Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?

Anbefalte innlegg

11 minutes ago, Gavekort said:

Pass på at du får et AK-tillegg også. Din neste lønnsjustering bør være betydelig høyere enn 4% siden du er fersk ut av skolen.

Equinor er nå en seriøs bedrift, så tror ikke det skal være noe problem.

Godt poeng! Glemte for så vidt å nevne at dette er for oppstart høsten 2025. Nevnte det bare fordi den reelle startlønna er rundt 676k når jeg faktisk begynner:) De har AK-tillegg de første 10 årene såvidt jeg har forstått

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 19c61...35b

Jeg har idag en «Head of» tittel, hvor jeg er ansvarlig for engineering i et større selskap. Jeg har fått tilbud i et annet selskap, med en betydelig lønnsøkning. Denne stillingen er «Senior Engineer». Stillingen har ansvar for løsningsarkitektur, endringsledelse og utvikling av plattformen - men ikke personalansvar. Mitt dilemma her er at det vil ta seg dårlig ut på CV å gå «ett steg tilbake». Vil det være urimelig av meg å forhandle på stillingstittel, eksempelvis «Head of Engineering»? Er det noe man gjør, eller er det helt dust? Setter pris på tilbakemelding!

Anonymous poster hash: 19c61...35b

Lenke til kommentar
Gjest 19c61...35b skrev (11 minutter siden):

Jeg har idag en «Head of» tittel, hvor jeg er ansvarlig for engineering i et større selskap. Jeg har fått tilbud i et annet selskap, med en betydelig lønnsøkning. Denne stillingen er «Senior Engineer». Stillingen har ansvar for løsningsarkitektur, endringsledelse og utvikling av plattformen - men ikke personalansvar. Mitt dilemma her er at det vil ta seg dårlig ut på CV å gå «ett steg tilbake». Vil det være urimelig av meg å forhandle på stillingstittel, eksempelvis «Head of Engineering»? Er det noe man gjør, eller er det helt dust? Setter pris på tilbakemelding!

Du kan spørre om de har en slik type stilling og hvor aktuell du hadde vært for en slik rolle. Ikke for å snakke vondt om deg, men enkelte selskaper har veldig lite substans i titlene sine, så det har gått inflasjon i Heads, Captains, VPs og Directors bare for å jekke gamlinger opp og forsvare lønnsnivået. Eller fordi selskapet leker butikk.

Titler kan være pryding av epost-signaturen din, eller det kan være en vesentlig forventning til hvilken nivå du kommer til å jobbe på.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 19c61...35b skrev (19 timer siden):

Stillingstittelen bør reflektere hva jobben faktisk går ut på. Alt annet virker mot sin hensikt. Uavhengig av hva det måtte stå på CV-en vil du i en fremtidig rekrutteringsprosess uansett måtte forklare hva som har vært den faktiske rollen din.

Dersom du går fra en stilling med lederansvar til en ren utvikler/arkitekt-stilling er jo det et valg du har tatt, og da bør du kunne stå for det.

Head of Engineering høres ikke ut som en tittel som passer denne rollen i det hele tatt. Kanskje du til nøds kunne kalt det Senior Software Architect. Men jeg ville tenkt meg om to ganger før jeg prøvde å forhandle på tittel. Det er ofte internpolitiske grunner til at stillingstitlene er som de er, og du kan fort bli oppfattet som jålete hvis du prøver å pynte på den.

Lenke til kommentar
Gjest 9c972...b12

Hei folkens, jeg har nå jobbet med IT i ca. 11 år, i en administrator-rolle primært. Har jobbet mye med migreringer, drift, og oppsett av server og nettverksmiljøer, og i dag jobber jeg mest i skyen, primært M365 som rådgiver.

Men, jeg har følt på lite motivasjon over lenger tid. Det er ikke noe feil med arbeidsgiver eller lønn, jeg er fornøyd med dette, men jeg tenker hver eneste dag, over at jeg gjerne skulle testet meg som utvikler. Problemet er at jeg er veldig fersk på dette området, jeg vet liksom ikke hvor jeg skal begynne, hvilke programmeringsspråk, rammeverk, hvordan skal jeg tilegne meg kunnskap til å "get going", osv.

Jeg har fundamental teoretisk kunnskap rundt utvikling i Python, PHP, og noe Javascript, men det stopper der. Jeg vet hvordan OOP er bygd opp, og jeg har kjennskap til løkker, bruk av variabler, og disse tingene, men har liksom aldri utviklet noe av betydning.

Er det noen som har tips, til sted å begynne? Tips til "hobby"-prosjekt jeg kan starte med på fritiden, kanskje? Iom. at jeg er 30 år, så har jeg mye av livet foran meg, klarer ikke se for meg å jobbe i dagens rolle så mye lenger, i hvert fall ikke ut livet. Jeg har rett og slett mistet gløden.

Om jeg må ned i lønn for eventuelt å begynne som junior igjen, så er dette greit, akkurat nå setter jeg min egen trivsel høyest.

For å holde meg litt on topic, så sitter jeg i dag med en lønn på rundt 1,1 M, provisjonsbasert, så kan være mer eller mindre avhengig av mengden oppdrag. Jeg har 11 års erfaring med arbeid innen IT-infrastruktur.

Takk for svar:)

Anonymous poster hash: 9c972...b12

Lenke til kommentar
On 18.11.2023 at 9:39 AM, NoTrace said:

Opprykk og nye bonusranger, hovedsaklig endring i aksjedelen som har så og si doblet seg.

Stillingstittel: Teknisk ansvarlig innen produktutvikling
Erfaring: 15 år
Sertifiseringer: Mange.
Arbeidsoppgaver: Definere produktets strategi i henhold til kunders behov
Utdanning: Fagbrev, IT Driftsfaget
Årsinntekt: 1.45 - 1.7M cash og 570k - 1.45M aksjer avhengig av måloppnåelse.
Alder: 33
Sted: Stavanger
Goder: Standard IT-goder
+ Meget god pensjonsordning
+ 250 timer fritt disponibelt til læring/utvikling i året
+ 6 uker ferie
+ Ubegrenset privat forbruk mobil
+ Ingen timeføring
+ Aksjeprogram
+ En haug av andre goder utover det som anses som standard

Her har vi den årlige oppdateringen.

Stillingstittel: Teknologileder
Erfaring: 16 år
Sertifiseringer: Mange. Få er dog lenger så veldig relevante.
Arbeidsoppgaver: Definere produktets strategi i henhold til kunders behov
Utdanning: Fagbrev, IT Driftsfaget
Årsinntekt: 1.7M cash og 800k aksjer
Kompensasjonsplan: 1.5 - 1.8M cash og 570k - 1.45M aksjer avhengig av måloppnåelse.
Alder: 34
Sted: Stavanger
Goder: Standard IT-goder
+ Meget god pensjonsordning
+ 250 timer fritt disponibelt til læring/utvikling i året
+ 6 uker ferie
+ Ubegrenset privat forbruk mobil
+ Ingen timeføring
+ Aksjeprogram
+ En haug av andre goder utover det som anses som standard

Hide contents

Lønnsutvikling:

H2008: 234' (lærling)
H2009: 234' (lærling)
H2010: 270'
V2011: 300'
V2012: 320'
V2013: 327'
V2014: 357'
H2014: 400'
V2015: 427'
V2016: 457'
V2017: 500'
H2017: 850' (jobbtilbud + vaktlag)
V2019: 900' (inkl. vakt)
V2019: 1.1M (ny arbeidsgiver)
H2019: 1.4M + 1.2M aksjer (ny arbeidsgiver)
H2020: 1.5M + 1.5M aksjer (del av signeringspakken)
H2021: 1.5M + 600k aksjer
H2022: 1.6M + 600k aksjer
H2023: 1.6M + 600k aksjer

• Liker 8
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 25.8.2024 den 10:48 AM):

Galskap, som relativt nyutdannet innenfor teknologi så skal en absolutt ikke forvente noe under det som er normalen. Altså over 5%, helst rundt 2x så tidlig i karrieren.

Fikk 5% økning. Er det innafor?

Lenke til kommentar
microsoften skrev (59 minutter siden):

Fikk 5% økning. Er det innafor?

Om du er nyutdannet er det alt for lite. Rammen var vell på 5.2% i år. Når en er "gammel" så bør en forvente litt under dette, som nyutdannet bør en forvente godt over dette og i mellom forvente å være ca på rammen eller noe over. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Om du er nyutdannet er det alt for lite. Rammen var vell på 5.2% i år. Når en er "gammel" så bør en forvente litt under dette, som nyutdannet bør en forvente godt over dette og i mellom forvente å være ca på rammen eller noe over. 

Jobbet 2 år som dataanalytiker, hovedsakelig Power BI. Utdannet siviløkonom. 735k i fastlønn etter lønnsjustering nå, 37.5 timers uke

Endret av microsoften
Lenke til kommentar
Gjest 18dda...819

To kjappe:

1) Hvordan er det generelle lønnsnivået i skatteetaten? Jeg har master, et par sikkerhets- og KI sertifiseringer og noen år i feltet mitt.

2) Arbeidsmiljø? Noen som vet om folk trives der?

Anonymous poster hash: 18dda...819

Lenke til kommentar
Gjest 18dda...819 skrev (På 14.11.2024 den 6:46 PM):

To kjappe:

1) Hvordan er det generelle lønnsnivået i skatteetaten? Jeg har master, et par sikkerhets- og KI sertifiseringer og noen år i feltet mitt.

2) Arbeidsmiljø? Noen som vet om folk trives der?

Anonymous poster hash: 18dda...819

1) Dårlig sammenlignet med privat næringsliv. Helt greit til statlig å være. Husk at det er få bransjer hvor det er større lønnsforskjeller mellom offentlig og privat sektor enn IT.

2) De jeg har kjent på innsiden har meldt at de trivdes.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (8 minutter siden):

Shit! Jeg trodde folk innen IT tjente bra, jeg. Her tjener jo de fleste som en litt driftig rørlegger.

Vet ikke hvilke tall du tar utgangspunkt i når du sier det. Her postes det jo alt fra 600k for nyutdannede til 1.5 mill, og noen over. Kan absolutt tjene like mye eller mer penger i rørlegger, elektro, bygg osv. også, ikke noe galt i det. Men "driftig" rørlegger høres ut som det er snakk om overtid? Da blir det jo litt feil å sammenligne det her inne som i nesten alle tilfellene her er 37.5 timer i uka.

Lenke til kommentar
Orion666 skrev (17 minutter siden):

Shit! Jeg trodde folk innen IT tjente bra, jeg. Her tjener jo de fleste som en litt driftig rørlegger.

Folk her og i den andre tråden om generell lønn lister de fleste opp fastlønn. Fastlønnen til en rørlegger er ganske "lav" ift tallene i denne tråden. Men det er helt klart mulig å tjene mye som rørlegger med merarbeid og andre lønnsmodeller. Og det er det i IT stillinger også. 

Lenke til kommentar

Gelmte helt å poste i denne tråden, kun i den generelle tråden. Men her er min update: 

Etter snart ti år med samme arbeidsgiver har jeg i dag sagt opp og akseptert tilbud hos ny arbeidsgiver. IE lenge siden jeg har oppdatert her😅

Alder: 35

Tittel: Senior Manager

Erfaring: 12 år(ca 5 som manager)+ lærlingtid(1.5år)

Arbeidsoppgaver: Lede service og support team, både software og hardware som egne team.

Utdanning: Fagbrev automasjon + ikke fullført BSc innenfor samme område(2/3). Samt lederutviklingsprogram i privat regi.

Årsinntekt: 1123500 + opp til 20% bonus basert på egen prestasjon.

Andre goder: Typiske goder men går litt ned på dette området ift tidligere arbeidsgiver. Men har nå 100% hjemmekontor foruten noe reise.

Område: Vestlandet/remote

Annet: Særlig uavhengig stilling men får betalt for reise ift standarden i AML eller hvilken lov som dekker dette. Diett og komp. Tillegg basically.

Lenke til kommentar
Gjest db574...ea0
Salvesen. skrev (1 time siden):

Gelmte helt å poste i denne tråden, kun i den generelle tråden. Men her er min update: 

Etter snart ti år med samme arbeidsgiver har jeg i dag sagt opp og akseptert tilbud hos ny arbeidsgiver. IE lenge siden jeg har oppdatert her😅

Alder: 35

Tittel: Senior Manager

Erfaring: 12 år(ca 5 som manager)+ lærlingtid(1.5år)

Arbeidsoppgaver: Lede service og support team, både software og hardware som egne team.

Utdanning: Fagbrev automasjon + ikke fullført BSc innenfor samme område(2/3). Samt lederutviklingsprogram i privat regi.

Årsinntekt: 1123500 + opp til 20% bonus basert på egen prestasjon.

Andre goder: Typiske goder men går litt ned på dette området ift tidligere arbeidsgiver. Men har nå 100% hjemmekontor foruten noe reise.

Område: Vestlandet/remote

Annet: Særlig uavhengig stilling men får betalt for reise ift standarden i AML eller hvilken lov som dekker dette. Diett og komp. Tillegg basically.

Hvordan blir man en manager i 30-årene? Hva skal til? Hilsen en som fyller snart 30 og med 4 års erfaring som utvikler.

Anonymous poster hash: db574...ea0

Lenke til kommentar
Gjest db574...ea0 skrev (52 minutter siden):

Hvordan blir man en manager i 30-årene? Hva skal til? Hilsen en som fyller snart 30 og med 4 års erfaring som utvikler.

Anonymous poster hash: db574...ea0

Det er nok mye flaks, men for meg har det alltid handlet om å TA ansvar. Ikke be om det.

Når jeg har vært del av en gruppe i mange settinger så har jeg ofte steppet in og tatt ansvar tidlig. Jeg liker og trives i den rollen.

Stammer nok også mye i fra oppdragelse.

Fikk min første lederrolle som student, via deltidsjobb. Når eieren skulle på ferie fikk jeg spørsmålet om å ta ledelse mens han var borte. Det ga meg en mega boost og ønske om å satse på det videre.

Så havnet jeg tilfeldig i en situasjon der en trengte og opprette team ledere, jeg fikk spørsmål om å jeg ønsket å ta rollen og har fortsatt siden.

I tillegg har jeg deltatt på kurs for leder utvikling både eksternt men også inad i bedrift.

Så tenker det er en god blanding mellom ønske og rett plass til rett tid:)

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stilling: Manager Cloud (primært MSFT stack)
Alder: 32
Sted: Oslo
Goder: Standard
Utdanning: Fagbrev
Arbeidsoppgaver: Presale, personalledelse, advisory / leveranseansvar

Jobba med support / generell drift fra 2013-2019 (stillestående lønn)

2019: 460'
2020: 530' (ny arbeidsgiver)
2021: 620'
2022: 660' (ny arbeidsgiver konsulent)
2022: 820' (opprykk)
2023: 990' + 200' bonus (ny stilling / ledelse)
2024: 1020' + ish 200' bonus
2025: 1.3m + opp til 20% bonus (forhandling)

Endret av tackytimbo
Lenke til kommentar
Gjest db574...ea0 skrev (10 timer siden):

Føler det er motsatt jeg, må passe på man ikke plutselig har tatt på seg noe personal- eller lederansvar når man helst vil kode! 😜

Litt satt på spissen, men tar man ansvar får man mere ansvar, og så må man passe på hvilken retning man ønsker.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...