Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (15 timer siden):

Etter snart ti år med samme arbeidsgiver har jeg i dag sagt opp og akseptert tilbud hos ny arbeidsgiver. IE lenge siden jeg har oppdatert her😅

Jøss, trodde aldri dagen skulle komme. Må du skifte avatar nå? 😄

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stvgr skrev (Akkurat nå):

Jøss, trodde aldri dagen skulle komme. Må du skifte avatar nå? 😄

Neida, jeg skal fortsatt jobbe med AutoStore så den forblir 😅 kun selskaps bytte :)

Som jeg pleier å spøke med(men som er sant:p) kan jeg ikke annet😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (På 16.11.2024 den 10:57 AM):

Føler det er motsatt jeg, må passe på man ikke plutselig har tatt på seg noe personal- eller lederansvar når man helst vil kode! 😜

Litt satt på spissen, men tar man ansvar får man mere ansvar, og så må man passe på hvilken retning man ønsker.

Ja, hos de store konsulenthusene så er det nesten automatikk at man blir manager etter 4+ år. (Man kan jo selvfølgelig velge å ikke bli det riktignok)

Lenke til kommentar

Jeg har fått et nytt jobbtilbud, men jeg er litt usikker på om det er verdt å bytte.

Nåværende lønn: 660k fast + ca 100k i faktureringsbonus, konsulent
Tilbud: 780k fastlønn + litt bedre innskuddspensjon (5% vs 7%), inhouse

En stor fordel er jo at jeg slipper stress og risiko med fakturering for å oppnå bonus, men synes i utgangspunktet 20k i total lønn er litt liten forskjell for å bytte. Setter pris på innspill! Har ca 2.5 år erfaring 

Endret av stivkuling
Lenke til kommentar
8 minutes ago, stivkuling said:

Jeg har fått et nytt jobbtilbud, men jeg er litt usikker på om det er verdt å bytte.

Nåværende lønn: 660k fast + ca 100k i faktureringsbonus
Tilbud: 780k fastlønn + litt bedre innskuddspensjon (5% vs 7%)

En stor fordel er jo at jeg slipper stress og risiko med fakturering for å oppnå bonus, men synes i utgangspunktet 20k i total lønn er litt liten forskjell for å bytte. Setter pris på innspill! Har ca 2.5 år erfaring 

Det viktigste å tenke på med jobbbytte nå er at sistemann inn gjerne er førstemann ut om det blir nedskjæringer. Har den nye arbeidsgiveren stabile kunder og lange kontrakter?

Lenke til kommentar
ps5 skrev (14 minutter siden):

Det viktigste å tenke på med jobbbytte nå er at sistemann inn gjerne er førstemann ut om det blir nedskjæringer. Har den nye arbeidsgiveren stabile kunder og lange kontrakter?

Glemte å nevne at jeg går fra konsulent til inhouse. Det jeg synes er vanskeligst å overveie er verdien av å ha hele lønna som fastlønn kontra bonus. 3-4 dager uten fakturering så mister jeg jo hele bonusen den måneden som tilsvarer nesten 10k...

Endret av stivkuling
Lenke til kommentar
6 minutes ago, stivkuling said:

Glemte å nevne at jeg går fra konsulent til inhouse

Det blir en ren vurdering av hvor trygg ny arbeidsgiver kan antas å være. Hvis det ser ok ut ville jeg selv hoppet til ny.

• Liker 1
Lenke til kommentar
stivkuling skrev (42 minutter siden):

20 k er i mine øyne ingen faktisk endring i lønn

Lenke til kommentar
stivkuling skrev (1 time siden):

Nåværende lønn: 660k fast + ca 100k i faktureringsbonus, konsulent
Tilbud: 780k fastlønn + litt bedre innskuddspensjon (5% vs 7%), inhouse

Tilbudet er marginalt bedre, men jeg ville tenkt på alternativkostnaden. Du skal gjøre et begrenset antall jobbytter i karrieren, og spesielt tidlig i karrieren er dette den beste anledningen til å stige mye i lønn. Det er ikke uvanlig å stige et par hundre tusen i lønn i den fasen du er i. Her vil du "sløse" bort et jobbytte på noe som ikke øker lønnen din i praksis. Du kan jo alltids prøve å forhandle hvis du ikke har gjort det allerede.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Stvgr said:

Tilbudet er marginalt bedre, men jeg ville tenkt på alternativkostnaden. Du skal gjøre et begrenset antall jobbytter i karrieren, og spesielt tidlig i karrieren er dette den beste anledningen til å stige mye i lønn. Det er ikke uvanlig å stige et par hundre tusen i lønn i den fasen du er i. Her vil du "sløse" bort et jobbytte på noe som ikke øker lønnen din i praksis. Du kan jo alltids prøve å forhandle hvis du ikke har gjort det allerede.

Du har i utgangspunktet rett, men om man ikke trives absolutt som konsulent og har muligheten til å gå over til inhouse uten tap av lønn og med bedre betingelser tenker jeg at dette er korrekt valg. Å være konsulent er tross alt ikke for alle - og man bør minimum ha bedre betalt.

Lenke til kommentar
Stvgr skrev (22 minutter siden):

Skjønner hva du mener, så blir det jo å tenke litt på hva som er realistisk å få med den erfaringen jeg har da. Tenker jo i utgangspunktet at 780k ikke er en dårlig lønn med 2,5 år erfaring.

Kan jo også nevne at etter å ha lest hele tilbudet vil jeg spare ca 1500kr i måneden netto på diverse goder, dette tilsvarer jo en god del i lønn. 

Tenker å forhandle litt, men heller mot å bytte uansett. Takk for innspill! 

Lenke til kommentar
Gjest 13805...4b0

Nåværende stilling:

Stillingstittel: Konsulent

Sektor: Privat

Erfaring: 8.5 år

Arbeidsoppgaver: Fullstack-utvikler

Utdanning: Master i datateknologi

Årsinntekt: Mellom 1.4 - 1.6m i året. Provisjonsbasert.

Sted: Oslo

Goder: Standard goder + firmaturer + tilgang til hardware til en rimelig penge + rimelig kompetansebudsjett som dekker opptil to-tre konferanseturer i utlandet hvert år, sykepenger dekket opp til en viss G.

Ny stilling:

Sektor: Offentlig

Arbeidsoppgaver: Fullstack-utvikler

Årsinntekt: 1.2m

Sted: Oslo

Goder: Standard goder i offentlig sektor + bedre pensjon

Det er vel på tide å teste ut hvordan det er å jobbe i staten etter å ha jobbet som konsulent i mange år. Noen ganger lurer jeg på om jeg kunne spurt om mer i lønn, spesielt etter de forhandlingene som pågår nå. Det er litt synd å måtte gå ned i goder, men vil få en trygg og fast jobb samt bedre pensjon. 

Anonymous poster hash: 13805...4b0

Lenke til kommentar
stivkuling skrev (47 minutter siden):

Skjønner hva du mener, så blir det jo å tenke litt på hva som er realistisk å få med den erfaringen jeg har da. Tenker jo i utgangspunktet at 780k ikke er en dårlig lønn med 2,5 år erfaring.

Kan jo også nevne at etter å ha lest hele tilbudet vil jeg spare ca 1500kr i måneden netto på diverse goder, dette tilsvarer jo en god del i lønn. 

Tenker å forhandle litt, men heller mot å bytte uansett. Takk for innspill! 

Det er alltid lurt å forhandle. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...