Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Gjest dc0ba...f6f skrev (På 11.8.2024 den 19.56):

Noen som vet hvilke av de større konsulenthusene som betaler mest for en utvikler med 0-3 år erfaring?

Tenker da på bedrifter som Sopra Steria, KnowIt, Bouvet, Capgemini, PwC, osv.

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

Normalt er disse store konsulentselskapene ganske langt unna lønnsledende. Unntaksvis kan de betale veldig godt, men da i stillinger som krever mer erfaring.

Endret av Stvgr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 2dcae...4fe

Hei! Lurer litt på hva dere tenker om min lønn:

Stillingstittel:  Senior dev/Manager
Sektor: Privat - Konsulent
Erfaring: 11 år
Utdanning: Siving fra ntnu
Sted: Oslo
Lønn: 1 100 000kr - Fast lønn.

Har også aksjer i selskapet som er verdt litt, og i snitt har vi fått 80k i utbytte mens jeg har jobbet der. Men ønsker ikke ta det direkte med i lønn da jeg føler det er litt utenom, da det definitivt ikke er et tema ved lønnssamtaler f eks, ei heller er det alle som har fått tilbud om aksjer.

Jeg er primært utvikler, men har også personalansvar for en håndfull personer. Ansvaret går primært ut på å følge opp at de har det bra, og trives i prosjektet de er på, følge med at de fører timer og lignende. Jeg jobber ikke overtid, og det er heller ikke forventet at jeg gjør personalansvar tingene utenom arbeidstiden/faktureringen hos kunden, men innenfor de vanlige 37.5 timene vi har i uken.

For noen år siden fikk jeg et tilbud på 1 050 000 fra et annet firma, og da var det riktignok uten noe ansvar, men ren utviklerstilling, men takket nei da jeg trivdes godt der jeg var og det andre firmaet ikke virket veldig interessant.

Så jeg føler at jeg antagelig fint kan få 1.1m i andre konsulenthus uten problemer (?), og uten ansvar. Med andre ord tenker jeg at min lønn på 1.1 som inkluderer personalansvar relativt enkelt kan overgås med en "vanlig" senior stilling, og dermed burde jeg kanskje få litt mer, hva tenker dere?

Bare for å legge til, jeg trives helt greit med personalansvar, og har ingen utfordringer med det. Selv om det er noen samtaler som er kjipere enn andre, så er det stort sett positivt. Så det er ikke slik at jeg nødvendigvis vil unngå det, ved å bytte jobb, men tenker kanskje at jeg kunne fått mer i lønn siden jeg har dette ansvaret.

 

Jeg har vurdert litt å starte for meg selv, men med de "nye" innleiereglene har jeg lagt det på hylla enn så lenge i hvert fall...

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Guest 2dcae...4fe said:

..

Jeg har vurdert litt å starte for meg selv, men med de "nye" innleiereglene har jeg lagt det på hylla enn så lenge i hvert fall...

Så lenge du ikke er påkrevet overtid og generelt trives i din rolle ville jeg selv avventet et år eller to og startet selv om markedet bedres. Det gir liten mening å flytte på seg bare for å flytte på seg.

Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe
9 minutes ago, ps5 said:

Så lenge du ikke er påkrevet overtid og generelt trives i din rolle ville jeg selv avventet et år eller to og startet selv om markedet bedres. Det gir liten mening å flytte på seg bare for å flytte på seg.

Enig i at å flytte på seg bare for å flytte på seg ikke er et mål. Men før jeg fikk personalansvar, så var det jo relativt enkelt å følge med på sin egen verdi, via f eks kode24 eller variant sin lønnskalkulator (som er basert på tekna tall). Og 1.1 er såvidt jeg ser grei lønn med 11 års ansinitet, det er hverken det laveste, eller det høyeste i følge de to kildene.

Sjefen min er jo også en relativt tilbakelent, oppegående person, og har ikke lyst til å miste meg, så han skjønner jo at dersom jeg f eks viser et annet jobbtilbud eller statistikk på lønn, og jeg ligger under par, så vil han jobbe for å justere det opp, da dette har skjedd før. Men føler bare at det er litt vanskeligere nå som personalansvar er en del av regnestykket.

 

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe skrev (37 minutter siden):

Med andre ord tenker jeg at min lønn på 1.1 som inkluderer personalansvar relativt enkelt kan overgås med en "vanlig" senior stilling, og dermed burde jeg kanskje få litt mer, hva tenker dere?

Nå er det flere "retninger" å ta som konsulent. Noen tar mye ansvar teknisk hos kunde, andre tar mye ansvar med salg og oppfølging hos kunde, andre tar mye ansvar med oppfølging internt, ledelse internt osv. Det er ikke nødvendigvis slik at det ene trenger være "bedre" enn det andre. Spesielt personalansvar er jo egentlig en ren "utgiftspost" for et konsulenthus, et lite nødvendig onde. En seniorkonsulent uten personalansvar drar jo faktisk inn mere penger enn det du gjør, som fakturerer mindre.

Så jeg tenker at du bør tenke litt på om du er ok fornøyd med nivået du ligger på, uavhengig av personalansvar eller ei?

Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe
16 minutes ago, Matsemann said:

Nå er det flere "retninger" å ta som konsulent. Noen tar mye ansvar teknisk hos kunde, andre tar mye ansvar med salg og oppfølging hos kunde, andre tar mye ansvar med oppfølging internt, ledelse internt osv. Det er ikke nødvendigvis slik at det ene trenger være "bedre" enn det andre. Spesielt personalansvar er jo egentlig en ren "utgiftspost" for et konsulenthus, et lite nødvendig onde. En seniorkonsulent uten personalansvar drar jo faktisk inn mere penger enn det du gjør, som fakturerer mindre.

Så jeg tenker at du bør tenke litt på om du er ok fornøyd med nivået du ligger på, uavhengig av personalansvar eller ei?

Om jeg er fornøyd eller ikke er delt opp i to føler jeg. Isolert sett, så er jo 1.1m veldig god lønn, det er det jo ingen tvil om. Men dersom jeg f eks vet at alle andre med min stilling, uavhengig om det er "senior utvikler" eller "Senior tech lead" eller "Senior utvikler og Manager" tjener 200k mer enn meg, så er jeg jo ikke fornøyd...

Og det er litt av grunnen jeg spør, tall på "rene utviklere" er jo enkelt å finne, verre med tall på utvikler med personalansvar, utvikler som er tech lead etc. Og det er jo riktig at personalansvar er en utgiftspost, men om ingen følger opp og får med seg at folk ikke trives f eks, også slutter alle sammen, så tjener man jo i hvert fall ikke penger :D Man kan jo også si at en som internt jobber med "kompetanseutvikling" også er en ren utgiftspost. Men det kan jo føre til at folk ønsker å lære, øke kompetansen etc etc.

Til syvende og sist, så er det jo kroner inn vs kroner ut som er avgjørende. Og skjønner at du tar opp argumentet med at en personalleder er en utgiftspost,
men noen må jo også være det, på samme måte som man må ha HR, Kantine, lokale etc. Jeg har uansett relativt god timepris og drar inn mer enn det jeg koster, så jeg vet at de tjener penger på meg, selv om jeg ikke fakturerer 100%.

 

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Guest 2dcae...4fe said:

Om jeg er fornøyd eller ikke er delt opp i to føler jeg. Isolert sett, så er jo 1.1m veldig god lønn, det er det jo ingen tvil om. Men dersom jeg f eks vet at alle andre med min stilling, uavhengig om det er "senior utvikler" eller "Senior tech lead" eller "Senior utvikler og Manager" tjener 200k mer enn meg, så er jeg jo ikke fornøyd...

Hvis det er betydelig lønnsøkning du ønsker for samme jobb, så er det kun en vei å gå: Eget selskap (evt selskap med en kompis / lite team). Med dagens marked innebærer det risiko som du selv velger om du ønsker å ta. Jeg ville ventet.

En strategi for å forbedrede deg er å forsøke komme deg over på 100% fakturering (bort med personalansvar) og sikte deg inn på det som etterspørres i markedet (eks full stack) i den grad dette er mulig. Mao, bygg cv.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe skrev (2 timer siden):

Om jeg er fornøyd eller ikke er delt opp i to føler jeg. Isolert sett, så er jo 1.1m veldig god lønn, det er det jo ingen tvil om. Men dersom jeg f eks vet at alle andre med min stilling, uavhengig om det er "senior utvikler" eller "Senior tech lead" eller "Senior utvikler og Manager" tjener 200k mer enn meg, så er jeg jo ikke fornøyd...

Etter min mening er det en klassisk "felle" å tro at å bevege seg bort fra teknisk kompetanse og bruke tid på personalanvar er et godt neste steg, utviklingsmessig og lønnsmessig. IT bransjen er en av bransjene hvor tiden er best brukt på tekniske oppgaver og bygge teknisk kompetanse innenfor relvante teknologier, ikke lede andre. Jo mer man leder andre, jo mindre tid får man brukt på sin tekniske utvikling.

Det er ingen grunn til at en tech lead ikke skulle tjene mer enn deg. 

Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe skrev (5 timer siden):

Hei! Lurer litt på hva dere tenker om min lønn:

Stillingstittel:  Senior dev/Manager
Sektor: Privat - Konsulent
Erfaring: 11 år
Utdanning: Siving fra ntnu
Sted: Oslo
Lønn: 1 100 000kr - Fast lønn.

Har også aksjer i selskapet som er verdt litt, og i snitt har vi fått 80k i utbytte mens jeg har jobbet der. Men ønsker ikke ta det direkte med i lønn da jeg føler det er litt utenom, da det definitivt ikke er et tema ved lønnssamtaler f eks, ei heller er det alle som har fått tilbud om aksjer.

Jeg er primært utvikler, men har også personalansvar for en håndfull personer. Ansvaret går primært ut på å følge opp at de har det bra, og trives i prosjektet de er på, følge med at de fører timer og lignende. Jeg jobber ikke overtid, og det er heller ikke forventet at jeg gjør personalansvar tingene utenom arbeidstiden/faktureringen hos kunden, men innenfor de vanlige 37.5 timene vi har i uken.

For noen år siden fikk jeg et tilbud på 1 050 000 fra et annet firma, og da var det riktignok uten noe ansvar, men ren utviklerstilling, men takket nei da jeg trivdes godt der jeg var og det andre firmaet ikke virket veldig interessant.

Så jeg føler at jeg antagelig fint kan få 1.1m i andre konsulenthus uten problemer (?), og uten ansvar. Med andre ord tenker jeg at min lønn på 1.1 som inkluderer personalansvar relativt enkelt kan overgås med en "vanlig" senior stilling, og dermed burde jeg kanskje få litt mer, hva tenker dere?

Bare for å legge til, jeg trives helt greit med personalansvar, og har ingen utfordringer med det. Selv om det er noen samtaler som er kjipere enn andre, så er det stort sett positivt. Så det er ikke slik at jeg nødvendigvis vil unngå det, ved å bytte jobb, men tenker kanskje at jeg kunne fått mer i lønn siden jeg har dette ansvaret.

 

Jeg har vurdert litt å starte for meg selv, men med de "nye" innleiereglene har jeg lagt det på hylla enn så lenge i hvert fall...

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

1,1M i fastlønn som seniorkonsulent er allerede i øvre sjiktet av markedsrate, og det skal mye til å oppnå særlig mye høyere, selv om du har personalansvar light. Kanskje kan du gå opp 10% et annet sted, men da spørs det jo om det er verdt det gitt at du trives der du er.

Noen veier til høyere inntekt:

  • Bli ansatt et sted med provisjonslønn. Typisk lønnsspenn er 1-1,5M.
  • Gå selvstendig. Da kan du omsette for 2M+.
  • Bli fagleder/evangelist. Har sett sånne stillinger betale opp mot 1,5M, men de vokser ikke på trær.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Stvgr skrev (3 minutter siden):

1,1M i fastlønn som seniorkonsulent er allerede i øvre sjiktet av markedsrate, og det skal mye til å oppnå særlig mye høyere, selv om du har personalansvar light. Kanskje kan du gå opp 10% et annet sted, men da spørs det jo om det er verdt det gitt at du trives der du er.

Noen veier til høyere inntekt:

  • Bli ansatt et sted med provisjonslønn. Typisk lønnsspenn er 1-1,5M.
  • Gå selvstendig. Da kan du omsette for 2M+.
  • Bli fagleder/evangelist. Har sett sånne stillinger betale opp mot 1,5M, men de vokser ikke på trær.

Nå må en ikke glemme C suiten da, å komme seg inn som Director/VP/CXO etc kan jo øke lønnen en god del. Avhengig av hvor en kommer seg inn. 

En annen ting er FAANG/US tech, her kan en dra inn masse penger. Spessielt om en faktisk flytter til USA. Men spørs hvor lenge det varer, det har jo blitt helt bananas de siste 4 årene og nå ser en enorme opprydninger(oppsigelser)

Vet om iallefall en person her på forumet som jobber for slikt selskap og drar in mye penger vs en typisk utvikler i Norsk selskap. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, MrL said:

Etter min mening er det en klassisk "felle" å tro at å bevege seg bort fra teknisk kompetanse og bruke tid på personalanvar er et godt neste steg, utviklingsmessig og lønnsmessig. IT bransjen er en av bransjene hvor tiden er best brukt på tekniske oppgaver og bygge teknisk kompetanse innenfor relvante teknologier, ikke lede andre. Jo mer man leder andre, jo mindre tid får man brukt på sin tekniske utvikling.

Det er ingen grunn til at en tech lead ikke skulle tjene mer enn deg. 

Dette kommer jo selvsagt an på hvor du sitter på treet og hva "ledelse" (i denne kontekst der du er ansatt) innebærer. Tech lønner bra generelt, men ledere med større budsjetter, avdelinger og P&L ansvar har ofte direkte innvirkning på resultat og inntjening - og det er i praksis det eneste som betyr noe i forhold til lønnsverdsettelse. 

Ellers er det ingen som går fra senior konsulent til CxO/VP ved å ha apache og terraform på CV-en.

Lenke til kommentar
1 minute ago, tackytimbo said:

Ellers er det ingen som går fra senior konsulent til CxO/VP ved å ha apache og terraform på CV-en.

Fra posten som startet denne diskusjonen:

"Jeg er primært utvikler, men har også personalansvar for en håndfull personer. Ansvaret går primært ut på å følge opp at de har det bra, og trives i prosjektet de er på, følge med at de fører timer og lignende"

Dette er definitivt ikke et steg på veien til c-suite, ergo mitt tips om å komme seg over på fakturerbar tid og fokusere på salgbar kompetanse.  

Lenke til kommentar
Gjest 2dcae...4fe

Takk for mange gode poenger, virker som om konsensus er at jeg tjener greit. Og at "personalansvaret" ikke nødvendigvis bør dra opp lønnen, noe jeg så for meg det kunne gjøre.
Trives som sagt veldig, har mye fleksibilitet og et avslappet forhold til alle i bedriften, så det blir vel til at jeg forblir uten å tenke noe særlig mer på dette. Vi planlegger også barn, så det kan jo være greit å vente med å gå selvstendig til man er ferdig i permisjon, for det er vel ekstremt dyrt å være i permisjon som selvstendig. Der jeg jobber nå får jeg jo 100% lønn i perm, sol selvstendig får man vel bare opp til 6g. 

Anonymous poster hash: 2dcae...4fe

Lenke til kommentar
Just now, Guest 2dcae...4fe said:

Takk for mange gode poenger, virker som om konsensus er at jeg tjener greit. Og at "personalansvaret" ikke nødvendigvis bør dra opp lønnen, noe jeg så for meg det kunne gjøre.
Trives som sagt veldig, har mye fleksibilitet og et avslappet forhold til alle i bedriften, så det blir vel til at jeg forblir uten å tenke noe særlig mer på dette. Vi planlegger også barn, så det kan jo være greit å vente med å gå selvstendig til man er ferdig i permisjon, for det er vel ekstremt dyrt å være i permisjon som selvstendig. Der jeg jobber nå får jeg jo 100% lønn i perm, sol selvstendig får man vel bare opp til 6g. 

Jeg kan garantere at du vil få nok stress med barn selv om du ikke samtidig skal bekymre deg over neste månedslønn. Lykke til!

Lenke til kommentar
27 minutes ago, ps5 said:

Fra posten som startet denne diskusjonen:

"Jeg er primært utvikler, men har også personalansvar for en håndfull personer. Ansvaret går primært ut på å følge opp at de har det bra, og trives i prosjektet de er på, følge med at de fører timer og lignende"

Dette er definitivt ikke et steg på veien til c-suite, ergo mitt tips om å komme seg over på fakturerbar tid og fokusere på salgbar kompetanse.  

Ledelseserfaring veier tungt når man skal oppover i treet, derav min kommentar. Men her høres det ut som vedkommende ikke nødvendigvis har den ambisjonen, og da er jeg enig med deg.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 timer siden):

Nå må en ikke glemme C suiten da, å komme seg inn som Director/VP/CXO etc kan jo øke lønnen en god del. Avhengig av hvor en kommer seg inn. 

En annen ting er FAANG/US tech, her kan en dra inn masse penger. Spessielt om en faktisk flytter til USA. Men spørs hvor lenge det varer, det har jo blitt helt bananas de siste 4 årene og nå ser en enorme opprydninger(oppsigelser)

Vet om iallefall en person her på forumet som jobber for slikt selskap og drar in mye penger vs en typisk utvikler i Norsk selskap. 

Ja, jeg jobber selv på C-nivå i et mindre selskap, men der er det gjerne sånn at lønnsnivået skalerer med størrelsen på bedriften. Så selv om jeg tjener litt bedre enn OP er det kanskje ikke verdt det i seg selv mtp. ekstra stress og ansvar som følger med. På den andre siden kan det være et springbrett til lignende stillinger i større virksomheter på sikt om det er den veien man ønsker å gå. Det er neppe realistisk for OP å gå direkte til C-nivå i et stort selskap.

De amerikanske tek-gigantene betaler veldig bra ja.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et raskt spørsmål til dere med erfaring.

Jeg har nettopp begynt i en deltidsstilling som NOC-operatør i et stort telekomselskap. Tidligere jobbet jeg i samme selskap som 1. linje support mens jeg tok en bachelorgrad i International Management. Før dette var jeg regionssjef for en stor restaurantkjede med ansvar for to fylker. Nå har jeg startet på en fagskoleutdanning innen cybersecurity etter at jeg fikk tilbake gnisten i IT interessen min mens jeg satt som 1.linje support.

Mitt spørsmål er: Vil erfaringen jeg får som NOC-operatør være relevant for fremtidige arbeidsgivere innen cybersecurity? Jeg får også sertifiseringer som CCNA, Sec+ og Net+ i løpet av det neste året. I tillegg lurer jeg på hva jeg kan forvente i lønn i min første fulltidsstilling innen cybersecurity.

 

Lenke til kommentar
Tanner skrev (På 15.7.2024 den 12:56 PM):

Har tidligere tenkt på å søke meg ny jobb, både på grunn av et ønske om å lære nye ting, samt en god lønnsøkning.

Ble nå permittert, så da passer det veldig bra å kjøre på å finne seg noe nytt. Har såvidt over 3 års erfaring med fullstack web utvikling. Ligger nå på 685k, og lurer litt på hva jeg realistisk kan satse på? Kan nevne at jeg er 33 år.

Tenker selv å skryte på meg litt høyere lønn, og kansje prøve på 850k. Er dette urealistisk?

Lurer også litt på hvordan dere ville håndtert informasjonen anngående permittering, vil jo ikke nevne dette før en avtale er i boks da jeg ser for meg det vil svekke mine forhandlingsmuligheter mtp lønn, men søkte en jobb i går hvor jeg måtte si når jeg kunne begynne som en del av søknadsprosessen, valgte da bare 3 måneder fram i tid som standard oppsigelsestid.

 

Takk for svar :)

Andregangsintervju neste uke samt et førstegangs.
Ikke vært snakk om lønn enda, og er enda litt usikker på hvordan jeg burde gå frem. Tenker som nevnt å skryte på meg høyere lønn en hva jeg faktisk har for øyeblikket, typ 750k, og si jeg vil en del høyere for å vurdere et bytte.

Hørest dette ut som noe, noen tips til hvordan jeg burde gå frem?

Lenke til kommentar
Tanner skrev (24 minutter siden):

Andregangsintervju neste uke samt et førstegangs.
Ikke vært snakk om lønn enda, og er enda litt usikker på hvordan jeg burde gå frem. Tenker som nevnt å skryte på meg høyere lønn en hva jeg faktisk har for øyeblikket, typ 750k, og si jeg vil en del høyere for å vurdere et bytte.

Hørest dette ut som noe, noen tips til hvordan jeg burde gå frem?

Aldri si hva du tjener i dag, men heller hva du forventer å havne på hvis du får jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...