krier Skrevet 16. september 2013 Del Skrevet 16. september 2013 For noen kan det kanskje være mulig å melde seg inn i en organisasjon.. som f.eks NITO eller TEKNA for å få en liten økning på lønn? 1 Lenke til kommentar
ITRulesForever Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Hva er din alder ? ca 35 :-) Lenke til kommentar
ITRulesForever Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 For noen kan det kanskje være mulig å melde seg inn i en organisasjon.. som f.eks NITO eller TEKNA for å få en liten økning på lønn? Tja, jeg vil vel si at det er et dårlig sjakktrekk. Det sier en del om deg som person om man må melde seg inn i en organisasjon vil en del tenke. Klarer man ikke å selge seg selv? Jeg kjenner ingen som er organisert i IT-bransjen. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 18. september 2013 Del Skrevet 18. september 2013 Kjenner noen som er det, men da hovedsaklig grunnet medlemsrabattene på diverse ting som f. eks innbo. Ikke relevant til deres yrkesliv i det hele tatt faktisk. Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 19. september 2013 Del Skrevet 19. september 2013 (endret) Fagforening er vel mest for hjelp om noe skjærer seg, mellom deg og arbeidsgiver. Omtrent som veihjelp forsikring som du kanskje har til bilen, om du vil. Du får også tilgang til lønnsstatistikk som du kan benytte i forhandlinger. Ofte forhandler tillitsvalgte fra fagforeningen lønnspotten på vegne av de andre medlemmene i bedriften. Men utover det er medlemskap i fagforening litt "politisk" også. Fagforeninger er de første som står i veien når bedrifter og politikere ønsker å innføre mer fleksibelt arbeidsliv uten minstelønn og oppsigelsesvern. Det er ikke alltid like populært. Endret 19. september 2013 av rockPaperScissors() Lenke til kommentar
tiddylicious Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Stillingstittel: Software engineer Erfaring: ca 2.5 år. Sertifisering: 0. Arbeidsoppgaver: Programmering og support. Årsinntekt: 455.000 + overtid og telefon Utdannelse: Sivilingeniør i Informatikk (5 år). Ser på som utdannelsen som totalt bortkastet med tanke på inntekt Hvordan greier du å bli en siv.ing i informatikk ? (forsåvidt ikke en beskyttet tittel, men likevel) Lenke til kommentar
Occi Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Hvordan greier du å bli en siv.ing i informatikk ? (forsåvidt ikke en beskyttet tittel, men likevel) Informatikk - master (5-årig), sivilingeniør Lenke til kommentar
tiddylicious Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 Informatikk - master (5-årig), sivilingeniør Synes dere fortjente enn bedre tittel enn informatikk når jeg så over oppbyggingen på studiet! De aller fleste informatikere har null ingeniørfag (matte og fysikk etc). Jaja, man lærer noe nytt hele tiden Lenke til kommentar
Djn Skrevet 6. november 2013 Del Skrevet 6. november 2013 (endret) Stillingstittel: Avdelingsingeniør (Bioinformatikk)? Vitenskapelig assistent? Litt uklart; kommer an på hvor jeg slår opp.Erfaring: Nærmer seg 5 årSertifisering: Ingenting spennendeArbeidsoppgaver: Ymse. Noe support, og vedlikehold, litt (*nix-)drift, en del databehandling, noe programmering (inventarhåndtering i java, analyser i R, tilfeldige småscript), og en smule design (siden jeg "kan data"). I grunn alt som har med IT å gjøre for en avdeling biologer/genetikere.Utdanning: En plain 5-års master i informatikk (UiO - før de fjernet den u-spesialiserte informatikklinjen).Årsinntekt: 410 000. Heltid, på (etterhvert mange) korte kontrakter. Fest og moro i det offentlige, særlig i et miljø hvor omtrent alle er studenter eller må søke om midler til prosjektene sine for å dekke sin egen lønn. Forskning er visstnok en livsstil. Endret 6. november 2013 av Djn Lenke til kommentar
tou_pilsner Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 (endret) Stillingstittel: Systemutvikler og teamlederErfaring: 5 årSertifisering: 5++, bla. MCSD - Web ApplicationArbeidsoppgaver: Webutvikling, SharepointUtdanning: 3 årig Bachelorgrad Årsinntekt: 520k + ca. 30k bonus. Betalt overtid. Gratis avis, Internett, mobil, osv.Arbeidssted: Stavanger Endret 11. november 2013 av tou_pilsner Lenke til kommentar
tou_pilsner Skrevet 11. november 2013 Del Skrevet 11. november 2013 Man må også ta i betrakning at sysselsetting og lønnsnivået vårt er kunstig høyt grunnet oljeindustrien. Om du sammenligner med programmereres lønn i Europa, er de ikke konkurransedyktig med norske lønninger i det hele tatt. Våre kollegaer i oljeindustrien tjener utrolig mye bedre enn oss som har valgt IT bransjen. Men ville jeg byttet til noe annet på grunn av at jeg kunne tjent bedre? Nei, interesse for det man holder på med er en viktig motivasjonsfaktor også. Den største ulempen med å ikke studere videre er valgmulighetene man går glipp av. Det kan ikke erstattes av penger. Der jeg arbeider har vi en overvekt av master og sivilingeniører. Gitt at alt annet er likt, virker det som om master og sivilingeniører statistisk sett foretrekkes. Er du så sikker på at vi er så mye dyrere? Ingeniører i Norge er faktisk ansett som ganske billige. Er overbetalte håndverkere, frisører osv. som gjør at Norge har så høyt kostnadsnivå. http://www.indeed.com/salary/ASP-Net-Developer.html Lenke til kommentar
rockPaperScissors() Skrevet 12. november 2013 Del Skrevet 12. november 2013 Er du så sikker på at vi er så mye dyrere? Ingeniører i Norge er faktisk ansett som ganske billige. Er overbetalte håndverkere, frisører osv. som gjør at Norge har så høyt kostnadsnivå. http://www.indeed.com/salary/ASP-Net-Developer.html Ser ut som at de ligger rundt 40.000 GBP i snitt i Storbritannia. Det utgjør ca 390.000 i norske kroner. Spennvidden varierer mellom 50.000 GBP i London og 32.500 GBP i Wales. Til å være ett gjennomsnitt så er 40.000 GBP veldig lavt. Det betyr at startlønnen er spesielt dårlig i forhold til norske forhold. Kilde: http://www.itjobswatch.co.uk/jobs/uk/.net.do Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 I Storbritannia så er du underbetalt nesten uansett kva du jobbar med, bortsett frå finans. Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 13. november 2013 Del Skrevet 13. november 2013 Stillingstittel: Systemutvikler (Privat sektor)Erfaring: 5 år Sertifisering: -Arbeidsoppgaver: Systemutvikling backend, frontend. Java, CSS, JS, HTML, SQL. Drift av servere. Utdanning: 3-års Bachelor Ingeniør DatateknikkÅrsinntekt: 540 000,- grunnlønn + overtid (i snitt 30 000 året) Lenke til kommentar
Gandalf77 Skrevet 14. november 2013 Del Skrevet 14. november 2013 Stillingstittel: Enterprise Architect (Privat sektor)Erfaring: 15 år Sertifisering: ITILArbeidsoppgaver: IT strategi, medforfatter av enterprise arkitektur for bedriften, arkitekturgodkjenning av nye løsninger, løsningsarkitektur Utdanning: 3-års bachelor innen IT (NITH/DPH)Årsinntekt: 700.000,- grunnlønn + overtid og bonus. 6 ferieuker, fri mobil ++ 1 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Stillingstittel: Webutvikler/Webansvarlig (privat, liten bedrift).Erfaring: 2.5 år (samme firma).Sertifisering: Ingen.Arbeidsoppgaver: Primært utvikling av kundespesifikke løsninger samt interne applikasjoner. PHP/SQL/HTML etc. etc, den smørja der.Utdanning: Bachelor i Informasjonssystemer og IT-ledelse.Årsinntekt: 416 000 fastlønn (startet på 350k via vikarbyrå), gratis mobil og abonnement. Ingen overtid/bonus/fleksitid eller noe sånt. Sted: Oslo Jobbet som utvikler i 2.5 år, men tviler på at det er noe jeg gidder å drive med resten av livet. Håper å finne en relevant, mer administrativ/ansvarsorientert stilling iløpet av vinteren. Endret 27. november 2013 av Feh Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 Ser ut som at de ligger rundt 40.000 GBP i snitt i Storbritannia. Det utgjør ca 390.000 i norske kroner. Spennvidden varierer mellom 50.000 GBP i London og 32.500 GBP i Wales. Til å være ett gjennomsnitt så er 40.000 GBP veldig lavt. Det betyr at startlønnen er spesielt dårlig i forhold til norske forhold. Kilde: http://www.itjobswatch.co.uk/jobs/uk/.net.do Men nå er Storbritannia mye billigere å leve i også. Du kan ikke sette opp norske lønninger med snittene i andre land og si at nordmenn har høyere lønn og derfor bedre velstand. Eneste du bør ta i betraktning er å betale ned gjeld. Det er lettere å betale ned studielånet om du jobber i Norge, ellers så lever du vel så godt på 400.000 NOK (40.000 GBP) i Storbritannia som du gjør med 600.000 NOK i Norge. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 27. november 2013 Del Skrevet 27. november 2013 (endret) Stillingstittel: Product ResponsibleErfaring: Åtte årSertifiseringer: IngenArbeidsoppgaver: Ansvarlig for teknisk underlag, kvalifisering, produksjonsunderlag etc for Subsea produkterUtdanning: Master i Industriell Økonomi og InformasjonsledelseÅrsinntekt: 560.000,- (har selvfølgelig ingenting med IT-bransjen å gjøre, men kan jo være en grei sammenligning) Endret 27. november 2013 av Svantesvoken Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Jobber ikke akuratt nå med IT men den siste jobben jeg hadde innen IT i 2012 var: Stillingstittel: IT konsulent (privat sektor) Erfaring: ca 2.5 årSertifisering: 0.Arbeidsoppgaver: Support internt på bedriften og eksternt. ( hjalp også til på butikken når det trengtes) Årsinntekt: 300.000 + telefon Utdannelse: Fagbrev IKT Servicefag. Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 4. desember 2013 Del Skrevet 4. desember 2013 Denne "statistikken" har for øvrig en par gedigne hull, f.eks geografisk tilhørighet. Det er utvilsomt store forskjeller mellom by og land, dette fremkommer ikke i det hele tatt her. Hadde jeg jobbet f.eks i Stavanger hadde jeg sannsynligvis ligget et sted mellom 100k og 150k over det jeg har idag. Men igjen, jeg jobber i leverandørindustrien for Subsea-oljeproduksjon, men vil påstå at man kan finne store lønnsforskjeller med direkte bakgrunn i hvor bedriften du jobber i befinner seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå