Cascada81 Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Oslo er en hovedstad. Hvis man har reist litt rundt i Europa, ser man at hovedstedene ofte skiller seg vesentlig ut fra andre byer i samme land. Det gjelder særlig dersom hovedstaden er dominerende i befolkningssammensetningen i landet, for eksempel Tallinn, Riga, Vilnius, København, Reykjavik, Dublin, osv. Det finnes selvfølgelig også storbyer som lever sitt eget liv, men er gjerne en av flere storbyer i et mye større land, for eksempel Liverpool, Hamburg, Krakow, Barcelona osv. Oslo er viktigste by både innenfor både politikk, media og økonomi. Det er klart det er forhold som preger bybildet. Tror både Oslo og andre byer kunne sett noe annerledes ut, dersom man bevisst hadde gått inn for at for eksempel tyngdepunktet for børs og næringsliv skulle ligget andre steder. Trondheim er en sentral by innenfor utdanning og teknologi, og det er jo noe som har påvirket både bybilde og befolkningsutvikling i byen. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Sentrifiseringen er nok heller et resultat av manglende infrastruktur. Problemet er ikke privatbilismen, men at privatbilismen ofte er eneste reele måte å komme seg rundt på, og derav jo mer man bygger ut jo lenge må man kjøre i smale bygater for å finnet et parkeringshus. Sentrene blir også ofte lagt til traseer der buss går forbi og veitilknyttningen er god, men resultatet er også ofte at mer infastruktur blir lagt ditover. Mens handlegatene ofte er starten/slutten på en trase/rute, og blir ofte bygd inn på et hjørne som følge av at man originalt bygde den urbane bebyggelsen i nærheten av vannet for å ha tilgang på båtfrakt. Sentrene blir også bygd såpass langt ute fra eksisterende bebyggelse at etter 10-20år er de fortsatt ikke bygd inn i mange mindre urbane områder. Og det er nok litt av gimmicken som gjør større byer til større byer: Plutselig er gateplan i handlegata på et gjennomfartsområde, i stede for en kant nede ved havna. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 ForTheEmperor skrev (På 24.6.2022 den 22.18): Hvis Bergen lå i Telemark, Trondheim i Innlandet, Stavanger i Vestfold/Telemark og Kristiansand flyttes rett med grensen til Vestfold, ville disse byene ligne på Oslo? Da mener jeg som en typisk europeisk storby som det Oslo minner meg om. Veldig vanskelig å svare på med mindre du fyller inn flere detaljer om denne hypotetiske by-flyttingen. Hvordan ser du for deg at det skal skje? Er det byggene eller folkene du mener skal flytte på seg eller er det likegyldig om f.eks disse byene krymper mens Drammen, Moss og Sarp/Fredrikstad og kanskje Horten vokser til samme størrelse som de du nevner? Hvilke f.eks Bergenske kvaliteter mener du i så fall skal flytte til Oslofjorden? Eller tenker du at f.eks stor-Oslo kan vokse til 2 millioner? Er det samferdsel du er ute etter eller politikkk, makt, næringsliv, vannforsyning, strømforsyning og denslags? Jeg er gjerne med på å diskutere hypotetiske endringer men må nok ha litt mer kjøtt på beinet for å "sette opp" scenariet du ønsker. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 22. oktober 2022 Del Skrevet 22. oktober 2022 Problemet er at det bor for få folk i Norge, se til Sverige, Gøteborg og Stockholm er ikke så veldig mye forskjell på men de er på hver side av landet. Tipper hvis Bergen hadde hatt over halv million innbyggere så ville den vært mer lik Oslo, men de kommer seg, se på bybanen som skal bygges ut enda mer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 onkel_jon skrev (8 timer siden): Problemet er at det bor for få folk i Norge, For få for hva da? Hva er det du tenker man skal oppnå? At Kristiansand etc ligner mer på Oslo? I så fall hva er hensikten med å få byene til å ligne mer på hverandre? Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 qualbeen skrev (På 21.10.2022 den 20.44): Stort sett nesten bare Oslo som tilbyr et sentrum og en handleopplevelse som frister mer til fots enn via bil. Eller? Stavanger har en ganske attraktiv sentrumsløsning? -k Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 del_diablo skrev (16 timer siden): Sentrifiseringen er nok heller et resultat av manglende infrastruktur. Problemet er ikke privatbilismen, men at privatbilismen ofte er eneste reele måte å komme seg rundt på, og derav jo mer man bygger ut jo lenge må man kjøre i smale bygater for å finnet et parkeringshus. Sentrene blir også ofte lagt til traseer der buss går forbi og veitilknyttningen er god, men resultatet er også ofte at mer infastruktur blir lagt ditover. Mens handlegatene ofte er starten/slutten på en trase/rute, og blir ofte bygd inn på et hjørne som følge av at man originalt bygde den urbane bebyggelsen i nærheten av vannet for å ha tilgang på båtfrakt. Sentrene blir også bygd såpass langt ute fra eksisterende bebyggelse at etter 10-20år er de fortsatt ikke bygd inn i mange mindre urbane områder. Og det er nok litt av gimmicken som gjør større byer til større byer: Plutselig er gateplan i handlegata på et gjennomfartsområde, i stede for en kant nede ved havna. Når jeg som barn/ungdom bodde på landet så var drømmen de store kjedene. «Tenk om vi en gang kan få McDonalds» Når jeg som voksen bor i by så er det i stor grad ikke-kjeder som gjør at et område oppleves som verdt å bruke tid på. Det tilbudet kjeder byr på kan i stor grad erstattes av en nettløsning, eller noe slags hybrid hvor varen uansett sendes ut fra et lager, og man kan bruke nett eller et «showroom» for å vurdere produktet. Den virkelige appellen ligger i å kjøpe ski av noen som går mye på ski og som vil hjelpe deg å finne noe som passer akkurat deg. Eller å spise middag på et sted hvor de legger sin flid i å ha et bedre håndverk enn konkurrenten. Det synes mer hyppig i bedrifter hvor eieren er i lokalet 5 dager i uka. -k Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 (endret) 53 minutes ago, Simen1 said: For få for hva da? Hva er det du tenker man skal oppnå? At Kristiansand etc ligner mer på Oslo? I så fall hva er hensikten med å få byene til å ligne mer på hverandre? Nei grunnen til at Oslo er såpass større enn andre byer er jo fordi det er såpass mange fler som bor her og ja det er jo det han spør om hvorfor ligner ikke de andre byene mer på Oslo. Altså da tenker jeg at han mener et stort sentrums område med drabantbyer rundt. Endret 23. oktober 2022 av onkel_jon Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Tenker du sånn som Heimdal utenfor Trondheim, Åsane utenfor Bergen og Forus/Sandnes utenfor Stavanger? Og et nettverk av gågater som i de samme byene? Eller er det t-bane du tenker på? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-ZwZXKsIXQp Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Hvorfor benytte energi på å diskutere et totalt hypotetisk og dustete spørsmål ? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. oktober 2022 Del Skrevet 23. oktober 2022 Eg har nok ikkje forstått premisset, men er det så stor forskjell på ein norsk småby, halvstore byar, Oslo, og til europeiske byar og hovudstadar? Den einaste forskjellen er ser er at med fleire innbyggarar så får ein fleire arbeidsplassar og tilbod, større behov for kollektivtransport, og dermed større press på sentrumsarealet. Mine umiddelbare tankar er at om Trondheim, Bergen og Stavanger lå under ein time frå Oslo så hadde dei blitt forstadar kanskje drabantbyliknande. Då hadde Oslo hatt omtrent alle byfunksjonar utanom innbyggararane som då hadde budd utanfor Oslo. Hadde Bergen blitt ein forstad til Oslo så hadde Bergen sett veldig analeis ut ettersom nesten alt arealet kunne blitt brukt til bustadar. Eg vil nok påstå at Bergen liknar meir på Oslo enn ein drabantby nettopp fordi Bergen er ein ganske stor by som må ha alle byfunksjonalitetar sjølv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå