Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjerning av låsebolter.. nøkkel knakk.. trenger oxy acetylene / plasmakutter

Anbefalte innlegg

Heisann, nøkkelen min til sikkerhetsboltene knakk. Har prøvd alt jeg kan komme på, bortsett fra å kutte av hele hjulet med vinkelsliper..

har besøkt sikkert 10 verksted/dekksteder og ingen vil i det hele tatt prøve, audi-verkstedet orket ikke bestille nøkkel, og reserverte heller time til meg om 3 uker(!). Og nå jeg snart skifte bremseklosser og bremseskiver..

så det jeg lurer på da er;

noen som har oxy acetylene / plasmakutter å låne? er villig til å kjøre veldig langt og betale deg for jobben, jeg bryr meg ikke om skader på felgene, så lenge jeg kan bruke dem en eller to sesonger til.. (tenkte kanskje enkleste er å fjerne hodene på boltene også skifte ut "wheel hubs" senere)

bilen er registrert på meg, selfølgelig. kan vise legitimasjon og vognkort hvis det er noen bekymringer der.

Og jo, hvis noen lurer på hvorfor de sitter så steike godt fast, det er nok en god blanding av autobahn-kjøring i tyskland, rust og jeg har vært småirritert når jeg har strammet de til, hehe.

edit: holder til i troms, men som sagt, er villig til å kjøre langt.

Endret av LillaPontiac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, mobile999 said:

👍

Hva kan du gjøre med dette?

Dra til et annet? Er ikke helt sikker på at en ny nøkkel i det hele tatt kommer til å funke da de sitter såpass godt. Sporene som skal inn i sikkerhetsbolten er ikke veldig store.

Tankegangen min er slik: felgene hadde allerede mye merker på seg når jeg kjøpte bilen brukt, derfor bryr jeg meg ikke om flere kosmetiske skader. Det tillater meg å ta den enkle veien,  smelte bolthodene av.

Dette nedenfor har jeg prøvd, er nesten klin umulig å i det hele tatt bruke en "punch" for så å borre, da metallet er såpass hardt. men setter pris på forslaget :)

3 minutes ago, neglesprett said:

må vel nesten bore av hodet på boltene, tror ikke du får til dette med sveis uten å ødelegge for mye.

Endret av LillaPontiac
Lenke til kommentar
Just now, Mechablast said:

Undersøkt flere verksteder for å høre om de kan ha slikt utstyr, evt videregående skole?

tja, for å være helt ærlig så har jeg mistet håpet om å få det utført her i nord på verksted(sånn til sammenligning, de fleste vil helst ikke skifte dsg-olje engang).

I verste fall, så må jeg jo ødelegge felgene for å få dem av, er vel kanskje ikke rart ingen verksted vil ta jobben.

Lenke til kommentar

Et par år siden ble min sikkerhetsnøkkel sporløst borte og jeg dro til min lokale VAG forhandler, og kom de med en koffert med ulike nøkler og ble med ut og fant en som passet. Ny ble bestilt uten noen sure miner. Har du nummeret på nøkkelen din, burde det være uproblematisk å få bestilt en ny. Ring rundt til andre VAG forhandlere om de kan bestille og sende.

Lenke til kommentar
LillaPontiac skrev (39 minutter siden):

Det tillater meg å ta den enkle veien,  smelte bolthodene av.

Man bruker spesielle piper for å ta de ut, evt. sveiser på en en mutter (sveiser innvendig i mutteren, felgen kan beskyttes),

Har du 1 eller flere  låsebolter pr felg?

Lenke til kommentar
42 minutes ago, Thunderhead said:

Et par år siden ble min sikkerhetsnøkkel sporløst borte og jeg dro til min lokale VAG forhandler, og kom de med en koffert med ulike nøkler og ble med ut og fant en som passet. Ny ble bestilt uten noen sure miner. Har du nummeret på nøkkelen din, burde det være uproblematisk å få bestilt en ny. Ring rundt til andre VAG forhandlere om de kan bestille og sende.

du sier noe der, på mandag får jeg vel dra innom et annet audi-sted, dukke opp fysisk, skru på sjarmen og spørre om jeg kan låne en sånn nøkkel i 5 minutter. er jo verdt et forsøk ;)

Har også bestilt ny nøkkel på ebay, i tilfelle de ikke har på det andre audi-stedet.

21 minutes ago, mobile999 said:

Man bruker spesielle piper for å ta de ut, evt. sveiser på en en mutter (sveiser innvendig i mutteren, felgen kan beskyttes),

Har du 1 eller flere  låsebolter pr felg?

Yes sir! har prøvd settet fra biltema (selv etter jeg har fjernet ringen rundt, den som spinner altså, så får jeg ikke skikkelig tak, og nå er boltavdrageren for skadet til å prøve igjen). Har bestilt et annet sett hos thansen jeg skal prøve også på mandag. har kun en sånn satan på hver felg, så er vel "heldig" der, haha.

https://www.thansen.no/bil/bilverktoy/avtrekkerverktoy/avtrekkersett-hjulbolt-laasebolt-4-stk/n470/pn1065261

Endret av LillaPontiac
Lenke til kommentar
30 minutes ago, mobile999 said:

Det er tvilsomt om greiene fra biltema og thansen har bra nok kvalitet.

Har du noen anbefalinger som ikke koster skjorta? Ja, syntes den ble oppbrukt litt vel kjapt når jeg prøvde den..

edit: skal prøve disse også

https://www.thansen.no/bil/bilverktoy/avtrekkerverktoy/avtaksverktoy-18mm-til-laasebolter/n470/pn924713

Endret av LillaPontiac
Lenke til kommentar
2 hours ago, LillaPontiac said:

Avtrekkersett krever at gjengene er eksponert nok til at du får grep. Vis sikkerheltsboltene er for runde vil de ikke gjøre noe som helst.
Men fortsatt merkelig at OEM verksted ikke bestilte opp rett tyveboltadapter, eller hadde liggende.

Lenke til kommentar

Heisann folkens, slenger ut en liten oppdatering sånn at neste uheldige jævel som opplever det samme kan profitere fra min erfaring.

Hold deg unna settet fra biltema, dette: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/avtrekkere/avtrekker-for-skadede-bolthoder-9-stk-2000020870

Den får ikke skikkelig tak og metallet er for mykt, verdiløst hvis du har bolter som sitter skikkelig.

Jeg prøvde disse i dag: https://www.thansen.no/verktoy/spesialverktoy/spesialverktoy-til-bil/verktoy-til-hjulskifte/avtrekkersett-hjulbolt-laasebolt-4-stk/n12356/pn1065271/

De er billigere, og jeg fikk opp boltene med en eneste gang...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...