Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
4 hours ago, discostu said:

Fikk liten lønnsøkning selv, fra 665 - 695, venter bare på litt bedre IT marked igjen så jeg får byttet jobb :(

Ikke noe grunn til å vente. Selv om det er litt tregt i konsulentmarkedet og flere som søker nå, så er det fremdeles langt mellom de reelt dyktige kandidatene for oss som leter etter flere.

De som leter etter folk nå har både arbeid, økonomi og forutsigbarhet. Vil nesten påstå at de ansetter nå om dagen kanskje er arbeidsplasser som ihvertfall ikke er dårligere enn snittet.

Lenke til kommentar

Virker som det fortsatt er litt bevegelse i markedet ja, i alle fall for oss som synes yrket er interessant og gjør en innsats. Er nok verst for de som bare "tenkte å hoppe over til IT" fordi de ropte etter folk og lønna var bra og de som er såpass nye at de ikke har fått muligheten til å bevise noe enda.

Jeg skulle gjerne kikket litt rundt selv, men er på et såpass kult prosjekt (som konsulent) at jeg ikke orker å friste meg engang før jeg vet at det er helt slutt på fornyelse av det prosjektet. Sykt fornøyd med at jeg fant et yrke som betaler greit og også er såpass gøy. Blir ikke rik, men kan leve greit her i landet.

Fleste av oss her inne har det godt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest db574...ea0

Hei. Jeg har tenkt å bytte jobb fra inhouse til konsulent, men jeg har et hektisk liv med to småunger som krever sitt. Også føler jeg at kompetansenivået mitt er ikke høy nok til en konsulentjobb. Bør jeg satse og ta risikoen på jobbskifte? Er konsulentlivet for mye stress for en småbarnsfar? Lønnen jeg har nå i nåværende jobb er langt under snittet 540k for en med snart 3 års erfaring. Ikke godt når alt har blitt dyrere om dagen også. Hva kan jeg forvente i lønn som konsulent med 3års erfaring? 

Anonymous poster hash: db574...ea0

Lenke til kommentar
Gjest db574...ea0
Matsemann skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet både inhouse og som konsulent i en del år, og det er stort sett det samme spør du meg. Kommer mer an på bedriften man jobber hos enn om man er konsulent eller ei.

Er konsulentmarkedet bedre nå? Ja, vurderer å bytte jobb da. Da er det større sjanse for bedre lønn samt kurs muligheter. Slik at jeg kan bygge på kompetansen. Tenkte å søke jobb hos en av de store konsulentfirmaene. 

Anonymous poster hash: db574...ea0

Lenke til kommentar

For folk med erfaring begynner det å ta seg opp, for folk med lite erfaring har jeg inntrykk av det fortsatt er litt labert. Men uansett taper du ingenting på å søke litt rundt. Intervju er jo en toveis greie, det er vel så nyttig for din del å få et bedre inntrykk av hvordan det er å jobbe der / jobbe som konsulent. Det er helt fair å dra på intervju og så finne ut av at det ikke var noe for deg likevel. Så jeg ville bare søkt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 23bfa...cc1

Jeg har fått tilbud som avdelingsleder i et konsulenthus. Betingelser er fine og det virker som en god mulig - men! Ved å takke ja til denne muligheten så mister jeg årsbonus hos nåværende arbeidsgiver om 4 mnd (15% av årslønn). Dette er jo ikle ubetydelig, er dette noe dere har gjort eller ville forsøkt å «kontre» med sign-on bonus tilsvarende? 

Anonymous poster hash: 23bfa...cc1

Lenke til kommentar
Gjest c8099...932
Gjest 23bfa...cc1 skrev (2 timer siden):

Dette er jo ikle ubetydelig, er dette noe dere har gjort eller ville forsøkt å «kontre» med sign-on bonus tilsvarende? 

Det er hvertfall vanlig for oss økonomi-konsulenter hvor mange av oss har bonus som vi mister. Da får vi dekket det med en sign-on bonus.

Anonymous poster hash: c8099...932

Lenke til kommentar
Gjest c8099...932

Har opparbeidet meg noen år på baken nå som produkteier/product manager. Ledet/leder team av 5-15 personer på inhouse utviklingsprosjekter. Har tilnærmet ingen praktisk kodekompetanse, men man bygger seg jo opp en del teknisk forståelse og lignende. Har jobbet med dette i 5 år ish.

Ligger nå på 970k i året og bonus på 150-200.

Er det innafor forventning og noe kompetanse det er behov for i andre miljø?

Anonymous poster hash: c8099...932

Lenke til kommentar
Gjest c8099...932 skrev (3 timer siden):

Har opparbeidet meg noen år på baken nå som produkteier/product manager. Ledet/leder team av 5-15 personer på inhouse utviklingsprosjekter. Har tilnærmet ingen praktisk kodekompetanse, men man bygger seg jo opp en del teknisk forståelse og lignende. Har jobbet med dette i 5 år ish.

Ligger nå på 970k i året og bonus på 150-200.

Er det innafor forventning og noe kompetanse det er behov for i andre miljø?

Anonymous poster hash: c8099...932

Tror du glemte å legge med en forventning?

Lenke til kommentar
Gjest 23bfa...cc1 skrev (6 timer siden):

Jeg har fått tilbud som avdelingsleder i et konsulenthus. Betingelser er fine og det virker som en god mulig - men! Ved å takke ja til denne muligheten så mister jeg årsbonus hos nåværende arbeidsgiver om 4 mnd (15% av årslønn). Dette er jo ikle ubetydelig, er dette noe dere har gjort eller ville forsøkt å «kontre» med sign-on bonus tilsvarende? 

Anonymous poster hash: 23bfa...cc1

Etter min erfaring er det vanlig å enten kontre med sign-on bonus eller bli enige om utsatt oppstart. Sistnevnte betyr at man blir enige om å si opp nåværende stilling senere slik at vedkommende får med seg bonus fra nåværende arbeidsgiver. Det kommer litt an på hvor mye det haster å ansette noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...