peterjohn Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 Hei, jeg lurer på hvis jeg kan bygge små terrasser bare 10 kvm i forn av hoved inngang i Juli men det ser at det kommer mer regn dette år og jeg vet ikke hvis det er greit og maling klass 1 immpregnert terrasse bord etter en månad i august for eksample. Lenke til kommentar
Avero Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 (endret) Spørsmålet ditt er ikke så veldig godt formulert. Spør du om det går greit å beise/male impregnerte terrassebord en måned etter at terrassen er bygget ferdig? Når kan jeg begynne å beise min nye terrasse | Nordsjö Norge (nordsjo.no) Hvor snart kan en ny terrasse beises? - Jotun Uteinspirasjon Sitat Vi får ofte spørsmålet hvor tidlig kan jeg beise når jeg har bygget min nye terrasse. Og svaret er ganske enkelt: så snart treverket er tørt. Å beise en terrasse som er våt kan sammenliknes med å påføre solkrem på våt hud - det fester seg ikke så lett og den trekker ikke inn. Det betyr at behandlingen kan bli verken optimal eller varig. Nye impregnerte materialer må få tørke i 2–4 uker avhengig av været. På våren og høsten kan lave nattetemperaturer forsinke tørketiden. Det er lurt å sjekke værmeldingen før du starter uansett på året du skal i gang med beising av terrasse. Har du en ny terrasse i trykkimpregnert treverk, kan du egentlig ikke vite hvor tørr den er, fordi det kommer an på hvor lenge materialene tidligere har ligget på lager i butikken. Dersom de kommer rett fra fabrikken vil treverket være fuktig en stund, men du trenger allikevel ikke å vente en hel sesong med beisingen. Våre teknikere får ofte spørsmålet "må jeg vente et år med å gå igang med beising av terrassen", og det virker som om mange tror at de må vente en sesong med å beise terrassen sin. Dersom materialene har ligget en stund er det ingen grunn til å vente så lenge. Den første lenken over tipser om å kjøpe en enkel fuktmåler og at fuktigheten i treverket bør være under 16 prosent før du setter i gang. Endret 21. juni 2022 av Avero Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå