Gå til innhold

160 gig disker på et litt for gammelt hovedkort...

Anbefalte innlegg

Hvis jeg er så dum at jeg har kjøpt to disker som krever støtte for 48-bits lba for å få full kapasitet når jeg bare har ata-100 kontrollere, er det da noen måte min ignoranse ikke vil stå i veien for at diskene allikevel kan benyttes til det fulle av sitt potensiale?

Skulle i teorien være mulig å få os`et til å kommunisere direkte med diskene i 48bit lba utenom biosen direkte eller.no sånt rart for winXP hvertfall, men å få support for hvordan gjøre det, på noen som helst måte har vist seg vanskelig å få tak i.

På Abit sine sider var det en link til en microsoft side som skulle forkalre i detalj hvordan man "enblet 48-bit lba for winXP" men den linken viste jo da bare til en side som ikke fins.

Noen som har peil på hvordan jeg kan få diskene til å virke ?

Har et Abit-KG7 RAID kort.

btw- å kjøre begge som 137gb disker, som dem blir detecta som gir dem stabil oppetid i c.a. 2 timer av gangen max, så det vil ikke funke nei.

på forhånd takk :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har 2 muligheter:

1. Ny kontroller

Promise har en fin ATA-133 kontroller.

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=1&s=pl

2. Ny bios

Min gamle Promise ATA100 fant den nye 160Gb disken min som en 127Gb disk. Etter å ha lasta ned den nyeste biosen for kontrolleren, fant den disken uten problemer. Har sett flere steder at ATA100 kontrollere ikke skal kunne bruke disker større enn 127Gb, men min Promise Ultra100 Tx2 (ATA100) klarer det fint.

Så lenge bios/kontrolleren detekterer disken riktig, skal du ikke behøve å gjøre noe spes. i w2k/XP.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke stolt på en ATA100 kontroller som ikke er spesifisert for ATA133 fra produsenten. Det er ikke mulig å adressere data korekt til en 160GB disk med ATA100 pga. forskjellen på adresseringen. ATA133 bruker 48bits adressering mot 32bit for de eldre ATA33/66/100 kontrollerene og diskene.

Mulig produsenten har oppgradert spes for den kontrolleren til ATA133 ?

Lenke til kommentar

Sakset fra Promise's hjemmeside (informasjon om den nye BIOS'en til FastTrax100 Tx2 (ATA-100 kontroller):

"Supports 48-bit LBA for drives larger than 137 GB."

Skulle vel være iorden da :smile:

Det står ingenting om ATA-133 der.

[ Denne Melding var redigert av: covah på 2002-03-10 16:11 ]

Lenke til kommentar

Oki, jeg kan jo sitte og håpe at Highpoint sin kontroller på hovedkortet før eller senere vil få støtte og gi en bios til abit, sånn at dem kan lage en sammensatt bios (highpoint anbefalte å bruke abit sin bios og ikke laste ned bios bare for kontrolleren).

Men takk for kompetansestøtte, skulle visst dette før jeg kjøpte diskene.... kunne likegodt kjøpt 120 gb disker istedet, spart masse bry om ikke annet :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...