Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, Salvesen. said:

Hvorfor i alle dager skal du bruke kunder i CV? En CV inneholder utdannelse og selskap du har jobbet hos. Med annen relevant info.

men jeg lister ikke opp FBI på CV selv om jeg har jobbet med de som kunde…

De fleste kunder kan oppgis på prosjektcv. Det finnes noen unntak. Detaljgrad må selvsagt vurderes og kan i værste fall begrenses til periode.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er standard praksis å inkludere tidligere kunder i CV når man selger seg ut til nye kunder som konsulent. Det er strengt tatt ikke nødvendig når man er jobbsøker, men skader vel ikke.

Meeen, det er jo ganske latskap å ikke gidde å lage en egen CV. Det er ikke verre enn å opprettholde en LinkedIn-profil og eksportere derfra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 740fe...731
13 minutes ago, Salvesen. said:

Hvorfor i alle dager skal du bruke kunder i CV? En CV inneholder utdannelse og selskap du har jobbet hos. Med annen relevant info.

Sant, det var ikke helt gjennomtenkt 😅 Jeg bruker konsulent-CV-en når vi sender tilbud til kunder, så jeg har glemt hvordan en "vanlig" CV ser ut, spesielt for konsulenter. Jeg har laget en egen CV til jobbsøking uten å oppgi noen kunder, men jeg er usikker på hva som er standard. Pleier folk å oppgi hvilke kunder de har jobbet for i CV-en?

Anonymous poster hash: 740fe...731

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Salvesen. said:

Har hatt en del konsulenter som har søkt til stillinger jeg har utlyst. Har aldri sitt noe slikt, ikke aner jeg hvorfor jeg trenger den informasjonen heller. 

Høres vel ut som ts søker på nytt konsulentselskap som jo selger prosjektcv til sine kunder så da er jo prosjektcv høyst relevant.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Tips til lønnforhandlinger gitt følgende kriterier:

• 15ish år erfaring innen IT
  • Senior konsulent
  • 4 års erfaring i konsulentbransjen.
  • Sist review i år fikk jeg veldig mye positivt skryt fra både kunde og mellomleder
  • Under snittet lønn grunnet litt dårlige valg tidligere i livet (695k) og måtte hoppe på jobbtilbud for å komme meg videre karrieremessig.

Skjønner at enkleste er innhente tilbud fra annet firma og bruke det som "trussel", men det krever en del arbeid mtp jobbintervjuer samt faktisk ende opp med et tilbud, som kan være noe vanskeligere i disse tider.

Lenke til kommentar
discostu skrev (26 minutter siden):

Tips til lønnforhandlinger gitt følgende kriterier:

• 15ish år erfaring innen IT
  • Senior konsulent
  • 4 års erfaring i konsulentbransjen.
  • Sist review i år fikk jeg veldig mye positivt skryt fra både kunde og mellomleder
  • Under snittet lønn grunnet litt dårlige valg tidligere i livet (695k) og måtte hoppe på jobbtilbud for å komme meg videre karrieremessig.

Skjønner at enkleste er innhente tilbud fra annet firma og bruke det som "trussel", men det krever en del arbeid mtp jobbintervjuer samt faktisk ende opp med et tilbud, som kan være noe vanskeligere i disse tider.

Åpenhet. Vær ærlig om at du er missfornøyd med lønn. Ha også god oversikt over dine prestasjoner og evt problemer. Ha en plan for å evt rette opp problemer og en plan for hva du ønsker å oppnå fremover. 

Men ærlighet og åpenhet er best. Det er ingenting galt i å si at en er missfornøyd med lønn/vilkår. Og lederen setter pris på det enn å få en oppsigelse i fleisen. 

Så kan det såklart være at de ikke kan gi deg det du ønsker, men da har du iallefall prøvd også må du selv vurdere om du ønsker å bli eller ikke. 

Med 15 års erfaring burde det være godt rom for å øke lønnen din betraktelig. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (43 minutter siden):

Åpenhet. Vær ærlig om at du er missfornøyd med lønn. Ha også god oversikt over dine prestasjoner og evt problemer. Ha en plan for å evt rette opp problemer og en plan for hva du ønsker å oppnå fremover. 

Men ærlighet og åpenhet er best. Det er ingenting galt i å si at en er missfornøyd med lønn/vilkår. Og lederen setter pris på det enn å få en oppsigelse i fleisen. 

Så kan det såklart være at de ikke kan gi deg det du ønsker, men da har du iallefall prøvd også må du selv vurdere om du ønsker å bli eller ikke. 

Med 15 års erfaring burde det være godt rom for å øke lønnen din betraktelig. 

Takk, hva bør man egentlig svare på spørsmål om hva man ønsker?

Kan man si noe sånt som "Hvor mye mener dere jeg er verdt" ? Synes det er veldig vanskelig å vurdere lønn og usikker på hva som faktisk er snittlønn for senior konsulenter nå om dagen.

Lenke til kommentar
discostu skrev (2 minutter siden):

Kan man si noe sånt som "Hvor mye mener dere jeg er verdt" ? Synes det er veldig vanskelig å vurdere lønn og usikker på hva som faktisk er snittlønn for senior konsulenter nå om dagen.

Tenker åpenhet er det beste, tenk over hva du selv ønsker. Også deler du dette med arbeidsgiver. 

Prøv også kalkulator i fra Nito/Tekna om du har tilgang i tillegg til artikler som en finner ved googling. Så vet du sånn ca hva som er normalt. Men, det handler jo mest om hva du er fornøyd med. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, discostu said:

Ettersom du ser ut til å være kraftig underlønnet vil jeg bare anbefale deg å søke andre plasser. Ikke oppgi nåværende lønn.

• Liker 1
Lenke til kommentar
discostu skrev (4 timer siden):

Du kan gjerne si det, men det er ikke det beste utgangspunktet for en lønnsforhandling. Det gir mer inntrykk av at man ikke helt vet og bare ønsker «mest mulig». For bedriften er du verdt mer jo mindre de trenger å betale deg.

Enten undersøk litt, eller vær veldig tydelig på at du f.eks. forventer minst 6-sifra økning.

discostu skrev (4 timer siden):

Aller helst et tall. Et triks kan være at du kanskje sier du kan få X i markedet, men er villig til å godta Y under dette fordi du trives.

Lenke til kommentar
discostu skrev (På 7.3.2025 den 10.40):

Å si det som det er pleier å være en god start. Du trives godt, men innser at du er underbetalt i forhold til markedsverdien din.

Snittlønn avhenger av akkurat hva du jobber med, og så spørs det hvor relevante de første 11 årene var. Hvis du har 15 års relevant erfaring er du underbetalt med flere hundre tusen. Hvis du har 4 års relevant erfaring er du fortsatt underbetalt.

Lenke til kommentar
discostu skrev (37 minutter siden):

Så for å ta et minimum, hva ligger egentlig en lønn på med 4 års erfaring som seniorkonsulent om dagen? Har ikke tilgang til NITO eller Tekna.

Her spriker nok ting veldig, men her er ett eksempel:

Senior Konsulent - Lønn | FINN Jobb

Senior IT-Konsulent - Lønn | FINN Jobb

Denne tittelen inneholder jo ekstremt mange forskjellige folk. Jeg kan sjekke nito for deg om du kan opplyse om utdanning. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...