Gjest 2d531...e0d Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Gjest 2d531...e0d skrev (Akkurat nå): Principal og Manager er stort sett likestilt, altså er det samme "steg på stigen", bare to forskjellige retninger. I tillegg tjener nok selskapet mer på at du er principal vs manager om en kun ser på inntekter. Jeg hadde nok ikke forventet 20% økning. Er selv Manager, dog i ett mindre selskap og ikke innenfor konsulent bransjen. Ligger selv på millionen nå men er på vei inn i ett Sveitsisk selskap hvor jeg har bedt om 105k€. Får tilbud neste uke, men de har ikke "klaget" på lønnsforventningen. Anonymous poster hash: 2d531...e0d Faktisk, når jeg tenker meg om er kanskje Manager ett steg ned i fra principal, det er kanskje mer på linje med "director". Anonymous poster hash: 2d531...e0d Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. oktober Del Skrevet 4. oktober Gjest 2d531...e0d skrev (1 time siden): Principal og Manager er stort sett likestilt, Det vil jeg si er langt fra tilfelle i vårt selskap i hvert fall. Principals legger føringer for hele CTO-organisasjonen og jobber som oftest på VP/C-suite nivå. Manager/leder er noe man blir når man er på rundt senior-nivå, om man ønsker å utfolde seg i en mer administrativ retning. Lenke til kommentar
stacey13 Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Stillingstitler har lite å si, det er hipp som happ fra selskap til selskap. Jobber i et børsnotert mastodont, og her er veldig avhengig av BU, divisjon, land, etc Sånn uten videre syns jeg ikke 1.2 er for mye å be om, og sikkert ikke avskrekkende for potensiell arbeidsgiver heller, ergo kjører du på Lenke til kommentar
Gjest 2d531...e0d Skrevet 5. oktober Del Skrevet 5. oktober Gavekort skrev (6 timer siden): Det vil jeg si er langt fra tilfelle i vårt selskap i hvert fall. Principals legger føringer for hele CTO-organisasjonen og jobber som oftest på VP/C-suite nivå. Manager/leder er noe man blir når man er på rundt senior-nivå, om man ønsker å utfolde seg i en mer administrativ retning. Ja jeg endret på det etter å ha tenkt meg om, principal er over manager hos oss også. Anonymous poster hash: 2d531...e0d Lenke til kommentar
Gjest e608b...474 Skrevet 7. oktober Del Skrevet 7. oktober Stillingstittel: IT fagleder m/personalansvar for 7 stk. Sektor: Privat Alder: 31 Erfaring: 8 år (2 år som leder) Utdanning: Master Årsinntekt: 920.000 + 10% bonus Sted: Vestlandet Fikk en økning på 4,9% Anonymous poster hash: e608b...474 Lenke til kommentar
Gjest c8099...932 Skrevet 9. oktober Del Skrevet 9. oktober Gjest 740fe...731 skrev (På 1.10.2024 den 2:07 PM): Noen som vet hva lønna til en Senior Associate (2 års erfaring) er hos KPMG evt hos andre Big 4? samt Manager lønn hos de ulike big 4. Stillingstittel: Associate Erfaring: 2 år Årsinntekt: 600 000 Anonymous poster hash: 740fe...731 Managerlønn er nok rundt 850-900 pluss bonus på 100-150, hvertfall hvis du jobber med fakturerbart arbeid. Anonymous poster hash: c8099...932 Lenke til kommentar
Gjest 2d531...e0d Skrevet 10. oktober Del Skrevet 10. oktober Søker tips og råd til ett jobbtilbud jeg har fått. Dagens situasjon: Jobber som "manager" i en bedrift jeg har ca 10 års erfaring i, hvor 5 av de har vært som manager. Jeg har bedt om mer ansvar over lengre tid nå og har egentlig ikke opplevd at ønskene mine blir besvart på noen god måte. Føler meg stuck i nåværende posisjon og begynner å gå litt lei. har en fastlønn på ca 1,04M + 3% bonus(Som vi ikke fikk i år og garantert ikke får neste år). Bonus er ikke basert på mitt arbeid men salgstall for selskapet. Har særlig uavhengig stilling, ikke overtid. Jeg har fått ett tilbud av ett selskap som driver med akkurat det samme som jeg jobber med nå, men det er ett selskap i sterk vekst som satser hardt i markedet. Selskapet går også bra ift der jeg er nå hvor tidene er dårligere enn før(derav manglende bonus). Kjenner flere i selskapet som skryter. Jeg har fått tilbud som "senior manager" som gir meg ett lite karriere løft, samt at jeg får flere på mitt team som jeg skal utvikle videre. Noe av det jeg ønsker i nåværende firma men opplever ikke å bli hørt. Tilbudet er fastlønn 1,125M+10-20% bonus avhengig av min innsats(noe usikkert på hvordan det fungerer akkurat, men ut av avtale ser det ut som det denne gang er basert på hva jeg får til og ikke salgstall som nå). På grunn av lang erfaring så er jeg ganske sikker på at jeg kan sikre meg 20% bonus fremover da det krever "over achievement", noe jeg er ganske sikker på at jeg kan lett få til. Men, er såklart ingen sikkerhet i dette. En drawback er at jeg ikke kan forhandle mer lønn før i 2026, mister altså neste års lønnsoppgjør. Samt en god del lavere pensjon en jeg har i dag. 4% mot 5.8% og 15% ish over 7.1G. Ellers er jeg ganske klar i fra å bytte beite da jeg har mistet litt piffen i nåværende bedrift pga dårlig respons på mine ønsker. Så, bør jeg bytte? Eller bør jeg re-forhandle? Eller bli der jeg er? Anonymous poster hash: 2d531...e0d Lenke til kommentar
LuLu67 Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Har fått et jobbtilbud, men er usikker på lønnsmodellen med provisjon. Situasjon i dag: Stilling: full-stack utvikler (konsulent) Lønn: 730.000 (fast, ingen bonus, men forventer rundt 780.000 fra januar) Alder: 38 Goder: standard Arbeidserfaring: som utvikler 3.5 år og flere år med ikke it relatert arbeidserfaring Utdanning: master i økonomi + bachelor i informatikk Har fått tilbud om 770.000 i garantert fastlønn + provisjon avhengig av fakturerbare timer. Lønnsvurdering skjer først i midten av 2026. Jeg vil i utgangspunktet bytte jobb da jeg ikke kan se flere utfordringer der jeg er nå, men samtidig er jeg skeptisk ang den nye lønnsmodellen. Vil ikke havne i situasjon hvor jeg får kun garantert fastlønn i nesten 2 år til. Noen tanker? 1 Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober Gjest 2d531...e0d skrev (20 timer siden): Søker tips og råd til ett jobbtilbud jeg har fått. Dagens situasjon: Jobber som "manager" i en bedrift jeg har ca 10 års erfaring i, hvor 5 av de har vært som manager. Jeg har bedt om mer ansvar over lengre tid nå og har egentlig ikke opplevd at ønskene mine blir besvart på noen god måte. Føler meg stuck i nåværende posisjon og begynner å gå litt lei. har en fastlønn på ca 1,04M + 3% bonus(Som vi ikke fikk i år og garantert ikke får neste år). Bonus er ikke basert på mitt arbeid men salgstall for selskapet. Har særlig uavhengig stilling, ikke overtid. Jeg har fått ett tilbud av ett selskap som driver med akkurat det samme som jeg jobber med nå, men det er ett selskap i sterk vekst som satser hardt i markedet. Selskapet går også bra ift der jeg er nå hvor tidene er dårligere enn før(derav manglende bonus). Kjenner flere i selskapet som skryter. Jeg har fått tilbud som "senior manager" som gir meg ett lite karriere løft, samt at jeg får flere på mitt team som jeg skal utvikle videre. Noe av det jeg ønsker i nåværende firma men opplever ikke å bli hørt. Tilbudet er fastlønn 1,125M+10-20% bonus avhengig av min innsats(noe usikkert på hvordan det fungerer akkurat, men ut av avtale ser det ut som det denne gang er basert på hva jeg får til og ikke salgstall som nå). På grunn av lang erfaring så er jeg ganske sikker på at jeg kan sikre meg 20% bonus fremover da det krever "over achievement", noe jeg er ganske sikker på at jeg kan lett få til. Men, er såklart ingen sikkerhet i dette. En drawback er at jeg ikke kan forhandle mer lønn før i 2026, mister altså neste års lønnsoppgjør. Samt en god del lavere pensjon en jeg har i dag. 4% mot 5.8% og 15% ish over 7.1G. Ellers er jeg ganske klar i fra å bytte beite da jeg har mistet litt piffen i nåværende bedrift pga dårlig respons på mine ønsker. Så, bør jeg bytte? Eller bør jeg re-forhandle? Eller bli der jeg er? Anonymous poster hash: 2d531...e0d Høres ut som et bra tilbud dette. Opp rundt 20% i forhold til det du har i dag er en brukbar økning på ditt erfaringsnivå, selv om dårlig pensjon er et minus. Jeg ville uansett prøvd å reforhandle. Du har ikke så mye å tape på det. Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 11. oktober Del Skrevet 11. oktober LuLu67 skrev (6 timer siden): Har fått et jobbtilbud, men er usikker på lønnsmodellen med provisjon. Situasjon i dag: Stilling: full-stack utvikler (konsulent) Lønn: 730.000 (fast, ingen bonus, men forventer rundt 780.000 fra januar) Alder: 38 Goder: standard Arbeidserfaring: som utvikler 3.5 år og flere år med ikke it relatert arbeidserfaring Utdanning: master i økonomi + bachelor i informatikk Har fått tilbud om 770.000 i garantert fastlønn + provisjon avhengig av fakturerbare timer. Lønnsvurdering skjer først i midten av 2026. Jeg vil i utgangspunktet bytte jobb da jeg ikke kan se flere utfordringer der jeg er nå, men samtidig er jeg skeptisk ang den nye lønnsmodellen. Vil ikke havne i situasjon hvor jeg får kun garantert fastlønn i nesten 2 år til. Noen tanker? Det har ganske mye å si hva provisjonsprosenten er på? Men du får jo omtrent samme lønn du har i dag selv uten provisjon, så det skal mye til for at det ikke blir en god del bedre totalt sett. Lenke til kommentar
LuLu67 Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober 15 hours ago, Stvgr said: Det har ganske mye å si hva provisjonsprosenten er på? Men du får jo omtrent samme lønn du har i dag selv uten provisjon, så det skal mye til for at det ikke blir en god del bedre totalt sett. Total lønn blir ca 850.000 ved 95% faktureringsgrad, kun garantilønn under 82% faktureringsgrad. Regner med at man er leid ut mesteparten av tiden. Lenke til kommentar
dTd Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober 35 minutes ago, LuLu67 said: Total lønn blir ca 850.000 ved 95% faktureringsgrad, kun garantilønn under 82% faktureringsgrad. Regner med at man er leid ut mesteparten av tiden. Så provisjon utgjør kun ca 80k? Og det ved 95% fakturering? Personlig syns jeg det hørtes veldig lite ut, trodde de fleste med provisjon var på 1.1++ ved høy faktureringsgrad. Det er i hvert fall det jeg har lest her og hørt av bekjente. Men vi har nå 10+ år erfaring. Lenke til kommentar
LuLu67 Skrevet 12. oktober Del Skrevet 12. oktober 10 minutes ago, dTd said: Så provisjon utgjør kun ca 80k? Og det ved 95% fakturering? Personlig syns jeg det hørtes veldig lite ut, trodde de fleste med provisjon var på 1.1++ ved høy faktureringsgrad. Det er i hvert fall det jeg har lest her og hørt av bekjente. Men vi har nå 10+ år erfaring. Jeg har sikkert beregnet feil, har aldri jobbet med provisjon. Provisjon er på ca 120k. Lenke til kommentar
Gjest 23bfa...cc1 Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Min kone har søkt jobb i et større firma som utvikler. Sjefen for denne stillingen hadde visstnok jobbet med hennes nåværende sjef tidligere, og tatt kontakt med denne personen for en «off-record» referansesjekk. Hun ble konfrontert på jobben med hvorfor hun søkte seg bort, som åpenbart var noe ubehagelig og uforventet. Er dette i det hele tatt lov? Trodde det var en viss taushetsklausul ved rekrutteringsprosesser? Anonymous poster hash: 23bfa...cc1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Gjest 23bfa...cc1 skrev (16 minutter siden): Min kone har søkt jobb i et større firma som utvikler. Sjefen for denne stillingen hadde visstnok jobbet med hennes nåværende sjef tidligere, og tatt kontakt med denne personen for en «off-record» referansesjekk. Hun ble konfrontert på jobben med hvorfor hun søkte seg bort, som åpenbart var noe ubehagelig og uforventet. Er dette i det hele tatt lov? Trodde det var en viss taushetsklausul ved rekrutteringsprosesser? Anonymous poster hash: 23bfa...cc1 Ikke ulovlig. Men det er skikkelig uryddig og ikke spesielt seriøst å gjøre det slik at man avslører identiteten til søker. Et spørsmål man ofte får er om din nåværende arbeidsgiver vet at du søker ny jobb. Er svaret "JA", så tenker jeg at det er helt innafor. Men hvor pålitelig nåværende leder er som referanse når vedkommende ikke vet at noen har søkt seg bort kan jo diskuteres. Det er et "gammelt triks" å kontakte noen som ikke er referanse fordi man tenker at de søker selv velger å oppgi som referanse er håndplukket og følgelig ikke er pålitelig. Hadde det vært meg ville jeg kanskje revurdert søknaden min. Hvordan behandles personalet i den virksomheten ellers? Høres jo ut som det er en skruppelløs leder der. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Gjest 23bfa...cc1 skrev (27 minutter siden): Min kone har søkt jobb i et større firma som utvikler. Sjefen for denne stillingen hadde visstnok jobbet med hennes nåværende sjef tidligere, og tatt kontakt med denne personen for en «off-record» referansesjekk. Hun ble konfrontert på jobben med hvorfor hun søkte seg bort, som åpenbart var noe ubehagelig og uforventet. Er dette i det hele tatt lov? Trodde det var en viss taushetsklausul ved rekrutteringsprosesser? Anonymous poster hash: 23bfa...cc1 Jeg driver med rekruttering selv. Det er ingen taushetsplikt annet enn at man må forholde seg til GDPR. Det er likevel en ekstremt dårlig skikk å snakke åpent om sine søkere. Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Veldig dårlig skikk av ansettende sjef her ja. Med det sagt: Hvis man er i en situasjon der man søker jobb uten at arbeidsgiver vet om det, så må man være forberedt på at sjefen finner ut av det fra noen andre før man selv er klar for det. Det er så mye som er utenfor ens egen kontroll. Sjefer som snakker, venner som forsnakker seg, sjalu kollegaer som tyster etc. Altså bør man ha en grunn til at man intervjuer med andre som ikke nødvendigvis ødelegger alt om man velger å bli værende i stedet. Man bør være foreberedt til å kunne ta den samtalen på strak arm når som helst. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Gavekort skrev (10 timer siden): Jeg driver med rekruttering selv. Det er ingen taushetsplikt annet enn at man må forholde seg til GDPR. Det er likevel en ekstremt dårlig skikk å snakke åpent om sine søkere. Og GDPR forhindrer dette. Du skal ha svært tunge legitime grunner for å gå på fisketur. 1 Lenke til kommentar
Feh Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober krikkert skrev (29 minutter siden): Og GDPR forhindrer dette. Du skal ha svært tunge legitime grunner for å gå på fisketur. Dette fordi vedkommende ikke har gitt samtykke til potensielt ny arbedsgiver å benytte deres persondata? Jeg tenkte først at dette kunne være relatert til samtykke, men den potensielle arbeidsgiveren har allerede vedkommendes persondata (navn + mail eller tlf nr) i kraft av at de er i en søknadsprosess. For at GDPR skulle forhindret dette måtte vel nåværende arbeidsgiver ha delt informasjon som er sensitiv og/eller ikke gitt samtykke til? Såvidt meg bekjent er ikke personlige betraktninger om et individs evner omfattet av GDPR så lenge de ikke inneholder sensitiv informasjon (religion, legning osv.)? Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 13. oktober Del Skrevet 13. oktober Feh skrev (36 minutter siden): Dette fordi vedkommende ikke har gitt samtykke til potensielt ny arbedsgiver å benytte deres persondata? Jeg tenkte først at dette kunne være relatert til samtykke, men den potensielle arbeidsgiveren har allerede vedkommendes persondata (navn + mail eller tlf nr) i kraft av at de er i en søknadsprosess. For at GDPR skulle forhindret dette måtte vel nåværende arbeidsgiver ha delt informasjon som er sensitiv og/eller ikke gitt samtykke til? Såvidt meg bekjent er ikke personlige betraktninger om et individs evner omfattet av GDPR så lenge de ikke inneholder sensitiv informasjon (religion, legning osv.)? Du kan bare bruke persondata til det du har behandlingsgrunnlag for. Behandlingsgrunnlag for navn og kontaktinfo og datapunktet "vedkommende har søkt jobb hos oss" er å behandle jobbsøknaden. Man kan muligens argumentere for at å ta kontakt med felles bekjente er noe du kan gjøre med utgangspunkt i bokstav f/berettiget interesse. Jeg er slettes ikke sikker på om du kommer så langt med det, og i alle fall ikke til nåværende sjef (da faller interesseavveiningen ganske åpenbart ut i favør av arbeidstaker/den registrerte). Så dette vil jeg tro er et gdpr-brudd. 5 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå