Gå til innhold

Prosessor,ram,hardisk,overklokking

Anbefalte innlegg

Skal ha meg prosessor. Hva skal jeg velge?

AMD XP 2000: koster 2799,-

Er vist kjappere enn P4 2Ghz(men lurer på om dere vet om den er kjappere en P4 2Ghz med 512"chance")?

Hvordan er det med overklokking, kan jeg kjøpe en P4 1,8 og trimme denne slik at den blir kjappere en Xp2000 ville gjort??

Hvordan er det med systembussen, de sies at systemet kan bli ødelagt når denne overklokkes(finnes det harddisker som tåler dette? Har lest på noen att de står UDMA-100 og -133 på noen få(er dette systembussen, og isåfall vil den på 133 tåle overklokkingen mye bedre vel??). Og hva med ram og resten av bussystemet, er intel eller amd best her.Har hørt mye om Rambus og skulle tro att dersom cpuen jobber mot rammen konstant så vil mye av ytelsene ligge ved hjelp av kjapp ram her?

Og hva må jeg passe på når jeg velger hovedkort(tenker på trimming og usb2 osv)??

Jeg skal bruke pc'en til spill for de meste, hva ambefaler dere av prosessorer,ram og hovedkort??

Beklager for en kansje litt surrette mail. Sikkert full av feil,men klokka er 2 på fredagsnatta :smile:

Trygve Andre

(en som trodde han hadde peiling,heilt til eg sku kjøpe:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bestille det samme som jeg har gjort til meg selv :

- Asus A7V333 kovedkort (DDR333!)

- AthlonXP 1900+

- Corsair 512MB DDR XMS2700, CAS 2, w/Heat Sink (fra quad.no) - meget dyrt minne, men bra.

For kjøling anbefaler jeg Alpha PAL8045 og en 80mm Papst 2050 rpm, 19dB vifte fra Microplex.no

Lenke til kommentar

Skal du overklokke, er det kun FSB klokking som funker på Intel, mens XP KAN låses opp (Litt kinkig) så FSB er nok det enkleste. Ulempen med FSB klokking er at alle andre buser også øker hastigheten. Et HK hvor du kan sette bushastigheten på busene separat finnes, men jeg husker ikke hva det heter. Om du FSB klokker øker hastigheten på AGP og PCI busen også, og du kan få problemer med skjermkort, HD osv.

Om du skal klokke så ligg unna RAMBUS. den er etter sigende meget lite OC villig.

Lenke til kommentar

På harddisker står det på noen: UDMA-100 og -133(er dette systembussen, og isåfall vil den på 133 tåle overklokkingen bedre?? som "m-kane" sa: Der finnes et HK hvor du kan sette bushastigheten på busene separat finnes, men jeg husker ikke hva det heter. Noen her som vet de? Men hva er bushastigheten på en P4 1.8Ghz??

Hva betyr:HK me sis chipset??

Tror jeg går for P4 jeg

Lenke til kommentar

Både XP2000+ og P4 2000 Northwood er noe av det ypperste du kan kjøpe i dag. Forskjellen i ytelse er vel knapt merkbar i praksis, men AMD er nok litt bedre på office applikasjoner mens tilsvarende P4 Northwood er kjappere på spill. Lest test her:

http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/0201...0107/index.html

Hvis pris ikke spiller noen rolle, er det vel ett fett.

Om overklokking av den beste XP og P4 kan du lese her: http://www6.tomshardware.com/cpu/02q1/0201...0128/index.html

I dag er det kun Maxtor som støtter ATA 133 standarden for sin største harddisk. Noen mener at det er minimalt med forskjell mellom ATA 133 og ATA 100.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...