xClaymanx Skrevet 17. juni 2022 Del Skrevet 17. juni 2022 NULL skrev (5 minutter siden): Og videre vil det vel da også være krav om kurs med jordfeilbryter.... (hvilket man nødvendigvis ikke har hvis sikringen her begynner å bli en del år gammel) Stemmer, så i tillegg til vvs arbeidet som koster en del, så blir det en elektiker faktura på rundt 3-4 tusen i tillegg. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 (endret) Slettet-fsaSP0zV skrev (På 17.6.2022 den 0.12): Hvis du har stikkontakt til den gamle VVBen, må dette endres til fast tilkobling hvis ny VVB har effekt på over 1,5 kW. Det stemmer ikke. Se under. kremt skrev (På 17.6.2022 den 9.15): Det er egentlig ikke lov lenger dersom effekten er på 1500 watt og oppover. Men de fleste beredere kommer med støpsel fra fabrikk, dette pga testing. I de fleste tilfeller tror jeg ikke bereder på vanlig stikk er et problem, men i følge forskriftene er det egentlig ikke lovlig, kun for nye beredere selvsagt, ikke tilbakevirkende kraft. Det stemmer ikke. En VVB er ikke en del av den faste elektriske installasjonen. NEK400 gjelder kun den faste elektriske installasjonen. Forskriftsmessig er en VVB å regne som et elektrisk utstyr og skal følge maskindirektivet. Maskindirektivets omfang omfatter ikke den faste elektriske installasjonen, kun utstyret i seg selv (VVB). Det er kun hvis forutsetningene endres (f.eks økt effekt eller mer langvarig bruk) at grensesnittet mellom maskindirektivet og NEK400 berøres. Bytte av VVB berører altså ikke NEK400 hvis det er samme effekt og vannbruk. Da forholder VVB seg likt til NEK400 som å bytte kaffetrakter eller støvsuger, altså ingen relasjon, selv om effekten var f.eks 2 kW både før og etter byttet. NB. Det går jo an å anbefale oppgradering av den faste elektriske installasjonen uten å påstå at det er et forskriftskrav eller påbudt. Anbefalingen kan godt være et forsøk på innsalg basert på riktige påstander om at det gir økt sikkerhet, omtrent som å anbefale refleks på jakka i mørket, men det blir feil å forsøke slike innsalg med falske påstander om at det er påbudt. NB. Økt tankvolum impliserer ikke økt vannbruk. Øker du derimot antall beboere som skal benytte dusj så kan det betraktes som bruksendring og endrede forutsetninger. Men det skal noe til da, et nytt familiemedlem er ikke akkurat nok, men driver du hybelhus og øker fra 2 til 10 beboere så snakker vi om betydelige endringer. Når du først skal bytte så kan jeg anbefale en VVB med "ekspressfunksjon" framfor de vanlige. De bruker ikke mer strøm enn vanlige, men de fordeler varmen annerledes i tanken sånn at du raskere kan begynne å tappe varmtvann fra toppen av tanken etter et stort uttak. Sjekk ut reklamevideoer. Det fungerer som bare det. Vær obs på at hvis langtidsdusjing er et problem hos dere så vil både større tank og ekspressfunksjon legge til rette for ennå lengre dusjing. Det kan bli dyrt med de strømprisene som er sørpå. Endret 18. juni 2022 av Simen1 1 Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 sedsberg skrev (22 timer siden): https://www.elbil24.no/nyheter/na-blir-dette-ikke-lenger-lov/76218798#:~:text=Fra nå av blir det,blir altså fjernet fra normen. Det er en grunn til at det nå blir ulovlig. De er rett og slett ikke gode nok til å klare 10A over tid uten at det blir brann. Det er ingenting i den linken som tilsier at industristikk ikke klarer 16A. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 (endret) 2 minutes ago, RJohannesen said: Det er ingenting i den linken som tilsier at industristikk ikke klarer 16A. Hadde den klart 16A over lengre tid så hadde den ikke blitt forbudt til elbillading. Quote Det er installsjonsnormen NEK 400 som beskriver hvordan alle typer elektriske installasjoner skal utføres. Muligheten for å legge opp en standard stikkontakt som ladepunkt, blir altså fjernet fra normen. Det samme gjelder industrikontakt. Altså er den ikke god nok. Endret 18. juni 2022 av sedsberg Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 (endret) sedsberg skrev (9 minutter siden): Hadde den klart 16A over lengre tid så hadde den ikke blitt forbudt til elbillading. Altså er den ikke god nok. Jo, men det er fysiske bruken som sliter på kontakten og at bransjen ønsker å selge flere billaderuttak. Den hadde vært ganske krise i industrien om CEE ikke lenger var tillatt. Endret 18. juni 2022 av neglesprett Lenke til kommentar
RJohannesen Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 sedsberg skrev (1 minutt siden): Hadde den klart 16A over lengre tid så hadde den ikke blitt forbudt til elbillading. Den er ikke forbudt til elbillading, og det er flere forskjeller på industristikk og ladestasjoner.... 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 25 minutes ago, sedsberg said: Quote Det samme gjelder industrikontakt. Altså er den ikke god nok. En industristikk koster bare en hundrelapp og tar 5 minutter å montere. Noe slikt gir ikke særlig inntjening for bedriftene. Elektromafiaen og Zaptec/Easee etc har ganske mange lobbyister og folk som bestemmer regler i NEK. Det handler om mye penger for bransjen og staten er også interessert i dette da alt av varer og tjenester er 25 % ekstra for dem også. 2 1 Lenke til kommentar
neglesprett Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 kremt skrev (8 minutter siden): En industristikk koster bare en hundrelapp og tar 5 minutter å montere. Noe slikt gir ikke særlig inntjening for bedriftene. Elektromafiaen og Zaptec/Easee etc har ganske mange lobbyister og folk som bestemmer regler i NEK. Det handler om mye penger for bransjen og staten er også interessert i dette da alt av varer og tjenester er 25 % ekstra for dem også. Ja, det var dette jeg forsøkte å få frem tidligere. Det kanskje virker konspiratorisk, men dette er faktisk tilfelle. Elektro er i stor grad en beskyttet bransje 1 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 NEK400: "823.55.01 Varmtvannsberedere med merkeeffekt > 1500 W skal være fast tilkoblet eller tilkoblet via en stikkontakt og plugg kombinasjon i samsvar med NEK EN 60309-serien." NEK EN 60309 = "industrikontakt" Så er vel noe av det som kommer opp i tråden her spørsmålet om dette da gjelder når en eldre installasjon endres, f.eks. ved at ny VVB installeres og i likhet med den gamle f.eks. er "1950-watts-typen". Det ser ut som NEK i hvert fall regner VVB som "fast installasjon", og ny VVB blir en endring selv om den teknisk følger gammel installasjon og skal vel da følge nye regler. At det ikke har tilbakevirkende kraft, gjelder da eksisterende installasjoner. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 NULL skrev (2 timer siden): Så er vel noe av det som kommer opp i tråden her spørsmålet om dette da gjelder når en eldre installasjon endres, f.eks. ved at ny VVB installeres og i likhet med den gamle f.eks. er "1950-watts-typen". Det ser ut som NEK i hvert fall regner VVB som "fast installasjon", og ny VVB blir en endring selv om den teknisk følger gammel installasjon og skal vel da følge nye regler. At det ikke har tilbakevirkende kraft, gjelder da eksisterende installasjoner. En VVB med støpsel er ikke en fast elektrisk installasjon og dermed heller ikke en del av husets faste el-installasjon. Den er forskriftsmessig like løs som en kaffetrakter. Hvermansen har lov til å plugge ut, bytte og plugge inn slikt løst utstyr uten videre. Har man derimot en VVB med fast tilkobling fra før av (altså ikke noe støpsel og stikkontakt), så er den en del av den faste elektriske installasjonen. For å koble løs, og så inn en ny på lovlig måte trenger man en elektriker. Mest sannsynlig ble også det elektriske anlegget bygget etter en relativt ny forskrift der det var påbudt å gjøre det sånn. NEK har ikke tilbakevirkende kraft, men man må minimum holde standarden fra installasjonens byggeår. Man kan ikke nedgradere til en eldre standard. VVB er derimot en fast VVS-installasjon. Jeg kan ikke noe om lover og forskrifter der, men det kan nok rørleggeren. Jeg er ganske sikker på at du trenger en rørlegger for å få gjort det rørleggerfarlige på lovlig måte. 1950 Watt-typen er nok mer 2000 watt egentlig. Produsentene har en viss toleranse på både motstanden i varmeelementet og spenningen, så det er egentlig bare å finregne litt på spenningstap så er man i mål med <2kW. Derfor valte mange av produsentene å kun skifte merkeskiltet fra 2 kW til 1,99 kW. Helt lovlig og det spiller egentlig ingen praktisk rolle om den bruker 1999 eller 2000 watt. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 nebrewfoz skrev (På 17.6.2022 den 10.38): Det kommer vel i stor grad an på varmtvannsforbruksmønsteret ditt. Hvis dusjer om morgenen før jobb og ikke trenger varmt vann før du kommer hjem igjen, så er det jo dumt å starte å varme opp vann rett etter dusjen, mens prisene er på det høyeste. En smart bereder vil kunne utsette dette til senere på dagen, mens prisene er lavere. Jeg har en 25 år gammel "dum" bereder selv og har begynt å tenke på hva jeg skal erstatte den med om noen år. NorgesEnergi anbefaler å dusje om kvelden. Så hvis man er smart selv, trenger man ikke smart bereder. Hva et strømselskap kan få seg til å si... Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Jeg dusjer ved behov, som regel når jeg kommer hjem fra jobb. Unødvendig å dusje hver kveld eller morgen (Når en allerede har dusjet...) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. juni 2022 Del Skrevet 19. juni 2022 Legger man seg svett så bør man nok vaske sengetøyet oftere enn hvis man legger seg nydusjet. Man trenger egentlig ikke være svett for at det skal være gyldig. Bare det at det har gått 16 timer fra forrige dusj gjør jo sitt til at man burde vaske det litt oftere. Også kan det hende man sover bedre som nydusjet. Men smak og behag. Jeg dusjer når det passer. 1 Lenke til kommentar
Cerent Skrevet 19. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2022 Til opplysning er berederen koblet direkte til en koblingsboks på veggen. Hadde ikke tenkt at jeg måtte ha elektriker for å få den tilkoblet. Hvordan skal jeg da løse dette i praksis, får jeg tak i elektriker og rørlegger på samme dag? Tenker at jeg kan koble den til koblingsboksen i veggen selv om ikke rørleggeren kan gjøre det. Virker litt unødvendig å leie en elektriker bare for å skru i et par skruer... Lenke til kommentar
Cerent Skrevet 19. juni 2022 Forfatter Del Skrevet 19. juni 2022 Er i tvil angående "smart" bereder også. Finner bare en som leveres i Norge enda, denne https://www.hoiax.no/produkter/varmtvannsberedere/varmtvannsberedere/smartberedere/smart-varmtvannsbereder-med-fjernstyring-hoiax-connected, og den er jo en del dyrere enn en vanlig. Om jeg får støtte fra Enova, men hva om de setter seg på bakbeina fordi jeg gjort eller fylt ut noe feil så lønner det seg antakeligvis ikke og da står jeg der med en dyr bereder. Noen som har forsøkt å søke Enova-støtte, var det mye styr? Lenke til kommentar
Subara Skrevet 20. juni 2022 Del Skrevet 20. juni 2022 Cerent skrev (23 timer siden): Til opplysning er berederen koblet direkte til en koblingsboks på veggen. Hadde ikke tenkt at jeg måtte ha elektriker for å få den tilkoblet. Hvordan skal jeg da løse dette i praksis, får jeg tak i elektriker og rørlegger på samme dag? Tenker at jeg kan koble den til koblingsboksen i veggen selv om ikke rørleggeren kan gjøre det. Virker litt unødvendig å leie en elektriker bare for å skru i et par skruer... Alle nye varmtvannsberedere kommer med 3 m kabel - fikk jeg vite - så man kan koble den til med stikkontakt inntil elektrikeren kommer. Elektrikeren sa, ring meg når du har fått på plass berederen (200 l). Jeg gjorde det, og elektrikeren kom dagen etter og lagde fast tilkobling. Påbudt ved effekt over 1500 W. Når man bruker fagmenn til det man ikke har lov til å gjøre selv, har man rett på garanti og forsikring ved feil og uhell. Jeg kjøpte ikke smart varmtvannsbereder, fordi jeg har ikke et smart hus/moderne hus. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 20. juni 2022 Del Skrevet 20. juni 2022 (endret) Klippet fra bruksanvisningen til OZO. Quote Fast el. montasje skal benyttes ved installasjon i nye boliger eller ved endring av eksisterende el. opplegg iht. forskrift. Nettkabel med støpsel for veggkontakt kan benyttes ved utskiftning av produkt uten endring av el. opplegg. Evt. fast el-montasje skal utføres av aut. elektriker. Montering eller ettermontering av ekstern strøm-styring på produktet eller kursen til produktet må kun skje av aut. elektriker, og ekstern enhet skal være godkjent av leverandøren. Gjeldende standarder og forskrifter skal følges. Så vidt jeg kan se, skal det benyttes fast el. montasje ved nyinstallasjon og ved endring i det elektriske anlegget ifm VVB, mens ved kun utskifting av gammel VVB er det nok med en vanlig stikkontakt (schuko) hvis det var det fra før. Endret 20. juni 2022 av Thunderhead Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 20. juni 2022 Del Skrevet 20. juni 2022 Subara skrev (37 minutter siden): Alle nye varmtvannsberedere kommer med 3 m kabel - fikk jeg vite - så man kan koble den til med stikkontakt inntil elektrikeren kommer. Elektrikeren sa, ring meg når du har fått på plass berederen (200 l). Jeg gjorde det, og elektrikeren kom dagen etter og lagde fast tilkobling. Påbudt ved effekt over 1500 W. Når man bruker fagmenn til det man ikke har lov til å gjøre selv, har man rett på garanti og forsikring ved feil og uhell. Det er feil - les mine tidligere innlegg i tråden. Elektrikeren fikk i hvert fall løyet på seg en jobb og litt penger. Subara skrev (38 minutter siden): Jeg kjøpte ikke smart varmtvannsbereder, fordi jeg har ikke et smart hus/moderne hus. Du trenger ikke smart hus/moderne hus for å kjøpe smart varmtvannsbereder. Berederens smarthet kan fungere helt uavhengig av alt annet. Lenke til kommentar
Subara Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 Simen1 skrev (10 timer siden): Det er feil - les mine tidligere innlegg i tråden. Elektrikeren fikk i hvert fall løyet på seg en jobb og litt penger. Du trenger ikke smart hus/moderne hus for å kjøpe smart varmtvannsbereder. Berederens smarthet kan fungere helt uavhengig av alt annet. I tillegg var den gamle berederen fast tilkoblet fra før, som også skulle være årsaken. Mulig det var årsaken. Dessverre byttet jeg min bereder til en standard type. Det var rett før strømprisene gikk opp. Jeg er ikke spesielt glad i knapper og dupeditter, så jeg tenkte det ble mye å sette seg inn i. Det har vært diverse innslag på dagsrevyen om huseiere som har gjort veldig mye smart i huset sitt til 100 000-vis av kroner eller nærmere millionen. Antagelig for teknisk interesserte med midlene tilgjengelig (utdannet innen faget selv?). Enovas pengestøtter pleier å være oppskrytt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. juni 2022 Del Skrevet 21. juni 2022 (endret) Subara skrev (1 time siden): I tillegg var den gamle berederen fast tilkoblet fra før, som også skulle være årsaken. Mulig det var årsaken. Subara skrev (13 timer siden): Alle nye varmtvannsberedere kommer med 3 m kabel - fikk jeg vite - så man kan koble den til med stikkontakt inntil elektrikeren kommer. Her får jeg inntrykket av at du har en stikkontakt tilgjengelig på samme sted og antok derfor den var brukt til den gamle berederen. Jeg går også ut i fra at hverken du eller rørleggeren setter en midlertidig stikkontakt på den faste kabelen, for det er arbeid man ikke har lov til å utføre uten å være elektriker. Dvs. at hvis man først må vente på elektrikeren så må stikkontakten være tilgjengelig fra før av. Går også ut i fra at du ikke midlertidig bruker skjøteledning på VVB fra en kurs som deles med andre ting. Hvis den gamle var fast tilkoblet så har du rett i at det vil være forskriftsbrudd å nedgradere til stikkontakt. Subara skrev (1 time siden): Dessverre byttet jeg min bereder til en standard type. Det var rett før strømprisene gikk opp. Jeg er ikke spesielt glad i knapper og dupeditter, så jeg tenkte det ble mye å sette seg inn i. Du trenger ikke knapper og duppeditter. Det er ikke meningen at smarthet skal være vanskelig. De to løsningene jeg vet om tilbys av Elvia og Tibber. Begge fungerer uten at kunden trenger å ofre et øyeblikk på knapper, valg eller å sette seg inn i noe. De er 100% plug and play - så funker de til berederen takker for seg. Glem det å bruke hundretusner på overdreven dippeduttgalskap. Det er en grunn til at Dagsrevyen målrettet plukker ut de mest ekstreme. For oss vanlige folk er smarthet noe vi bør sleppe å bry oss med. Det skal bare funke - punktum. Endret 21. juni 2022 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå