Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dere noen tanker om hvor det er smartest å starte av Equinor vs IT konsulent som nyutdannet? Begge jobbene vil være "data science" i en eller annen forstand. Lønnen er (omtrent) tilsvarende, så tenker mer på opplæring, jobbe med flinke folk, fremtidig lønnsvekst osv. Hvilken vei er det evt enklest å bytte til det motsatte senere? Såvidt jeg har forstått er Equinor svært bra på CVen for tradisjonelle ingeniørdisipliner, men aner ikke om det også er tilfellet i IT-verden.

Endret av test888
Lenke til kommentar
2 minutes ago, test888 said:

Har dere noen tanker om hvor det er smartest å starte av Equinor vs IT konsulent som nyutdannet? Begge jobbene vil være "data science" i en eller annen forstand. Lønnen er (omtrent) tilsvarende, så tenker mer på opplæring, jobbe med flinke folk, fremtidig lønnsvekst osv. Hvilken vei er det evt enklest å bytte til det motsatte senere? Såvidt jeg har forstått er Equinor svært bra på CVen for tradisjonelle ingeniørdisipliner, men aner ikke om det også er tilfellet i IT-verden.

Som nyutdannet og gitt samme lønn ville jeg selv utvilsomt valgt Equinor her. Som konsulent blir du potet og kastet rundt der det trengs, som jo er vel og bra, men da skal også lønnen være høyere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest dc0ba...f6f
4 minutes ago, test888 said:

Har dere noen tanker om hvor det er smartest å starte av Equinor vs IT konsulent som nyutdannet? Begge jobbene vil være "data science" i en eller annen forstand. Lønnen er (omtrent) tilsvarende, så tenker mer på opplæring, jobbe med flinke folk, fremtidig lønnsvekst osv. Hvilken vei er det evt enklest å bytte til det motsatte senere? Såvidt jeg har forstått er Equinor svært bra på CVen for tradisjonelle ingeniørdisipliner, men aner ikke om det også er tilfellet i IT-verden.

Gå for Equinor.

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

Lenke til kommentar
ps5 skrev (49 minutter siden):

Som konsulent blir du potet og kastet rundt der det trengs

Tror få konsulenter opplever at de kastes rundt. De fleste oppdrag har varighet på flere år.

Men ang data scientist er mitt inntrykk at det kan være artigere inhouse enn som konsulent. Eller, det kommer litt an på hva man liker, men som konsulent kommer man da ofte til organisasjoner som er litt umodne på datafronten og må gjøre nybrotsarbeid. Samtidig kan man til gjengjeld få et stort og fint miljø i et konsulenthus, der man i bedrifter som ikke har det som kjerne kan bli litt ensom (men det gjelder nok ikke equinor).

Så er det jo et moralsk dilemma rundt å gå for Statoil, da.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
test888 skrev (33 minutter siden):

Har dere noen tanker om hvor det er smartest å starte av Equinor vs IT konsulent som nyutdannet? Begge jobbene vil være "data science" i en eller annen forstand. Lønnen er (omtrent) tilsvarende, så tenker mer på opplæring, jobbe med flinke folk, fremtidig lønnsvekst osv. Hvilken vei er det evt enklest å bytte til det motsatte senere? Såvidt jeg har forstått er Equinor svært bra på CVen for tradisjonelle ingeniørdisipliner, men aner ikke om det også er tilfellet i IT-verden.

Ville i utgangspunktet anbefalt IT-konsulent. Fordelene der er at du kommer til et ungt og dynamisk miljø med mange IT-folk og du får prøve deg på mange forskjellige ting hos ulike kunder. Det er også gode muligheter til sterk lønnsvekst og å lære av flinke folk.

Ulempen er at du fort kan bli satt til oppgaver litt på siden av ditt primære interessefelt. Det avhenger egentlig helt av hvilket selskap det er snakk om.

Equinor er mer traust og tungrodd. Det er mye byråkrati og ting foregår litt i slow motion.

Men det kommer litt an på personligheten din.

Equinor kan tilby en trygg og stabil karriere. For noen er det et stort pluss. Lønnsutviklingen vil være helt OK.

CV-messig tror jeg ikke det har så mye å si om du går for det ene eller andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Stvgr skrev (3 timer siden):

Equinor er mer traust og tungrodd. Det er mye byråkrati og ting foregår litt i slow motion.

Men det kommer litt an på personligheten din.

Equinor kan tilby en trygg og stabil karriere. For noen er det et stort pluss. Lønnsutviklingen vil være helt OK.

CV-messig tror jeg ikke det har så mye å si om du går for det ene eller andre.

Enig i at det er mye politikk og byråkrati i Equinor (Vi har hatt de som kunde i årevis), men slow motion vil variere veldig. Der vi er så skjer ting veldig fort, ofte nesten for fort. Equinor er vant til å være en som svinger bredt og hardt så når de skal ha noe, så skal de ha det NÅ når det kommer til de tingene vi driver med.

Så til OP så ville jeg tenkt om politikk (si de riktige tingene hele tiden) og byråkrati (smyge litt i gangene) er rette miljø å jobbe i eller ikke. For det er ganske gjennomsyret og jeg prøver å holde meg unna å bli engasjert der så godt jeg kan for jeg er en hofteskyter og passer bedre hos kunder som verdsetter det mer enn at alt må være politisk korrekt hele tiden.

Lenke til kommentar
Feh skrev (3 timer siden):

Enig i at det er mye politikk og byråkrati i Equinor (Vi har hatt de som kunde i årevis), men slow motion vil variere veldig. Der vi er så skjer ting veldig fort, ofte nesten for fort. Equinor er vant til å være en som svinger bredt og hardt så når de skal ha noe, så skal de ha det NÅ når det kommer til de tingene vi driver med.

Så til OP så ville jeg tenkt om politikk (si de riktige tingene hele tiden) og byråkrati (smyge litt i gangene) er rette miljø å jobbe i eller ikke. For det er ganske gjennomsyret og jeg prøver å holde meg unna å bli engasjert der så godt jeg kan for jeg er en hofteskyter og passer bedre hos kunder som verdsetter det mer enn at alt må være politisk korrekt hele tiden.

Absolutt enig i dette, og du har nok rett i at tempoet vil variere en del i et så stort konsern. Det er gjerne litt forskjell på å være konsulent og in-house også. Har inntrykk av at Equinor ofte er flinkere til å stille krav til leverandører enn egne ansatte.

Men ja, for oss som er frittalende rebeller er det kanskje ikke det beste stedet. Man skal helst være en "company man" i sånne selskaper.

Lenke til kommentar

Fått tilbud om videre prat her forrige uke hos et mindre konsulentselskap, jobber for et større et for øyeblikket.

Kan i utgangspunktet virke som lønnen vil øke dersom jeg får tilbud og bytter, har nå rett under 700k og benkelønn/garantilønn hos andre selskapet var 700k. Så, med mindre nåværende jekker opp virker det i utgangspunktet gunstig.

Så, der får man noe å 50% av det man fakturerer, så delvis provisjonsbasert. Tanker? Noe annet man burde ta med i betraktningen? Litt tidlig å "bestemme" sånt etter en tlfsamtale, men liker å være forberedt på eventuelle endringer dersom muligheten viser seg.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, discostu said:

Fått tilbud om videre prat her forrige uke hos et mindre konsulentselskap, jobber for et større et for øyeblikket.

Kan i utgangspunktet virke som lønnen vil øke dersom jeg får tilbud og bytter, har nå rett under 700k og benkelønn/garantilønn hos andre selskapet var 700k. Så, med mindre nåværende jekker opp virker det i utgangspunktet gunstig.

Så, der får man noe å 50% av det man fakturerer, så delvis provisjonsbasert. Tanker? Noe annet man burde ta med i betraktningen? Litt tidlig å "bestemme" sånt etter en tlfsamtale, men liker å være forberedt på eventuelle endringer dersom muligheten viser seg.

Er det et mindre konsulentselskap med løpende kontrakter hos "faste" kunder der behovet vokser og de derfor trenger flere konsulenter?  Kjør på.

Er det et nytt konsulentselsap med en drøm om vekst?  Styr unna.

Din lønn indikerer at du er relativt junior, og disse har mange selskaper problemer med å få ut i oppdrag. Benkelønn er fint det, men det er kort vei til både permittering og oppsigelser om du koster mer enn du skaper av inntekter.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (20 minutter siden):

Er det et mindre konsulentselskap med løpende kontrakter hos "faste" kunder der behovet vokser og de derfor trenger flere konsulenter?  Kjør på.

Er det et nytt konsulentselsap med en drøm om vekst?  Styr unna.

Din lønn indikerer at du er relativt junior, og disse har mange selskaper problemer med å få ut i oppdrag. Benkelønn er fint det, men det er kort vei til både permittering og oppsigelser om du koster mer enn du skaper av inntekter.

Er førstnevnte, så den er jo god.
Ja, lønnen er junior, men stillingen senior. Lang historie kort, men måtte kaste meg ut i div selskaper for å få bedre cv noe som har lønnet seg.

Lenke til kommentar

Noen erfaringer med Experis Manpower? Oppdrag, lønn? Ble kontaktet av en head hunter nylig, det ser ut som at de har omtrent samme vilkår som jeg har nå i et større konsulenthus. Lurer på om det er verdt å bruke tiden min og deres til intervju runde eller ikke. 

Lenke til kommentar
Gjest abdf1...678

Noen som vet hva garantilønnen pleier å være for de som jobber i konsulenthus med lønnsmodell hvor man får 60% av fakturert beløp? Webstep og flere har lignende lønnsmodeller.

Anonymous poster hash: abdf1...678

Lenke til kommentar
Gjest abdf1...678 skrev (7 timer siden):

Noen som vet hva garantilønnen pleier å være for de som jobber i konsulenthus med lønnsmodell hvor man får 60% av fakturert beløp? Webstep og flere har lignende lønnsmodeller.

Anonymous poster hash: abdf1...678

Mener det er 6G i Webstep. Altså 744k per nå.

Lenke til kommentar
Gjest 740fe...731

Noen som vet hva lønna til en Senior Associate (2 års erfaring) er hos KPMG evt hos andre Big 4? samt Manager lønn hos de ulike big 4.

 

Stillingstittel: Associate

Erfaring: 2 år
Årsinntekt: 600 000
 

Anonymous poster hash: 740fe...731

Lenke til kommentar

 

39 minutes ago, Guest 740fe...731 said:

Noen som vet hva lønna til en Senior Associate (2 års erfaring) er hos KPMG evt hos andre Big 4? samt Manager lønn hos de ulike big 4.

 

Stillingstittel: Associate

Erfaring: 2 år
Årsinntekt: 600 000
 

Anonymous poster hash: 740fe...731

Er du i riktig tråd?

 

Jobber man med IT i de firmaene er det nok mye individuelle deals ute og går.

Endret av Cyclonex
Lenke til kommentar
18 hours ago, Cyclonex said:

 

Er du i riktig tråd?

 

Jobber man med IT i de firmaene er det nok mye individuelle deals ute og går.

Det fungerte ikke slik når jeg var der. Jeg var gjenstand for det vanlige tabellregimet deres.
 

19 hours ago, Guest 740fe...731 said:

Noen som vet hva lønna til en Senior Associate (2 års erfaring) er hos KPMG evt hos andre Big 4? samt Manager lønn hos de ulike big 4.

 

Stillingstittel: Associate

Erfaring: 2 år
Årsinntekt: 600 000
 

Anonymous poster hash: 740fe...731


Du kan tråle gjennom denne tråden og lese noe relevant info https://forum.kvinneguiden.no/topic/1686628-lønnsstige-i-big4-eydeloittekpmgpwc-de-første-årene/

 

Endret av nyansattnr5
Lenke til kommentar
Gjest 740fe...731 skrev (23 timer siden):

Noen som vet hva lønna til en Senior Associate (2 års erfaring) er hos KPMG evt hos andre Big 4? samt Manager lønn hos de ulike big 4.

 

Stillingstittel: Associate

Erfaring: 2 år
Årsinntekt: 600 000
 

Anonymous poster hash: 740fe...731

Min kone er Mgr i EY nå, hun ligger vel på rett over 1M i base og fikk 250K i bonus i år. 

Endret av thomassit0
Lenke til kommentar
Gjest a397f...805

Hvor mye ligger lønna på for ledende IT stillinger (privat) i de større selskapene i norge? For kontekst er jeg leid inn hos kunde som principal og forventer et tilbud som leder (manager et eller annet) med personalansvar for '12 FTE innenfor "cloud". Oslo, 5000 ansatte++

Jeg har i dag rett over en million i base, 1,2k inkl bonus. Tenker å legge meg på 1.2 i grunnlønn.

Anonymous poster hash: a397f...805

Lenke til kommentar
Gjest 2d531...e0d
Gjest a397f...805 skrev (1 time siden):

Hvor mye ligger lønna på for ledende IT stillinger (privat) i de større selskapene i norge? For kontekst er jeg leid inn hos kunde som principal og forventer et tilbud som leder (manager et eller annet) med personalansvar for '12 FTE innenfor "cloud". Oslo, 5000 ansatte++

Jeg har i dag rett over en million i base, 1,2k inkl bonus. Tenker å legge meg på 1.2 i grunnlønn.

Anonymous poster hash: a397f...805

Principal og Manager er stort sett likestilt, altså er det samme "steg på stigen", bare to forskjellige retninger. I tillegg tjener nok selskapet mer på at du er principal vs manager om en kun ser på inntekter. 

Jeg hadde nok ikke forventet 20% økning. 

Er selv Manager, dog i ett mindre selskap og ikke innenfor konsulent bransjen. Ligger selv på millionen nå men er på vei inn i ett Sveitsisk selskap hvor jeg har bedt om 105k€. Får tilbud neste uke, men de har ikke "klaget" på lønnsforventningen. 

Anonymous poster hash: 2d531...e0d

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...