Stvgr Skrevet 26. februar Rapporter Del Skrevet 26. februar LarsLarsensen skrev (17 timer siden): Noen her inne som har blitt spurt om «minstelønn» på intervju? Altså, de spør om laveste lønn for at du i det hele tatt skal vurdere et tilbud. Jeg ble det og svarte da med et konkret tall. Det er en klassisk taktikk for å få deg til å åpne så lavt som mulig sånn at de kan forhandle ned derfra. En annen variant er "hva tjener du i dag". En måte å kontre det på er å åpne med et tall som er en del høyere enn det du er villig til å akseptere, sånn helt uavhengig av hva du faktisk tjener. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 26. februar Rapporter Del Skrevet 26. februar Du har jo også selskaper som Omega, Folq osv. som tar helt ned til 5% mot at man da tar mer av risikoen selv. Ansatt i eget AS? Dette bør du gjøre med det du tjener (folq.no) 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 26. februar Rapporter Del Skrevet 26. februar 23 minutes ago, NoTrace said: Du har jo også selskaper som Omega, Folq osv. som tar helt ned til 5% mot at man da tar mer av risikoen selv. Du kommer helt ned i 3% men man er for tiden sjanseløs i dette markedet uten betydelig erfaring. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 26. februar Rapporter Del Skrevet 26. februar Salvesen. skrev (På 25.2.2024 den 1:10 PM): Personlig sjekker jeg lønn før intervjuet, gidder ikke å dra på ett intervju om det er potensiale for at de ikke har budsjett nok til mine forventninger. Hvordan vet man det før intervju? Sender du en forespørsel? Lenke til kommentar
tackytimbo Skrevet 26. februar Rapporter Del Skrevet 26. februar 17 minutes ago, discostu said: Hvordan vet man det før intervju? Sender du en forespørsel? Du spør om lønn med rekrutterer / den som avholder første intervju. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 26. februar Rapporter Del Skrevet 26. februar discostu skrev (1 time siden): Hvordan vet man det før intervju? Sender du en forespørsel? Man har jo en samtale før intervjuet, evt en kontaktperson Lenke til kommentar
SignalR Skrevet 27. februar Rapporter Del Skrevet 27. februar Stilling: Fullstack utvikler in-house Sektor: Privat Erfaring: 1.5 år Alder: 25 Utdanning: Bachelor Goder: ingen Sted: Trondheim Lønn: 500k fastlønn Jeg tror ingen har en bedre lønn en meg! (Startet med ganske lav lønn pga 0 erfaring etter bachelor...) Spørsmålet - hva skulle jeg tjene hvis jeg beslutter meg å bytte jobb når jeg har 2 års erfaring i høsten? Lenke til kommentar
koots Skrevet 27. februar Rapporter Del Skrevet 27. februar Tror nok du fort kan hente deg 200k mer, i tillegg til div goder som er verdt 5-sifret antall tusenlapper til sammen 1 Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar koots skrev (17 timer siden): Tror nok du fort kan hente deg 200k mer, i tillegg til div goder som er verdt 5-sifret antall tusenlapper til sammen 5-sifret antall tusenlapper. Det var litt av noen goder, du! 3 Lenke til kommentar
koots Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar Stvgr skrev (52 minutter siden): 5-sifret antall tusenlapper. Det var litt av noen goder, du! Gikk litt kjapt på tastaturet ja. 5-sifret antall kroner er mer riktig 1 Lenke til kommentar
n0m0r3mrn1c3guy Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar On 16.2.2024 at 8:26 PM, xaco said: Kanskje på tide å bytte jobb da ja. Ja det hadde vel vært det beste, men IT-selskaper i dag, er jo mer gira på hvor mange år man gikk på høyskole / universitet enn hvor lang erfaring man har. Og lønnsamtaler er det egentlig ikke noe som heter. Er man heldig, så får man en pott, som til vanlig tilsier realønnsnedgang. Lenke til kommentar
William_S Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar n0m0r3mrn1c3guy skrev (11 minutter siden): Ja det hadde vel vært det beste, men IT-selskaper i dag, er jo mer gira på hvor mange år man gikk på høyskole / universitet enn hvor lang erfaring man har. Og lønnsamtaler er det egentlig ikke noe som heter. Er man heldig, så får man en pott, som til vanlig tilsier realønnsnedgang. Jeg kan se grunnen til akkurat dette, det er egentlig litt mer bak det å mestre et studieløp enn å teknisk sett være en flink programmerer. Og selskapene har nok blitt noe mer restriktive hva angår dette i senere tid. Lenke til kommentar
discostu Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar Er ikke IT markedet nå litt i nedadgående trend? Går litt rykter om det i konsulentselskapet jeg jobber for iallfall, at det nå er vanskeligere for de å få konsulentene ut i oppdrag. Lenke til kommentar
xaco Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar 3 hours ago, discostu said: Er ikke IT markedet nå litt i nedadgående trend? Går litt rykter om det i konsulentselskapet jeg jobber for iallfall, at det nå er vanskeligere for de å få konsulentene ut i oppdrag. Ikke noe verre enn det har vært det siste året. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar 6 minutes ago, xaco said: Ikke noe verre enn det har vært det siste året. Siste år: Lenke til kommentar
xaco Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar 43 minutes ago, ps5 said: Siste år: Så ille er det ikke. Tror vi faktisk har tom benk igjen nå. Det har ikke skjedd på et år nå. 1 Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar Hele teknologibransjen gikk gjennom en nedgangskonjunktur i 2022-2023 grunnet høyere renter og tørke i kapitalmarkedet. Covid-pandemien og nullrente ga unaturlig gode marginer i IT, og så fikk vi en overreaksjon, men i 2024 er det mer tilbake til et normalnivå. Dette er jo globale trender, men vi har vært mindre påvirket i Norge med en stor offentlig sektor og en oljebransje som har gått svært bra gjennom Ukraina-krigen. For den jevne utvikler i Norge har ikke dette vært veldig merkbart vil jeg tro. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar Stvgr skrev (27 minutter siden): Hele teknologibransjen gikk gjennom en nedgangskonjunktur i 2022-2023 grunnet høyere renter og tørke i kapitalmarkedet. Covid-pandemien og nullrente ga unaturlig gode marginer i IT, og så fikk vi en overreaksjon, men i 2024 er det mer tilbake til et normalnivå. Dette er jo globale trender, men vi har vært mindre påvirket i Norge med en stor offentlig sektor og en oljebransje som har gått svært bra gjennom Ukraina-krigen. For den jevne utvikler i Norge har ikke dette vært veldig merkbart vil jeg tro. Ja vi i Norge har kommet relativt fint ut av det. Var i London denne uken og holdt ett kurs for ett software selskap der, de hadde hatt flere runder med kutt der en fikk beskjed ved at pcen bare ikke funket lengre. Det er harde kår! 1 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar Vi har hatt tre begredelige kvartaler i Q2-3-4 2023 med opp mot 40% kapasitet på benken, men nå er vi straks utsolgt og har snart mindre enn 10% bench kapasitet. Ting har snudd veldig i løpet av Q1 2024 og investeringsviljen virker å være på vei opp. Jeg hører også at noen av mine/våre kunder setter omsetningsrekorder i Q4'23 og Q1'24. Hos en kunde (globalt selskap) ble vi bedt om å "finne på" mer jobb, fordi de hadde fått beskjed av toppledelsen om å bruke mer penger.. Det tror jeg aldri jeg har hørt i min snart 10 år lange karriere innenfor det jeg driver med. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 28. februar Rapporter Del Skrevet 28. februar Feh skrev (1 minutt siden): Det tror jeg aldri jeg har hørt i min snart 10 år lange karriere innenfor det jeg driver med. Har jeg opplevd som konsulent. Viktig for leder hos kunden å bruke opp budsjettet mot enden av finansåret, ellers risikerer jo vedkommende å få mindre penger til sin avdeling neste år 🙃 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå