Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Eiendomsmegler la ut boligsalgrapport med personnummer på Finn.no...

Gjest b0547...2ba

Anbefalte innlegg

Gjest b0547...2ba

Jeg beklager at jeg ikke har klart å skrive dette på en mer sammenhengende måte, men jeg er mega stresset & det blir det beste jeg får til akkurat nå. Jeg trenger sårt noen råd, så vær så snill,  les allikevel.

Eiendomsrapporten lå altså ute på Finn.no, med synlig personnummer på et avbildet dokument, en hel uke, innen det ble oppdaget. Fri for hvem som helst å laste ned.  Meglerfirmaet meldte så fra om tappen, som de skal, til Datatilsynet. 

Første visning var dagen før tappen ble oppdaget, men grunnet lite oppmøte av potensielle kjøpere, så var det åpenbart nødvendig med flere visninger.  Selv om vi var meget misfornøyde med megler etter det som hadde skjedd på Finn.no, så prøvde vi allikevel å bite i det sure eplet, for å fortsette med å få huset solgt. 

Til tross for at meglerfirmaet sa de "la seg flate" i forhold til tabben, så var det plutselig null pågangsdriv fra deres side, etter første visning var unnagjort.  De kunne i det minste, som plaster på såret, gitt oss noen ekstra dager med "økt synlighet" på boligannonsen, syns jeg.  Men nei, de "la seg så flate" at vi nærmest måtte mase fra vår side, for å holde det gående. Hvorpå megleren omsider ringte og sa at han hadde 2-3 par som var interreserte i en visning. Han hadde satt opp en bestemt dag, men ventet fortsatt på bekreftelse fra dem. 

SÅ ble vi nærmest "ghostet" inntil sent dagen før neste visning.  Selvfølgelig fordi alle hadde avlyst. D.v.s. dersom de parene han snakket om overhodet eksisterte i utgangspunktet.

Med det så mistet vi liksom all tillit til megler & firmaet, og ønsker egentlig bare å finne en ny.  Det lar seg dessverre ikke gjøre, hvis vi må betale for den "suppa" som har oppstått først, før det er lovlig å starte på nytt med ny megler & igjen får penger å betale med.

Så, ENDELIG, mitt spørsmål; hvor grov skal feilen/tappen være fra meglers side, for at vi har rett til å skrinlegge det hele ?

NB! Bare så det er sagt;  det er ikke noe unormalt galt med huset som har ført til lite interresse, men snarere verdien på huset som er en smule for høy for mange. Det er heller ikke billig å holde ved like, og umulig for oss snart, når bankrenter går opp.  Vi er selfølgelig også klar over at det ikke er meglers feil om det lite interresse for huset, MEN det hjelper heller ikke når feil/mangler blir oppført flere steder enn nødvendig. Som f.eks. allerede på bildet over planløsning, som nettopp kun skal dreie seg om planløsning,  og som er noe av det første som møter blikket i et prospekt.

Anonymous poster hash: b0547...2ba

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ikke grunn nok til å "heve kjøpet" av tjensten. Men om en fagkyndig tredjepart kan si at megler har gjort en slepp jobb, så er det mulighet for prisavslag.

Dere er ikke de eneste som sliter med å selge til "antatt pris" nå om dagen. Renteøkningene vil nok føre til en kortvarig nedgang i boligpriser framover.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Dette er noe dere burde ha oppdaget dagen annonsen ble lagt ut.
Joda, det er en feil av megler, men skal nok mer enn dette for at dere skal slippe å betale.

Mulig det, men det er i utgangspunktet ikke vår oppgave. Spesiellt ikke når firmaet har en dedikert persjon, i tillegg til megler, til å dobbelt-sjekke prospekt/salgsrapport innen den blir lagt ut. Man regner liksom med at ting er iorden da. I tillegg så de jo dokumentene de tok kopi av, og la dem in i ordnet rekkefølge, når den først ble satt sammen. I det øyeblikk personnummer blir lagt ut, så kan det være for sent allerede, men ok, jeg hører hva du sier.  Takk. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Axefjord said:

Det er nok ikke grunn nok til å "heve kjøpet" av tjensten. Men om en fagkyndig tredjepart kan si at megler har gjort en slepp jobb, så er det mulighet for prisavslag.

Dere er ikke de eneste som sliter med å selge til "antatt pris" nå om dagen. Renteøkningene vil nok føre til en kortvarig nedgang i boligpriser framover.

Ok, takk for svar, og vi har fått prisavslag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...