Gå til innhold

Tunnelen er en stor flaskehals for hele landets togtrafikk. Det kan det bli slutt på


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

La meg raskt spå: Den vedtas til en prislapp som er for god til å være sann og så går det prestisje i å gjennomføre lovnadene så da kan bare overskridelsene strømme på.

Tilleggspådom: Gode alternativer og samspill med andre transportmåter ekskluderes bevisst helt fra starten av, sånn at fornuftige løsninger ikke kommer på bordet før det er for sent.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

De totale kostnadene var da anslått å ligge på i underkant av 40 milliarder kroner, men det både var og er stor usikkerhet knyttet til beløpet.

Ser vi til andre prosjekt *host* Fornebubanen *host* så kan de gange dette tidlige anslaget med minst 6.

Samtidig vil jeg minne om at hele Norges samferdselsbudsjett, for alle sektorer var 26,7 milliarder kroner i året 2009.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Bygg like gjerne dobbeltspor Oslo S over Roa til Hønefoss. Og ny toglinje Hønefoss - Kongsberg det korter ned tida for gods og persontrafikk både på Bergensbanen og Sørlandsbanen. Då bygger dei tog for regional transport. Bygger dei ei linje Hønefoss - Gardermoen så slepp mange også innim Oslo i det store og heile

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det var nettop det mange mente, at man kom til å måtte bygge to løp til sist. Det ble "for dyrt" den gang, og selvfølgelig, alt for dyrt i dag!

Det er ikke lett å finne en infrastruktur utbygging i storby som ikke har kostet mer enn man antok. Poenget er at prosjektene har vært nødvendige. Utbyggingene går gjerne over 5-10 år, så mye kan forandre seg og påvirke sluttsummen. Det viktigste er at utbyggingen er samfunnsnyttig, og tilfører en varig kvalitet. 

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 timer siden):

Ser vi til andre prosjekt *host* Fornebubanen *host* så kan de gange dette tidlige anslaget med minst 6.

Samtidig vil jeg minne om at hele Norges samferdselsbudsjett, for alle sektorer var 26,7 milliarder kroner i året 2009.

Er man ikke villig til å finne ut hvorfor Fornebubanen er blitt så dyr, så bør alle prosjekter med kostnad over en milliard settes på evig vent.

Lenke til kommentar
Toro22 skrev (1 time siden):

SÅ !!

Oslo borgerene trenger en ekstra tunell fordi ting går litt tregt... Og det til en pris lik NordNorges banen...

Hvor egoistisk er det lov å være?

Sitat

Ikke bare et Osloprosjekt

Forsinkelser i Oslotunnelen får ofte store konsekvenser. I dag går både lokal- og regionaltog gjennom den samme tunnelen. I tillegg brukes Oslotunnelen av fjerntog og godstog til resten av landet.

Hver gang det skjer noe i tunnelen rammes dermed ikke bare hovedstadens reisende, men også trafikken på andre deler av jernbanenettet. 

Som gammel jernbanemann - den tunnelen er årsaken til mye plunder og heft over hele landet. 

Endret av :utakt
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Samms skrev (4 timer siden):

Bygg like gjerne dobbeltspor Oslo S over Roa til Hønefoss. Og ny toglinje Hønefoss - Kongsberg det korter ned tida for gods og persontrafikk både på Bergensbanen og Sørlandsbanen. Då bygger dei tog for regional transport. Bygger dei ei linje Hønefoss - Gardermoen så slepp mange også innim Oslo i det store og heile

Det verste er at man skal ikke reise langt før man får se at man gjør(har gjort) slike grep. Det er simpelt hen den billigste/mest samfunnsøkonomiske, sikreste og mest miljøvennlige løsningen. Norge komer til å drukne pengene i vedlikeholddsutgifter og slite med driftskostnader og kjøp av kjøretøy på gummihjul i mange, mange år. Er jeg redd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Toro22 skrev (14 timer siden):

SÅ !!

Oslo borgerene trenger en ekstra tunell fordi ting går litt tregt... Og det til en pris lik NordNorges banen...

Hvor egoistisk er det lov å være?

Knapt noen i Oslo som vil se noe nytte av denne banen. Din misunnelse rettes mot feil personer.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
:utakt skrev (17 timer siden):

Som gammel jernbanemann - den tunnelen er årsaken til mye plunder og heft over hele landet. 

Det som skiller dette fra mange andre tiltak, er at her ser vi at antall reisende begrenses av kapasiteten i jernbanenettet.

Togene i morgentimene er smekk fulle. Sitteplass er ikke å tenke på, knapt ståplass med rom til å puste helt inn fra Lillestrøm og inn.   

Utbygging her vi gi stor samfunnsmessig verdi og vil bety mye for togpendlerne inn til Oslo.

 

 

Lenke til kommentar
18 hours ago, :utakt said:

 

Vis jeg har lest kartene rett, så er Alanbruterminalen øst for Oslo S, men alt av kaier er sør for Oslo S, og hele vestlandet er også vest for Oslo S. Altså har noen bestemt seg på 1970-tallet og byggen en tosporet tunnel som automatisk blir flaskehals for alt av Gods som ikke skal direkte nordover til Trondheim eller videre Nordover.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (6 minutter siden):

Vis jeg har lest kartene rett, så er Alanbruterminalen øst for Oslo S, men alt av kaier er sør for Oslo S, og hele vestlandet er også vest for Oslo S. Altså har noen bestemt seg på 1970-tallet og byggen en tosporet tunnel som automatisk blir flaskehals for alt av Gods som ikke skal direkte nordover til Trondheim eller videre Nordover.

Godstog til Bergen kjøres som regel over Roa, altså utenom denne tunnelen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ITtraktor said:

Godstog til Bergen kjøres som regel over Roa, altså utenom denne tunnelen. 

Dobbeltspor til Hønefoss over Roa er difor ein god ide. Og nytt spor Hønefoss -  Kongsberg. Då Kjem Sørlandsbanen inn over Roa, det er ikkje noko lenger enn over Drammen og det avlastar strekket Drammen - Oslo. Spor Hønefoss - Gardermoen og tog kan gå direkte Sørlandet - Trondheim og Bergen Trondheim. I alle fall Trondheim - Kristiansand bør være interessant for godstog.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 16.6.2022 den 13.45):

 

Samtidig vil jeg minne om at hele Norges samferdselsbudsjett, for alle sektorer var 26,7 milliarder kroner i året 2009.

Nå er vel Statens samferdselsbudsjett på 80 milliarder eller så, og "hele Norge" er jo litt mer enn Staten. Fant du virkelig det tallet for hele Norge, eller er det ingen vits å holde adskilt?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 16.6.2022 den 18.03):

Som gammel jernbanemann - den tunnelen er årsaken til mye plunder og heft over hele landet. 

Unskyld meg… 

Jeg burde skrevet indre østland. 

Tog er ett fenomen for de deler av landet som produserer minst og bruker mest. 

Olje: Prøv å sende folk og utstyr med  tog fra Stavanger til Bergen, Fra Ålesund til Florø 

Fisk : Prøv å frakte fisk med tog… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å frakte ting med tog mellom to steder som ikke har jernbaneforbindelse. Klart, Bergen - Stavanger kan man vel få til med noen heftige omveier, men det er jo ikke et realistisk alternativ.

For øvrig, 

Folk: prøv å frakte en million arbeidstakere på noen timer med noe annet enn tog. 

Men, jeg gidder ikke en sånn konstruert "by mot land" problemstilling.

Å utbedre Oslotunnelen ville gitt stor gevinst for togtrafikken som helhet, det er det ingen tvil om. Så kan man jo begynne å regne på dette med hva det koster samfunnet i tapte arbeidstimer når togene står, hva man ville tjent på bedre kapasitet i form av flere avganger osv, kontra hva det koster å utbedre tunnelen. Akkurat det er et regnestykke jeg ikke skal prøve å begi meg utpå engang. 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Toro22 skrev (32 minutter siden):

Unskyld meg… 

Jeg burde skrevet indre østland. 

Tog er ett fenomen for de deler av landet som produserer minst og bruker mest. 

Olje: Prøv å sende folk og utstyr med  tog fra Stavanger til Bergen, Fra Ålesund til Florø 

Fisk : Prøv å frakte fisk med tog… 

Det går da mye fisk på tog:

https://www.mtlogistikk.no/cargonet-godstog-knut-brunstad/sender-fisken-pa-toget-nesten-til-tyskland/600220

Dog ikke innom Oslo-tunnelen. Men mhp. gods til Nord-Norge har tog en svært stor markedsandel. Det går også mye til Bergen og Stavanger. Kun godset mot Stavanger passerer gjennom Oslo-tunnelen.

Lenke til kommentar

Regjeringen skal vurdere...
Antar denne vurderingen vil ta år å gjennomføre.

I dette landet bygges ikke infrastruktur før det har vært flaskehalser i mange tiår.
Når alt annet er bygd ut og ingen har tenkt på infrastruktur før, blir kostandene astronomiske.

Tipper denne tunnelen får flere kostnadssprekker med milliardbeløp hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...