OskarAnd Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september test888 skrev (På 19.9.2024 den 10:48 AM): Stillingstittel: Konsulent (Data/analytics) Sektor: Privat Erfaring: 0 år (nyutdannet, med et par relevante internships) Utdanning: Master Sted: Oslo Goder: Standard konsulentgoder, mobil, bredbånd osv Lønn: 615k + bonus avhengig av faktureringsgrad (70k ved 70% fakturering f eks), men ingenting om du fakturerer lite. Litt ekstra hvis du nærmer deg 100%. Noen tanker om faktureringsbasert bonus for nyutdannet? Syntes tilbudet er helt ok, håpet kanskje på mer, men virker som markedet ikke er tipp topp for nyutdannet heller så kanskje bare å ta det? Høres ut som et ganske greit tilbud egentlig. Du kan kanskje prøve å forhandle opp grunnlønnen litt, men jeg ville hoppet på det tilbudet. til referanse kommer du til å tjene vesentlig bedre enn meg med 1år erfaring og bachelorgrad, jeg jobber riktignok inhouse da. Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september test888 skrev (På 19.9.2024 den 10:48 AM): Stillingstittel: Konsulent (Data/analytics) Sektor: Privat Erfaring: 0 år (nyutdannet, med et par relevante internships) Utdanning: Master Sted: Oslo Goder: Standard konsulentgoder, mobil, bredbånd osv Lønn: 615k + bonus avhengig av faktureringsgrad (70k ved 70% fakturering f eks), men ingenting om du fakturerer lite. Litt ekstra hvis du nærmer deg 100%. Noen tanker om faktureringsbasert bonus for nyutdannet? Syntes tilbudet er helt ok, håpet kanskje på mer, men virker som markedet ikke er tipp topp for nyutdannet heller så kanskje bare å ta det? Du vil potensielt kunne komme opp i 700k i ditt første år i jobb. Det vil jeg påstå er veldig bra. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 20. september Del Skrevet 20. september On 19.9.2024 at 10:48 AM, test888 said: Stillingstittel: Konsulent (Data/analytics) Sektor: Privat Erfaring: 0 år (nyutdannet, med et par relevante internships) Utdanning: Master Sted: Oslo Goder: Standard konsulentgoder, mobil, bredbånd osv Lønn: 615k + bonus avhengig av faktureringsgrad (70k ved 70% fakturering f eks), men ingenting om du fakturerer lite. Litt ekstra hvis du nærmer deg 100%. Noen tanker om faktureringsbasert bonus for nyutdannet? Syntes tilbudet er helt ok, håpet kanskje på mer, men virker som markedet ikke er tipp topp for nyutdannet heller så kanskje bare å ta det? Lønna er vel ca. på markedsnivå. Sånn på lengre sikt er det vel det viktigste at du lærer noe som gir deg erfaring, og senere mulighet til å kreve høyere lønn. Altså at det ikke er en dead end jobb. 1 Lenke til kommentar
ili Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) Hva ville dere sagt var en normal lønn for en IT konsulent som er hos et stort IT konsulent firma og er plassert fast 100% hos en kunde med langtidskontrakt (2+ år) og fakturer kunden 1200 kr timen? Endret 23. september av ili Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september ili skrev (27 minutter siden): Hva ville dere sagt var en normal lønn for en IT konsulent som er hos et stort IT konsulent firma og er plassert fast hos en kunde med langtidskontrakt (2+ år) og fakturer kunden 1200 kr timen? Lønnen er ikke basert på de faktorene du nevner, men utdanning, erfaring og kompetanse. 1 Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) ili skrev (34 minutter siden): Hva ville dere sagt var en normal lønn for en IT konsulent som er hos et stort IT konsulent firma og er plassert fast 100% hos en kunde med langtidskontrakt (2+ år) og fakturer kunden 1200 kr timen? Jeg tenker de tingene du nevner ikke spiller så stor rolle for lønn, selv om det kan virke litt rart. Det som avgjør er hva markedet ellers er villig til å betale for deg, og det er mer basert på antall år og utdanning. Så at selskapet kunne betalt deg x hundre tusen og fortsatt gått i pluss er ikke så relevant, all den tid de ikke trenger matche det fordi ingen andre tilbyr den lønna. Edit: tregere enn nirolo Endret 23. september av Matsemann Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september 41 minutes ago, ili said: Hva ville dere sagt var en normal lønn for en IT konsulent som er hos et stort IT konsulent firma og er plassert fast 100% hos en kunde med langtidskontrakt (2+ år) og fakturer kunden 1200 kr timen? Dette var et spørsmål jeg stilte for snart ti år siden og så startet for meg selv. Men markedet er dessverre et helt annet i dag. Lenke til kommentar
dabear Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september (endret) Her i Trondheim var jeg på intervju hos et konsulentfirma. De fakturerte for 1400 kroner timer (senior) hvor den ansatte fikk 1,25 mill ved 100% faktureringsgrad, og tilsvarende 750 tusen per år dersom du ikke var utleid for en periode. Endret 23. september av dabear Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. september Del Skrevet 23. september dabear skrev (7 minutter siden): Her i Trondheim var jeg på intervju hos et konsulentfirma. De fakturerte for 1400 kroner timer (senior) hvor den ansatte fikk 1,25 mill ved 100% faktureringsgrad, og tilsvarende 750 tusen per år dersom du ikke var utleid for en periode. Sykt å lese, firma tar ca 850k for arbeidet konsulenten utfører. etter kostnader. Lenke til kommentar
Gjest 21b84...b9f Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Da har du vel dratt på litt ift kostnader også? Hvis man legger på arbeidsgiveravgift, en fiktiv pensjonsavtale av type helt OK, og overhead(forsikringer, abonnementer, utstyr, del av husleie etc) på 100.000 så sitter man igjen med nesten 950k i regnestykket mitt. 😄 Anonymous poster hash: 21b84...b9f Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Gjest 21b84...b9f skrev (8 minutter siden): Da har du vel dratt på litt ift kostnader også? Hvis man legger på arbeidsgiveravgift, en fiktiv pensjonsavtale av type helt OK, og overhead(forsikringer, abonnementer, utstyr, del av husleie etc) på 100.000 så sitter man igjen med nesten 950k i regnestykket mitt. 😄 Anonymous poster hash: 21b84...b9f Det er vell ganske normalt å regne 30%. 1 Lenke til kommentar
logaritmemannen Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Gjest 21b84...b9f skrev (12 minutter siden): Da har du vel dratt på litt ift kostnader også? Hvis man legger på arbeidsgiveravgift, en fiktiv pensjonsavtale av type helt OK, og overhead(forsikringer, abonnementer, utstyr, del av husleie etc) på 100.000 så sitter man igjen med nesten 950k i regnestykket mitt. 😄 Anonymous poster hash: 21b84...b9f Noe skal selskapet (eierne) tjene på å ha ansatte, da de tross alt ikke driver med veldedighet. I tillegg har store selskaper mye overhead, inkl. ressurser som ikke fakturerer, som må betales for. Og noe betalt må selskapet faktisk få for risikoen de tar ved å ansette folk, men det er klart at de i enkelte segmenter får veldig godt betalt for dette. De som er uenige i denne modellen får starte eget AS og beholde mesteparten av det de fakturerer, akkurat som jeg selv har gjort. Men om jeg skulle ha ansatt noen så ville jeg også ha kalkulert inn en høy profitt på ressursen og heller betale ut bonus avhengig av resultatet. Da ville jeg ha sovet mye bedre om nettene. 1 Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Tanner skrev (På 15.7.2024 den 12:56 PM): Har tidligere tenkt på å søke meg ny jobb, både på grunn av et ønske om å lære nye ting, samt en god lønnsøkning. Ble nå permittert, så da passer det veldig bra å kjøre på å finne seg noe nytt. Har såvidt over 3 års erfaring med fullstack web utvikling. Ligger nå på 685k, og lurer litt på hva jeg realistisk kan satse på? Kan nevne at jeg er 33 år. Tenker selv å skryte på meg litt høyere lønn, og kansje prøve på 850k. Er dette urealistisk? Lurer også litt på hvordan dere ville håndtert informasjonen anngående permittering, vil jo ikke nevne dette før en avtale er i boks da jeg ser for meg det vil svekke mine forhandlingsmuligheter mtp lønn, men søkte en jobb i går hvor jeg måtte si når jeg kunne begynne som en del av søknadsprosessen, valgte da bare 3 måneder fram i tid som standard oppsigelsestid. Takk for svar Begynner i ny jobb ganske snart. Endte på 830k + bonus + akjseprogram. Fornøyd 3 Lenke til kommentar
Gjest dc0ba...f6f Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september 20 minutes ago, Tanner said: Begynner i ny jobb ganske snart. Endte på 830k + bonus + akjseprogram. Fornøyd Det hørtes veldig mye ut for bare 3 år med erfaring. Gratulerer! Ut av nysgjerrighet, har stillingstittelen din «Senior» i navnet? Anonymous poster hash: dc0ba...f6f Lenke til kommentar
Tanner Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Gjest dc0ba...f6f skrev (56 minutter siden): Det hørtes veldig mye ut for bare 3 år med erfaring. Gratulerer! Ut av nysgjerrighet, har stillingstittelen din «Senior» i navnet? Anonymous poster hash: dc0ba...f6f Senior ja. Ble litt overrasket selv over det. Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Salvesen. skrev (18 timer siden): Sykt å lese, firma tar ca 850k for arbeidet konsulenten utfører. etter kostnader. Jobber ikke du i et selskap med milliardinntekter og relativt få ansatte? Antar du ikke har åttesifret lønn. 🙂 Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september logaritmemannen skrev (4 timer siden): Noe skal selskapet (eierne) tjene på å ha ansatte, da de tross alt ikke driver med veldedighet. I tillegg har store selskaper mye overhead, inkl. ressurser som ikke fakturerer, som må betales for. Og noe betalt må selskapet faktisk få for risikoen de tar ved å ansette folk, men det er klart at de i enkelte segmenter får veldig godt betalt for dette. De som er uenige i denne modellen får starte eget AS og beholde mesteparten av det de fakturerer, akkurat som jeg selv har gjort. Men om jeg skulle ha ansatt noen så ville jeg også ha kalkulert inn en høy profitt på ressursen og heller betale ut bonus avhengig av resultatet. Da ville jeg ha sovet mye bedre om nettene. Mye sant i dette. IT-konsulenthusene er rimelig presset på marginer nå til dags. Det er en bransje med lav risiko, men spesielt lukrativ er den ikke. En av mine tidligere sjefer startet karrieren som IT-konsulent på 90-tallet og jobbet med kunder i bank og finans. Han fakturerte 1600 kroner timen og hadde en årslønn på 260.000. Da snakker vi lønnsomhet. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september Stvgr skrev (28 minutter siden): Jobber ikke du i et selskap med milliardinntekter og relativt få ansatte? Antar du ikke har åttesifret lønn. 🙂 Jeg har og jobber enda i stilling som på papiret ikke drar inn noe som helst kronasjer selv om alle såklart bidrar til å selge produktet:p Men jeg hadde nok ikke likt å forstå akkurat mengde selskapet tjener på meg når summene begynner å bli så langt i fra hva en tjener selv. Men ser absolutt poenget ditt:) 1 Lenke til kommentar
scuderia Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september 1 hour ago, Stvgr said: Mye sant i dette. IT-konsulenthusene er rimelig presset på marginer nå til dags. Det er en bransje med lav risiko, men spesielt lukrativ er den ikke. En av mine tidligere sjefer startet karrieren som IT-konsulent på 90-tallet og jobbet med kunder i bank og finans. Han fakturerte 1600 kroner timen og hadde en årslønn på 260.000. Da snakker vi lønnsomhet. Jobbet selv på 90 tallet med 1200,- timen og grunnlønn på 310 000... men det syke till stander med perks da.. Flere utenlandsturer i året, middager stadig vekk.. ekstreme julebord. Gratis mat , drikke , brus .. etc. Var heller ikke det samme presset på å fakturere som i dag. Endret seg helt etter dotcom bobla sprakk.. 1 Lenke til kommentar
Stvgr Skrevet 24. september Del Skrevet 24. september scuderia skrev (42 minutter siden): Jobbet selv på 90 tallet med 1200,- timen og grunnlønn på 310 000... men det syke till stander med perks da.. Flere utenlandsturer i året, middager stadig vekk.. ekstreme julebord. Gratis mat , drikke , brus .. etc. Var heller ikke det samme presset på å fakturere som i dag. Endret seg helt etter dotcom bobla sprakk.. Det var akkurat samme historie han fortalte om utenlandsturer og perks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå