Redaksjonen. Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 Forbrukerrådet lanserer strømsjekk Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 Jo, det blir fort penger av et påslag på 2-3 øre/kWh når grunnprisen er 20-30 øre, som i nord. Det er 10% ganske lettjente penger, må man si! Hva skal man egentlig med et slikt parasittisk mellomledd? 5 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 NERVI skrev (6 timer siden): Jo, det blir fort penger av et påslag på 2-3 øre/kWh når grunnprisen er 20-30 øre, som i nord. Det er 10% ganske lettjente penger, må man si! Hva skal man egentlig med et slikt parasittisk mellomledd? Tilby ekstra tjenester? Selv skal jeg benytte meg både av Fjordkraft sin solkonto som lar meg spare solcellestrømmen min til vinteren i et virtuelt batteri (betaler da bare nettleie og moms når den tas ut igjen og sikrer meg dermed mot høye strømpriser til vinteren) samt produktet "spot med forvaltning" som i mai havnet 74 øre/kWh under vanlig spotpris. Staten må gjerne selge strøm til de som ønsker å kjøpe fra et statlig selskap, jeg foretrekker å ha flere valgmuligheter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 NERVI skrev (8 timer siden): Jo, det blir fort penger av et påslag på 2-3 øre/kWh når grunnprisen er 20-30 øre, som i nord. Det er 10% ganske lettjente penger, må man si! Hva skal man egentlig med et slikt parasittisk mellomledd? Strømselskapene gjør egentlig ganske lite, og har dertil få ansatte. De er stort sett et faktureringsselskap som kjøper kraft i store kvanta fra én tilbyder på nordpool og selger de til et stort antall strømbrukere. Fakturering, inkasso og administrative kostnader er ikke gratis så det er klart de må noe påslag for jobben. Det sagt så er det nok beinhard konkurranse så de som har en ansatt eller to for mye eller automatisert for lite, vil nok havne nede på lista og tape i det lange løp. Du kan se på det som en tjeneste som er outsourcet fra de lokale energiselskapene. Disse selskapene er antagelig langt mer effektivt drevet enn da energiselskapene tok seg av den jobben. Nå selger energiselskapene mye enklere strømmen sin på nordpool, til disse fakturaselskapene. 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 15. juni 2022 Del Skrevet 15. juni 2022 (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (4 timer siden): Tilby ekstra tjenester? Selv skal jeg benytte meg både av Fjordkraft sin solkonto som lar meg spare solcellestrømmen min til vinteren i et virtuelt batteri (betaler da bare nettleie og moms når den tas ut igjen og sikrer meg dermed mot høye strømpriser til vinteren) samt produktet "spot med forvaltning" som i mai havnet 74 øre/kWh under vanlig spotpris. Staten må gjerne selge strøm til de som ønsker å kjøpe fra et statlig selskap, jeg foretrekker å ha flere valgmuligheter. Jeg syns der er problematisk når staten har lagt tikrette for elektrisk oppvarming, for deretter å deregulere strømmarkedet og tvinge denne børsvariasjonen i pris på husholdningene. Husholdningenes forbruk er ganske forutsigbart, og burde derfor ikke frigis til spekulasjon. Jeg ønsker derfor langsiktige avtaler velkommen, til svært lav risiko for både kunde og leverandør. En sivilisert løsning, med andre ord. Endret 15. juni 2022 av NERVI 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 NERVI skrev (9 timer siden): Jeg syns der er problematisk når staten har lagt tikrette for elektrisk oppvarming, for deretter å deregulere strømmarkedet og tvinge denne børsvariasjonen i pris på husholdningene. Husholdningenes forbruk er ganske forutsigbart, og burde derfor ikke frigis til spekulasjon. Jeg ønsker derfor langsiktige avtaler velkommen, til svært lav risiko for både kunde og leverandør. En sivilisert løsning, med andre ord. Ja, for min del må som sagt staten gjerne opprette et selskap som selger strøm både på fastprisavtaler og til spot-pris eller andre løsninger. Så lenge man ikke tvinges til å kjøpe kraften sin fra de. Jeg fortrekker å kunne velge selv. 1 Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. juni 2022 Del Skrevet 16. juni 2022 (endret) Selv så byttet jeg til Hafslund strøm på nyåret og kun et rent abonnement ut tillegg, etter en stund ringte en dame fra Hafslund strøm meg og anbefalte endel tilleggstjenester, jeg sa konsekvent nei til alt, men hun ga seg ikke og sa at det er jo gratis den første måneden så da kunne jeg jo ta det, jeg måtte nesten bli sinna og sa at jeg vill ikke ha tjenestene allikevel. Første regning var alle tjenestene påført fakturaen men tjenestene sto med 0.- jeg tenkte ikke på det regnet med at det var normalt at de var oppført, ved neste regning var det beløp på tjenestene så de ville at jeg skulle betale 570.- mer pr. måned for alle tilleggtjenestene, det ble endel telefoner før de krediterte meg og man skulle tru at saken var ferdig, men neida. Hafslund strøm fusjonerte/kjøpt opp av Fortum strøm og hele historien startet på nytt med en ny hyggelig dame i telefonen. Kan legge til at dette er et bedrifts-abonnement. Endret 16. juni 2022 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå