hitokiri Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 Her simulerer de 15 års batteribruk på ett år Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 Jeg har flere innvendinger mot Audis plansje her.: - Begge aksene bør starte på 0 sånn at ikke små eller ubetydelige forskjeller blåses opp til å gi et falsk inntrykk av kjempeforskjell. Vær ærlig - forskjellen er faktisk mye mindre enn plansjen gir inntrykk av. - Y-aksen tar ikke hensyn til forbruk per km. For skal man være helt ærlig er det antall km som er interessant for kjøringen og tidsbrukens del. Videre så finnes det en gylden middelvei der kjøretid matcher med sjåføren eller passasjerenes behov for matpause, do og beinstrekk. Kan man bare kjøre 2 timer mellom hvert ladestopp så blir det forferdelig kjedelig annenhver ladepause. På den andre siden så er kanskje 6 timer mer enn nødvendig så man egentlig bare blir stående parkert uten å lade. Jeg skal ikke si 4 timer er optimalt for alle, men noe rundt 3-5 timer bør omfavne veldig mange personers behov. PS. Husk at første økt bør starte fra 100% og dermed blir en del lengre enn påfølgende økter ettersom man bør stoppe ladingen på rundt 80% om man vil minimere pausene. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 Simen1 skrev (2 timer siden): Jeg har flere innvendinger mot Audis plansje her.: - Begge aksene bør starte på 0 sånn at ikke små eller ubetydelige forskjeller blåses opp til å gi et falsk inntrykk av kjempeforskjell. Vær ærlig - forskjellen er faktisk mye mindre enn plansjen gir inntrykk av. - Y-aksen tar ikke hensyn til forbruk per km. For skal man være helt ærlig er det antall km som er interessant for kjøringen og tidsbrukens del. Videre så finnes det en gylden middelvei der kjøretid matcher med sjåføren eller passasjerenes behov for matpause, do og beinstrekk. Kan man bare kjøre 2 timer mellom hvert ladestopp så blir det forferdelig kjedelig annenhver ladepause. På den andre siden så er kanskje 6 timer mer enn nødvendig så man egentlig bare blir stående parkert uten å lade. Jeg skal ikke si 4 timer er optimalt for alle, men noe rundt 3-5 timer bør omfavne veldig mange personers behov. PS. Husk at første økt bør starte fra 100% og dermed blir en del lengre enn påfølgende økter ettersom man bør stoppe ladingen på rundt 80% om man vil minimere pausene. Syntes sammenligningen var fair. Stemmer godt med tester. Forbruket er en annen sak. Kommer helt an på hvilken bil man putter sellene inn i og hvordan disse brukes. Sleper man en henger fra Oslo til Trondheim vil dette gi utslag. Å sammenligne maks hastigheter er jo mye mindre relevant. 1 Lenke til kommentar
Fluor1 Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 Det er ikke teknisk mulig å teste levetiden på et batteri på en korttids test. Dersom et batteri ofte lades til 100% og oppbevares på 90-100% over tid vil det redusere levetiden. Dette er ikke noe som kan testes på kort tid og som mange bilprodusenter ikke er flinke nok å opplyse om. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 1 hour ago, Fluor1 said: Det er ikke teknisk mulig å teste levetiden på et batteri på en korttids test. Dersom et batteri ofte lades til 100% og oppbevares på 90-100% over tid vil det redusere levetiden. Dette er ikke noe som kan testes på kort tid og som mange bilprodusenter ikke er flinke nok å opplyse om. Det er nok en sannhet meed modifikasjoner. Det meste av aldringseffekter kommer av uønsket kjemisk aktivitet. Denne påvirkes sterkt av temperatur. Kjemiske reaksjoner skjer fysisk når molekylene kommer nær nok til at bindingene i molekylet kan endre seg. Sannsynligheten for dette øker med temperatur siden mobiliteten til molekylene øker dramatisk. Som tommelfingerregel kan vi anta at den kjemiske aktiviteten dobler seg for hver 10C økning i temperatur. Som en første ordens tilnærming kan vi dermed anta at om normal oppbevaringstemperatur er 20C, så kan du simulere 16 års lagring på bare ett år ved å holde 60C Se https://en.wikipedia.org/wiki/Arrhenius_equation Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå