Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Ofte sår og vondt i halsen. Alltid på venstre side.

Gjest c9d48...bb9

Anbefalte innlegg

Gjest c9d48...bb9

De siste 5 årene ca har jeg fått mer hyppighet av vondt i halsen. Tidligere fikk jeg dette kanskje 1 gang hvert 2 år. Nå får jeg det typisk 3-4 ganger per år.

Starter med sår i halsen og så blir det mye snørr og litt redusert dagsform, men ikke i ganske liten grad symptomer nedenfor hodet. Noe nysing blir det også. Helt bra igjen etter ca 7 dager.

Jeg har ofte fått dette i perioder der jeg muligens har presset kroppen litt for hardt med for hyppig og hard trening. (Men ikke noe ekstremt)

Så jeg lurer på om dette er pga at immunforsvaret mitt har blitt mindre motstandsdyktig?

Og så lurer jeg på hvorfor halsvondet alltid kommer på venstre side?

Anonymous poster hash: c9d48...bb9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Immunsuprimering er en mulighet, men stemmer ikke helt med at du får samme symptom mange ganger i året og alltid på samme sted. Mer sansynelig er det snakk om noe mer kronisk. F.eks en fysisk endring/cyste eller lignende som skaper irritasjon, eller langvarig infeksjon som har satt seg et sted immunforsvaret ikke helt kommer til av ymse grunner. Nysing kan også være fordi noe i halsen trykker på nerver f.eks.

Uansett er en tur til fastlege sterkt anbefalt, så får vedkommende eller ØNH kjenne etter kul, titte ned i halsen, og eventuelt ta et bilde.

Lenke til kommentar
Gjest c9d48...bb9

Takk. Tror du det er noe legen kan eventuelt se selv etter at jeg har blitt frisk?

Og er det egentlig noe legen kan gjøre noe med?

Hørt noen snakke om hovne/forstørrede mandler.  Er det noe jeg eventuelt kan se i speilet ved å se ned i halsen? Bare lurer.

Skal ta en tur til legen, bare for å undersøke.

Lenke til kommentar

Hvis mandlene er veldig store vil du kunne se det. Men var det tilfelle ville du nok merket det ved at f.eks mat satt seg fast ved svelging. Vanlig fastlege vil kunne se om du har store mandler, og kjenne etter f.eks hovne lymfeknuter. Er de veldig store kan du delvis se det eller kjenne selv, eventuelt med mobiltelefon.

Dersom du virkelig blir syk 3-4 ganger i året er det veldig ofte, og kan tyde på et større problem som f.eks (bare nevner eksempel, mistenker ikke dette i ditt tilfelle) diabetes og immunsuprimering. Enten det, eller at det rett og slett er en utvekst i en lymfeknute. Hvis han ikke finner noe bør han be deg komme tilbake neste gang det skjer.

Endret av Outlier616
Lenke til kommentar
Gjest c9d48...bb9

Tok en titt i speilet nå med mobiltelefon og lommelykt. Tror ikke jeg har store mandler, eller lymfeknuter.

Men jeg kunne se at på venstre side av halsen/ganen så er det noen små prikker /byller som jeg ikke kan se er på høyre siden. Når jeg svelger er også smerten lokalisert der disse "byllene" er. Også ørlite mer rød på venstre siden enn høyre. Kanskje disse små byllene kan si noe om hva det er?

Akkurat det med hyppigheten kan jeg ikke si helt sikkert fordi jeg bare tar det fra hukommelsen. Skal loggføre nå. Er i generell meget god fysisk form.

Hvis jeg hadde fått dette 1-2 ganger per år så ville det vært mer normalt? Jeg aner ikke hvor ofte gjennomsnitt personen får halsvondt.

Jeg har også en visdomstann øverst på venstresiden som jeg har endel problemer med, mat som setter seg fast, blir lett infisert etc..vet ikke om dette kan ha noe å si?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...