Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Gjest 3a35c...b66

Hvordan fungere overtid for folket?

Nåværende rådgiver gir "bare" 50% uansett tid.

Jeg har noe nattarbeid på vedlikehold av servere etter 21:00 idag, å får bare 50%.

 

Skulle det ikke vært 100%?

 

Bedriften er ikke i noe fagorganisasjon.

Anonymous poster hash: 3a35c...b66

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 3a35c...b66 skrev (25 minutter siden):

Hvordan fungere overtid for folket?

Nåværende rådgiver gir "bare" 50% uansett tid.

Jeg har noe nattarbeid på vedlikehold av servere etter 21:00 idag, å får bare 50%.

 

Skulle det ikke vært 100%?

 

Bedriften er ikke i noe fagorganisasjon.

Anonymous poster hash: 3a35c...b66

AML gir deg 40% i overtid, så selskapet gir deg 10% mer. Men det er ikke unormalt å ha 100% etter klX(typisk kveld), eller ett nattillegg/kveldstillegg osv. 

Vi har kun nattillegg om jeg ikke husker feil, en stund siden jeg drev på med slik da jeg har SUS. 

Lenke til kommentar
Gjest 3a35c...b66
15 minutes ago, Salvesen. said:

AML gir deg 40% i overtid, så selskapet gir deg 10% mer. Men det er ikke unormalt å ha 100% etter klX(typisk kveld), eller ett nattillegg/kveldstillegg osv. 

Vi har kun nattillegg om jeg ikke husker feil, en stund siden jeg drev på med slik da jeg har SUS. 

Ok,

Så det finnes ingen regler på 50% eller 100%?

Så lenge det er 40% og oppover tillegg utenom arbeidstid så er det innafor?

Anonymous poster hash: 3a35c...b66

Lenke til kommentar
Gjest 3a35c...b66 skrev (20 minutter siden):

Ok,

Så det finnes ingen regler på 50% eller 100%?

Så lenge det er 40% og oppover tillegg utenom arbeidstid så er det innafor?

Anonymous poster hash: 3a35c...b66

Etter loven så stemmer dette. Har du ingen tariffavtale så er det loven + arbeidsavtalen som gjelder. Da er det minimum 40 %, eller det som står i din arbeidsavtale. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 3a35c...b66 skrev (54 minutter siden):

Ok,

Så det finnes ingen regler på 50% eller 100%?

Så lenge det er 40% og oppover tillegg utenom arbeidstid så er det innafor?

Anonymous poster hash: 3a35c...b66

Ja som nevnt over er det bare 40% som er gitt i lov. 

Er nok dog sjeldent at bedrifter innenfor IT gir så "dårlige" avtaler. Jeg har iallefall ikke opplevd det. 

Dette med 100% har jeg dog opplevd forskjellig i mine 13 år i bransjen. Alt i fra 100% på all overtid, til etter X tid på kvelden samt helg og kun helg. I tillegg har jeg opplevd at det gis tillegg for slike ting, som kvelds tillegg, helge tillegg osv. Da trenger en ikke være på overtid engang, tillegget får en uansett. 

Men som også nevnt over alt dette er opp til arbeidsavtalen din, trenger ikke være en tariff. Typisk er det en avtale mellom deg og arbeidsgiver eller en personalperm for hele bedriften eller flere bedrifter(typsik tariff). 

Lenke til kommentar
tilfeldigbrukernavn123 skrev (På 7.9.2023 den 10:03 PM):

Stillingstittel: Data scientist
Sektor: Privat
Erfaring: 0 år
Utdanning: Master
Sted: Oslo
Goder: Mobil, alt av forsikringer, kollektivtransport, 30 dagers ferie, betalte feriedager i 2023
Lønn: Rundt 800k med forventet bonus og stabil aksjepris/dollarkurs. 

Fjoråret ble bedre enn forventet, og jeg endte opp med en inntekt på cirka 850k. Det er mange variabler her, men jeg tipper at jeg ender opp med cirka 900k i år.

Lenke til kommentar
Gjest 23bfa...cc1
tilfeldigbrukernavn123 skrev (12 timer siden):

Fjoråret ble bedre enn forventet, og jeg endte opp med en inntekt på cirka 850k. Det er mange variabler her, men jeg tipper at jeg ender opp med cirka 900k i år.

900K som DS med 1 års erfaring? Amerikansk big tech?

Anonymous poster hash: 23bfa...cc1

Lenke til kommentar
microsoften skrev (På 6.12.2023 den 1:16 AM):

Utdannet siviløkonom fra NHH. 

Jobbet som Data Analyst (konsulent - Power BI) i 1 år.

Lønn: 700k 

Vurderer å fylle på med mer utdanning innen data science (feks bachelor/master i datavitenskap).

Tanker om fremtidige karrieremuligheter, lønn osv? 

Hei igjen, lønnsforhandlinger nå i september. Har opparbeidet meg kundeerfaring med notebooks, data pipelines, eventhubs osv i Fabric. Hva kan jeg forvente i lønnsøkning? 

Endret av microsoften
Lenke til kommentar

Hvor ville dere anbefalt å søke fast jobb som nyutdannet hvis man er interessert i "data science"/maskinlæring? Har bakgrunn i statistikk og har hatt 3 relevante internships så tenker at jeg har relativt gode sjanser (vet at markedet ikke er optimalt for tiden). Er allikevel usikker på hvor man skal søke. På studiene hører man mest om konsulentfirmaene, men inntrykket mitt er at de ikke er enormt flinke, og når det kommer til in house er det så mange forskjellige firmaer at jeg ikke vet hvor jeg skal starte en gang.

Er interessert i å jobbe med flinke folk, men naturligvis også interessert i høy lønn:)

Lenke til kommentar
fysmat0 skrev (1 time siden):

Hvor ville dere anbefalt å søke fast jobb som nyutdannet hvis man er interessert i "data science"/maskinlæring? Har bakgrunn i statistikk og har hatt 3 relevante internships så tenker at jeg har relativt gode sjanser (vet at markedet ikke er optimalt for tiden). Er allikevel usikker på hvor man skal søke. På studiene hører man mest om konsulentfirmaene, men inntrykket mitt er at de ikke er enormt flinke, og når det kommer til in house er det så mange forskjellige firmaer at jeg ikke vet hvor jeg skal starte en gang.

Er interessert i å jobbe med flinke folk, men naturligvis også interessert i høy lønn:)

De fleste konsulentfirmaene er ikke flinke på det området nei. Men det finnes noen hederlige unntak, sånn som Bouvet. De betaler ikke høy lønn, men det gjør egentlig ingen når du er nyutdannet. Det viktigste er å skaffe seg relevant erfaring sånn at du kan få høy lønn senere.

Bare vær obs på at noen av de største konsulentselskapene vil prøve å lokke deg med å snakke om data science og maskinlæring, men når det kommer til stykket vil vil du bli satt til å jobbe med datavarehus og rapportering. Da tenker jeg på Accenture, Capgemini og venner.

In-house er tricky. Du må nesten vite om selskaper som har et konkret behov. Men vil anbefale deg å søke på noen nøkkelord på Finn og LinkedIn.

Lenke til kommentar
Gjest 13805...4b0

Hei, er det noen her som jobber i offentlig sektor som kan si noe om hvordan lønnsjusteringer fungerer og hva man kan forvente fra år til år? Jeg har fått et ganske fristende tilbud som utvikler i offentlig sektor. Har hørt en del om at visse offentlige etater kan tilby gode betingelser i starten, men lønnsjusteringer og sånt er ofte dårlig over tid som får mange til å slutte.

Anonymous poster hash: 13805...4b0

Lenke til kommentar

Stillingstittel: Fullstack utvikler
Sektor: Privat
Erfaring: 1 år
Utdanning: Master
Sted: Oslo
Goder: -
Lønn: 580k

I januar vil jeg finne ny jobb eller forhandle på lønna, vil det være realistisk å sikte mot en årslønn på 700k? Noen tips til hvordan jeg tar denne samtalen når den tid kommer? Er det relevant å trekke frem at jeg har 1,5 år erfaring over nyåret, får jeg går jo sikkert glipp av lønnsforhandlingene neste år som nyansatt i januar.

Lenke til kommentar
DevNor skrev (På 1.9.2024 den 9:48 PM):

Stillingstittel: Fullstack utvikler
Sektor: Privat
Erfaring: 1 år
Utdanning: Master
Sted: Oslo
Goder: -
Lønn: 580k

I januar vil jeg finne ny jobb eller forhandle på lønna, vil det være realistisk å sikte mot en årslønn på 700k? Noen tips til hvordan jeg tar denne samtalen når den tid kommer? Er det relevant å trekke frem at jeg har 1,5 år erfaring over nyåret, får jeg går jo sikkert glipp av lønnsforhandlingene neste år som nyansatt i januar.

Det er nok realistisk hvis du bytter jobb, men du klarer neppe å forhandle deg til 20% lønnsøkning uten stillingsopprykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...