Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Feh skrev (10 timer siden):

Man kan bli enige om å ta ut overtid som avspasering, men tillegget må utbetales uansett (40% av fast timelønn). Dette må avtales og det opereres en del steder med to ulike timeføringskoder for fullt betalt overtid, og overtid med avspasering og kun overtidstillegg.

For et konsulentselskap vil det sjeldent lønne seg med overtid fordi timeprisen ofte er det samme uansett. Spesielt konsulenter med flere oppdrag hvor de må ha normal timepris for hva enn konsulenten utfører på overtid. I ett og samme prosjekt dekker man det ofte opp ved at konsulenten fører x1.5 eller x2 timer per faktiske arbeidstime i overtid i avtale med kunden.

What, har ikke konsuletselskap obertidspriser? Vi har dette i de konsulent tjenestene vi tilbyr men jobber ikke i ett konsulent selskap

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (59 minutter siden):

What, har ikke konsuletselskap obertidspriser? Vi har dette i de konsulent tjenestene vi tilbyr men jobber ikke i ett konsulent selskap

Selv om man har overtidspriser, er det som feh er inne på ikke sikkert at man har jobbet overtid for én spesifikk kunde. Selv om det nok er normalen: man fakturerer 37,5t hos en kunde, og noen ganger mer og det er åpenbart hvor overtiden kom i fra.

Men la oss si man har noe internt opplegg (rekrutteringsarbeid, faglige greier eller lignende). Man har fakturert 35t hos kunde den uken, og ført 10t internt. "Hvor" skal overtiden komme i fra? Kunden har jo ikke fått overtidsjobbing, så da bør de betale normal timespris. Eller om man har flere kunder med ulik arbeidsbelastning, og plutselig en uke jobber man 25t for en kunde og 25t for en annen. Hvem betaler overtidspris? Begge, ingen? At man er på flere prosjekter er nok ikke sååå vanlig, de fleste her er vel 100% hos en kunde. Men feks aktuelt i overgangsfaser mellom to kunder.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Gjest d2e43...97a

Har fått tilbud om inhouse manager jobb uten overtidsbetalt. Ca 900 k + ca 70 k bonus + 5% vekst over sommeren. Ikke overtidsbetalt. Mange års erfaring

Anonymous poster hash: d2e43...97a

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (11 timer siden):

En junior tjener 300-400 kr timen. Selv med 40%, arbeidsgiveravgift osv er det fortsatt god margin til timesprisen kunden faktureres. Så selv uten at kunden betaler ekstrautstyr kan det være "gratis" penger for konsulentselskapet at man jobber overtid.

Selv en med 1.2 mill i lønn tjener bare 600 ish i timen. Da er man på ingen måte junior lenger. Selv med drøyt 100% ekstra for overtid, feriepenger, pensjon og aga vil man som regel fakturere mer enn vedkommende koster.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 timer siden):

What, har ikke konsuletselskap obertidspriser? Vi har dette i de konsulent tjenestene vi tilbyr men jobber ikke i ett konsulent selskap

Nei, veldig ofte ikke. Veldig mange tar utgangspunkt i SSA-B enkel (både offentlig og privat sektor) og der er det ingen ting om overtid eller tilsvarende.

Nå er det 15 år siden sist jeg ble bedt om overtid, så noe stort problem synes jeg ikke det er. Faktisk flere kunder som nekter en å jobbe mer enn normal arbeidstid pr mnd.

Lenke til kommentar
Matsemann skrev (10 timer siden):

Men la oss si man har noe internt opplegg (rekrutteringsarbeid, faglige greier eller lignende). Man har fakturert 35t hos kunde den uken, og ført 10t internt. "Hvor" skal overtiden komme i fra? Kunden har jo ikke fått overtidsjobbing, så da bør de betale normal timespris. Eller om man har flere kunder med ulik arbeidsbelastning, og plutselig en uke jobber man 25t for en kunde og 25t for en annen. Hvem betaler overtidspris? Begge, ingen? At man er på flere prosjekter er nok ikke sååå vanlig, de fleste her er vel 100% hos en kunde. Men feks aktuelt i overgangsfaser mellom to kunder.

Man er voksen nok til å fortelle kundene at man ikke kan jobbe mer enn så og så mye pga andre kunder/internt arbeid/.... Da unngår man situasjonen.

Forøvrig er det arbeidsgiver som skal betale overtid og evt overtid kan kun pålegges av arbeidsgiver. Denne har oversikt over alle dine prosjekter og internt arbeide. Om denne får fakturert overtid ut på kunde er svært tvilsomt i dine eksempler og må da evt ta kostnaden selv. Men det er da et valg arbeidsgiver tar.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (12 timer siden):

Nei, veldig ofte ikke. Veldig mange tar utgangspunkt i SSA-B enkel (både offentlig og privat sektor) og der er det ingen ting om overtid eller tilsvarende.

Nå er det 15 år siden sist jeg ble bedt om overtid, så noe stort problem synes jeg ikke det er. Faktisk flere kunder som nekter en å jobbe mer enn normal arbeidstid pr mnd.

Dette stemmer ikke. SSA-B sier følgende "Konsulentens fakturaer skal spesifiseres og dokumenteres slik at de kan kontrolleres av Kunden. Overtid, utlegg og andre utgifter skal angis og dokumenteres særskilt."

Så overtid føres som normalt ut mot kunde, og det spesifieres og føres løpende. Jeg antar at du tenker på Bilag4 som beskriver at overtid ikke godtgjøres utover avtalte timespris, men SSA-B er jo bare en mal - hvis (konsulent)selskapet ikke har tatt høyde for overtid i avtaleverket mot kunde så er det (i bestefall) en kjempeblunder. 

Lenke til kommentar
Gjest 21b84...b9f
nirolo skrev (12 timer siden):

Nei, veldig ofte ikke. Veldig mange tar utgangspunkt i SSA-B enkel (både offentlig og privat sektor) og der er det ingen ting om overtid eller tilsvarende.

Nå er det 15 år siden sist jeg ble bedt om overtid, så noe stort problem synes jeg ikke det er. Faktisk flere kunder som nekter en å jobbe mer enn normal arbeidstid pr mnd.

Dette stemmer ikke. SSA-B sier følgende "Konsulentens fakturaer skal spesifiseres og dokumenteres slik at de kan kontrolleres av Kunden. Overtid, utlegg og andre utgifter skal angis og dokumenteres særskilt."

Så overtid føres som normalt ut mot kunde, og det spesifieres og føres løpende. Jeg antar at du tenker på Bilag4 som beskriver at overtid ikke godtgjøres utover avtalte timespris, men SSA-B er jo bare en mal - hvis (konsulent)selskapet ikke har tatt høyde for overtid i avtaleverket mot kunde så er det (i bestefall) en kjempeblunder. 

Anonymous poster hash: 21b84...b9f

Lenke til kommentar
HeltUkjent skrev (1 time siden):

Dette stemmer ikke. SSA-B sier følgende "Konsulentens fakturaer skal spesifiseres og dokumenteres slik at de kan kontrolleres av Kunden. Overtid, utlegg og andre utgifter skal angis og dokumenteres særskilt."

Så overtid føres som normalt ut mot kunde, og det spesifieres og føres løpende. Jeg antar at du tenker på Bilag4 som beskriver at overtid ikke godtgjøres utover avtalte timespris, men SSA-B er jo bare en mal - hvis (konsulent)selskapet ikke har tatt høyde for overtid i avtaleverket mot kunde så er det (i bestefall) en kjempeblunder. 

Hvor har du dette fra?

Hvis du laster ned og åpner SSA-B enkel så sier den ikke det, men nesten:

Sitat

Konsulentens fakturaer skal spesifiseres og dokumenteres slik at de kan kontrolleres av Kunden. Alle fakturaer for løpende timer skal være vedlagt detaljert spesifikasjon over påløpte timer. Utlegg og andre utgifter skal angis særskilt.

Altså ordet overtid er ikke inkludert, kun utlegg og andre utgifter kan man tilleggsfakturere for.

Lenke til kommentar
nirolo skrev (53 minutter siden):

Hvor har du dette fra?

Hvis du laster ned og åpner SSA-B enkel så sier den ikke det, men nesten:

Altså ordet overtid er ikke inkludert, kun utlegg og andre utgifter kan man tilleggsfakturere for.

Du har faktisk helt rett - jeg ser at mitt googlesøk tullet litt med meg, så jeg fikk ned en lett modifisert variant(SSA-B) fra Difi. 

Alikevel så står jeg for det jeg sa: Hvis (konsulent)selskapet ikke tar høyde for overtid, så må de ta dette på egen kappe. 

Lenke til kommentar
Gjest 3add1...a35

Alder: 25

område: Rogaland

stack: fullstack

lønn: 710k + bonus ca 50-60k

annsiennitet: 4år i år

Tror jeg er Ok betalt og det ikke er for mye å hente akkurat nå

Anonymous poster hash: 3add1...a35

Lenke til kommentar
Gjest 941f2...823

Stillingstittel: IT Driftsrådgiver 

Område: Agder

Sektor: Offentlig

Erfaring: 15 år

Sertifisering: 0

Arbeidsoppgaver: Server og nettverksdrift

Utdanning: Ingen fullført, gått IKT-driftsfag

Årsinntekt: 720 fast 50 i vakt og ca. 50 i overtid gjevnt over

Anonymous poster hash: 941f2...823

Lenke til kommentar
stivkuling skrev (På 8.4.2022 den 13.36):

Stillingstittel: Juniorkonsulent

Erfaring: 0 år, oppstart høst 2022.

Arbeidsoppgaver: Fullstack utvikler (Java/.NET)

Utdanning: Dataingeniør, bachelor. 

Årsinntekt: 580.000

Stillingstittel: Juniorkonsulent

Erfaring: 9 måneder

Arbeidsoppgaver: Fullstack utvikler

Utdanning: Dataingeniør, bachelor. 

Årsinntekt: 600.000 + bonus ved fakturering over en gitt grense.

Lenke til kommentar
logaritmemannen skrev (8 minutter siden):

screenshot_20230512_165407_9gag.jpg

Jo, jeg ser at det gir mening i blårussens regneark.

La oss anta to hypotetiske norske IT-konsulenthus, A og B.

Konsulenthus A ansetter en haug med nyutdannede og gir dem marginale lønnsøkninger uavhengig av prestasjoner. Sånn kan de holde kostnadsnivået nede. 

Det som skjer over tid er at de flinkeste konsulentene forsvinner og selskapet blir bestående utelukkende av juniorer og mindre flinke seniorer. På grunn av det lave kostnadsnivået sammenlignet med de relativt høye timeratene leverer konsulenthus A likevel solide resultater og gjør det skarpt på børs.

Konsulenthus B har en litt annen strategi. De ansetter flinke seniorer, samt noen få juniorer, og betaler dem godt. Ved å satse på kvalitet i alle ledd kan de ta høyere timerater ut mot kundene, har konsulenter som er lettere å selge og bruker dermed mindre tid på administrasjon.

Konsulenthus A er i praksis en utvikler-farm for konsulenthus B.

Begge selskapene har nok livets rett, men generelt sett er det mer givende å jobbe hos B, både med tanke på faglig utvikling og personlig økonomi.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Vet jeg går mot formålet med tråden her, men man må også huske på at ikke alle går etter det ikke-bærekraftige lønnsjaget.

Lønn er bare en av grunnpillarene for en lykkelig ansatt, så om man er på en jobb med psykisk trygghet, varierte oppgaver, gode kolleger, avslappet arbeidsmiljø og 800k i lønn, så er det mange som er fornøyde med å få en KPI-justering. Det viktigste er at du føler lønn er tilstrekkelig og rettferdig.

Poenget mitt er: Når du bytter jobb så får du én reforhandling, men en lønn over regionalt markedsnivå vil flate ut uansett hvor du er, så med mindre du har lyst å hive deg ut i et rat race, så er det ikke feil å si seg fornøyd med en KPI-justering. Det er ikke en dårlig arbeidsplass bare fordi forhandlingsrammene til arbeidsgiver er på KPI, og ansatte blir trukket mot medianen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest f8b5a...c59

Alt det du skriver stemmer. Jeg har en veldig bra kompensasjonspakke nå, og har et fantastisk team med skyhøy kompetanse, samt et generelt godt miljø.

For egen del så har jeg etterspurt kompetanse og erfaring, og får stadig bekreftelser på at jeg hadde fått enda bedre betingelser andre steder. Det er grunnen til at jeg for første gang på x år har begynt å titte litt på hva som finnes der ute.

En gammel kollega av meg sa en gang «vi er alle horer», og disse ordene kommer stadig tilbake til meg. Det er grunnen til at jeg nå er ute å flørter litt med andre arbeidsgivere.

Risikoen ved et jobbskifte er selvfølgelig alltid til stede ved at man potensielt ikke kommer til den samme tryggheten eller tilsvarende gode mennesker, annen politikk eller et annet miljø, men det må hver og en da vurdere for en selv. 

Anonymous poster hash: f8b5a...c59

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...