Callais Skrevet 20. juni 2022 Del Skrevet 20. juni 2022 Jeg tenker å kjøpe meg kamerastativ og er veldig usikker på hvilket jeg burde velge. Har sett litt på dette. Noen som har erfaring med det eller andre? Lenke til kommentar
Okapi Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 Tror ikke du kan gå så veldig feil med det. Det er jo alltid en avveining mellom pris, vekt og stabilitet, så til syvende og sist er det ikke så lett for å andre å si hva du bør velge, men synes ikke den så så dum ut. Jeg landet på en mer kompakt og lettere Sirui, men da måtte jeg jo ofte et skikkelig kulehode som du har på den Manfrottoen. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 Det er et veldig bra stativ. ...men det er et reisestativ. Og skal du faktisk bære det med deg kan versjonen i karbon være en god idé. Hvordan du tenker å bruke det er helt avgjørende for om det vil være et godt valg. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 Du skriver ingenting om hva du skal bruke stativet til, bortsett fra å feste kamera til selvsagt. Min erfaring er at det finnes ikke ett perfekt stativ, og man ender gjerne opp flere. En annen ting er hurtigfeste og hvilken standard det følger, i forslaget i første post er det ikke tydelig presisert så vidt jeg kan se, men tipper det Manfrottos eget festesystem, i såfall er du bundet til kun dette festesystemet. Personlig foretrekker jeg ARCA Swiss festesystem som er en åpen standard og man kan velge og vrake i et stort utvalg av produsenter som lager utstyr med denne standarden. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 24. juni 2022 Del Skrevet 24. juni 2022 Fant et lignenede stativ her som kan være et alternativ: https://www.foto.no/benro/136978/benro-rhino-14c-plus-vx20-kit Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 24. juni 2022 Del Skrevet 24. juni 2022 Thunderhead skrev (17 timer siden): Personlig foretrekker jeg ARCA Swiss festesystem som er en åpen standard og man kan velge og vrake i et stort utvalg av produsenter som lager utstyr med denne standarden. Dette er et godt poeng, som jeg opprinnelig tenkte å ha med i mitt innlegg. Slo det imidlertid ifra meg da jeg tenkte at de det for veldig mange vil føre til at de velger stativ på feil grunnlag; det er ganske ubetydelig for de fleste. Selv har jeg stativ med Arca Swiss siden jeg bruker Peak Design Capture Clip. Det betyr én liten plate til både stativ og til å klipse fast kameraet i beltet/sekken. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 24. juni 2022 Del Skrevet 24. juni 2022 (endret) 53 minutes ago, Dr. Brodsky said: Dette er et godt poeng, som jeg opprinnelig tenkte å ha med i mitt innlegg. Slo det imidlertid ifra meg da jeg tenkte at de det for veldig mange vil føre til at de velger stativ på feil grunnlag; det er ganske ubetydelig for de fleste. Selv har jeg stativ med Arca Swiss siden jeg bruker Peak Design Capture Clip. Det betyr én liten plate til både stativ og til å klipse fast kameraet i beltet/sekken. For å gjøre forvirringen total for de som ikke har oversikt, så er hoder oftest skrudd fast til stativet slik at man kan kjøpe stativ med eller uten hode eller man kan skifte hode ettersom hva man har bruk for. Selv har jeg faktisk et stort og stødig Manfrotto stativ, kjøpt uten hode, og montert et Kirk kulehode på det. Verdt å neven er det også at Tamron har ARCA Swiss feste innebygd i stativfeste på flere av sine objektiver, men PR-avdelingen ser ikke ut til å ha fått det med seg, da det knapt blir nevnt i beskrivelsen og i annonser. Da slipper man tom en ekstra festeplate da stativfeste går rett i hode. Endret 24. juni 2022 av Thunderhead Lenke til kommentar
Callais Skrevet 24. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2022 Takk for svar! 🙂 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 6. juli 2022 Del Skrevet 6. juli 2022 Det ser ut som det blir maks 158 cm når dt er utslått og det synes jeg blir for kort, iallefall for meg. Det ser ut som hodet tåler 8 kilo så det skal være sterkt nok. Fint at det støtter både RC2 og Arca swiss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå