Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Gjest 3a35c...b66

Hei (Konsulenter)

Har nylig gått inn i en konsulent stilling.

I 7 år har jeg vært "intern IT" i en industri bedrift og har nå min 3 dag i Konsulent firma.

Firmaet er relativt lite på 15 Personer, men har driftsinntekter på 80 mill.

Jeg kjenner på ett ekstremt kraftig skifte å gå i fra en "7-15" jobb til konsulent.

Har noen noe bra resurser/artikler en kan lese for å komme inn å forstå "konsulent" livet?

Tjenester går ut på Drift, Citrix og Office365

Anonymous poster hash: 3a35c...b66

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer veldig an på hvilken "type" konsulent du er. Noen blir stort sett leid ut til et prosjekt av gangen i lange perioder. Andre kan jobbe med mange ulike kunder og prosjekter samtidig og må bytte mellom de ukentlig.

Jeg er en av de som sitter på et prosjekt i lang tid, så for meg er det egentlig ingen forskjell fra å være fast ansatt på det prosjektet, foruten om at jeg alltid må ha i bakhodet at jeg representerer konsulentselskapet og dermed må passe på inntrykket jeg sender ut og at jeg leverer godt nok. Om du sjonglerer masse ulike prosjekter så er det vel context-switchingen som er vanskeligst, eventuelt det å sette av tiden riktig så man ikke bytter for ofte.

Det er ingenting som tilsier at en konsulent-jobb automatisk er mer enn en vanlig 8-timers arbeidsdag, jeg får relativt sjeldent mulighet til å jobbe overtid (og ei ønsker jeg å gjøre det ofte). Og går det utover de 40 timene i uka så får jeg selvfølgelig overtidsbetalt, noe du også bør avhengig av hvordan modell du har på kontrakten (provisjon, bonus, fastlønn etc).

Det eneste jeg tenker som er annerledes for konsulenter er at prosjektet du er ute på er kunden din og du skal skape verdi for de. Sluttkunden/sluttbruker er deres kunde igjen. Det påvirker deg jo i praksis, men viktigste er at kunden (prosjektet) er fornøyd. Gode soft-skills kan også være viktigere som konsulent enn in-house.

Er det noe spesifikt du mener er vanskelig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Comma Chameleon said:

Det kommer veldig an på hvilken "type" konsulent du er. Noen blir stort sett leid ut til et prosjekt av gangen i lange perioder. Andre kan jobbe med mange ulike kunder og prosjekter samtidig og må bytte mellom de ukentlig.

Jeg er en av de som sitter på et prosjekt i lang tid, så for meg er det egentlig ingen forskjell fra å være fast ansatt på det prosjektet, foruten om at jeg alltid må ha i bakhodet at jeg representerer konsulentselskapet og dermed må passe på inntrykket jeg sender ut og at jeg leverer godt nok. Om du sjonglerer masse ulike prosjekter så er det vel context-switchingen som er vanskeligst, eventuelt det å sette av tiden riktig så man ikke bytter for ofte.

Det er ingenting som tilsier at en konsulent-jobb automatisk er mer enn en vanlig 8-timers arbeidsdag, jeg får relativt sjeldent mulighet til å jobbe overtid (og ei ønsker jeg å gjøre det ofte). Og går det utover de 40 timene i uka så får jeg selvfølgelig overtidsbetalt, noe du også bør avhengig av hvordan modell du har på kontrakten (provisjon, bonus, fastlønn etc).

Det eneste jeg tenker som er annerledes for konsulenter er at prosjektet du er ute på er kunden din og du skal skape verdi for de. Sluttkunden/sluttbruker er deres kunde igjen. Det påvirker deg jo i praksis, men viktigste er at kunden (prosjektet) er fornøyd. Gode soft-skills kan også være viktigere som konsulent enn in-house.

Er det noe spesifikt du mener er vanskelig?

Det tok meg ca 8 uker å blir mer selvsikker i konsulent rollen.

Endret av Gratax
arg
Lenke til kommentar
Gjest 3a35c...b66
32 minutes ago, Comma Chameleon said:

Det kommer veldig an på hvilken "type" konsulent du er. Noen blir stort sett leid ut til et prosjekt av gangen i lange perioder. Andre kan jobbe med mange ulike kunder og prosjekter samtidig og må bytte mellom de ukentlig.

Jeg er en av de som sitter på et prosjekt i lang tid, så for meg er det egentlig ingen forskjell fra å være fast ansatt på det prosjektet, foruten om at jeg alltid må ha i bakhodet at jeg representerer konsulentselskapet og dermed må passe på inntrykket jeg sender ut og at jeg leverer godt nok. Om du sjonglerer masse ulike prosjekter så er det vel context-switchingen som er vanskeligst, eventuelt det å sette av tiden riktig så man ikke bytter for ofte.

Det er ingenting som tilsier at en konsulent-jobb automatisk er mer enn en vanlig 8-timers arbeidsdag, jeg får relativt sjeldent mulighet til å jobbe overtid (og ei ønsker jeg å gjøre det ofte). Og går det utover de 40 timene i uka så får jeg selvfølgelig overtidsbetalt, noe du også bør avhengig av hvordan modell du har på kontrakten (provisjon, bonus, fastlønn etc).

Det eneste jeg tenker som er annerledes for konsulenter er at prosjektet du er ute på er kunden din og du skal skape verdi for de. Sluttkunden/sluttbruker er deres kunde igjen. Det påvirker deg jo i praksis, men viktigste er at kunden (prosjektet) er fornøyd. Gode soft-skills kan også være viktigere som konsulent enn in-house.

Er det noe spesifikt du mener er vanskelig?

Jeg blir med nr 2 i forhold til det du forklarer. Håndtere flere kunder på en gang med Context-Switching.

Jeg finner det bare litt vanskelig å være en som representerer firmaet for en kunde. Så ja, det med Soft-Skills er noe jeg må ha fokus på.

Men så er det valg av prioritering osv jeg er usikker på. Kontrakten min er Fastlønn og ikke provisjon, Vet ikke hva som er best men.

Så er alt dette med timeregistrering og fakturering nytt for meg.

Er i bunn og grunn hele Konsulent rollen jeg sliter litt å sette meg inn i. Vet ikke hva forventinger en arbeidsgiver har hvor lenge det skal ta før man er 100% selvsikker som en konsulent. Men årene jeg har vært internt IT har vært omringet av Standarder, Godkjenninger og lite valg. Men nå står jeg som den som må ta valgene og vite best.

Anonymous poster hash: 3a35c...b66

Lenke til kommentar

Finnes det et bra alternativ til Teknas lønnsstatistikk?

 

Også, er det noen som har noen formening om hvor langt tilbake i tid (hvis man filtrerer på eksamensår) Teknas statistikk er relevant? Mistenker at de aller fleste respondentene på Lønnsundersøkelsene er ganske nyutdannet.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Cyclonex said:

Finnes det et bra alternativ til Teknas lønnsstatistikk?

 

Også, er det noen som har noen formening om hvor langt tilbake i tid (hvis man filtrerer på eksamensår) Teknas statistikk er relevant? Mistenker at de aller fleste respondentene på Lønnsundersøkelsene er ganske nyutdannet.

https://www.kode24.no/artikkel/prov-kode24s-nye-lonnskalkulator-for-utviklere/81507959

Lenke til kommentar
Cyclonex skrev (11 minutter siden):

Finnes det et bra alternativ til Teknas lønnsstatistikk?

 

Også, er det noen som har noen formening om hvor langt tilbake i tid (hvis man filtrerer på eksamensår) Teknas statistikk er relevant? Mistenker at de aller fleste respondentene på Lønnsundersøkelsene er ganske nyutdannet.

Nito?

Lenke til kommentar
Cyclonex skrev (2 timer siden):

Også, er det noen som har noen formening om hvor langt tilbake i tid (hvis man filtrerer på eksamensår) Teknas statistikk er relevant? Mistenker at de aller fleste respondentene på Lønnsundersøkelsene er ganske nyutdannet.

Det skjønner jeg ikke helt? De som svarer for at de har eksamensår i 2015 i 2024 undersøkelsen er jo så klart ikke nyutdannet? I tabellvisning står det forøvrig per eksamensår hvor mange som har svart hvert år, så kan du avgjøre selv om det er et stort nok grunnlag.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Matsemann said:

Det skjønner jeg ikke helt? De som svarer for at de har eksamensår i 2015 i 2024 undersøkelsen er jo så klart ikke nyutdannet? I tabellvisning står det forøvrig per eksamensår hvor mange som har svart hvert år, så kan du avgjøre selv om det er et stort nok grunnlag.

Det jeg mente var at det sikkert ikke var så mange med masse erfaring som svarte på undersøkelsen. Altså lurte jeg på hvor relevant eksamensår-statistikken var når man gikk litt tilbake i tid. Visste ikke at man kunne se antall som har svart hvert år i tabellvisning!

Lenke til kommentar
Cyclonex skrev (22 minutter siden):

Det jeg mente var at det sikkert ikke var så mange med masse erfaring som svarte på undersøkelsen. Altså lurte jeg på hvor relevant eksamensår-statistikken var når man gikk litt tilbake i tid. Visste ikke at man kunne se antall som har svart hvert år i tabellvisning!

Jeg kjenner meg igjen, dog fra nito statistikken. Når jeg legger inn for meg selv(10+ år erfaring, leder etc) så får jeg ingen treff før jeg gjør det mer generelt. 

Jeg svarer dog på undersøkelsen hvert år. 

Lenke til kommentar
Gjest dc0ba...f6f

Noen som vet hvilke av de større konsulenthusene som betaler mest for en utvikler med 0-3 år erfaring?

Tenker da på bedrifter som Sopra Steria, KnowIt, Bouvet, Capgemini, PwC, osv.

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Guest dc0ba...f6f said:

Noen som vet hvilke av de større konsulenthusene som betaler mest for en utvikler med 0-3 år erfaring?

Tenker da på bedrifter som Sopra Steria, KnowIt, Bouvet, Capgemini, PwC, osv.

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

Tror knapt noen ansetter konsulenter med så lite erfaring nå. Ta det du evt kan få.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, Guest dc0ba...f6f said:

Noen som vet hvilke av de større konsulenthusene som betaler mest for en utvikler med 0-3 år erfaring?

Tenker da på bedrifter som Sopra Steria, KnowIt, Bouvet, Capgemini, PwC, osv.

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

Fokuser på hvor du får den mest interessante rollen og tror du kan lære mest. På sikt vil det garantert bidra til høyere lønn enn å fokusere på kortsiktig lønn.

Lenke til kommentar

Stillingstittel:  Software Engineer  
Sektor: Privat
Erfaring: 1 år
Alder: 24 år
Utdanning: Bachelor Dataingeniør
Sted: Bergen
Goder: Mobil/bredbånd, forsikringer, fleksibel arbeidstid osv..
Lønn: 530.000kr

Skal ha lønnssamtale nå snart. Hva bør jeg be om her?

Lenke til kommentar
29 minutes ago, OskarAnd said:

Stillingstittel:  Software Engineer  
Sektor: Privat
Erfaring: 1 år
Alder: 24 år
Utdanning: Bachelor Dataingeniør
Sted: Bergen
Goder: Mobil/bredbånd, forsikringer, fleksibel arbeidstid osv..
Lønn: 530.000kr

Skal ha lønnssamtale nå snart. Hva bør jeg be om her?

Dette ser ut som ganske riktig lønn. Du kan sammenligne med andre her:

https://kodejobb.no/lonn

Lenke til kommentar
On 11.8.2024 at 7:56 PM, Guest dc0ba...f6f said:

Noen som vet hvilke av de større konsulenthusene som betaler mest for en utvikler med 0-3 år erfaring?

Tenker da på bedrifter som Sopra Steria, KnowIt, Bouvet, Capgemini, PwC, osv.

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

SS og PwC (og de andre Big4) ligger lavere enn resten.

Lenke til kommentar
Gjest dc0ba...f6f skrev (På 11.8.2024 den 7:56 PM):

Noen som vet hvilke av de større konsulenthusene som betaler mest for en utvikler med 0-3 år erfaring?

Tenker da på bedrifter som Sopra Steria, KnowIt, Bouvet, Capgemini, PwC, osv.

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

Jeg vet ihvertfall at Apps enheten i 2S ga 590K som startlønn i 2023. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...