Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Matsemann skrev (33 minutter siden):

Det er vel i loven bare lov til å skille på ulike grupper av ansatte (typ feks om man er leder eller ei) når det kommer til pensjon. Så det er vanskelig / umulig å forhandle på.

Etter min erfaring så er pensjon noe som kun HR kan sette, og de inngår vanligvis rigide avtaler med tilbydere av pensjonssparing på vegne av alle ansatte, fra gulv til topp. Det er ganske vanlig at man får litt ekstra på lønn over 7,1 G, siden staten slutter å dekke der.

Pensjon er med andre ord en "take it or leave it". Skal du ha bedre pensjonsavtaler så må du finne en annen jobb eller komme tilbake senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (7 timer siden):

Jeg hadde prøvd meg på pensjon og hjemmekontor, sistnevnte er det nok enkelt å lage en avtale på førstnevnte muligens men ofte er det likt over hele selskapet.

Men lønnsforskjellen er liten om du regner med pensjon samt økte kostnader pga ikke hjemmekontor. Jeg hadde nok takket nei og prøvd videre.

Pensjon kan for alle praktiske formål ikke forhandles. Innskuddspensjon må være lik for alle ansatte, så det du i så fall får er bedre lønn. 

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 timer siden):

Etter min erfaring så er pensjon noe som kun HR kan sette, og de inngår vanligvis rigide avtaler med tilbydere av pensjonssparing på vegne av alle ansatte, fra gulv til topp. Det er ganske vanlig at man får litt ekstra på lønn over 7,1 G, siden staten slutter å dekke der.

Pensjon er med andre ord en "take it or leave it". Skal du ha bedre pensjonsavtaler så må du finne en annen jobb eller komme tilbake senere.

Det handler ikke om at "kun HR kan sette", eller at rigide avtaler er i veien, men at loven sier at innskuddsreglene skal være de samme for alle. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (3 minutter siden):

Pensjon kan for alle praktiske formål ikke forhandles. Innskuddspensjon må være lik for alle ansatte, så det du i så fall får er bedre lønn. 

Ja jeg sa jo det, at det var tvilsomt. Men det er fortsatt helt innenfor å kommentere at en er missfornøyd med satsen så kan løsningen være lønn som du sier, eller andre goder for å veie opp. 

Klaget selv på dette ved sist ansettelse og fekk andre goder for å veie opp alt jeg "klaget" på.

Lenke til kommentar

Jeg imøtekom en kandidat med bedre pensjonsvilkår enn vi hadde fra før. Det innebar at vi måtte endre pensjonsavtalen for alle ansatte, og var kun praktisk mulig fordi vi er en liten virksomhet.

Dette var en stjerneutvikler jeg hadde prøvd å rekruttere i to år, og han hadde en gullkantet pensjonsavtale der han kom fra. Ellers hadde vi nok aldri gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...