Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, koots said:

Blir forøvrig gøy å komme første arbeidsdag i august og fortelle at det blir fem måneder pappaperm og ferie til våren igjen 😀

Du liker å leve farlig skjønner jeg? Håper for din del du ikke har prøvetid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, ps5 said:

Du liker å leve farlig skjønner jeg? Håper for din del du ikke har prøvetid.

Pappaperm gir ikke grunnlag for oppsigelse i prøvetid. Prøvetiden blir selvsagt forlenget tilsvarende periode som ansatt er borte fra jobb, men det har (eller bør ikke ha) noen konsekvenser utenom det.

Lenke til kommentar
tackytimbo skrev (26 minutter siden):

Pappaperm gir ikke grunnlag for oppsigelse i prøvetid. Prøvetiden blir selvsagt forlenget tilsvarende periode som ansatt er borte fra jobb, men det har (eller bør ikke ha) noen konsekvenser utenom det.

Starter dog utrolig dårlig når en kommuniserer så dårlig. Burde gi beskjed asap slik at bedriften kan omstille seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Salvesen. said:

Starter dog utrolig dårlig når en kommuniserer så dårlig. Burde gi beskjed asap slik at bedriften kan omstille seg.

Stiller meg bak den. Noe usolidarisk ovenfor ditt nye selskap, sliter med å se hvilke oppside og gevinst det har med å vente å si fra.

Lenke til kommentar
tackytimbo skrev (19 minutter siden):

Stiller meg bak den. Noe usolidarisk ovenfor ditt nye selskap, sliter med å se hvilke oppside og gevinst det har med å vente å si fra.

Absolutt, skjønner at en ikke ønsker p diskutere det i prosessen. Er også ulovlig for arbeidsgiver å grave i det i prosessen. 

Men så snart avtalen er i boks bør det ut til arbeidsgiver asap.

Forstår det kan oppleves flaut etc, men det blir ikke bedre jo lengre tid som går.

Er nok liten kjangs for å komme noe videre i firma etter noe slikt, om en ikke gjør opp for det med enorm performance såklart. Men det vill nok ta tid før en kan stole skikkelig på personen.

Lenke til kommentar
tackytimbo skrev (43 minutter siden):

sliter med å se hvilke oppside og gevinst det har med å vente å si fra.

Kanskje kommentaren rett over deg som mener vedkommende bør frykte å bli oppsagt har noe med saken å gjøre? Hvorfor skal man behandle arbeidsgiver bedre enn det man forventer de behandler sine ansatte?

Ser ikke hvordan det er usolidarisk. Det er ikke et arbeidsforhold enda, så lenge man sier det når man har begynt får det holde. Å komme i august å si at man skal i perm om nesten et år er ikke så stor forskjell fra en hvilken som helst ansatt.

Og ærlig talt, at folk skal inn og ut av perm er helt normalt og svelges lett i store bedrifter. Ikke noe vits i å sitte her og være fornærmet på arbeidsgivers vegne..

Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Er nok liten kjangs for å komme noe videre i firma etter noe slikt, om en ikke gjør opp for det med enorm performance såklart. Men det vill nok ta tid før en kan stole skikkelig på personen.

Bør man holde seg unna arbeidsgiveren i ditt profilbilde om det er slik de behandler folk som får barn?

Min opplevelse er at de med best goder til foreldre er de som har mest mangfold blant sine ansatte. Å straffe folk for å gå i perm en bra måte å tvinge ut enkelte demografier, som vi dessverre sliter med i IT-bransjen.

Endret av Matsemann
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Har fått tilbud om ny jobb. Lønna er god. Jobben virker spennende. Eneste problemet er at det tar ganske lang tid å komme seg dit med kollektivt. Samtidig er det ikke mange parkeringsplasser i nærheten til billig pris. Tenker å prøve meg på å forhandle parkeringsplass i parkeringshus til 3000kr måneden. Er dette urimelig? Forventer jeg for mye?

Lenke til kommentar

Den rett en arbeidsgiver har til å få vite om pappaperm følger av arbeidsmiljøloven § 12-7.

"Snarest mulig", men minst én uke for mer enn to ukers fravær, fire uker for mer enn tolv ukers fravær, og tolv uker ved fravær over ett år. 

Å varsle i august om fem måneders permisjon over et halvt år senere er langt bedre enn hva arbeidsgiver har krav på. 

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (31 minutter siden):

Kanskje kommentaren rett over deg som mener vedkommende bør frykte å bli oppsagt har noe med saken å gjøre? Hvorfor skal man behandle arbeidsgiver bedre enn det man forventer de behandler sine ansatte?

Ser ikke hvordan det er usolidarisk. Det er ikke et arbeidsforhold enda, så lenge man sier det når man har begynt får det holde. Å komme i august å si at man skal i perm om nesten et år er ikke så stor forskjell fra en hvilken som helst ansatt.

Og ærlig talt, at folk skal inn og ut av perm er helt normalt og svelges lett i store bedrifter. Ikke noe vits i å sitte her og være fornærmet på arbeidsgivers vegne..

Bør man holde seg unna arbeidsgiveren i ditt profilbilde om det er slik de behandler folk som får barn?

Min opplevelse er at de med best goder til foreldre er de som har mest mangfold blant sine ansatte. Å straffe folk for å gå i perm en bra måte å tvinge ut enkelte demografier, som vi dessverre sliter med i IT-bransjen.

Nei det vill jeg ikke si. Og det har ingenting med å få barn å gjøre, det er at en holder det hemmelig unødvendig lenge. Noe som fører til mistillit. Og det kan være hardt å komme over.

 

Edit: og bare så det er sagt er min arbeidsgiver veldig god når det kommer til permisjon. Aldri opplevd problemer selv eller hørt om noen som har det heller.

Her var det bare mitt syn på å fortelle noe som en kunne fortalt tidligere. Men ser også ut som jeg har missforstått. Jeg leste det som om han startet i august og gikk rett i perm.

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
krikkert skrev (4 minutter siden):

Den rett en arbeidsgiver har til å få vite om pappaperm følger av arbeidsmiljøloven § 12-7.

"Snarest mulig", men minst én uke for mer enn to ukers fravær, fire uker for mer enn tolv ukers fravær, og tolv uker ved fravær over ett år. 

Å varsle i august om fem måneders permisjon over et halvt år senere er langt bedre enn hva arbeidsgiver har krav på. 

Jeg forsto det slik at det var rett i perm og så ferie til våren igjen. Men om det er så langt frem i tid er jeg enig i at det er langt innenfor!

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Matsemann said:

Kanskje kommentaren rett over deg som mener vedkommende bør frykte å bli oppsagt har noe med saken å gjøre? Hvorfor skal man behandle arbeidsgiver bedre enn det man forventer de behandler sine ansatte?

Ser ikke hvordan det er usolidarisk. Det er ikke et arbeidsforhold enda, så lenge man sier det når man har begynt får det holde. Å komme i august å si at man skal i perm om nesten et år er ikke så stor forskjell fra en hvilken som helst ansatt.

Og ærlig talt, at folk skal inn og ut av perm er helt normalt og svelges lett i store bedrifter. Ikke noe vits i å sitte her og være fornærmet på arbeidsgivers vegne..

Det er selvsagt forskjellig grader på dette. Litt sunn fornuft kommer langt på vei.

En blir ikke oppsagt av å si til arbeidsgiver at man skal ut i permisjon. Det er som du sier, permisjon er helt normalt og svelges lett i de fleste, seriøse bedrifter.

Lenke til kommentar

Konsulenter selges gjerne i 12 mnd avtaler. 5 mnd borte fra jobb noen mnd etter start vil i mange konsulenthus ses på som et kjempeproblem. Det er ekstrem overkapasitet av folk i forhold til tilgjengelige stillinger. Trygge jobber finnes ikke lenger. Ergo risikosport selv om det mest sannsynlig går bra.  

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (4 timer siden):

Kanskje kommentaren rett over deg som mener vedkommende bør frykte å bli oppsagt har noe med saken å gjøre? Hvorfor skal man behandle arbeidsgiver bedre enn det man forventer de behandler sine ansatte?

Ser ikke hvordan det er usolidarisk. Det er ikke et arbeidsforhold enda, så lenge man sier det når man har begynt får det holde. Å komme i august å si at man skal i perm om nesten et år er ikke så stor forskjell fra en hvilken som helst ansatt.

Og ærlig talt, at folk skal inn og ut av perm er helt normalt og svelges lett i store bedrifter. Ikke noe vits i å sitte her og være fornærmet på arbeidsgivers vegne..

Bør man holde seg unna arbeidsgiveren i ditt profilbilde om det er slik de behandler folk som får barn?

Min opplevelse er at de med best goder til foreldre er de som har mest mangfold blant sine ansatte. Å straffe folk for å gå i perm en bra måte å tvinge ut enkelte demografier, som vi dessverre sliter med i IT-bransjen.

Mye klokt i det som skrives her.

Bedrifter med godt arbeidsmiljø pleier å feire at ansatte skal ut i foreldrepermisjon. Noen gir til og med ut bonuser.

Å varsle i august om en pappaperm til våren burde være helt uproblematisk.

Lenke til kommentar

Stiller meg bak de fleste andre, som leder med personalansvar i konsulentselskap. At noen skal ut i perm, selv om det til og med kan komme på kort varsel, er helt greit og bare en realitet vi som arbeidsgiver må leve med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ser jeg skapte diskusjon ja 😛.

For å være helt tydelig, jeg starter i august og skal ha perm og ferie fra slutten av mars og ut juli.

De er et stort firma som ansetter en gift mann i begynnelsen av 30-årene med et barn fra før av. De nevnte uoppfordret på intervju at full lønn i foreldrepermisjon er blant godene deres. Tror de har regnet med en viss risiko for at det er relevant for meg.

Som nevnt så ble jeg nedbemannet, det er ikke frivillig at jeg bytter jobb i denne situasjonen. Selv om det er digg med lang sommerferie så er ikke dagpenger så fryktelig kult heller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
koots skrev (2 minutter siden):

Ser jeg skapte diskusjon ja 😛.

For å være helt tydelig, jeg starter i august og skal ha perm og ferie fra slutten av mars og ut juli.

De er et stort firma som ansetter en gift mann i begynnelsen av 30-årene med et barn fra før av. De nevnte uoppfordret på intervju at full lønn i foreldrepermisjon er blant godene deres. Tror de har regnet med en viss risiko for at det er relevant for meg.

Som nevnt så ble jeg nedbemannet, det er ikke frivillig at jeg bytter jobb i denne situasjonen. Selv om det er digg med lang sommerferie så er ikke dagpenger så fryktelig kult heller.

Ja tror det meste av diskusjonen kom av en misforståelse. Iallefall i fra meg. Jeg leste det som om du skulle begynne og gå ut i permisjon i august. Men når det er langt frem i tid så er det ikke noe problem.

Men igjen ser jeg ikke hva du har å tape/vinne med å bare si det i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 1.6.2024 at 3:53 PM, ps5 said:

Konsulenter selges gjerne i 12 mnd avtaler. 5 mnd borte fra jobb noen mnd etter start vil i mange konsulenthus ses på som et kjempeproblem. Det er ekstrem overkapasitet av folk i forhold til tilgjengelige stillinger. Trygge jobber finnes ikke lenger. Ergo risikosport selv om det mest sannsynlig går bra.  

Av de 15+ konsulentkontraktene som har blitt signert for meg siden jeg begynte som konsulent for 7 år siden har de aller aller fleste har vært for 1 kvartal av gangen. Bare 2 har vært 1+ år. Og de fleste kunder forstår godt at folk går ut i foreldrepermisjon. Det er en del av gamet.

Lenke til kommentar

Så lenge bedriften blir informert i god tid som @koots etter alle solemerker planlegger å gjøre så er det jo ingenting i veien  for å gjøre det på denne måten. Det er jo i underkant av et halvt år fra han starter til permisjonen skal være, det er i grunn ganske god tid. Og gratulerer med ny jobb, det å løpe rundt på dagpenger er jo ikke lukrativt i lengden (de som mener det er attraktivt å gå på trygd tar rett og slett feil, det er et system som er lagt opp til at NAV tror at alle er potensielle trygdemisbrukere).

Endret av William_S
Lenke til kommentar

Stillingstittel: Sales Engineer

Erfaring: 20 år (38 år, startet fulltid i IT-bransjen som 18 åring)

Arbeidsoppgaver:  Pre-sales

Utdanning: IKT-Driftsfag

Årsinntekt:  1.4m Base - 1.85m On-Target (75/25) + Aksje-opsjoner. Amerikansk Selskap.

Område:  Oslo - (Endel reising innad i Norge)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...