AL123 Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 neglesprett skrev (8 timer siden): En lærer kan gjøre en dårlig jobb, det kan ikke en flyteknikker - da er det isåfall game over og rett ut. Tull og tøys. Forøvrig er jeg enig med de som mener at det er irrelevant å dra inn lærere og sykepleiere. Hvorfor? Fordi Flyteknikere ikke kjemper for å komme seg opp i lønn på nivå med lærere og sykepleiere, men på nivå med stortingsrepresentanter, mellomledere og sivilingeniører i oljeindustrien. Og det med 3 års skolegang på veldig lavt nivå. Og nei, læretid er ikke utdannelse. Og dersom det skulle dumpe innom en flymekaniker/tekniker her og hevde at utdannelsen er veldig krevende, så er det et sikkert tegn på at vedkommende ikke fortjener høyere lønn. Og at man finner på å kreve 18% lønnsøkning i en tid med stor inflasjon må jo være et slag i trynet på de som hevder at det er for mye almennfag i yrkesutdannelsen.... 8 Lenke til kommentar
Softis12 Skrevet 22. juni 2022 Del Skrevet 22. juni 2022 AL123 skrev (2 timer siden): Tull og tøys. Forøvrig er jeg enig med de som mener at det er irrelevant å dra inn lærere og sykepleiere. Hvorfor? Fordi Flyteknikere ikke kjemper for å komme seg opp i lønn på nivå med lærere og sykepleiere, men på nivå med stortingsrepresentanter, mellomledere og sivilingeniører i oljeindustrien. Og det med 3 års skolegang på veldig lavt nivå. Og nei, læretid er ikke utdannelse. Og dersom det skulle dumpe innom en flymekaniker/tekniker her og hevde at utdannelsen er veldig krevende, så er det et sikkert tegn på at vedkommende ikke fortjener høyere lønn. Og at man finner på å kreve 18% lønnsøkning i en tid med stor inflasjon må jo være et slag i trynet på de som hevder at det er for mye almennfag i yrkesutdannelsen.... Så da kan man mene at oljenæringen på plattform har ufortjent mye lønn? Lavt utdannede som du sier 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 Pizza3333 skrev (7 timer siden): Jeg kan ingenting om flyteknikere. Men har flyteknikere noe verre arbeidstid enn sykepleiere? Samboer er sykepleier, så ja, vil påstå det. Pizza3333 skrev (7 timer siden): Det er ikke legen som setter doser eller pleier pasienter. Legen bestemmer somregel alle doseringer. Pizza3333 skrev (7 timer siden): Som sykepleier må du jo belage deg på å jobbe helligdager, ofte julaften, nyttårsaften.. Det samme må en tekniker. Samtidig som de kan bli purret ut om noe må fikses akutt. Det er også mindre bemanning på sykehusene når det er helligdager. Somregel er det muslimer som jobber jul på samboers avdeling. Pizza3333 skrev (7 timer siden): Pasienter som dør alene fordi sykepleieren er overbelastet. Dette skjer utrolig skjeldent. Det er somregel pasientene som nærmer seg slutten som blir prioritert. De har også familie rundt seg. Pizza3333 skrev (7 timer siden): Mange sykepleiere er overarbeidet & underbetalt deluxe. Sykepleiere tjener bra om de tar en del ekstra vakter. Det er dog ofte litt for lite bemanning på vakt. 1 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 (endret) Pizza3333 skrev (11 timer siden): Jeg kan ingenting om flyteknikere. Men har flyteknikere noe verre arbeidstid enn sykepleiere? Som sykepleier må du jo belage deg på å jobbe helligdager, ofte julaften, nyttårsaften.. Mange sykepleiere er overarbeidet & underbetalt deluxe. Selv om det er legen som ordinerer medisiner så er det jo sykepleiere som har ansvaret for hver individuelle pasient. Det er ikke legen som setter doser eller pleier pasienter. Det er ikke legen som er der ved livets slutt. Mange som ikke har nok tid til hver pasient. Pasienter som dør alene fordi sykepleieren er overbelastet. Det er ingen lett jobb, både mentalt & fysisk. Luftfarten generelt har skeivfordeling sammenlignet med resten av verden (kanskje med unntak av telemontører) nettopp fordi natten er den eneste tiden på døgnet der trafikkvolumet tillater planlagt arbeid på alt ifra flymaskiner, infrastruktur på bakken (servere, nettverk, utstyr på alle mulige fjelltopper, husk at f.eks. tilgjengeligheten på VoIP fra flygeleder til pilot i henhold til Eurocae ED-138 er 99.9999% (six nines), det tilsvarer at nettverket som bærer stemmen fra flygelederen inni et fjell og helt ut til fjelltoppen på andre siden av Norge der antennen sender radiosignalet videre i luft ikke kan ha mer enn 31,5 sekunder nedetid per år) etc etc. Selv det å rense en fiberkabel som ikke er i bruk innebærer at det konsekvensutredes, varsles i god tid, godkjennes (koordineres) med operativ supervisor, for det kan skje at de som skal rense fiberen plugger ut feil SFP-port (eller kommer borti en annen fiber). I luftfarten er det f.eks. ikke nok at du som individ er sikkerhetsklarert og autorisert (og dine nærmeste er bakgrunnsjekket), selv din private bil må ha sin egen kjøretøytillatelse (som må fornyes hvert eneste år) dersom du trenger den for en evakuering grunnet f.eks. bombetrussel midt på natten. Folk vil ha sikre fly, men folk flest har ikke den fjerneste anelse hva som ligger bak den trygge sikkerhetsstatistikken. Endret 23. juni 2022 av ali q 4 Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 AL123 skrev (11 timer siden): Tull og tøys. Forøvrig er jeg enig med de som mener at det er irrelevant å dra inn lærere og sykepleiere. Hvorfor? Fordi Flyteknikere ikke kjemper for å komme seg opp i lønn på nivå med lærere og sykepleiere, men på nivå med stortingsrepresentanter, mellomledere og sivilingeniører i oljeindustrien. Og det med 3 års skolegang på veldig lavt nivå. Og nei, læretid er ikke utdannelse. Og dersom det skulle dumpe innom en flymekaniker/tekniker her og hevde at utdannelsen er veldig krevende, så er det et sikkert tegn på at vedkommende ikke fortjener høyere lønn. Og at man finner på å kreve 18% lønnsøkning i en tid med stor inflasjon må jo være et slag i trynet på de som hevder at det er for mye almennfag i yrkesutdannelsen.... Du skriver mye riktig, men poenget mitt står uansett. Det er hvis man sammenligner med de fleste andre ting og tang i samfundet helt ekstreme krav til etteretlighet, presisjon, kvalitet etc i jobben som gjøres. Det er null slakk, og når jeg skriv null slakk så det null slakk. Olje vet jeg ikke så mye om, men kjenner godt til lærer, sykepleier og flyteknikker som yrke. 1 Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 (endret) Leger og sykepleiere mister ikke en gang jobben hvis de tar livet av noen ved å f.eks. sette feil sprøyte i hjernen og ikke intravenøst på en 6 år gammel gutt. Politiet mister ikke jobben eller får så mye som et forenklet forelegg selv når alle 3 rettsinstanser konkluderer med at Politiet hadde gitt pålegg/bortvisninger uten rettslig grunnlag. Selv når politiet drar ned buksa på unger så er det en "ikke-sak". Folk i luftfarten mister hele karrieren sin i hele bransjen (i alle vestlige land) når sikkerhetsklarering og autorisasjon forsvinner pga fillesaker som surrogati (med utenlandsk surrogatmor), inkassosaker, arvestrid imellom søsken og ekteskap med personer som ikke kan bakgrunnsjekkes fordi u-landet de kom ifra ikke har sikkerhetssamarbeid med Kongeriket Norge. Får man ekstra betalt for å risikere å jobbe i en bransje hvor jobben kan forsvinne på sekundet? Niks. I beste fall får du grunnlønn uten tillegg i 12-18 mnd imens saken din avklares (men søke jobber andre steder gjør at stillingen din kan gis til noen andre umiddelbart så du kan drite langt i å få tilbake jobben hvis du vinner gjennom med den illusoriske anken din). Endret 23. juni 2022 av AnthonyEdwardS 3 2 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 AnthonyEdwardS skrev (3 minutter siden): Folk i luftfarten mister hele karrieren sin i hele bransjen (i alle vestlige land) når sikkerhetsklarering og autorisasjon forsvinner pga fillesaker som surrogati (med utenlandsk surrogatmor), inkassosaker, arvestrid imellom søsken og ekteskap med personer som ikke kan bakgrunnsjekkes fordi u-landet de kom ifra ikke har sikkerhetssamarbeid med Kongeriket Norge. Får man ekstra betalt for å risikere å jobbe i en bransje hvor jobben kan forsvinne på sekundet? Niks. I beste fall får du grunnlønn uten tillegg i 12-18 mnd imens saken din avklares (men søke jobber andre steder gjør at stillingen din kan gis til noen andre umiddelbart så du kan drite langt i å få tilbake jobben hvis du vinner gjennom med den illusoriske anken din). Skjedde en gang i blant der jeg jobbet før uten at vi streiket for å få 18% mer i lønn eller hadde millionlønn pluss tillegg. Det er ikke veldig vanskelig å beholde en sikkerhetsklarering. Slikt er langt ifra unikt.. En taxisjåfør/lastebilsjåfør mister jobben på timen om lappen ryker, skal de en kraftig lønnsøkning for det? 1 2 Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 En yrkessjåfør mister ikke karrieren på livstid. Karenstiden for sikkerhetsklarering er 3 år ifra endelig avslag (altså 12-18 mnd + 36 mnd), og har du først mistet autorisasjonen så er det ytterst små sjanser for at du kan sikkerhetsklareres i fremtiden (så lenge ungen du fikk via surrogati fortsatt er i live så har du i myndighetene sine øyne fortsatt et nært forhold til den biologiske moren i Russland), hvis du i det hele tatt får en åpning til å søke på din gamle stilling igjen (og selv da har f.eks. ATSEP-lisensen din utløpt). En yrkessjåfør kan få tilbake lappen (uansett hvor forjævlig han dreit seg ut for å miste den) og selv hvis ingen vil ansette han (med et enormt mye større arbeidsmarked enn sære luftfarts-jobber) så kan han jobbe for seg selv som yrkessjåfør når han har fått tilbake lappen Det kan ingen i luftfarten. Flytekniker og veldig mange andre jobber i luftfarten enormt spesialiserte og det kan gå 10-15 år imellom hver gang noen slutter/pensjonerer seg så det kommer en åpning med din sære utdanning og erfaring (igjen, hvis du er så heldig å i det hele tatt få tilbake autorisasjonen etter å ha mistet den). Noen yrker i luftfarten har også alderskrav som gjør at du uansett ikke får jobbet helt til du er 62.. 1 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 Merkelig nok skal det også være stor mangel på ansatte i bransjen.. Men hvor vanskelig er det egentlig å ikke ha en surrogatmor i russland? Har litt vanskelig for å se hvor stort problem dette er i praksis, men surrogati er kanskje helt vanlig i flybransjen? Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 AnthonyEdwardS skrev (26 minutter siden): Leger og sykepleiere mister ikke en gang jobben hvis de tar livet av noen ved å f.eks. sette feil sprøyte i hjernen og ikke intravenøst på en 6 år gammel gutt. Politiet mister ikke jobben eller får så mye som et forenklet forelegg selv når alle 3 rettsinstanser konkluderer med at Politiet hadde gitt pålegg/bortvisninger uten rettslig grunnlag. Selv når politiet drar ned buksa på unger så er det en "ikke-sak". Folk i luftfarten mister hele karrieren sin i hele bransjen (i alle vestlige land) når sikkerhetsklarering og autorisasjon forsvinner pga fillesaker som surrogati (med utenlandsk surrogatmor), inkassosaker, arvestrid imellom søsken og ekteskap med personer som ikke kan bakgrunnsjekkes fordi u-landet de kom ifra ikke har sikkerhetssamarbeid med Kongeriket Norge. Får man ekstra betalt for å risikere å jobbe i en bransje hvor jobben kan forsvinne på sekundet? Niks. I beste fall får du grunnlønn uten tillegg i 12-18 mnd imens saken din avklares (men søke jobber andre steder gjør at stillingen din kan gis til noen andre umiddelbart så du kan drite langt i å få tilbake jobben hvis du vinner gjennom med den illusoriske anken din). Dette var meget spesifikke og spesielle tilfeller du snakker om, og representerer neppe flyteknikere flest. Både leger og politi kan også miste autorisasjon og jobb på livstid. Det er en grunn til at de sakene der det ikke skjer er de som havner i media. Flyteknikere har kanskje noen ugunstige arbeidstider (sett med 8-16 øyne), og har gjerne litt mindre arbeidsmuligheter enn de fleste andre yrker. Men dette er ting man vet om når man går inn i en slik karrierevei, og situasjonen dems er på ingen måte unik. Med unntak av noen få grupper som oljearbeidere og piloter, så tjener de veldig bra i forhold til andre snevre turnusyrker. Det er mange yrker med ugunstige arbeidstidspunkter og snever karrierevei som virkelig fortjener en 18 % lønnsøkning. Flyteknikere er ikke en av dem. 1 1 Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 Og hadde det vært klare føringer på hva som vil/kan få konsekvenser for autorisasjon så hadde du hatt et poeng, men selv hvis du spør din nærmeste Autorisasjonsmyndighet når du starter i jobben om hvilke land du bør holde deg unna så blir du ikke noe klokere på om det er forskjell på samboerskap med ei fra Sverige eller Kina. 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 (endret) @AnthonyEdwardS Veldig gode poenger rundt sikkerhetsklarering. Kjenner igjen mye av det fra andre bransjer. Det er også en av årsakene til at jeg sluttet i en prestisjefylt og godt betalt stilling da jeg bevitnet at man lagde drittpakker mot folk en ny sjef tilfeldigvis ikke likte for å få de til å miste sikkerhetsklareringen og dermed jobben. En slik kultur ville jeg ikke være en del av. Det å aldri vite om man har jobb om 3-5 år pga. falske varsler, falske anmeldelser og løgner gadd jeg ikke være med på. Endret 23. juni 2022 av Theo343 2 Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 (endret) Han som fikk unge med surrogatmor fra Russland informerte sin AM om dette i god tid før og etter, og det var ikke noe problem før reklareringen noen år senere. Hvorvidt han som ble saksøkt av broren etter en arvestrid kunne gjort noe annerledes blir bare spekulasjon fra min side. Hun som giftet seg med en fra Chile tenkte det ikke kunne være noe problem siden Pinochet for lengst var dau (og det var også godt opplyst om til nærmeste leder/AM). En kollega mistet autorisasjonen etter den avdelingen fikk ny leder som henviste til "arbeidsmiljøet" i e-posten han sendte rundt (verken lederen eller han selv vil si hva årsaken var, men iløpet av "ankeprosessen" (helt ny runde med sikkerhetsklarering etter tap av autorisasjon) så fikk han uansett gavepensjon og sluttet). Selv hvis du velger det du har hørt fra andre kollegaer med ektefeller fra samme land er "trygt" så kan den politiske situasjonen endre seg over natten og vipps er du fucked ved neste reklarering. Dette er riktignok hypotetisk, men det betyr ikke at det er spekulasjon i hvilken konsekvens det hadde blitt: Si du selger en bruktbil til en som bare er en pikk og vil heve kjøpet. Allerede da vil du måtte tenke "hva om dette fører til forliksråd og inkasso? det kan føre til at jeg mister jobben". Men si du faktisk tar kampen og vinner, og den tapende part virkelig vil skade deg. Hva tror du skjer dersom den pikken bestiller narkotika i ditt navn forsøkt levert til din adresse fra utlandet? Uansett om saken blir henlagt med eller uten etterforskning så er autorisasjonen din skutt. At du ble frikjent har ikke noe å si. Hver eneste gang ID-kortet ditt på lufthavnen skal fornyes så vil det dukke opp på uttømmende politiattest og Luftfartstilsynet sin bakgrunnsjekk. Selv hvis du forteller alt til din nærmeste sjef/Autorisasjonsmyndighet for hver eneste oppdatering i saken så er du fucked. Det er ingen nivåer av ærlighet som gjør noe med det faktum at noen bestilte nark fra utlandet til din adresse. Selv fakturaer vi vet det ikke er grunnlag for betaler vi for å slippe inkassotrusselen og hva den vil gjøre med autorisasjon og sikkerhetsklareringer. Du kan ha vært skilt i 10 år og likevel gå rundt og være redd for hva exkona di finner på som vil få utslag for din autorisasjon (selv hvis hun ikke prøver å skade deg). Endret 23. juni 2022 av AnthonyEdwardS 2 Lenke til kommentar
ali q Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 aklla skrev (6 timer siden): Merkelig nok skal det også være stor mangel på ansatte i bransjen.. Men hvor vanskelig er det egentlig å ikke ha en surrogatmor i russland? Har litt vanskelig for å se hvor stort problem dette er i praksis, men surrogati er kanskje helt vanlig i flybransjen? Trenger ikke være Russland, kan være hvilket som helst utland som der og da ikke er et problem, men som blir et problem når det politiske klimaet endrer seg. Hvis du tror det utelukkende er selvforskyldt å tape autorisasjon så tar du feil siden. Autorisasjonen forutsetter at dine nærstående (som du ikke kan velge, selv hvis du kutter kontakten med vedkommende) ikke kan brukes som pressmiddel imot deg (både når det gjelder uthenting av informasjon eller sabotasje). Selv halvsøsken og stebarn kan skape problemer for deg. Hadde det vært så enkelt som å kun unngå å bli dømt for noe, men før du kommer til det spørsmålet så er det mange spørsmål som andre enn deg selv kan være årsak til på Personopplysningsblanketten: 7.1 Har du noen gang blitt anmeldt? Nei Ja 7.2 Har du noen gang blitt siktet/tiltalt? Nei Ja 7.3 Har du noen gang hatt saker hos politiet som har blitt henlagt? Nei Ja 7.4 Har du noen gang fått avgjort en sak i konfliktråd? Nei Ja 7.5 Har du noen gang blitt gitt påtaleunnlatelse? Nei Ja 7.6 Har du noen gang blitt ilagt bot / forelegg? Nei Ja 7.7 Har du noen gang blitt domfelt? Nei Ja Selv fullstendig lovlige ting som dine nærstående finner på kan ødelegge din karriere: 11.10 Har noen av dine nærstående noen gang hatt eiendom, investeringer, og/eller andre økonomiske interesser i utlandet? Bare det å ikke ha kontakt med en forelder og dermed ikke kunne opplyse om forelder sitt fulle fødselsnummer kan skape trøbbel. Selv hvis jobben din er identisk slik den var for 10 år siden, men plutselig er det gjort nye vurderinger av en eller annen nyansatt liaison som sier alle må opp i klareringsnivå pga nytt politisk klima så kan du plutselig bli stående med luen i hånden og ikke bli klarert for SH bare fordi du ikke har kontakt med en eller begge foreldre lenger. Du kan finne deg en kjæreste som holdt sitt rulleblad skjult for deg og gå på en stor smell når NSM eller SKM finner det du ikke ble informert om. Kort oppsummert: Det er helt umulig å være på den sikre siden og straffen er sjeldent midlertidig slik den er med alt annet i samfunnet (både sivilt og kriminelt). Det finnes ingen forsikring du kan betale for som dekker tapt arbeidsfortjeneste når karrieren du valgte blir tatt fra deg, og det er ingen måte å være 100% på den sikre siden (selv hvis du lever helt i sølibat og kun selger bruktbilene dine til mindre hevngjerrige forhandlere istedefor å selge de privat). Og det er ikke noe risikotillegg for noen, i hele branjsen som kompenserer for denne usikkerheten man må leve med både på jobb og på fritiden. Flygelederene får iallefall 72% av grunnlønna frem til pensjonsalder (uten oppmøteplikt) når de mister lisensen pga helsa, og pilotene kan forsikre seg imot tapt inntekt hvis de mister helsa. Men de som gikk 5 år på sekundær utdanning og 2 år på tertiær utdanning, jo de må bare leve med at alle de 7 årene nå er helt bortkastet og de må begynne helt på bunn i en ny karriere hvis de skulle få seg en maktsyk mellomleder. 3 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 AnthonyEdwardS skrev (7 timer siden): Leger og sykepleiere mister ikke en gang jobben hvis de tar livet av noen ved å f.eks. sette feil sprøyte i hjernen og ikke intravenøst på en 6 år gammel gutt. Politiet mister ikke jobben eller får så mye som et forenklet forelegg selv når alle 3 rettsinstanser konkluderer med at Politiet hadde gitt pålegg/bortvisninger uten rettslig grunnlag. [... ] Sjølv om det finnes eksempel der det kanskje hadde vært på sin plass å miste autorisasjon og dermed få yrkesforbod, så finnes det også eksempel på at sjukepleiarar mister autorisasjonen sin på tynt grunnlag. Dette er ein risiko i alle yrker som er avhengig av ein autorisasjon eller sertifikat som nokon kan ta frå deg. Det hadde vært heilt på sin plass at ein slik risiko blir kompansert for lønnsmessig, men det skjer nok i liten grad. Ein bussjåfør som blir pålagt å følge ei for stram rute vil kunne være i ein situasjon der ein enten ikkje følger ruta og mister jobben, eller held ruta på bekostning av trafikkreglane og då risikerer jobben når ein får for mange prikkar. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 ali q skrev (38 minutter siden): Trenger ikke være Russland, kan være hvilket som helst utland som der og da ikke er et problem, men som blir et problem når det politiske klimaet endrer seg. Jeg hadde en lengre periode den høyeste sikkerhetsklareringen man kan ha(CTS), så har en viss oversikt over hvordan det funker.. Verken jeg eller avdelingen der i all hovedsak alle hadde den klareringen eller SH som minimum hadde aldri noe problem med å beholde den uten å kreve enorme tillegg. Lenke til kommentar
tigerdyr Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 (endret) 1 hour ago, The Avatar said: så finnes det også eksempel på at sjukepleiarar mister autorisasjonen sin på tynt grunnlag. Pga jobben min vet jeg en del om leger som mister autorisasjonen og der skjer det absolutt ikke på noe "tynt grunnlag." De kan få holde på lenge med utstrakt misbruk av rekvirentretten før der skjer noe. Et eksempel på en sykepleier som mistet autorisasjonen: https://www.helsetilsynet.no/historisk-arkiv/avgjoerelser-i-tilsynssaker-og-rapporter-etter-alvorlige-hendelser/2016/sykepleier-ble-fratatt-autorisasjon-pa-grunn-av-tyveri-og-misbruk-av-narkotika/ Jeg synes det er både viktig og riktig å slå ned på slikt. Endret 23. juni 2022 av tigerdyr 2 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 tigerdyr skrev (1 time siden): Pga jobben min vet jeg en del om leger som mister autorisasjonen og der skjer det absolutt ikke på noe "tynt grunnlag." De kan få holde på lenge med utstrakt misbruk av rekvirentretten før der skjer noe. Heilt einig i at det er rett å slå ned på misbruk, men når ein mister autorisasjonen på bakgrunn av å bli angitt for å ikkje hatt pliktmessig avhold ved å drikke ei øl dagen før ein skal på jobb. Hensikta er sjølvsagt å hindre helsepersonell i å være rusa på jobb, men det er litt spesielt at ein kan miste jobben om ein har inntatt alkohol kvelden i forvegen når ein fullt lovleg kan køyre til jobben fordi ein er edru. Dersom det er hensikta at ein skal sikre at helsepersonell er 100% opplagte på jobb så burde det vært tilsvarande autorisasjonstap om ein er trøtt på jobb, enten det er fordi ein har sove dårleg eller fordi ein har jobba i meir enn 8 timar. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. juni 2022 Del Skrevet 23. juni 2022 Er dette problemet med autorisasjon noe som plutselig tredde inn, etter at man tok jobben? Er det kommet som et nytt punkt som gjør at man plutselig trenger 18 % for å fortsatt ville stå i jobben? Eller var dette kjent allerede da du begynte studiene? Og er jobben så spesiell at man ikke kan bruke utdanningen som basis for andre jobber? Synes det blir merkelig å trekke dette inn som et poeng for en avsindig høy lønnsøkning nå rett etter 2 år med bortimot yrkesforbud, der flyselskapene skal begynne og ta seg inn etter en slik unntakstilstand. Dette var dere klar over da dere valgte yrket, som jeg oppfatter som godt betalt tatt utdanningen i betraktning. 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 24. juni 2022 Del Skrevet 24. juni 2022 Man kan jo si at de egentlig har 18% mindre lønn og at de har den lønna de allerede har er fordi de trenger autorisasjon osv. Går de opp 18% så kan de jo klage igjen om 2 år, "ja men vi kan miste autorisasjonen, så vi må ha ett ekstremt tillegg for det", ettersom de jo da heller ikke har noe tillegg, bare høyere lønn. Argumentet kan brukes i det uendelige. Ellers er vel dette kanskje det høyeste kravet i norgeshistorien? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå