Gå til innhold

Kaptein døde under tankinspeksjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personbårne gassmålere gir nok forholdsvis liten effekt på slike ulykker. Sjekk av at atmosfæren i tanken er trygg må gjennomførast før ein entrer tanken. Har ein fyrst klatra ned og deretter får alarm på gassmålaren så er det ikkje gitt at ein klarer å klatre opp igjen.

Då er det nok betre effekt av å etablere en slags sikring som hindrer fysisk tilgang før tanken er klargjort, eventuelt at det personlege verneutsyret er både gassmålar og pusteluft.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (46 minutter siden):

Då er det nok betre effekt av å etablere en slags sikring som hindrer fysisk tilgang før tanken er klargjort, eventuelt at det personlege verneutsyret er både gassmålar og pusteluft.

Eventuelt bare følge de rutiner de allerede har.

Toskeskap fra en russisk kaptein kostet han livet - ikke mangel på fysisk sikring eller personlige gassmålere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Simen1 said:

Eventuelt bare følge de rutiner de allerede har.

Toskeskap fra en russisk kaptein kostet han livet - ikke mangel på fysisk sikring eller personlige gassmålere.

Jeg kjenner ikke detaljene for internasjonalt farvann, men det er mye som kan defineres som toskeskap. Det finnes mange muligheter, enkle grep og rutiner som kan hindre slikt. Det er for øvrig mange måter å bruke en mobil måler på. 

VOC var tidligere regnet som "bare lukt" blant enkelte, men takket være standhaftige fagfolk på kontinentet ble dette også et krav i Norge. Krav til måling, maskebruk og rensing, for bare noen få år siden.  

Tekniske, ogranisatoriske og menneskelige barrierer er noen av dem, som kan hindre cowboyvirksomhet. Sistnevnte er uvurderlig, og har reddet utallige liv.  

Lenke til kommentar

Har jobbet mye i rom med inertgass i elektronikk verden/logistikk. Kan umulig se hvordan dette skal ha ført til hjertestans hos personen, eller er det stor forskjell på slik inertgass? Har jobbet i slike rom i "timesvis" selv om en egentlig skal begrense det til kortere perioder. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Har jobbet mye i rom med inertgass i elektronikk verden/logistikk.

Det er forskjell på inertgasser, eller rettere sagt sammensetning. Jeg antar disse tankene er fylt med kun nitrogen ettersom det ikke er tenkt at mennesker skal oppholde seg der under noen omstendighet før rutinene for adkomst (og pustbarhet) er utført. I elektronikkverden, f.eks serverhaller, så brukes en pustbar inertgass med redusert oksygennivå + argon for å unngå at blodet mettes med nitrogen (fare for dykkersyke/slag/infarkt). Slike blandinger er dyrere enn kun nitrogen. I tillegg kan det være avgasser fra tankinnholdet i den tanken. Denne tilleggsfaren har man ikke i serverrom.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Det er forskjell på inertgasser, eller rettere sagt sammensetning. Jeg antar disse tankene er fylt med kun nitrogen ettersom det ikke er tenkt at mennesker skal oppholde seg der under noen omstendighet før rutinene for adkomst (og pustbarhet) er utført. I elektronikkverden, f.eks serverhaller, så brukes en pustbar inertgass med redusert oksygennivå + argon for å unngå at blodet mettes med nitrogen (fare for dykkersyke/slag/infarkt). Slike blandinger er dyrere enn kun nitrogen. I tillegg kan det være avgasser fra tankinnholdet i den tanken. Denne tilleggsfaren har man ikke i serverrom.

Takk for info! Ja det er vell billigere å pøse på med nitrogen. Der jeg har oppholdt meg er i lager hvor elektronikk befinner seg(les elkjøp varehus bare at det ikke er elkjøp) hvor dette er gjort for å få ned forsikringskostnader. Det skal være mulig å oppholde seg der i mindre perioder for vedlikehold etc.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Det skal være mulig å oppholde seg der i mindre perioder for vedlikehold etc.

Forskjellen ligg i om det er inertgass som reduserer oksygennivået, eller inertgass som fortrenger oksygenet. Til bruk i rom der det kan være personar så brukar ein inertgass som ofte er nitrogen iblanda litt oksygen, CO2, og diverse andre gassar. Ein treng ikkje å fjerne all oksygen for å hindre brann, sjølv med ein reduksjon på nokre få prosent er det svært mykje vanskelegare å få fyr på ting, men folk toler heilt fint oksygenfattig atmosfære. 

Til industriell bruk slik som i tankar så er det enklare og billegare å fylle opp med ein inertgass som til dømes nitrogen til all anna luft blir pressa ut. 

Lenke til kommentar

Atmosfæren i en tank etter lossing er maximum 8% O2. Dette er SOLAS krav. Ingen overlever en slik atmosfære og jeg anser det umulig for at en kaptein på en oljetanker ikke vet dette. Med mindre vi ikke får vite hele sannheten, og at tanken faktisk var (forsøkt) ventilert, så høres dette ut som enten selvmord, mord eller overstadig beruselse. Det er også mistenkelig at han ønsker å gå ned for å vurdere hvor mye last som er igjen. Dette gjør man enkelt fra topp med instrumenter og dipping utstyr.

Endret av jahooo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Ikke nitrogen på en oljetanker.

What Is An Inert Gas System (IGS) On Ships & Tankers? (maritimemanual.com)

At en kaptein kan gå ned på en tank som ikke er klargjort er smått utrolig. Vedkommende har brutt alle barrierer som finnes. Alle rederier som opererer i dag må ha et ISM-system som dekker tank-entring. Mangel på dette vil avdekkes av årlige inspeksjoner gjort av oljeselskapene (vetting). Ser at det var Teekay som var charter her, de hadde ikke godkjent et skip fra et rederi uten et godkjent ISM-system. Her er det nok flere detaljer som ikke er kommet fram.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...