Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (3 timer siden):

Det er jo bare tull. Du kan da fint velge selv å jobbe mye ekstra. Tvert i mot er det veldig vanlig å jobbe mye ekstra med denne tittelen.

Nei det er ikke tull, denne tittelen krever en høy grad av fleksibilitet. Og om en jobber hele dagen som TS virker å gjøre har en ikke fleksibilitet. Har diskutert dette med advokater på området mange ganger.

men ja, det er mange som har slike stillinger ulovlig.

det er ikke nødvendigvis mengden som er ett problem, men fleksibiliteten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (6 timer siden):

Nei det er ikke tull, denne tittelen krever en høy grad av fleksibilitet. Og om en jobber hele dagen som TS virker å gjøre har en ikke fleksibilitet. Har diskutert dette med advokater på området mange ganger.

men ja, det er mange som har slike stillinger ulovlig.

det er ikke nødvendigvis mengden som er ett problem, men fleksibiliteten.

Jo, det er tull. Tittelen er typisk for eksempelvis de som jobber som daglig leder, er på jobb «døgnet rundt», er politiker som alltid må være på og lignende. Det er fleksibilitet i form av at du ikke har spesifikke arbeidstider du må på kontoret og stemple kortet ditt, men det bunner i at du er «på jobb» hele tiden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 3add1...a35

Stilling: Konsulent

Erfaring: 5,5 år

Utdanning: Bachler i datateknologi

Sted: Rogaland

Lønn: 740000 
Alder: 27

Vurdere å gå over til provisjon selskap, men ble nevnt tidligere her at det var noen som ønsket å gå over til fastlønn for trygghet. Er det utrygt å gå til provisjon nå? Eller er det bare hvordan en selv føler det.

Hva tror dere jeg hadde tjent i et 60/40 selskap med min erfaring

Anonymous poster hash: 3add1...a35

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (16 timer siden):

Jo, det er tull. Tittelen er typisk for eksempelvis de som jobber som daglig leder, er på jobb «døgnet rundt», er politiker som alltid må være på og lignende. Det er fleksibilitet i form av at du ikke har spesifikke arbeidstider du må på kontoret og stemple kortet ditt, men det bunner i at du er «på jobb» hele tiden. 

Absolutt ikke, jeg har denne stillingen selv og har som sagt diskutert det med advokater.

det du sier er ofte hvordan en utnytter stillingen. 

om en jobber ekstremt mye overtid i denne stillingen er det ikke gyldig.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Absolutt ikke, jeg har denne stillingen selv og har som sagt diskutert det med advokater.

det du sier er ofte hvordan en utnytter stillingen. 

om en jobber ekstremt mye overtid i denne stillingen er det ikke gyldig.

Jeg har også sett denne tittelen blitt utnyttet ganske brutalt. Det er egentlig litt overraskende at man aldri leser om tilsyn som har avslørt dette da det åpenbart er ganske utbredt - antar arbeidstilsynet ikke har dette som spesielt fokusområde så det blir mer hvis klager mottas.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (4 minutter siden):

Jeg har også sett denne tittelen blitt utnyttet ganske brutalt. Det er egentlig litt overraskende at man aldri leser om tilsyn som har avslørt dette da det åpenbart er ganske utbredt - antar arbeidstilsynet ikke har dette som spesielt fokusområde så det blir mer hvis klager mottas.

Absolutt, det er mye snusk rundt dette. Min tidligere bedrift hadde en hel dag med advokater på området som forklarte dette nøye til alle ledere for å unngå at noen ble uoppdaget ansatt i slik stilling det de brøt «reglene».

og det var på bakgrunn for evt tilsyn, så det er nok en del fokus på det. Men som vanlig for lite.

jeg ba faktisk om denne tittelen selv når det begynte å bli veldig strengt å følge AML til punkt å prikke. Jeg liker å jobbe på når det står på også heller ta en rolig periode i etterkant, men dette er fyfy når en skriver timer. Så da ba jeg om å slippe å skrive timer🤣

da gikk vi grundig igjennom mitt arbeidsmønster for å sjekke at det var forsvarlig. Noe det var.

I jobben jeg har nå kom det med stillingen, og enn så lenge virker det også å være innenfor kravene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 3add1...a35 skrev (3 timer siden):

Vurdere å gå over til provisjon selskap, men ble nevnt tidligere her at det var noen som ønsket å gå over til fastlønn for trygghet. Er det utrygt å gå til provisjon nå? Eller er det bare hvordan en selv føler det.

Du kan få det samme i garantilønn som du har i dag med 60/40. Så ingenting å tape lønnsmessig. 

Er du i oppdrag vil du tjene fra 1,1 mill, men gjerne en del mer om du har riktig kompetanse.

Lenke til kommentar
Gjest 3add1...a35 skrev (8 timer siden):

Som nevnt allerede, fra 1,1 og oppover. Det spørs hvilken timerate du og selgerne klarer å få deg inn på og hvor mye du gidder å jobbe.

Det blir helt meningsløst å snakke om risiko, for det verste som kan skje er at du blir gående ledig og da vil du tjene det samme som du gjør i dag, men det er lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (På 12.2.2025 den 23.38):

Som nevnt allerede, fra 1,1 og oppover. Det spørs hvilken timerate du og selgerne klarer å få deg inn på og hvor mye du gidder å jobbe.

Det blir helt meningsløst å snakke om risiko, for det verste som kan skje er at du blir gående ledig og da vil du tjene det samme som du gjør i dag, men det er lite sannsynlig.

Tja, selskapet lar vell ikke folk gå ledig i evigheter. Det er iallefall ikke bra for business. Det er vell denne risikoen en tar som konsulent, klarer en ikke skaffe penger inn så ryker jobben? 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Tja, selskapet lar vell ikke folk gå ledig i evigheter. Det er iallefall ikke bra for business. Det er vell denne risikoen en tar som konsulent, klarer en ikke skaffe penger inn så ryker jobben? 

Vi har jo nettopp sett eksempler på konsulentselskaper som har latt alle under 6 års erfaring gå. Så dette er risikosport om man ikke vet hva man holder på med.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (Akkurat nå):

Vi har jo nettopp sett eksempler på konsulentselskaper som har latt alle under 6 års erfaring gå. Så dette er risikosport om man ikke vet hva man holder på med.

Ja har vurdert å være konsulent mange ganger men har det for godt i fast stilling. Skulle jeg gjort det hadde det vært selvstendig slik at jeg i det minste må si opp meg selv om jeg ikke duger eller markedet forsvinner:p

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Ja har vurdert å være konsulent mange ganger men har det for godt i fast stilling. Skulle jeg gjort det hadde det vært selvstendig slik at jeg i det minste må si opp meg selv om jeg ikke duger eller markedet forsvinner:p

Selvstendig er veien å gå men tiden er ikke nå :)   (med mindre du tilfeldigvis har et sikkert oppdrag å gå rett til).

Lenke til kommentar
Gjest dc0ba...f6f
6 minutes ago, ps5 said:

Hvilket selskap gjorde dette? Bare nysgjerrig

Anonymous poster hash: dc0ba...f6f

Lenke til kommentar
ps5 skrev (2 minutter siden):

Selvstendig er veien å gå men tiden er ikke nå :)   (med mindre du tilfeldigvis har et sikkert oppdrag å gå rett til).

Jeg har veldig spesifikk kompetanse slik at selvstendig er egentlig eneste mulighet. En kan kanskje finne en stilling hos ett selskap, men er ikke særlig utbredt. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 timer siden):

Denne typen konsulentselskaper ansetter kun erfarne folk som de anser som enkle å selge ut, så dersom man får jobb der har man neppe noen problemer med å skaffe ny jobb om det skulle bli nødvendig. Men det er veldig sjeldent at konsulenter i slike selskaper blir gående ledig over lengre tid.

Lenke til kommentar
Gjest c8099...932

Jeg har jobbet internt i et konsulentselskap de siste 5 årene med produktutvikling. Nå er tittelen min product manager. Jeg tjener i dag 980k + 250k-ish i bonus. Hvor høyt kan jeg legge meg hvis jeg søker jobb hos Sopra Steria, Bouvet eller lignende i Stavanger-området? Min bakgrunn er økonomi/finans, jeg koder ikke, men god teknisk forståelse.

Anonymous poster hash: c8099...932

Lenke til kommentar

Hei. 

Er det noen som har noen erfaringer rundt selskaper som Webstep / Sonat som de kan dele?

Ting jeg lurer på:

• Hvordan er miljøet?
  • Hva slags muligheter er det for kompetanseheving / kurs / konferanser
  • Hvordan er det når man er mellom prosjekt?
  • Må man finne prosjekt selv, eller hjelper de deg med å gjøre det?
  • Hva slags andre goder har de? Er det slikt at de dropper "vanlige" goder fordi lønnen er høyere?
  • Hvordan funker det med ferie?

Forresten, hvordan funker det med skattekortet når man har provisjonsbasert lønn?

Er det noen andre selskaper som Webstep/Sonat som dere anbefaler?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar

Jeg kan bare snakke for Webstep hvor jeg har vært selv.

• Var veldig bra sosialt miljø der jeg var (Stavanger).
  • Gode muligheter for å dra på konferanser og kurs.
  • Når du er mellom prosjekter prøver du primært å finne en ny kunde, men det hender at noen jobber på interne prosjekter. Det er sjeldent folk ikke er ute i oppdrag, spesielt utviklere.
  • Selgerne finner prosjekter/kunder til deg.
  • Det er meget bra goder i Webstep. Et alternativ for mange som jobber der er å bli selvstendig konsulent, og da må Webstep kunne rettferdiggjøre den relativt store prosentdelen de tar. Husker det var gode forsikringer, aksjeprogram og fantastiske turer i inn- og utland hvor alt var inkludert.
  • Du tar stort sett så mye ferie du vil. Noen tar et par måneder fri i året for å kunne jobbe på open source f.eks.

Du setter skattekortet ditt selv basert på hvor mye du tror du vil tjene. Siden lønnen kan svinge en del kan du f.eks. bruke prosenttrekk og justere underveis.

Lenke til kommentar
Gjest b1e1b...5f0

Stilling: Konsulent innenfor Data Engineering og Data Analytics

Erfaring: 4 år

Utdanning: Bachelor i Økonomi og adm.

Lønn: 750000 
Alder: 30

Jeg har i dag fast lønn, men har veldig lyst til å gå over til et selskap som har provisjon. Hvilke selskaper er det der ute som tilbyr provisjonslønn? Jeg vet at blant annet Webstep og Miles tilbyr dette. Tenker hovedsaklig 60/40, men er åpen for det meste.

Anonymous poster hash: b1e1b...5f0

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...