt Heartland Institute? 

Joda, han er en sjarlataner når det gjelder klimaendringer. Tjente sikkert mye på å selge navnet sitt som nobelprismottaker. 

En skal lese og forstå fysikken bak. Ikke kom med navnet til enkelte. Og det å hevde at temperaturen har vært stabil, og at man ikke kan knytte det til mengden karbondioksid, sier jo sitt -- for alt av data viser tvert i mot det motsatte. 

Det er en ting nordmenn gjør i motsetning til mange europeere. Vi er mer på sinnelag med USA og spesielt deres rednecks enn mye av Europa, så det meste av deres dumheter får mye plass her til lands. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Caprica said:

Det er klimafornekting som er en religiøs bevegelse, siden det går imot 90% av etablert vitenskap.

Ikke nødvendigvis at 90% vitenskap er sannheten/virkeligheten, men hva er mest sannsynlig?

Det er en religiøs bevegelse når man fornekter grunnleggende vitenskapelige resultater, som at Jorden ikke er i sentrum for universet (eller er flat).

Man kan aldri vite 100%, men det er bedre å vite enn å tro.

Jeg har ikke etterfølgere, så jeg har mitt klimavtrykk med god samvittighet selv om det er mange ganger større enn et gjennomsnittlig avtrykk. Jeg kommer aldri til å nå nivået til summen av avtrykket til mine potensielle etterfølgere. Synderne er de som får barn som igjen får barn og vil bidra til et hinsides avtrykk når det legges sammen.

Kjøp dere kondomer  hvis dere vil bidra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Just now, BadCat said:

Jeg har ikke etterfølgere, så jeg har mitt klimavtrykk med god samvittighet selv om det er mange ganger større enn et gjennomsnittlig avtrykk. Jeg kommer aldri til å nå nivået til summen av avtrykket til mine potensielle etterfølgere. Synderne er de som får barn som igjen får barn og vil bidra til et hinsides avtrykk når det legges sammen.

Kjøp dere kondomer  hvis dere vil bidra.

Du har selvsagt rett i dette, i utgangspunktet... i tidligere tider ville det kanskje blitt en eksponentiell utvikling. I fremtiden er veksten kanskje noe annet, noen mener det stabiliserer seg rundt 12 milliarder... men det er jo bare mer eller mindre kvalifisert gjetting.

Hvis man tenker at avkommet sitt har eget ansvar funger ikke argumentet ditt.

Men ja, det funker på en måte en del, fordi det ikke er enten eller, på noen måte.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
24 minutes ago, BadCat said:

Du og Matt Daemon skal vel skite i ei bøtte så dere kan så poteter på Mars. :p

Sette poteter, heter det!

Leste om en som hadde flyktet fra Nord-Korea. Han var syk og hadde mange ukjente parasitter i kroppen. Legene i Sør-Korea mente det kom av at de brukte mannskjit på jordene der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...