Mathias Klingenberg Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Teknologien skulle revolusjonere hurtiglading: Hva skjedde med Plug&Charge? Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 (endret) Hvorfor finne opp hjulet på nytt? Til syvende og sist er kortbetalinger det greieste, og som bonus burde nye løsninger være relativt enkle å endre. Alt peker til bankkort som du bruker ellers over alt i verden, og med å enkelt legge dette inn i et overordnet P&C register er det bare å koble til, eventuelt «tappe» kort og ferdig. Teknologien er ikke problemet, grådig industri er. I tillegg har vi flere som i diskusjonen mener at alt er så mye enklere når man legger til et ekstra ledd i en transaksjon (ladebrikke, som Forøvrig må registreres over alt og oppdateres da den kommuniserer med kort og ikke konto). Hilsen elbileier (P&C har Forøvrig aldri fungert på min Mach E på Ionity, må fortsatt «tappe» ladekortet. Det går helt greit, men jeg forbanner meg hver gang jeg må bruke andre ladere som involverer lange registreringsprosesser eller oppdatere utløpt kort). Endret 18. juni 2022 av The Very End 3 Lenke til kommentar
Dr.B Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Det ser ikke ut til at det er 6 utfordringer her. Det er én grunnleggende utfordring: Alle som ikke støtter P&C vil ha dine personopplysninger og ingen er villige til å se på løsninger hvor de ikke eier disse dataene. 2 3 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 1 minute ago, (not the real) Dr. Bombay said: Det ser ikke ut til at det er 6 utfordringer her. Det er én grunnleggende utfordring: Alle som ikke støtter P&C vil ha dine personopplysninger og ingen er villige til å se på løsninger hvor de ikke eier disse dataene. Ding ding ding! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 I følge datalagringsdireketivet skal folk ha mulighet til å få slettet sine data. Det burde vært som for nettlesere, enkelt å flushe persondata, i tillegg burde det være å trykke på den store flushe-knappen for å flushe alle innsamlerne samtidig. 1 Lenke til kommentar
Kjetil T. Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Snakkar om å overkomplisere problemet. Her er det mange som ser sitt snitt til å lage nye portvoktar-tenester som dei skal verte rike på. Ein prosent eller to av all omsetjing på ladestolpar i framtida - ikkje rart folk får dollarteikn i augene. Dette burde vere enkelt: Kvar bilprodusent har sin CA som utsteder eit klientsertifikat til kvar bil dei produserer og lagrar det sikkert, tilgjengeleg for datamaskina som styrer ladinga. Dette klientsertifikatet kan då eigaren av bilen knytte til eit abonnement fyrste gong han ladar hos ein ny leverandør. Dette treng ikkje eingong vere online! Ein må berre vedlikehalde og oppdatere eit sett med rot-CA-ar for bilprodusentane. Om ein vil ha "roaming" (ladeføderasjon) på toppen av dette, må ein gjerne lage det - så lenge ein har ein trygg ID for bilen, er dette ei smal sak å få til. 2 Lenke til kommentar
Eide'n Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Er enig i at de har gjort det unødvendig komplisert. Uid + privat nøkkel, alla SSH burde hold. Genert via infotablået, scan QR til ladeoppratøren. Bruker kan da slette privat nøkkel når bilen selges 1 Lenke til kommentar
MakeItBetter Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Typisk Tysk at allt skal være sentraltstyrt med den ulempen at det blir alt for komplisert! Hvorfor ikke å la bilen og laderen ordne saken og la vanlig betalinskort ordne saken som ellers, uten å finne opp kruttet på ny, og gjøre det vanskeligere for brukeren. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Jøss, tysk bilindustri har klart å påvirke standardarbeidet så de skal få fordeler av det, de ønsker dessuten å låse bilkjøpere til seg selv så de får større bit av kaka. Hvem skulle ha trodd det? (OBS! Ironi kan forekomme) 2 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Fjernet off-topic Tilbakemelding tas på PM Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 (endret) 8 hours ago, Kjetil T. said: Snakkar om å overkomplisere problemet. Her er det mange som ser sitt snitt til å lage nye portvoktar-tenester som dei skal verte rike på. Ein prosent eller to av all omsetjing på ladestolpar i framtida - ikkje rart folk får dollarteikn i augene. Dette burde vere enkelt: Kvar bilprodusent har sin CA som utsteder eit klientsertifikat til kvar bil dei produserer og lagrar det sikkert, tilgjengeleg for datamaskina som styrer ladinga. Dette klientsertifikatet kan då eigaren av bilen knytte til eit abonnement fyrste gong han ladar hos ein ny leverandør. Dette treng ikkje eingong vere online! Ein må berre vedlikehalde og oppdatere eit sett med rot-CA-ar for bilprodusentane. Om ein vil ha "roaming" (ladeføderasjon) på toppen av dette, må ein gjerne lage det - så lenge ein har ein trygg ID for bilen, er dette ei smal sak å få til. Roaming er en vesentlig del av P&C. Det å ikke måtte ha en avtale med hver enkelt ladeleverandør er etter mitt syn det viktigste, ikke at bilen holder kredittinformasjon og presenterer det til laderen. Og ja P&C har lagd et system for det, og det er det som viser seg å ikke være en så smal sak å få til. D.v.s. teknisk er det greit nok, artikkelen er misvisende på det feltet, dette er velkjent bruk av godt etablerte kryptografiske metoder. Derimot er det vanskelig å få med alle aktørene siden alle sitter på hver sin tue og vil ha full kontroll på informasjonen. Nå skal det jo sies at gravitasjonen later til å tvinge ladeoperatørene inn under en annen paraply, nemlig DCS*. Så det later til at de taper uansett, men nøyaktig hva DCS deler med de er vanskelig å vite *) Digital charging solutions. 6 hours ago, Kahuna said: Jøss, tysk bilindustri har klart å påvirke standardarbeidet så de skal få fordeler av det, de ønsker dessuten å låse bilkjøpere til seg selv så de får større bit av kaka. Hvem skulle ha trodd det? (OBS! Ironi kan forekomme) Det som er ekstra ironisk er at du er trygt plantet i heiagjengen når en viss amerikansk bilprodusent driver med akkurat det samme. Endret 18. juni 2022 av sverreb 2 Lenke til kommentar
terje-lk Skrevet 19. juni 2022 Del Skrevet 19. juni 2022 Dette forbanna kaoset i lade-bransjen gjør at kona vil bytte ut Kona'n og skaffe seg en Tesla, hun også. Og når jeg leser artikkelen så faller mye på plass. Og forstår at det blir ikke bedre med det første. Livet er for kort til å bekymre seg over neste ladeøkt. God tur! 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 19. juni 2022 Del Skrevet 19. juni 2022 Ladakaoset på bilferie i utlandet har skremt sambo vekk fra elbil etter at jeg i 10 år endelig hadde fått henne til å elske elbil. 1 Lenke til kommentar
Øyvind Pedersen Skrevet 19. juni 2022 Del Skrevet 19. juni 2022 sverreb skrev (13 timer siden): Det som er ekstra ironisk er at du er trygt plantet i heiagjengen når en viss amerikansk bilprodusent driver med akkurat det samme. En vesentlig forskjell er at Tesla har brukt noen milliarder på å bygge ut ladeinfrastruktur i hele verden. Supercharger-nettverket er bygd ut, i likhet med fabrikkene til Tesla, ved å ta svært høy finansiell risiko over lang tid. Dette er en risiko ingen andre aktører har vært villige til å ta. Ingen bilprodusenter, kraftleverandører eller "kraftmeglere". Derfor har Tesla i dag et overlegent system, der laderne er brukervennlige og de koster mindre å produsere enn andre ladere. P&C "samarbeidet" er jo helt ubrukelig i forhold, og kommer nå ingen vei med alle de grådige aktørene som skal ha profitt fra dag 1. 2 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 20. juni 2022 Del Skrevet 20. juni 2022 sverreb skrev (På 18.6.2022 den 22.24): Det som er ekstra ironisk er at du er trygt plantet i heiagjengen når en viss amerikansk bilprodusent driver med akkurat det samme. Bortsett fra at de *ikke* forsøker å låse andre inne, som bilfabrikantene som står bak P&C åpenbart driver med. Ironien treffer først og fremst deg selv, siden du er så voldsomt redd for at en tjeneste treffer markedet uten at den er tuftet på standarder. Også viser det seg at de etablerte aktørene i en bransje i praksis har brukt standardarbeidet for å sikre seg å beholde sin innflytelse. Legg også merke til at på det tidspunktet P&C-standarden ble utviklet så var nær sagt samtlige av partnerne bak involvert i å sørge for at overgangen til elektrisk mobilitet skulle gå så tregt som mulig. Så ble da også standarden en overkomplisert 'design by commitee'-vederstyggelighet hvor det er overtydelig at de som sto bak og trakk i trådene ikke var veldig interessert i å styre arbeidet i en retning som kunne gitt en enklere og mer brukervennlig standard. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 20. juni 2022 Del Skrevet 20. juni 2022 1 minute ago, Kahuna said: Bortsett fra at de *ikke* forsøker å låse andre inne, som bilfabrikantene som står bak P&C åpenbart driver med. Neivel, fortell meg da hvordan man kan lade på en tesla lader uten å ha et kundeforhold inklusive å oppgi persondata til tesla? For det er det vi snakker om her, hvem som skal ha kundedata. Ladeoperatørene vil ikke delta i P&C for da kan de ikke eie kunddedata. Akkurat som de heller ikke kan det om de tar betalt med kort. Forskjellen her er at det er bilprodusentene og ikke banker som sitter med disse kundedataene. Merk også at dette er ikke gitt av standarden. Ingenting i standarden dikterer at kundeforholdet ikke kan styres av andre enn bilprodusentene, men siden bilprodusentene og ladeoperatørene styrer programvaren som kontrollerer datagrensesnittet som brukes til p&c dikterer de på hver sin ende hva som skal støttes og ikke støttes av sertifikatautoriteter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå