Gå til innhold

cpu-support for hovedkortet MSI K7T266 Pro2

popztarr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror ikke på noen feil med CPUèn din, maskinen streiker nok pga. andre

feil, overoppheting elns.

Hm, hadde vært interessant å vite hva du tenkte på med andre ting som kunne bli overopphetet? Tok ut alle kort idag utenom skjermkortet som jeg måtte ha for å se noe på skjermen. Provoserte temperaturen opp til 54 grader celcius på cpu og da låste maskinen seg.

Grunnen til at jeg tror det må være cpu-feil er at når cpu-tempen er høy, så fryser maskinen, og ikke ellers.....

Lenke til kommentar

Uannsett visst du hadde fått en Barton til og fungere på den der hadde ytelsen vært dåååårlig da kortet ditt er mega gammelt.

Er ikke kjøling på northbridgen en gang :roll:

:angry: Jeg har også det kortet og det er IKKE dårlig.... :ermm:

Hehe,neida. Mitt er er K7T266 Pro2-A om det har noe å si/er forskjell. Kjører denne cpu'en: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=4&GrpID=6&s=pl

Dette fungerer utmerket!.

Lenke til kommentar

Jeg har utført C37-hacket på et MSI Pro2-RU, og det funker som gull, det. Har en XP2400 Thorton kjørende på det, og jeg lurer på om det ikke er en Barton i forkledning jeg har fått (lang kjerne), men jeg vet ikke om jeg gidder dra av kjøleren for å sjekke/modde prosessoren.

Vet ikke hvordan det er for V1 av kortene.

Lenke til kommentar
Jeg har utført C37-hacket på et MSI Pro2-RU, og det funker som gull, det. Har en XP2400 Thorton kjørende på det, og jeg lurer på om det ikke er en Barton i forkledning jeg har fått (lang kjerne), men jeg vet ikke om jeg gidder dra av kjøleren for å sjekke/modde prosessoren.

Hei!

Lurte på om du kunne beskrive litt hvordan du fjernet C37 siden du har gjort det og fått det til og funke?

Har lyst til å prøve det på mitt kort jeg oxo, men er litt redd for å skade kortet. Kan være greitt å få med seg noen tips og råd på veien, før man begir seg ut på tynn is.

Tok du ut kortet? Bør prossessor og kjøler/vifte fjernes først for plassen sin del?

Brukte du lodding, eller bare dunket du C37 løs med et skrujern, slike jeg har sett det beskrevet en eller annen plass?

Om man bruker lodding, er det oppå kortet eller under man bør varme opp for å løsne C37?

Venter på en detaljert beskrivelse.... hehe....

Lenke til kommentar

Hei!

Lurte på om du kunne beskrive litt hvordan du fjernet C37 siden du har gjort det og fått det til og funke?

Har lyst til å prøve det på mitt kort jeg oxo, men er litt redd for å skade kortet. Kan være greitt å få med seg noen tips og råd på veien, før man begir seg ut på tynn is.

Tok du ut kortet? Bør prossessor og kjøler/vifte fjernes først for plassen sin del?

Brukte du lodding, eller bare dunket du C37 løs med et skrujern, slike jeg har sett det beskrevet en eller annen plass?

Om man bruker lodding, er det oppå kortet eller under man bør varme opp for å løsne C37?

Venter på en detaljert beskrivelse.... hehe....

Noen som kan være så greie å komme med noen svar på spørsmålene mine?

Takker! ;)

Lenke til kommentar

Det var da svært så utålmodig du var da! ;)

Detaljert beskrivelse følger.

Jeg sjekket tilfeldigvis forumet til MSI her rett før jul, for å være sikker på at CPU-supporten som MSI hadde oppgitt stemte (ingen kunne svare meg hvorfor støtten stoppet med XP2100 Palomino, hverken her eller på news), så jeg tenkte å gå rett til kilden.

Der fant jeg den infamøse tråden om C37-hacket, eller, rettere sagt, to tråder, en oppsummerende med linker og sånt, og en rålang tråd med erfaringer folk hadde gjort.

Så hadde det seg sånn at faderen hadde en gammel pc stående hjemme, som de gjerne ønsket litt mer guff i, så familien overtok min CPU (XP1600) og jeg fikk meg en XP2400.

Dum som jeg er, glemte jeg å flashe BIOSen først, så jeg måtte låne en Duron for å få dette oppe og gå, men det var egentlig fordømt enkelt.

BIOS-oppdateringen man trenger er den offisielle 3.7 BIOSen. Det finnes en beta som blant annet inkluderer fullversjonen av RAID-firmwaren, men den ville jeg holdt meg unna, spesielt om du har bootpartisjonen på RAID-kontrolleren. Den er dessuten datert ett år før firmwaren inkludert i den offisielle.

Rådene i tråden var å først teste med den nye prosessoren. Funket ikke det, fjernet man C37 og prøvde på nytt. Funket ikke det heller, skulle man flashe opp en ny BIOS. Tungvint, IMO.

Istedet flasher du først til 3.7 (ha en bootdisk/sikkerhetskopi med den gamle BIOS-versjonen på for sikkerhetsskyld). Sett så BIOS-verdiene til default, enten via menyen eller med JBAT1. Deretter er det hacketid.

Anbefalt fremgangsmåte for å fjerne C37 er to loddebolter, en på hver side av kondisen, for så å løfte den av. Jeg hadde bare én, men gjorde den tabben å ikke følge med på det jeg holdt på med, så jeg tror jeg reiv den av med en pinsett (den var iallefall plutselig borte :lol: ).

Så var det inn med Thorton, på med kjølepasta og kjøler, og inn i BIOS for å sette FSB til 133, og vips! Ny prosessor.

Jeg var litt bekymret angående den grisete måten C37 ble tatt av dage, men det har funket som gull i en uke nå, og jeg har kjørt stabillitetstester uten at noe tyder på Feil™.

Den er til og med omtrent like kald som den gamle, idler på rundt 40-45, og makser på 50 ved full load (TaiSol etellerannet med 80mm hack). Kabinett-temp er ca 30-35.

Det eneste er at Windows ikke likte at jeg satte verdiene til default, for jeg får driverheng hvis jeg forandrer oppsettet tilbake sånn det var før jeg flashet (jeg skrudde av alle integrerte enheter bortsett fra IDE og RAID), men jeg satser på at det ordner seg når jeg installerer Win på nytt.

Og hvis du lurer på hvor denne C37 befinner seg, så er den rett ved de tre digre kondisene helt opp til venstre på hovedkortet (når du f.eks ser på bildene i manualen), rett ved sokkelen. Den er montert vertikalt, og står helt ytterst mot disse nevnte digre kondisene. Det står C37 ved siden av den (duh).

Og hvis noen skulle lurer på hvorfor de to tingene er nødvendig, så er BIOSen for programvarestøtte, og C37-hacket for å få tilgang til lav nok Vcore. Enkelt og greit.

Bare spør hvis du lurer på mer. Jeg kan muligens få tatt et bilde også.

Edit: Litt leif og stygge linjebrekk.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Takk for fyldig beskrivelse. Har alt flashet til Bios 3.7 for noen dager siden, så den biten er ok. Er fortsatt litt skeptisk til det med loddingen, ikke for det, jeg har plenty erfaring med lodding av audio-kabler og slikt noe, men der er det jo ikke noe som kan svies i stykker ved for mye varme og sånn.

Men angriper du med loddebolten bake eller framme på hovedkortet (for pinnene på c37 går vel kanskje gjennom kortet)? Men forstår det vel egentlig slik at med to loddebolter for å "løfte" C37 bort, er det vel på oversiden?

Og gjorde du loddingen med kortet ut av maskinen?

Jeg kjører ikke noe raid eller sånn, så regner ikke med at det blir noe problem ...

Vurderer å prøve å gjøre det i nærmeste fremtid, et nytt hovedkort som tilsvarer det jeg har eller litt bedre er jo ikke så dyrt alikevel (kanskje 500,- eller sånn)

Er jo genialt å få ny pc'en for de hundrelappene en xp2400 (Thorton) koster da. hehe...

Lenke til kommentar

Som sagt, jeg fulgte ikke helt med på hva jeg holdt på med, så jeg tror jeg bare rev den ut med en pinsett. :D

Mulig jeg fikk myket opp loddingene først. Jeg brukte en 15W loddebolt med en nokså spiss tupp.

Tror ikke de går igjennom kretskortet, du skal gjøre det ovenifra.

Det ser litt grisete ut nå, og jeg har kanskje hatt litt mye flaks, men det funker jo, så jeg er en glad laks. :)

I den lange tråden på MSI-forumet, anbefales det å ta ut hovedkortet (jeg gadd ikke), og bruke en loddebolt på hver side av C37 og så løfte av slik du skriver.

Finn noe du kan øve på først hvis du er veldig usikker. Tror ikke det er så vanskelig.

Fordel med forstørrelsesglass eller optikerlupe (Clas har en fin en til ca 30 spenn), men det gikk nå glatt uten også. Skal se om jeg ikke kan få tatt et bilde i morgen.

Edit: Ved nærmere ettertanke, skal det vel gå glatt å klippe av endene med noe passende smått noe.

Endret av LarsC
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei!

Hadde endelig guts til å fjerne C37 idag. Oppdaterte BIOS til 3.7 for flere uker siden, så det var bare dette inngrepet igjen.

Hadde egentlig tenkte bruke loddebolt, men fikla litt med et lite flatt skrujern for å prøve å finne ut hvor fast den egentlig satt, og vips så spratt den løs. hehe... Satte sammen delene igjen (med den gamle prosessoren foreløpig), og maskinen funka fint.

Renset og smørte på et tynt lag med ny "Artic Silver 5" kjølepasta mellom CPU og kjøler, og det virker ikke som maskinen blir noe varmere enn før hvertfall. Tenkte å prøve å belaste CPU ikveld å se om den fortsatt låser seg.

Vurderer å kjøpe en "Thorton XP2400" og slenge i istedet, da jeg har hatt stadige problemer med at det virker som CPU (XP 1900 - palamino) låser seg ved temp over noen og 50 grader. Får se etterhvert...

Noen som har kommentarer på valg av evt ny CPU???

Endret av popztarr
Lenke til kommentar
eneste prosessoren som HKet ditt støtter som komplett selger er den ene Duron 1.6 ghz'en.... gjorde samme feil, fikk en XP1700+ t-bred, funka seff ikke....

Er det forresten ikke maks XP2000+ palomino? ikke 2100+? Hvert fall i følge denne oversikten fra MSI.... MSI specs..

hei!

Ser ut til at du ikke har fått med deg at det går an å modifisere dette kortet til å støtte større prosessorer, og av annen modell enn Palamino. Jeg hadde samme utgangspunkt som du, men fikk et tips til MSI forumet da jeg skrev inn på forumet her....

Sjekk linken her om du er interessert: http://forum.msi.com.tw/thread.php?threadid=23762&sid=

Mange har gjort modifiseringen med hell, og jeg er godt på vei. Mangler bare en ny prosessor å sette inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...