Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bytte varmtvannsbereder


Anbefalte innlegg

Jeg har en varmtvannsbereder som har begynt å lekke litt, og er litt usikker hvordan jeg skal få byttet den på rimeligst måte. Er det noe å spare på å kjøpe berederen selv og få rørlegger til å montere, eller er det like greit at rørleggeren skaffer berederen? Er det noe poeng i å kontakte flere firma før å høre etter pris eller ligger de omtrent likt? Er det lurt av meg å tømme den gamle og koble den fra (skal alltids klare å skru den av, det er å få det på igjen og tett som er utfordringen) før rørleggeren kommer for å spare rørleggertimer?

Det er en 120l bereder som står der nå, lurer på å bytte til en 200l da det kan oppfattes som litt lite med 120l. Men bruker en større bereder mer strøm forutsatt om en ikke bruker mer varmt vann? Noen erfaringer med merker, er det stort sett prisen som avgjør hva som er lurt å velge? Leide en leilighet en gang der det var en OZO bereder på badet og denne varmet opp ganske bra på badet, greit nok om vinteren, men ble litt vel varmt om sommeren. Er det noen som er bedre isolert enn andre, denne her står i en uoppvarmet kjeller så det er ikke noe poeng at den bruker energi på å varme omgivelsene.

Ellers ting jeg burde ta i betraktning eller tenke på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Hvis du har stikkontakt til den gamle VVBen, må dette endres til fast tilkobling hvis ny VVB har effekt på over 1,5 kW.

Lenke til kommentar

Det er egentlig ikke lov lenger dersom effekten er på 1500 watt og oppover. Men de fleste beredere kommer med støpsel fra fabrikk, dette pga testing. I de fleste tilfeller tror jeg ikke bereder på vanlig stikk er et problem, men i følge forskriftene er det egentlig ikke lovlig, kun for nye beredere selvsagt, ikke tilbakevirkende kraft.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (Akkurat nå):

Blir de levert med støpsel, er de lovlig med støpsel.

Nei, ikke når man følger NEK400: 2014 og nyere. 2014 var det ikke lenger lov med fast last over 2kW montert på stikk, noe som gjorde at VVB kom som 1950W merking i stedt for 2kW. Så det ble i 2018 endret til 1500W.

Fikk nettopp levert en VVB med vanlig støpsel på en jobb hvor VVB var 3kW. Monterte industristikkontakt for den i stedet, bedre løsning enn boks, da de faktisk tåler 16A kontinuelig.

Grunne til disse reglene er brannfare. Varmtvanns beredere står tilkoblet konstant, noe som gjør at holdegrepet til stikkontaktene over tid blir slakkere, og gir dårligere kontakt, og mange steder forårsaker brann. Da sammen med høy belastning (schuko tåler ikke mer enn 8A kontinuelig, men er godkjent for opptil 16A i korte perioder).

Har man en VVB på støpsel i dag, så er det alltid lurt å plugge ut og sjekke stikkontakten for missfarging, noe som er ett tegn på varmegang.

Det er en grunn til at det i nye NEK400:2022 som trer i kraft fra 1 juli, nå ikke lenger er lov å monter ladepunkt for Elbil med Schuko uttak. Av en eller annen grunn så har de fjernet muligheten for å benytte industri stikkontakt også. Men aldri vært borti at folk ønsker montering av det.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, sedsberg said:

Industristikk tåler heller ikke 10A eller mer over lengre tid. Det er derfor de nå blir forbudt til elbilladere.

Jeg tviler på at det er tilfellet. Jeg har sett alle slags varianter av slike stikk fra 16 til 125 ampere som har vært brukt hardt i flere tiår. De kan feile, ja, men generelt holder de bra så lenge de er plugget helt inn. De er derimot ikke "idiotsikre", det skal sies. Jeg tror nok dette kravet først og fremst er fordi bransjen skal tjene mer på å selge dyrere utstyr. Og det er jo enkelt når de bare kan bestemme selv hva kravet skal være.

Lenke til kommentar
Just now, Cerent said:

Bør jeg gå for en såkalt smart bereder? 

Det kommer vel i stor grad an på varmtvannsforbruksmønsteret ditt. Hvis dusjer om morgenen før jobb og ikke trenger varmt vann før du kommer hjem igjen, så er det jo dumt å starte å varme opp vann rett etter dusjen, mens prisene er på det høyeste. En smart bereder vil kunne utsette dette til senere på dagen, mens prisene er lavere.

Jeg har en 25 år gammel "dum" bereder selv og har begynt å tenke på hva jeg skal erstatte den med om noen år.

Lenke til kommentar
Cerent skrev (1 time siden):

Bør jeg gå for en såkalt smart bereder? Ser på  Enova (https://www.enova.no/privat/alle-energitiltak/smart-varmtvannsbereder/) at en kan på støtte til å installere en slik. Noen som har erfaring med dette, er det mye ekstra pes? 

Har ikke vært borti de, men da har du nok fullkontroll selv.

Har selv koblet min på smarthus, og montert Timer hos min mor, slik at den bare varmer utenfor press tidene.

Hvis man har 200l, og ikke mange mennesker, så fungerer det godt å flytte forbruket. Tar litt tid å spare inn når de nye prisene kommer, men det spares inn. 

Når du enkelt kan stille ting selv også, så kan du justere selv.

Det har nå også startet å komme pakker som gjør at man kan koble dette opp mot egen strømmåler, og da hindre at VVB slår seg på når det er mye annet forbruk på, slik man slipper unna toppene som de straks vil ta ekstra betalt for.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (10 timer siden):

Industristikk tåler heller ikke 10A eller mer over lengre tid. Det er derfor de nå blir forbudt til elbilladere.

Har du noe bakgrunn for den påstanden? Industristikk er mye mer solide, og har tykkere kontaktpinner, dykkere kontaktareal, og bedre "trykkmekanisme" mot kontaktflatene slik at de skal tåle full last over tid mye bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv byttet bereder og det gikk greit, men da var det lik størrelse og tilkobling. Min er ikke smart, men har koblet den opp til styringen min og styrer den etter strømpriser, dvs jeg unngår de høyeste prisene som er på morgenen og kvelden.

Må rør skjøtes og slikt bør rørlegger inn i bildet, og da kan det være greit å kjøpe bereder gjennom rørlegger slik at du får garanti på hele jobben, samt at rørlegger sjekker hva som behøves og hvor mye tid han må beregne på å montere, man vil jo helst få den igang igjen samme dag...

Men fjerne den gamle og pakke opp den nye og plassere den kan du fint gjøre selv om du er typen til det. Et par tips:

1. Sjekk om det er greit å la vannet renne ut fra overtrykkventil i bunnen, eller om du trenger en slange for å lede vannet til sluken uten fare for vannskade på innredning eller lignende. Jeg fikk låne en bit slange med kobling som passet til overtrykksventilen.

2. Trekk ut støpsel, eller skru av sikring dagen eller kvelden før du skal ta den ut, det er mye varme lagret i tanken og med litt forbruk kan du da senke tempen litt før du skal tappe den for vann. 100 eller 200 liter med 80 grader vann som skal renne ut gir veldig mye varme og damp, og kan gi brannskader om du ikke er forsiktig.

3. Finn på noe å gjøre mens tanken tømmes, det tar tid, og den er "blytung" så lenge det er vann i den. Overraskende lett når den er tom.

4. Steng overtrykksventilen igjen før du flytter den, det er gjerne en del slam i bunnen, mineraler og organisk materiale, som røres opp når du beveger den, dette vil du ikke ha utover gulvet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, RJohannesen said:

Har du noe bakgrunn for den påstanden? Industristikk er mye mer solide, og har tykkere kontaktpinner, dykkere kontaktareal, og bedre "trykkmekanisme" mot kontaktflatene slik at de skal tåle full last over tid mye bedre.

https://www.elbil24.no/nyheter/na-blir-dette-ikke-lenger-lov/76218798#:~:text=Fra nå av blir det,blir altså fjernet fra normen.

Quote

Det er installsjonsnormen NEK 400 som beskriver hvordan alle typer elektriske installasjoner skal utføres. Muligheten for å legge opp en standard stikkontakt som ladepunkt, blir altså fjernet fra normen. Det samme gjelder industrikontakt.

Det er en grunn til at det nå blir ulovlig. De er rett og slett ikke gode nok til å klare 10A over tid uten at det blir brann.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (28 minutter siden):

Det er en grunn til at det nå blir ulovlig. De er rett og slett ikke gode nok til å klare 10A over tid uten at det blir brann.

Jo de er det og fortsatt godkjent for varmtvann. Grunnen til at det ble tatt ut av normen for bil er at man mener hyppig ut og innkobling av kontakt er et problem (samt at bransjen ønsker å selge flere ladeuttak).

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, xClaymanx said:

Så da blir installasjonen enda dyrere iom du må leie inn en elektriker for å koble opp

Og videre vil det vel da også være krav om kurs med jordfeilbryter.... (hvilket man nødvendigvis ikke har hvis sikringen her begynner å bli en del år gammel)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...