Milhouse85 Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 (endret) Jeg (prøver) å restaurere en gammel VW T3 fra 1989. Bilen var original i sølvfarge, men ble spraylakkert av tidligere eier i bronse. Det var rustdannelse mellom originalfargen og spraylakken. Jeg begynte derfor å skrape/pusse vekk dette. Der det åpenbart er bart metall (etter å ha gått løs med vinkelsliperen) sprayet jeg over med Brunox bare for å skape en beskyttelse. Jeg har Hammerrite spray på boks. Jeg har fått vekk mye rust, med Ferrobet + vanlig sandpapir. Tanken er å pusse det så fint og "smooth" som mulig, og spraye over. I dag regner det som fy. Det er mye naken metall (se bilder). Tåler dette en dag eller to med regnvær? Her virket det som det er en type gummi - der det er rust under denne "forseglingen". Hva bør jeg gjøre her? Holder det med å bare spraye på med Hammerrite? Jeg har også litt Brunox i et malingspann igjen... kanskje jeg bør legge på dette under før lakkering? Andre synspunkter? Jeg har aldri gjort noe lignende før. Dette gjør meg særdeles usikker Jeg føler jeg har gått litt vel hardt til angrep på bilen. Takk for svar! Tips meg gjerne om andre ting jeg bør tenke på også. Endret 26. juni 2022 av Milhouse85 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 Ville tatt en ny runde med alkohol og rustmelk, men bortsett fra det så går det nok fint. Lakk er det eneste som virkelig forsegler karosseriet, så straks du begynner å spraye på tettemassen og grunningen så bør du ta et ekstra skippertak for å få det overlakkert og støvtørt før første regnbyge. Vet ikke hvor fint du vil ha det, men lakkering utendørs kan forårsake pollen, støv, fluer og drit. Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 Ville satt opp et telt eller portabel garasje Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 26. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2022 Gavekort skrev (2 minutter siden): Ville tatt en ny runde med alkohol og rustmelk, men bortsett fra det så går det nok fint. Lakk er det eneste som virkelig forsegler karosseriet, så straks du begynner å spraye på tettemassen og grunningen så bør du ta et ekstra skippertak for å få det overlakkert og støvtørt før første regnbyge. Takk for svar. Hammerrite skal være rustbeskytter, grunning og lakk i ett. Jeg har fire bokser (4x 400 ml) det er kanskje i det minste laget for fronten av bilen. Men så lenge jeg får en beskyttelse til start. Så håper jeg det holder. Hehe. 😜 Lenge til neste lønning. Så får klare meg med det jeg har. Når regne stopper blir det nok litt mer pussing - kanskje en såpevask for å få vekk støv og drit (?), før jeg runder av med alkohol før sprayingen begynner. Men helt ærlig... Jeg har ikke peiling på hva jeg holder på med. Jeg gjør bare det som høres sånn passe fornuftig ut teoretisk i hodet mitt. Hah. 😜 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 26. juni 2022 Del Skrevet 26. juni 2022 Så lenge mediet du har på metallet ikke er porøst, slik som vanlig grunning, så tåler det regn. Eksponert metall må du bare pusse blankt og preppe på nytt for lakkering. 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 28. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2022 Oppdatering. ikke så alt for ille resultat til å aldri ha gjort noe slikt før (ser bedre ut på bildet enn i virkeligheten, hehe). Gikk med nesten fire bokser. Usikker på hvor tykt jeg skulle spraye på. Det ble vel sånn omtrent to lag. Kanskje i det tynneste laget. Jeg aner ikke. Til høyre inne i lykta, ser man noe jeg tror er en jording - eller noe lignende. Jeg "glemte" å dekke til denne. Håper ikke det har noe betydning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå