Shju Skrevet 14. mars Rapporter Del Skrevet 14. mars 1 hour ago, tigerdyr said: Kan du si litt om hva slags oppgaver du utfører? Vi bruker også service-now på jobben min som kanal hvor vi skal rapportere alt mulig mellom himmel og jord og det er virkelig tragiske greier (i al fall slik vi bruker det) og jeg hadde egentlig inntrykk av at det bare var en type hyllevare løsning der man ikke gjør annet enn å endre nogen templates og så er det det - men hvis det likefrem finnes servicenow utviklere tar jeg sikkert feil. Det er ikke bare å endre noe templates nei. ServiceNow har utviklet seg til en ganske bred platform, avhenger hva slags lisenser bedriften har. Nå som servicenow har blitt populær. spesielt nå som mange av de store aktørerne har startet nylig med det. så ser vi mye fokus på ITSM og CSM. Dette kan innebære å tilpasse og sette opp ulike applikasjoner slik at de passer til hvordan bedriften ønsker å operere. Mye av det jeg jobber med kan være: scripting (javascript), CMDB, service kataloger, service portaler, workflows, business rules, client script, ui policy, utils, ticket/change management osv. 2 Lenke til kommentar
DevDGs Skrevet 18. mars Rapporter Del Skrevet 18. mars tigerdyr skrev (På 14.3.2024 den 7:27 PM): Kan du si litt om hva slags oppgaver du utfører? Vi bruker også service-now på jobben min som kanal hvor vi skal rapportere alt mulig mellom himmel og jord og det er virkelig tragiske greier (i al fall slik vi bruker det) og jeg hadde egentlig inntrykk av at det bare var en type hyllevare løsning der man ikke gjør annet enn å endre nogen templates og så er det det - men hvis det likefrem finnes servicenow utviklere tar jeg sikkert feil. ServiceNow er faktisk et ekstremt bredt produkt. Alt fra sikkerhets management systemer til HR løsninger er noe av det de tilbyr. Så her er det masse rom for ulik kompetanse og det er veldig sjeldent at konsulent x kan nok om CSM, Hardware asset management, SecOps etc så det er med på skape jobber for de som er flinke. Kunnskapen i produktene er også ferskvare, innen par måneder kan det du har lært gå fra best practise til utdatert og "dårlig", så kompetansebygging og interresse er viktig. Vil uansett punktere at etter flere års erfaring innen ServiceNow, så ser jeg også at kravene for å komme inn i markedet blir høyere og høyere. Det kan også bli veldig ensformig om man blir go-to personen innenfor et domene (implementere samme produktet flere år på rad hos titalls kunder). Til det mer positive, om man er flink og har interresse for dette så kan man fort ende opp som eier av et sentralt produkt/tjeneste hos store selskaper og det pleier å være lukrativt og "trygt". Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 18. mars Rapporter Del Skrevet 18. mars tigerdyr skrev (På 14.3.2024 den 7:27 PM): Kan du si litt om hva slags oppgaver du utfører? Vi bruker også service-now på jobben min som kanal hvor vi skal rapportere alt mulig mellom himmel og jord og det er virkelig tragiske greier (i al fall slik vi bruker det) og jeg hadde egentlig inntrykk av at det bare var en type hyllevare løsning der man ikke gjør annet enn å endre nogen templates og så er det det - men hvis det likefrem finnes servicenow utviklere tar jeg sikkert feil. Ja, her hos oss (Sopra) så ser det ut som vi har rundt 130 stk som jobber med servicenow faktisk. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 18. mars Rapporter Del Skrevet 18. mars (endret) 32 minutes ago, thomassit0 said: Ja, her hos oss (Sopra) så ser det ut som vi har rundt 130 stk som jobber med servicenow faktisk. Ute hos faste kunder på fulltid? Hos oss har vi ingen på huset som kan det og alt må bestilles (vil ikke avise det kan være nogen fra Sopra i den andre enden nå jeg tenker meg om), og det er kanskje litt det der gjør at å få igjennom endringsønsker er vanskelig (antakelig bare en kode for "dyrt"). Det eneste jeg vet vi bruker det til er for saksregistrering/-behandling og til tross for der er lagt opp mange hovedgrupperinger og maaaange undergrupperinger, er det sjeldent man som bruker klarer å finne noe der passer og det som tidligere var et par linjer i en mail til support, 1 minutt, tar nå en evig å registrere - alt av bilder osv. kan ikke bare limes inn, alt må lagres til filer først osv.. Godt mulig kjernen til problemet er at det er folk fra forretningssiden uten bestillerkompetanse som har bestilt.. Endret 18. mars av tigerdyr Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 18. mars Rapporter Del Skrevet 18. mars (endret) tigerdyr skrev (2 timer siden): Ute hos faste kunder på fulltid? Hos oss har vi ingen på huset som kan det og alt må bestilles (vil ikke avise det kan være nogen fra Sopra i den andre enden nå jeg tenker meg om), og det er kanskje litt det der gjør at å få igjennom endringsønsker er vanskelig (antakelig bare en kode for "dyrt"). Det eneste jeg vet vi bruker det til er for saksregistrering/-behandling og til tross for der er lagt opp mange hovedgrupperinger og maaaange undergrupperinger, er det sjeldent man som bruker klarer å finne noe der passer og det som tidligere var et par linjer i en mail til support, 1 minutt, tar nå en evig å registrere - alt av bilder osv. kan ikke bare limes inn, alt må lagres til filer først osv.. Godt mulig kjernen til problemet er at det er folk fra forretningssiden uten bestillerkompetanse som har bestilt.. Nei noen av de er teamledere/prosjektledere/interne roller. Men en veldig stor andel er utviklere ja, som er leid ut til kunde. Endret 18. mars av thomassit0 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 18. mars Rapporter Del Skrevet 18. mars tigerdyr skrev (9 timer siden): Ute hos faste kunder på fulltid? Hos oss har vi ingen på huset som kan det og alt må bestilles (vil ikke avise det kan være nogen fra Sopra i den andre enden nå jeg tenker meg om), og det er kanskje litt det der gjør at å få igjennom endringsønsker er vanskelig (antakelig bare en kode for "dyrt"). Det eneste jeg vet vi bruker det til er for saksregistrering/-behandling og til tross for der er lagt opp mange hovedgrupperinger og maaaange undergrupperinger, er det sjeldent man som bruker klarer å finne noe der passer og det som tidligere var et par linjer i en mail til support, 1 minutt, tar nå en evig å registrere - alt av bilder osv. kan ikke bare limes inn, alt må lagres til filer først osv.. Godt mulig kjernen til problemet er at det er folk fra forretningssiden uten bestillerkompetanse som har bestilt.. Kan også være begge deler. Er like mange dårlige konsulenter som det er dårlige kunder.. Etter snart 10 år som IT-konsulent er det like frustrerende å sitte på sidelinjen å se kunder som ikke evner å ta i bruk produktene vi selger på en god måte. Eller tilfeller der kunden har fått nok av en leverandør og vi må ta over og se hva slags rot forrige leverandør har lagt igjen. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 18. mars Rapporter Del Skrevet 18. mars 10 minutes ago, Feh said: Etter snart 10 år som IT-konsulent er det like frustrerende å sitte på sidelinjen å se kunder som ikke evner å ta i bruk produktene vi selger på en god måte. Minner litt om denne klassikeren: 7 1 1 Lenke til kommentar
Gjest 23bfa...cc1 Skrevet 20. mars Rapporter Del Skrevet 20. mars Noen som har forhandlet stillingstitler før? Fått en jobbtilbud med bra betingelser, men en ganske kjip generisk tittel jeg er redd kan bremse neste karrieresteg. Anonymous poster hash: 23bfa...cc1 Lenke til kommentar
iblazeqt Skrevet 20. mars Rapporter Del Skrevet 20. mars (endret) Gjest 23bfa...cc1 skrev (2 timer siden): Noen som har forhandlet stillingstitler før? Fått en jobbtilbud med bra betingelser, men en ganske kjip generisk tittel jeg er redd kan bremse neste karrieresteg. Anonymous poster hash: 23bfa...cc1 Jeg ville jo tenkt innholdet i jobben er viktigere enn en tittel. Og at tittelen ikke burde ha mye å si for neste karrieresteg(?). Endret 20. mars av iblazeqt 3 1 Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 20. mars Rapporter Del Skrevet 20. mars Gjest 23bfa...cc1 skrev (4 timer siden): Noen som har forhandlet stillingstitler før? Fått en jobbtilbud med bra betingelser, men en ganske kjip generisk tittel jeg er redd kan bremse neste karrieresteg. Anonymous poster hash: 23bfa...cc1 Kunne trengt litt mer informasjon her Hva er tittelen, hvilken tittel ville du heller hatt, hva skal du jobbe med og hva ser du for deg som neste karrieresteg? Lenke til kommentar
Gjest 23bfa...cc1 Skrevet 20. mars Rapporter Del Skrevet 20. mars Stvgr skrev (4 timer siden): Kunne trengt litt mer informasjon her Hva er tittelen, hvilken tittel ville du heller hatt, hva skal du jobbe med og hva ser du for deg som neste karrieresteg? En in-house rolle hvor jeg vil være faglig ansvarlig for data & analyse i selskapet. Stillingstittelen er «applikasjonskonsulent». Anonymous poster hash: 23bfa...cc1 Lenke til kommentar
Gjest 21b84...b9f Skrevet 21. mars Rapporter Del Skrevet 21. mars Du tenker at type "Head of Data & Analytics" hadde vært en bedre stillingstittel for videre karriere? Jeg kan være tilbøyelig til å være enig, men det henger jo stort sett sammen med hvordan titler er på huset generelt. Anonymous poster hash: 21b84...b9f Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 21. mars Rapporter Del Skrevet 21. mars Jeg tenker du fint kan oppgi faktisk rolle i stedet for stillingstittel på LinkedIn, CV osv. og at det derfor ikke har så mye å si mtp. fremtidig karriereutvikling. 1 Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 21. mars Rapporter Del Skrevet 21. mars (endret) Enig i det som blir sagt her. Det eneste du skal være obs på om du oppgir en annen tittel enn den faktiske på LinkedIn er at det kan komme opp i referansesjekker. Jeg har hatt telefonsamtaler av typen Meg: Hei HR-person: Hei, jeg har bare ett spørsmål. Stemmer det at X jobbet hos dere som Head of Data & Analytics i perioden juli 2024 til august 2025? Meg: Ja, men den egentlige stillingstittelen var applikasjonskonsulent HR-person: Takk, det var alt jeg trengte å vite. Hadet. *klikk* Hvis det er en kjip arbeidsgiver kan du risikere at de ser på det som et oransje signal. Men da er det gjerne ikke der du ønsker å jobbe heller... Hvis jeg var deg ville jeg spurt om en tittel som bedre reflekterte rollen. Det er ofte vanskelig å få til hvis det er et stort og prosesstungt selskap, men det skader ikke å spørre. Endret 21. mars av Stvgr 1 Lenke til kommentar
galopperenemann Skrevet 21. mars Rapporter Del Skrevet 21. mars Hei! Jeg lurer på hva man kan forvente som startlønn etter bachelorgrad i informasjonssystemer i 2024. Erfaringen jeg har var vel det som motiverte meg til å gå over til utvikling fremfor drift. Utdanning: Bachelor informasjonssystemer Erfaring: 1 år med IT service-desk support for stort norsk oljeselskap i utlandet(før studier) Takk for svar Lenke til kommentar
lommetørklet Skrevet 22. mars Rapporter Del Skrevet 22. mars 13 hours ago, galopperenemann said: Hei! Jeg lurer på hva man kan forvente som startlønn etter bachelorgrad i informasjonssystemer i 2024. Erfaringen jeg har var vel det som motiverte meg til å gå over til utvikling fremfor drift. Utdanning: Bachelor informasjonssystemer Erfaring: 1 år med IT service-desk support for stort norsk oljeselskap i utlandet(før studier) Takk for svar 550k +- 50k Lenke til kommentar
Gjest fc28c...ed6 Skrevet 27. mars Rapporter Del Skrevet 27. mars Jeg har fått et jobbtilbud fra et konsulentfirma i Oslo, som inkluderer en fast årslønn på 720k, samt vanlige goder som trening og mobiltelefon. Stilling: Fullstack utvikler Ansiennitet: 4 år Utdanning: Bachelor Jeg har vært på jobbjakt en stund, og dette tilbudet har endelig dukket opp. Jeg setter pris på tanken på hybridarbeid og valg av teknologi, men dessverre tilbyr de ikke en hybridkontorløsning, og teknologien de bruker er ikke akkurat den mest attraktive for meg. Selv om dette ikke er helt det jeg hadde håpet på, føler jeg at jeg må være åpen for alle muligheter i dagens marked. Jeg lurer på hva dere synes om dette tilbudet og lønnen med tanke på min erfaringsbakgrunn. Anonymous poster hash: fc28c...ed6 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 27. mars Rapporter Del Skrevet 27. mars On 20.3.2024 at 3:36 PM, Guest 23bfa...cc1 said: Noen som har forhandlet stillingstitler før? Fått en jobbtilbud med bra betingelser, men en ganske kjip generisk tittel jeg er redd kan bremse neste karrieresteg. Anonymous poster hash: 23bfa...cc1 Det er mange flere med meg som flirer litt når folk tar presentasjonsrunden og tar et dypt åndedrag når tittelen skal legges frem. Jo enklere jo bedre og jo mindre forsøkes å overbevises via andre midler enn selve arbeidet. Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 27. mars Rapporter Del Skrevet 27. mars Gjest fc28c...ed6 skrev (43 minutter siden): men dessverre tilbyr de ikke en hybridkontorløsning, og teknologien de bruker er ikke akkurat den mest attraktive for meg Disse to tingene er noe jeg erfarer kommer veldig an på prosjektet man er på. Som ansatt i samme konsulentselskap har jeg både jobbet med bleeding edge greier, og måtte røre legacy greier. Både vært innom superstrenge kunder, og andre som er mer laid back. Theo343 skrev (36 minutter siden): tar et dypt åndedrag når tittelen skal legges frem Daenerys Targaryen, The First of Her Name, the Unburnt, Queen of Meereen, Queen of the Andals and the Rhoynar and the First Men, Khalisee of the Great Grass Sea, Breaker of Chains and Mother of Dragons. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 27. mars Rapporter Del Skrevet 27. mars 21 minutes ago, Matsemann said: måtte røre legacy greier Jeg er sikkert i undertall her for jeg syns det kan være ganske artig å måtte sette seg inn i noe skikkelig legacy greier en gang i blant. Noe av det "verste" har vært å gå igjennom titusenvis av linjer av RPG III kildekode som hadde blitt generert av et 4. gen verktøy som kun gjorde vondt verre - og jeg viste intet om noe av det til å begynne med - men vi måtte igang med å migrere ting bort fra stormaskin da folk gikk på pensjon og svært lite hadde blitt dokumentert av de folkene opp gjennom årene. Når jeg skriver "verste", så betyr det imidlertid også at tilfredsstillelsen etterpå er desto større når man har løst oppgaven og lært en helt masse nytt, selv om jeg sikkert aldri får bruk for det igjen. Det setter jeg faktisk nesten like stor pris på som lønnen for arbeidet. Jeg har så også altid vært glad i reverse engineering og puzzles i al almindelighet fra jeg var ganske ung, så jeg syns det er gøy å få slike oppgaver. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå