Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

bygge små terrasser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spørsmålet ditt er ikke så veldig godt formulert. Spør du om det går greit å beise/male impregnerte terrassebord en måned etter at terrassen er bygget ferdig?

Når kan jeg begynne å beise min nye terrasse | Nordsjö Norge (nordsjo.no)

Hvor snart kan en ny terrasse beises? - Jotun Uteinspirasjon

Sitat

Vi får ofte spørsmålet hvor tidlig kan jeg beise når jeg har bygget min nye terrasse. Og svaret er ganske enkelt: så snart treverket er tørt.

Å beise en terrasse som er våt kan sammenliknes med å påføre solkrem på våt hud - det fester seg ikke så lett og den trekker ikke inn. Det betyr at behandlingen kan bli verken optimal eller varig.  

Nye impregnerte materialer må få tørke i 2–4 uker avhengig av været. På våren og høsten kan lave nattetemperaturer forsinke tørketiden. Det er lurt å sjekke værmeldingen før du starter uansett på året du skal i gang med beising av terrasse. 

Har du en ny terrasse i trykkimpregnert treverk, kan du egentlig ikke vite hvor tørr den er, fordi det kommer an på hvor lenge materialene tidligere har ligget på lager i butikken. Dersom de kommer rett fra fabrikken vil treverket være fuktig en stund, men du trenger allikevel ikke å vente en hel sesong med beisingen. Våre teknikere får ofte spørsmålet "må jeg vente et år med å gå igang med beising av terrassen", og det virker som om mange tror at de må vente en sesong med å beise terrassen sin. Dersom materialene har ligget en stund er det ingen grunn til å vente så lenge.

Den første lenken over tipser om å kjøpe en enkel fuktmåler og at fuktigheten i treverket bør være under 16 prosent før du setter i gang.

Endret av Avero
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...