Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Alex_Tc skrev (På 18.5.2022 den 18.59):

Stillingstittel: Junior Frontend utvikler (Angular)

Sektor: Offentlig

Erfaring: 0 år

Utdanning: Selvlært

Årsinntekt: 590 000kr

Goder: Standard

Sted: Viken

Alder: 39

Jeg har brukt ca 12måneder (smurt over nesten 2 år) på å lære HTML, CSS, React.js. Så ble jeg spurt om å løse en oppgave før intervju. Ble litt stresset da jeg så at den skulle løses i Angular men lærte meg Angular over helgen og løsningen var akseptert.

Jeg fikk samtidig et tilbud som maskiningeniør med 90 000kr mere i lønn, men gikk for IT retning.

Etter lokale lønnsforhandlinger fikk jeg +13000 i år. Ny årslønn er på 641000.
Jeg er veldig fornøyd med arbeidsoppgaver og arbeidsplassen men synes årlig lønnsøkning på 2% er deprimerende.
Er 2% lønnsøkning normalt i offentlig sektor?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Alex_Tc skrev (8 minutter siden):

Etter lokale lønnsforhandlinger fikk jeg +13000 i år. Ny årslønn er på 641000.
Jeg er veldig fornøyd med arbeidsoppgaver og arbeidsplassen men synes årlig lønnsøkning på 2% er deprimerende.
Er 2% lønnsøkning normalt i offentlig sektor?

Offentlig sektor kan være så mangt. Stat? Kommune? Er du fagorganisert?

Les og/eller spør deg litt opp på hvordan lønnssystemet er der du jobber og hvordan lønnsforhandlinger gjøres. 2% var lite, og 641 000,- hørtes også lite ut hvis du nå snart har 3 års erfaring med frontendutvikling?

Lenke til kommentar

Har fått et tilbud:

Stilling: Konsulent

Erfaring: 8 år

Utdanning: Master informatikk

Sted: Rogaland

Lønn: 1 050 000

Jobber i dag som konsulent med provisjon, og har dermed tjent en del bedre, men ønsker mer trygghet. Hadde håpet på 1,1 i fastlønn, men kanskje vanskelig i disse tider?

Endret av Taklampen
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Offentlig sektor kan være så mangt. Stat? Kommune? Er du fagorganisert?

Les og/eller spør deg litt opp på hvordan lønnssystemet er der du jobber og hvordan lønnsforhandlinger gjøres. 2% var lite, og 641 000,- hørtes også lite ut hvis du nå snart har 3 års erfaring med frontendutvikling?

det er statlig. 
Jeg er ikke fagorganisert. Skal det påvirke lønnen? Det pleide ikke gjøre det i det private, det pleide å bli forhandlet samme økning for alle ansatte. 
Ja, snart 3 år, jobbet bare med frontend både i prosjekter og komponent design for felles design system

Endret av Alex_Tc
Lenke til kommentar
Alex_Tc skrev (36 minutter siden):

det er statlig. 
Jeg er ikke fagorganisert. Skal det påvirke lønnen? Det pleide ikke gjøre det i det private, det pleide å bli forhandlet samme økning for alle ansatte. 
Ja, snart 3 år, jobbet bare med frontend både i prosjekter og komponent design for felles design system

Jeg er ikke noen ekspert i statlige lønnsforhandlinger, men har prøvd å forstå litt mekanismer osv. da jeg har en statlig ansatt kone. Det er også grunnen til at jeg ber det lese/spørre litt for det er et sammensurium som ikke er lett å forstå.

Jeg vet ikke hva det har å si med fagorganisering eller ikke for deg. For min kone er det fagorganisasjonen som kjemper for sine medlemmer og så er det personlige forhandlinger utenom. På den første delen har det litt å si. Blant annet er hun i prosess med å bytte fagorganisasjon fordi nåværende organisasjon utelukkende kjemper for dem under medianlønn.

Hvis jeg var deg ville jeg prøvd å sende CV-en litt rundt for å lufte ståa.

Taklampen skrev (1 time siden):

Jobber i dag som konsulent med provisjon, og har dermed tjent en del bedre, men ønsker mer trygghet. Hadde håpet på 1,1 i fastlønn, men kanskje vanskelig i disse tider?

Fortsatt konsulent, men ikke provisjonsbasert? Hva mener du med "disse tider"? Det går så det griner i AS Norge. For å si det flåsete så er hvertfall Rogaland i medvind med uroligheter i midtøsten, for da er oljeprisen god. Har du gitt et counter offer på 1,1?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (5 timer siden):

Fortsatt konsulent, men ikke provisjonsbasert? Hva mener du med "disse tider"? Det går så det griner i AS Norge. For å si det flåsete så er hvertfall Rogaland i medvind med uroligheter i midtøsten, for da er oljeprisen god. Har du gitt et counter offer på 1,1?

Ja, ville høre litt hvor stor forskjellen var på fastlønn vs provisjon. 

Har også vært nysgjerrig på team leveranser, som jeg har inntrykk av at de fleste store med fastlønn driver med i dag. De jeg har snakket med på provisjon leier stort sett ut enkeltpersoner. Sikkert fordeler og ulemper med begge deler.

Ledelsen i vårt selskap har snakket mye om dårlige tider, og vi mistet noen goder. Kanskje andre deler av selskapet enn Rogaland som er hardest rammet.

Har prøvd å fiske etter mer lønn, men fikk høre at dette allerede var over de fleste.

Endret av Taklampen
Lenke til kommentar
Taklampen skrev (6 timer siden):

Ledelsen i vårt selskap har snakket mye om dårlige tider, og vi mistet noen goder.

Alltid upopulært å fjerne goder, så en eller annen unnskyldning må de finne på. Den der er vel den vanligste.

Lenke til kommentar
Gjest 8ee95...b0d
8 hours ago, Taklampen said:

Hadde håpet på 1,1 i fastlønn, men kanskje vanskelig i disse tider?

Kommer an på. Jeg har litt under 1 mil i fastlønn, men har over 2 mil i lønn, og ikke provisjon. Jobber mye ekstra mao. Sikkert ikke hva du ser etter. Men høyere fastlønn trumfer alt annet.

Anonymous poster hash: 8ee95...b0d

Lenke til kommentar
Gjest 8ee95...b0d skrev (4 minutter siden):

Kommer an på. Jeg har litt under 1 mil i fastlønn, men har over 2 mil i lønn, og ikke provisjon. Jobber mye ekstra mao. Sikkert ikke hva du ser etter. Men høyere fastlønn trumfer alt annet.

Hinsides, enten har du ekstreme tillegg for overtid ellers jobber du ulovlig mye?

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Hinsides, enten har du ekstreme tillegg for overtid ellers jobber du ulovlig mye?

Maks lovlig overtid per år er 330 timer så her kan fort Arbeidstilsynet ha noen spørsmål ja.

Lenke til kommentar
Gjest 8ee95...b0d

En del tillegg og annen skattbar kompensasjon, og tjener vel rundt 130% på overtid, tror ikke jeg er særlig over 330, og er vel en sånn særlig fri stilling som det het en gang i tiden? 

Lenke til kommentar
Gjest 8ee95...b0d

Poenget var jo bare å si til den over at det er bedre med høy fastlønn enn å jobbe masse ekstra eller ha provisjon.

Lenke til kommentar
Gjest 8ee95...b0d

Ikke noe å henge seg opp i her, mye som ikke er timesbasert, og det er ikke pålagt overtid men frivillig innsats jeg får kompensert for. Skal være bra orden på det økonomiske i firmaet så er sikkert bare en litt uvanlig ordning.

Lenke til kommentar
Gjest 8ee95...b0d skrev (9 minutter siden):

En del tillegg og annen skattbar kompensasjon, og tjener vel rundt 130% på overtid, tror ikke jeg er særlig over 330, og er vel en sånn særlig fri stilling som det het en gang i tiden? 

Her er det mye rot ja. særlig uavhengig stilling betyr at du IKKE har betalt overtid. dvs at du kun får fastlønnen din, og evt bonus eller andre avtalte ting.

men slik tittel krever også at du velger arbeidstid selv, noe en ikke gjør om en jobber ekstremt mye ekstra.

Lenke til kommentar
Gjest 8ee95...b0d
1 minute ago, Salvesen. said:

men slik tittel krever også at du velger arbeidstid selv, noe en ikke gjør om en jobber ekstremt mye ekstra.

jo det ser ut til å passe bra, jeg jobber relativt normale timer dersom jeg har oppdrag for kunder, men ellers jobber jeg nesten så mye jeg vil selv på egne oppgaver og bidrag som faller firmaet til gode og som jeg får betalt for. Kanskje i perioder vrient å holde det til kun vanlig 100% om det er mange kunder med høy aktivitet, men der føler jeg ulike faste tillegg kompenserer. Men ellers kunne jeg i teorien redusert mye jobbing for kunder og erstattet det med annet arbeid for å havne på ca 100%.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...