Simen1 Skrevet 17. juni 2022 Del Skrevet 17. juni 2022 Mag ne skrev (8 timer siden): Nå er vel Statens samferdselsbudsjett på 80 milliarder eller så, og "hele Norge" er jo litt mer enn Staten. Fant du virkelig det tallet for hele Norge, eller er det ingen vits å holde adskilt? https://www.faktisk.no/artikler/jeo3x/har-regjeringen-doblet-samferdselsbudsjettet Hele Norges samferdselsbudsjett, ikke Viken eller Akershus eller noen annen geografisk avgrensning. Alle sektorer, betyr sjøfart/havner, luftfart/flyplasser, veinettet og jernbanenettet. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Du blander Staten og Norge. Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 Mag ne skrev (9 timer siden): Du blander Staten og Norge. Det står vel at det gjelder regjeringens Samferdselsbudsjett, og det er jo entydig. På den annen side har ikke Faktisk.no angitt hvilken prisstigning de har korrigert med. Mener at for anleggsarbeid har den vært ca. 6% I lengre tid, som er vesentlig høyere enn den generelle. Og hvor stort %andel av statsbudsjettet man har brukt til Samferdsel er også interessant fordi det forteller noe om prioriteringer Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 (endret) Jeg tror han klager på at samferdselsbudsjettene til fylker og kommuner ikke er med begrepet hele norges samferdselsbudsjett. De 26,7 milliardene jeg snakket om er kun statens samferdselsbudsjett. Jeg må gi han rett på den kritikken. Husk at man ikke bygger veier og annen samferdsel for at det skal være en gøyal fornøyelsespark for voksne. Til det har man nettopp fornøyelsesparker, rallybaner og denslags. Samferdsel er en viktig tilrettelegging for Norges verdiskapning og oppegående samfunn. Endret 18. juni 2022 av Simen1 1 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 18. juni 2022 Del Skrevet 18. juni 2022 20 hours ago, Toro22 said: Unskyld meg… Jeg burde skrevet indre østland. Tog er ett fenomen for de deler av landet som produserer minst og bruker mest. Olje: Prøv å sende folk og utstyr med tog fra Stavanger til Bergen, Fra Ålesund til Florø Fisk : Prøv å frakte fisk med tog… Tror du bør vaske av deg bitterheten, den skinner litt vel gjennom i synet på andre mennesker og nedlatenhet... On 6/16/2022 at 1:45 PM, Simen1 said: Ser vi til andre prosjekt *host* Fornebubanen *host* så kan de gange dette tidlige anslaget med minst 6. Samtidig vil jeg minne om at hele Norges samferdselsbudsjett, for alle sektorer var 26,7 milliarder kroner i året 2009. Det forutsetter at samme dumme beslutninger for Fornebubanen automatisk kan overføres her, noe du ikke presenterer grunnlag for On 6/16/2022 at 2:12 PM, Samms said: Bygg like gjerne dobbeltspor Oslo S over Roa til Hønefoss. Og ny toglinje Hønefoss - Kongsberg det korter ned tida for gods og persontrafikk både på Bergensbanen og Sørlandsbanen. Då bygger dei tog for regional transport. Bygger dei ei linje Hønefoss - Gardermoen så slepp mange også innim Oslo i det store og heile Hvorfor over Roa? Så vidt jeg kan se ber du jo om at folk skal få en ikke ubetydelig omvei for å komme fra Hønefoss til Oslo? On 6/16/2022 at 4:24 PM, Toro22 said: SÅ !! Oslo borgerene trenger en ekstra tunell fordi ting går litt tregt... Og det til en pris lik NordNorges banen... Hvor egoistisk er det lov å være? 1) jordfeil, signalfeil, forsinket tog med xx min m.m osv er ikke "litt forsinket" - spar meg 2) Det er bedre trafikkgrunnlag i Sør-Norge som denne favner enn Nordnorge banen så vidt jeg husker. On 6/16/2022 at 5:46 PM, Ketill Jacobsen said: Er man ikke villig til å finne ut hvorfor Fornebubanen er blitt så dyr, så bør alle prosjekter med kostnad over en milliard settes på evig vent. 1) https://vartoslo.no/dovre-group-fornebubanen-irene-s-masova/rapport-om-fornebubanen-kaster-nytt-lys-over-kostnadssprekken/374019 2) https://www.youtube.com/watch?v=E7IntHA0IvI&t=1210s feks...det er ikke mangel på kilder å finne hvorfor Fornebubanen ble dyr... Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 19. juni 2022 Del Skrevet 19. juni 2022 Toro22 skrev (På 17.6.2022 den 20.29): Unskyld meg… Jeg burde skrevet indre østland. Tog er ett fenomen for de deler av landet som produserer minst og bruker mest. Olje: Prøv å sende folk og utstyr med tog fra Stavanger til Bergen, Fra Ålesund til Florø Fisk : Prøv å frakte fisk med tog… Indre østland er altså der halve Norge bor og har arbeidsplass. Stavanger og Bergen ligger begge ved kysten, det som ikke skal til østlandet bør de sende direkte med skip til EU eller de havnene en skal til. Du ramser jo opp noen fine forslag. Det er langt bedre fremfor å kjøre det med polske vogntog den lange omveien. Fisk kan helt fint sendes med tog, din sutring viser bare at du er uopplyst. I dag er det sentrert rundt vogntog som ødelegger veiene og øker ulykkesrisikoen, men en har mulighet til å dreie det mot andre løsninger. Foreløpig gir en infrastrukturen så godt som gratis på veien men ønsker en å frakte sjøveien får en alle kostnader direkte. Lenke til kommentar
Samms Skrevet 19. juni 2022 Del Skrevet 19. juni 2022 On 6/18/2022 at 5:15 PM, Christian86 said: Hvorfor over Roa? Så vidt jeg kan se ber du jo om at folk skal få en ikke ubetydelig omvei for å komme fra Hønefoss til Oslo? Sjekk kartet og trafikkflyt. Ringerikesbanen kan fort bli ei melkerute med mange stopp. Og trafikken kjem i paralell med alle tog frå Vestfoldbanen gjennom Bærum. Nordfrå kjem dei rett til Oslo sentrum og dei som skal vestover mot til dømes Lysaker reiser i større grad "mot rushet". Det kan gje betre utnytting av tog og spor. Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 19. juni 2022 Del Skrevet 19. juni 2022 (endret) Samms skrev (2 timer siden): Sjekk kartet og trafikkflyt. Ringerikesbanen kan fort bli ei melkerute med mange stopp. Og trafikken kjem i paralell med alle tog frå Vestfoldbanen gjennom Bærum. Nordfrå kjem dei rett til Oslo sentrum og dei som skal vestover mot til dømes Lysaker reiser i større grad "mot rushet". Det kan gje betre utnytting av tog og spor. Vi trenger tvert i mot flere banestrekninger inn vestfra. I dag har vi i praksis kun to strekninger inn vestfra, Drammen og Spikkestad, mens vi har/får 5 banestrekninger inn østfra, Østfoldbanen, Follobanen, Hovedbanen, Gardermobanen og Gjøvikbanen. Dette gir en voldsom ubalanse og dårlig utnyttelse av tog og personell. Ideelt sett burde det vært like mange banestrekninger på begge sider av Oslo S. Selvfølgelig i kombinasjon med ny sentrumstunnel. Forslaget ditt blir heller ikke "mot rushet", da det tvert i mot går mer trafikk denne veien i rushtiden, grunnet skjevbalansen i banestrekninger. Endret 19. juni 2022 av ITtraktor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå