plankeby Skrevet 27. juni 2022 Del Skrevet 27. juni 2022 (endret) Nå belyser Aftenposten en kjent problemstilling. At ufaglærte som jobber med mennesker på institusjon, boenhet eller timebasis kan misbruke sin stilling grovt gjentatte ganger. Uautorisert personale kan etter overgrep og vold forsette å arbeide med sårbare mennesker. Det er kun autorisert personell som kan miste retten til å arbeide med sårbare mennesker etter grove overgrep. Aftenposten belyste den 21. Juni 2022 flere saker med uautorisert personell som har forgrepet seg seksuelt på brukere osv. De kan fortsette å jobbe med de samme brukere. Stedet de, er ansatt gir en oppsigelse, men personen kan søke samme jobb annet sted. Brukere som trenger helsehjelp har lite vern mot uautorisert personale som egentlig er uegnet. Dette har forbannet meg i mitt yrke i 20 år nå. Blir så jævlig forbanna. Har erfaring med ufaglærte som aldri burde jobbe med mennesker etter sin misbruk av stillingen overfor brukere. Men de kan fortsette. Da dem ikke har noen autorisasjon å miste. Vi må finne en løsning på at man ikke risikerer å ansette uautorisert personale med historikk på misbruk av klienter. F..n meg på tide. Selv om noen her inne vil være uenig, da noen mener dette er hevnlyst: Et av lovforslagene som utvalget foreslår i rapporten, er at helsetilsynet eller statsforvalteren skal kunne fatte vedtak om å frata uautoriserte retten til å søke arbeid i helsevesenet. Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/i/mroWzl/hun-trodde-hun-var-trygg-paa-boinstitusjonen-saa-tok-nattevakten-kontak Endret 27. juni 2022 av plankeby Lenke til kommentar
Gjest fd4b0...3c3 Skrevet 27. juni 2022 Del Skrevet 27. juni 2022 Jeg er selv autorisert helsefagarbeider. Dessverre skjer det ganske mye dritt i psykiatrien. Innen helse har dessverre psykiatri ofte lav status blant helsepersonell. Økt risiko for utagerende atferd blant brukere/pasienter, ugunstig arbeidstid, samt lavt lønn - og særdeles få faglærte på jobb - gir et veldig ugunstig arbeidsmiljø. På en av arbeidsplassene jeg jobbet, var vi alltid 7 på vakt - der kravet var at minst 1 måtte være faglært. Som regel var det 1 eller 2 som var faglærte. Men ikke sjelden, spesielt i helger, på netter og i ferietider var det hele 7 ufaglærte som styrte skuta.... Helt hinsides spør du meg. Så hva skjer da? Jo; man ansetter "hvem som helst" - som er villig til å arbeide. Mister du jobben, kan du lett få deg ny jobb i en annen kommune ved å ta en kjapp telefon. Ofte er det nok med at man kjenner noen som har en fot innenfor - og vi som har arbeidet i helsa, vet hvor lett det er. Bakgrunnssjekk er det så som så med. Det samme med referanser. Dessverre kjenner jeg flere som aldri skulle jobbet mer i helseomsorgen. Siden jeg poster anonymt, skal jeg tillate meg å nevne en konkret historie (men jeg har flere). Dette skjedde vel å merke for 10 år siden (+/-). Ei ung jente i tenårene var plassert på enetiltak i regi av barnevernet - og hadde alltid to voksne som fulgte henne hele døgnet. Ofte satt en ansatt på kontoret, eller var på andre steder på området. Slik at demme jenta ofte var alene med en miljøarbeider. Jeg la fort merke til en mann på 50+ som var litt i overkant glad i klemmer. Det var noe med denne personen som gjorde at jeg fulgte litt ekstra godt med. Så la jeg merke til at han ofte fikk ereksjon under klemme-seansen. Men når det er sagt; oppførte han seg aldri "vemmelig" eller noe jeg vil anse som grovt. Men; han gjorde mange "rare ting". Før jeg varslet, snakket jeg med denne jenta om dette. Jeg gikk rett på sak! Og spurte henne om hva hun tenkte om det. Svaret jeg fikk overrasket meg litt. Hun svarte: "Det skjer hele tiden - ikke bare med han, så jeg tenker ikke engang på det..." Jeg tok deretter saken opp muntlig med min leder. Der ble jeg møtt med stillhet og h*n skiftet kjapt tema. Derfor skrev jeg også en såkalt synergimelding - på det interne journalsystemet. Når en slik melding skrives. Så piper mobiltelefonen til alle lederne i regionen, og de blir tvunget til å skrive et tilsvar. Jeg tror også Fylkesdirektøren får denne meldingen. Litt usikker her. Hva skjedde? Jo, JEG sluttet å få flere vakter..... Fra å jobbe 50 timer i uka (!) på dette tiltaket, fordi jeg var faglært og fordi jeg hadde "kontroll på skuta". Til null, niks og nada. Veldig spesielt. Særlig fordi jeg viste hvor mye de slet med å få vaktene til å gå opp. Det verste er at jeg har flere eksempler. Så ja; her må noe gjøres. Helt klart! Anonymous poster hash: fd4b0...3c3 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 27. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2022 (endret) Jobber selv som autorisert personell blant flere assistenter. Som det nevnes, er lønna lav og ikke mye å stå etter med, tanke på alt man står i. Jeg er autorisert personale med høyskole og videreutdanning, over 20 års fartstid. Lønna i 100% stilling er under kr 500.000. Så folk utenfor forstår hvor lønna ligger. Kommunalt. De helt ufaglærte kan ha kraftig personlighet og høyt ego, som skaper merarbeid for andre. Nå er det ofte ønske om å spare litt på lønnsutgifter, så man ansetter så mange ufaglærte som mulig. I hverdagen møter jeg assistenter som lirker fra seg mye svade og er lite kollegiale. Et par kollegaer er klare på at å være faglært bare er tull osv. Noe av oppførselen er også dårlig, men ikke sterkt kritikkverdig overfor brukere. Selv om flere ansatte reagerer på dårlig opptreden fra ufaglærte, skjer det ingenting fra ledelse. Det kan like mye handle om å ikke orke personalkonfliker fra ledelse. Noen ganger er det også relasjoner til ledelse involvert. Jeg sier ikke at autorisert personale alltid er perfekte. Var først et sted i svært mange år, der alle var autorisert. Opplevde aldri trakassering og dårlig oppførsel fra kollegaer da. På stedet jeg er nå tillates det til og med at assistenter prater dritt rett i ansiktet på sin leder. Overgrep med vold og seksuell utnyttelse fra ansatt vil alltid reageres på. Men merker meg at kravene til assistenter er meget lav, både i personlighet og generell oppførsel. Gode kollegaer forsvinner og enkelte assistenter er fornøyd. Utfordringen med lavt eller ingen faglig refleksjon i arbeidsgruppen, er at man selv mister noe av troen på seg selv og eget engasjement. Litt utenfor tråden jeg startet, men et innspill til innlegget over. Selvsagt finnes det nok av meget gode ufaglærte også, med reell innsats og gode ferdigheter. Visse døgntilbud har ingen krav til utdannelse hos ansatte. Selv ikke videregående. Endret 27. juni 2022 av plankeby Lenke til kommentar
Gjest fd4b0...3c3 Skrevet 27. juni 2022 Del Skrevet 27. juni 2022 plankeby skrev (5 minutter siden): De helt ufaglærte kan ha kraftig personlighet og høyt ego, som skaper merarbeid for andre. Det er også mitt inntrykk. Mitt inntrykk av "deres grad av suksess" måles gjerne i form av popularitet og relasjonsbygging hos pasient/bruker. Samt hvordan de "styrer andre" (type, helgevakter/ekstrahjelp). Ofte er det dem med størst personlighet som har mest innsigelser og som indirekte styrer (og føler de kan styre) i mye større grad enn hva de burde gjøre..... og det skaper merarbeid. Ja! Jeg skal ærlig talt si jeg er glad jeg ikke lengre jobber i den bransjen. Selv om jeg har litt dårlig samvittighet når jeg leser om mangel på faglærte og nå nylig, i lokalavisa her jeg bor - der de meldte om over 3000 ledige vakter. Men jeg orker ikke lengre giftige trynefaktor-miljøer. Merkelig nok blir jeg ofte godt likt og plassert høyt på trynefaktorlista. Så jeg har alltid hatt det nokså enkelt i jobbsammenheng. Men enkelte miljøer jeg har vært borti, har en nærmest barnehagementalitet blant ansatte. Helt latterlig hva voksne - og da ofte kvinner - kan finne på å gjøre. De beste arbeidsplassene jeg har besøkt, har hatt enten en 50/50 balanse mellom menn og kvinner. Eller et overtall menn. Dette er også en kjent ting blant folk i helsa. Er det menn på jobb - blir det roligere, mindre fjas og mindre mobbing internt. Anonymous poster hash: fd4b0...3c3 Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 27. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2022 (endret) Mitt inntrykk er at det er ganske likt mellom kvinner og menn på å spre litt giftig arbeidsmiljø. Det er interessant å se hvordan ledelse ofte lar seg begeistre av de som er litt sleske. Det blir lett noe krasj med faglærte som vil ha samarbeid og refleksjon med brukeren for best mulig utvikling. Noen assistenter hemmer brukeren i økt selvstendighet og evne til god psykisk helse. Hos private, aktører kan jo det være positivt, da man holder på brukeren lengre. Jeg håper også å komme meg bort. Skal ikke svartmale alle ufaglærte, det blir feil. Men som faglært går noe av tiden på å lære kollegaer grunnleggende ferdigheter som å forstå det norske samfunnet. Som faglært har jeg litt å lære av noen assistenter, særlig evnen til å smigre ledere og skaffe seg makt. Saken er uansett at jeg ønsker mere sanksjoner til ufaglærte som utnytter brukere govt. Endret 27. juni 2022 av plankeby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå