NERVI Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 Det er jo et fremskritt med standardløsninger, men utfordringer vil være tilgang på nett/effekt og arealer. Dette er det vanskelige med store batterier og økende behov for hurtig lading. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 NERVI skrev (18 minutter siden): Det er jo et fremskritt med standardløsninger, men utfordringer vil være tilgang på nett/effekt og arealer. Dette er det vanskelige med store batterier og økende behov for hurtig lading. Langtransportbransjen har allerede dedikerte hvilesteder over hele landet så arealer er ikke noe problem. Tilgang på effekt vil være et problem enkelte steder, men her som i alt annet så forsyner man seg av de lavthengende fruktene først. Så får vi begynne å takle de vanskeligere stedene når el-andenen i tungransportbransjen stiger som brattest. Det blir nok noen år til. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 Simen1 skrev (11 timer siden): Langtransportbransjen har allerede dedikerte hvilesteder over hele landet så arealer er ikke noe problem. Tilgang på effekt vil være et problem enkelte steder, men her som i alt annet så forsyner man seg av de lavthengende fruktene først. Så får vi begynne å takle de vanskeligere stedene når el-andenen i tungransportbransjen stiger som brattest. Det blir nok noen år til. Langtransportnæringen klager fremdeles på at det er alt for få og alt for dårlige rasteplasser (uten tilfredsstillende toalettforhold, om det finnes), slik at de får for stort spenn mellom når de når ene rasteplassen vs neste, og de da risikerer å måtte stoppe dagens/øktas kjøring langt tidligere. En halvtime mindre kjøring før første pause, vil for endel sjåfører bety langt mindre kjøring den dagen og fort en dag ekstra på veien. Selv synes jeg at mange av plassene som finnes (vanlige rasteplasser også for de uten vogntog), både er elendig merket, og av for dårlig stand. Og mange av de er satt opp med tanke på turister, og ikke nødvendigvis med tilstrekkelig plass for vogntog. Flere rasteplasser ser man jo knapt før man passerer innkjøringen/avkjøringen. Ser man langs svenske veier, er det store anlegg som er merket veldig godt, og du skal være nært blind for å ikke få med deg hvor du skal svinge inn på disse. Skal riktignok sies at de svenske plassene er helt uniforme, og lite spesielle, selv om de er veldig funksjonelle og er lett å finne. Norske rasteplasser kan være alt fra en liten sving utenfor den opprinnelige veien til store anlegg a la det svenskene har, men innimellom finnes det endel perler der det rett og slett frister å campe for noen dager. Naturskjønne områder, fantastisk utsikt, og godt skjermet fra veien. Men de er som sagt veldig lett å bomme på. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå