9UAHR1KO Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 Remi (27) jakter på jobb – ellers blir han uføretrygdet Lenke til kommentar
vidor Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 Sånn IT-bransjen sliter med å finne folk så burde det være null problem å skaffe denne mannen jobb. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 (endret) IT-bransjen sliter med å finne kvalifiserte folk. Hvis han har kvalifikasjoner bør det være null problem. Men har jo også sett at ikke alle har tilrettelagt særlig godt for rullestolbrukere. Men mine 3 siste arbeidsgivere (med unntak av der jeg er nå) hvor en var statlig var meget godt tilrettelagt for dette. Ellers undres jeg noe over at ikke Norge har vært mer ute på det internasjonale markedet etter arbeidskraft i IT bransjen. Med unntak av der det er krav om gode norsk kunnskaper er engelsk et helt greit språk. Håper virkelig Remi får jobb og ønsker han masse lykke til! Alle som vil jobbe og har intensjoner om å gjøre en innsats (ikke alle har det) bør få jobb! Endret 21. juni 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Selvstendigsaas Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 (endret) Theo343 skrev (5 timer siden): Ellers undres jeg noe over at ikke Norge har vært mer ute på det internasjonale markedet etter arbeidskraft i IT bransjen. Med unntak av der det er krav om gode norsk kunnskaper er engelsk et helt greit språk. Det er nok mange som har prøvd seg, men det er en del ulemper. Ene er at det er ekstremt dyrt i Norge sammenligned med andre land, dette gjør det ikke særlig attraktivt å komme til Norge, spesielt når lønningene ikke er tilsvarende høyere her. Norge har stått på stedet hvil i mange år og resten av verden tar oss igjen og mange steder går forbi oss. Da får vi utfordringer med at vi ikke får tak i de vi vill, men vi mister også kvalifiserte til andre land med bedre vilkår. Endret 21. juni 2022 av Selvstendigsaas 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 (endret) Helt enig der @Selvstendigsaas, levekostnadene har spist opp det meste i Norge. Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg sørget for å lære meg noen flere språk enn engelsk og prøvd meg i utlandet. Endret 21. juni 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 17 hours ago, Theo343 said: Helt enig der @Selvstendigsaas, levekostnadene har spist opp det meste i Norge. Hadde jeg vært ung i dag hadde jeg sørget for å lære meg noen flere språk enn engelsk og prøvd meg i utlandet. 19 hours ago, Selvstendigsaas said: Det er nok mange som har prøvd seg, men det er en del ulemper. Ene er at det er ekstremt dyrt i Norge sammenligned med andre land, dette gjør det ikke særlig attraktivt å komme til Norge, spesielt når lønningene ikke er tilsvarende høyere her. Norge har stått på stedet hvil i mange år og resten av verden tar oss igjen og mange steder går forbi oss. Da får vi utfordringer med at vi ikke får tak i de vi vill, men vi mister også kvalifiserte til andre land med bedre vilkår. Jeg ser dere ofte hevder at Norge kommer dårlig ut internasjonalt fordi dere ser på noen få parameter. Jeg vil gjerne se dokumentasjonen deres på at mennesker som arbeider i Norge har mindre å rutte med enn mennesker i andre sammenlignbare land. 2 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 (endret) Under studietiden min hadde jeg såpass lowkey jobber som lett kunne vært gjort av Remi. Hvis han ikke får seg jobb når interessen er der så er det kun fordommer hos arbeidsgivere som ikke har satt seg inn i IA (Inkluderende Arbeidsliv) Endret 22. juni 2022 av vidor Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 (endret) 3 hours ago, The Very End said: Jeg ser dere ofte hevder at Norge kommer dårlig ut internasjonalt fordi dere ser på noen få parameter. Jeg vil gjerne se dokumentasjonen deres på at mennesker som arbeider i Norge har mindre å rutte med enn mennesker i andre sammenlignbare land. Hvilke få parametere tenker du vi ser på? Dette er jo bevist også ved at mye utenlands arbeidskraft ikke vender tilbake til Norge etter pandemien pga. at det ikke lenger er like lønnsomt. Helse, servering, landbruk, bygg/anlegg og deler av servicebransjen sliter pga. manglende arbeidskraft. Quote I tillegg viser mangelen på utenlandsk arbeidskraft at det er behov for flere norske fagarbeidere innenfor bl.a. helse, landbruk og bygg- og anleggsvirksomhet. I følge SSB var det god vekst i utenlandsk arbeidskraft i Norge til og med 2019 så kom en naturlig nedgang i pandemien. Riktignok en vekst mot slutten av 2021 men ikke til gammelt nivå. Det man nå sliter med er at det har stoppet opp, de kommer ikke tilbake. Det har vært mange skriverier om dette i avisene hvor flere bransjer sliter med arbeidskraft som før ble dekket opp av utenlandske arbeidere. Bokostnader er skyhøyt i Norge og i tillegg sliter den norske krona opp mot andre valutaer. I januar. Quote Meglerhuset tror nå at 1 euro vil koste rundt 10 kroner gjennom 2022. Mot dollaren tror Nordea samtidig at kronen vil svekke seg til rundt 9 kroner. Nå Hadde jeg vært "Utenlandsk arbeidskraft" ville jeg mye heller jobbet i danmark som har vesentlig lavere leve/bo kostnader og står vesentlig sterkere mot Euroen. Endret 22. juni 2022 av Theo343 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 (endret) Hadde jeg hatt mulighet til å flytte til Danmark i dag og få meg jobb der ville jeg vurdert det som Nordmann. Men så tilbake til Remi og tråden Endret 22. juni 2022 av Theo343 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 (endret) 1 hour ago, Theo343 said: Hvilke få parametere tenker du vi ser på? Dette er jo bevist også ved at mye utenlands arbeidskraft ikke vender tilbake til Norge etter pandemien pga. at det ikke lenger er like lønnsomt. Helse, servering, landbruk, bygg/anlegg og deler av servicebransjen sliter pga. manglende arbeidskraft. I følge SSB var det god vekst i utenlandsk arbeidskraft i Norge til og med 2019 så kom en naturlig nedgang i pandemien. Riktignok en vekst mot slutten av 2021 men ikke til gammelt nivå. Det man nå sliter med er at det har stoppet opp, de kommer ikke tilbake. Det har vært mange skriverier om dette i avisene hvor flere bransjer sliter med arbeidskraft som før ble dekket opp av utenlandske arbeidere. Bokostnader er skyhøyt i Norge og i tillegg sliter den norske krona opp mot andre valutaer. I januar. Nå Hadde jeg vært "Utenlandsk arbeidskraft" ville jeg mye heller jobbet i danmark som har vesentlig lavere leve/bo kostnader og står vesentlig sterkere mot Euroen. Dette er ikke beviser. Kronekurs er en ting, men forteller ikke alene så mye om kjøpekraft i Norge totalt sett. Og jeg er usikker på om det er kun en forklaring og årsak til at utenlandske arbeidere ikke vender tilbake til Norge. Her tenker jeg at det er flere forklaringer med flere faktorer. Endret 22. juni 2022 av The Very End 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 30. juni 2022 Del Skrevet 30. juni 2022 NRK sier jo at FaceBook-stuntet genererte litt interesse. Noe som vet om det ordnet seg ? https://www.nrk.no/vestland/remi-_27_-har-cerebral-parese-og-har-sokt-jobber-i-seks-ar-1.15997230 Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 30. juni 2022 Del Skrevet 30. juni 2022 On 6/22/2022 at 7:13 AM, The Very End said: Jeg ser dere ofte hevder at Norge kommer dårlig ut internasjonalt fordi dere ser på noen få parameter. Jeg vil gjerne se dokumentasjonen deres på at mennesker som arbeider i Norge har mindre å rutte med enn mennesker i andre sammenlignbare land. https://qubit-labs.com/average-software-developer-salaries-salary-comparison-country/ Consumer Prices Including Rent in Norway are 12.86% higher than in Denmark https://www.numbeo.com/cost-of-living/compare_countries_result.jsp?country1=Denmark&country2=Norway Så skal ikke lengre enn til Danmark før det begynner å bli bedre. Også er det endel lokasjoner i USA som er enda mer gunstig. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 Nå har Remi fått jobb, med å skifte batterier. https://www.nrk.no/vestland/remi-_27_-har-cerebral-parese-og-fikk-ingen-jobb-eller-jobbintervju-_-sa-ringte-haukeland-sykehus-1.16026877 Endelig jobb i IT-bransjen, som skriker etter folk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå