sedsberg Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 (endret) Har et Soundblaster AWE32 (CT3670) hvor det høres ut som gresshopper ved noen av FM-lydene. Vet noen om dette er normalt eller har jeg et defekt kort? Fra AWE32: monkey1_awe32.mp3 Fra et SB16: monkey1_sb16.mp3 Endret 14. juli 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 30. juni 2022 Del Skrevet 30. juni 2022 Utrolig søkt forslag, men slenger det ut uansett. Dette gjelder FM? Så da altså kun output fra OPL chippen? Legger merke til at det er rimelig stabil puls på gresshoppa. Har du vurdert om det er forstyrrelser fra en av viftene? Eventuelt putta fingern i en og testa om det kutta gresshoppa? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. juni 2022 Del Skrevet 30. juni 2022 (endret) Ville gått igjennom mixeren og slått av / dempet / mutet alt som ikke trengs. Spesielt ulike input. Dette er neppe noe galt direkte med OPL siden lyden alltid er der. Endret 30. juni 2022 av vidor Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 30. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2022 (endret) Det gjelder kun FM. All annen lyd er helt OK. Tviler på det er vifter som slår inn. Er kun PSU-vifte i denne PC-en. Men har prøvd i mange PC-er. Alltid lik lyd. Den har ikke egen OPL-chip. Denne er tydeligvis innebygd i en av Creative sine chipper. Det er derfor jeg lurte på om det kanskje var normalt. Er også samme lyd om jeg skrur av alt av effekter. Endret 30. juni 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. juni 2022 Del Skrevet 30. juni 2022 Hadde AWE32 selv og hørte aldri noe i nærheten av en konstant "gresshoppe" på FM. Høres heller ikke ut som noe klassisk elektronikklyd, så vanskelig å si hva dette er hvis du kun kjører ut FM. Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 30. juni 2022 Del Skrevet 30. juni 2022 Ja ok. Ååååårevis siden jeg hadde AWE32, så kunnskapen er vel lik null nå. Har et SBLive! (CT4670) i retropcn nå. Men kan ikke si jeg noengang har reagert eller lagt merke til noe pulsing i FM signalene altså. Men siden det vedvarer i flere maskiner kan du jo utelukke en hel masse, som sloten i hovedkortet og alt. Kanskje det rett og slett er intern voltregulator som begynner å reise? Evt. noen caps? Start en tråd inne hos Vogons.org, er jo ikke en ting de ikke har vært borti før. Lenke til kommentar
Deimos_Anomaly Skrevet 1. juli 2022 Del Skrevet 1. juli 2022 (endret) Generelt mye flutter i AWE32 klippet (sett bort fra gresshoppelyden). Spenningsregulator, kondensatorer som nevnt over. Noe krøll med klokkegenerator kanskje. Endret 1. juli 2022 av Deimos_Anomaly Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. juli 2022 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2022 (endret) Er ganske sikker på at det må være et driverproblem. Fikk installert Windows 98 og der er lyden helt fin. Edit: Var driverne. Funker nå perfekt i DOS og Win3.11, helt uten gresshopper! Endret 14. juli 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå