Gå til innhold

– Sjokkerende at Tesla plutselig ble største operatør


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, WiiBoy said:

Jeg kunne satt en kodelås på ladekabelen min utenfor garasjen, satt opp et A4 ark med vipps nummer og begynt som ladeoperatør i morgen. Dersom jeg må ha kortterminal, avtale med banker, ++ så blir det fordyrende og en hindring. 
 

Du må opprette et selskap, ha regnskap og rapportere, beklager, jeg kjøper ikke at det er fordyrende. Tvert i mot, såfremt du ikke driver med snusk, vil du sannsynligvis spare penger siden betalingsoperatøren kan automatisere rapporteringen for deg.

Og igjen, dette er viarierende argumentasjon, jeg kjøper ikke et sekund på at du tror på det du selv skriver. Dette er bare for å forsvare etablert praksis i en cowboybransje enten av misforstått loyalitet eller faktiske bindinger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, henrikwl said:

Hva snakker du om? Kort er hovedmåten disse appene tar betaling på. Hva ellers er det du registrerer som betalingsmåte i disse appene? Luftsuppe og venteboller?

Hva snakker du om?
Du betaler med appen (der kortet er registrert) hos Uber ++ Du kan ikke sette deg inn i en slik bil og vifte med kortet. Akkurat likt som med lading. Du betaler med app/brikke, der kortet er registrert. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, sverreb said:

Det er omtrent som om å bli bedt om å bevise at jorden ikke er flat. Har du ingen perspektiver på hva ting koster?

Kortterminaler koster fra noen hundrelapper. Ladestasjoner koster hundretusner til millioner. Skal jeg også dokumentere at det koster mer å bygge en motorvei enn å asfaltere oppkjørselen?

Du får klare deg med første og beste google link:

https://priceithere.com/credit-card-machine-prices/

https://afdc.energy.gov/case/2832

 

Jo, det har jeg. For eksempel koster en vanlig PC mellom 5000 - 20000 kroner, mens programvaren som skal på toppen kan koste alt fra nesten ingenting, til hundretusener, og går stadig over på abonnement. Drift av den samme PC'en koster vesentlig mer enn innkjøpsprisen, og krever at man har en supportorganisasjon.

Jeg har svært liten tro på at kostnaden på å kjøpe en kortterminal er i nærheten av kostnadene ved å kjøre ut og installere den, ha de riktige abonnementsavtalene på plass, og vedlikeholde infrastrukturen rundt det.

Det jeg derimot ønsker noen klare beviser for, er "Grunnen til at ladeoperatørene ikke vil er ikke p.g.a. pris, men fordi de vil eie informasjonen om ladekundene." Jeg hører stadig sånne uttalelser, men har enda ikke sett noen som har noe bevis for det, utover en generell manglende tiltro til selskapene, noe som selvfølgelig ikke sier noenting.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Oklo said:

Nei, det er det absolutt ikke. Dette fremstår mer som at du på forhånd har bestemt deg for hva jeg mener, og velger å trekke argumentene mine i den retningen som passer for din oppfatning.

Du argumenterte for at det ikke er nødvendig med regulering fordi det går uansett av seg selv: Noe tydligere måte å si at man er for en laizzes-faire økonomi er knapt mulig.

21 minutes ago, Oklo said:

Prøver du å si at bruk av app, og betaling med kort via appen ikke gir allmenn tilgang?

Ja. Det er mange som ikke er komfortable med å bruke slike løsninger. Apper blir en barriære for mange. I tilegg så er det unødig knotete, samt at det er ikke nødvendig at ladeoperatører skal ha en rett til å overvåke kundene sine ved å tvinge de til å registrere seg ved navn for alle transaksjoner. Så det er mange gode grunner til å tvinge gjennom at kortbetaling skal være en mulighet som et minimum. Så kan de som vil betale på andre måter få gjøre det om tilbyderen ønsker å tilby slikt. Men som minimum bør ladeoperøteren tvinges til å ta kort (NFC) som en etabler alment akseptert minimumsløsning.

21 minutes ago, Oklo said:

Nettopp et tydelig eksempel på at teknologi ikke bør avgjøres av politikere. Hovedargumentet for USB-C har alltid vært at man skal slippe å ha mange forskjellige ladere. Etter at alle telefoner som finnes på markedet har gått over til å støtte Qi (trådløs lading), og forbrukerne i stadig større grad går over til å benytte det, kommer det altså et krav om at alle skal bruke USB-C som grensesnitt.

Hvis man vil at politikere ikke skal blande seg inn får man slutte å motarbeide standarder. Det er absolutt bedre at bransjen etablerer og følger standarder uten innblanding, men når det ikke skjer, selv om det bare er noen få råtne epler, da må reguleringene tvinges gjennom. M.a.o. om ladeoperatørene ikke vil få reguileringer som tvinger de til å implementere kortbetaling (og som da som sedvanlig kan bli noe firkantet), da bør de sporenstraks ta seg sammen og etablere kortbetaling så fort som mulig. Da kan de ihverfall følge sin egen timeplan (så lenge man ser fremgang) og gjøre sine egne rimelige unntak, noe en regulering neppe vil la de få lov til.

Det er også misforstått at reguleringer vedtar teknologi. Standarder etableres av bransjen, oftest på eget initiativ. Politikkens rolle er å vedta at noen standarder blir normative og et krav for alle. Har man konkurrerende standarder er det sjeldent (men ikke helt uhørt) at politikere velger. Oftest er valget en standard eller ingen standard slik som her.

 

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Oklo said:

Jo, det har jeg. For eksempel koster en vanlig PC mellom 5000 - 20000 kroner, mens programvaren som skal på toppen kan koste alt fra nesten ingenting, til hundretusener, og går stadig over på abonnement. Drift av den samme PC'en koster vesentlig mer enn innkjøpsprisen, og krever at man har en supportorganisasjon.

Jeg har svært liten tro på at kostnaden på å kjøpe en kortterminal er i nærheten av kostnadene ved å kjøre ut og installere den, ha de riktige abonnementsavtalene på plass, og vedlikeholde infrastrukturen rundt det.

Hva nøyaktig mener du er så spesiellt med ladeoperatørene at akkurat de ikke kan ha råd til å bruke kortterminaler når alt fra supermarkedet til brusautomaten takler det helt fint. (særlig når det nok er en kortavtale i bunn med en av de vanlige betalingsformidlerne uansett, slik at det er i praksis bare utstyret som er forskjellen)

Beklager din tvil står ikke til troende. Disse innsigelsene er nok bare for å forsvare forretningspraksisen til dine favorittselskap.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

Hva nøyaktig mener du er så spesiellt med ladeoperatørene at akkurat de ikke kan ha råd til å bruke kortterminaler når alt fra supermarkedet til brusautomaten takler det helt fint. (særlig når det nok er en kortavtale i bunn med en av de vanlige betalingsformidlerne uansett, slik at det er i praksis bare utstyret som er forskjellen)

Beklager din tvil står ikke til troende. Disse innsigelsene er nok bare for å forsvare forretningspraksisen til dine favorittselskap.

Kostnaden med selve terminalen er nok ikke det som koster mest, men jobben med å montere og integrere den på titusener av ladestolper.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Kostnaden med selve terminalen er nok ikke det som koster mest, men jobben med å montere og integrere den på titusener av ladestolper.

Det er noe de kan gjøre når de uansett må ut og gjøre service. Så lenge de ikke drøyer til de blir tvunget til å installere og dermed ikke kan ta det etter egen timeplan behøver dermed ikke det være en stor kostnad. Sammenlignet med installasjon og driftskostnader er det nok fortsatt peanuts. Det å henge seg opp i antal stolper er et blindspor, det bør være direkte proporsjonalt med hvilken underliggende omsetning de har (eller burde hatt). At noen har fler stolper enn andre er dermed ikke noe argument.

Og hvilken integrasjon mener du må gjøres pr. ladestolpe? Når laderne uansett kan startes via app så betyr det at de kan startes via fjernstyring. Terminalene behøver dermed ikke en direkte kopling til ladestolpen, den trenger bare nettilgang.  Den aller enkleste løsningen er dermed bare å sette opp en kredittkortkapabel NFC leser på stolpene eller en felles med et UI til å velge stolpe med nettkopling.

Man kan naturligvis også ha direkte tilkopling noe som er fint on nettdekningen er dårlig, og meg bekjent er det noe alle leverandører av ladestolper har klargjort utstyret for. Krever så vidt jeg vet kun en UART og bakenforliggende hardware som støtter TLS (Noe de garantert har når de er koplet på nett). I så fall lager man et installasjonskit hvor man plugger hardwaren inn i den forberedte porten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (2 timer siden):

Man kan naturligvis også ha direkte tilkopling noe som er fint on nettdekningen er dårlig, og meg bekjent er det noe alle leverandører av ladestolper har klargjort utstyret for. Krever så vidt jeg vet kun en UART og bakenforliggende hardware som støtter TLS (Noe de garantert har når de er koplet på nett). I så fall lager man et installasjonskit hvor man plugger hardwaren inn i den forberedte porten.

Spørs om Teslas stolper er forberedt for slikt. Stolpene i seg selv er jo bare uttak, selve laderen står et helt annet sted. Det er ikke noe interface av noen art på stolpene, verken knapper eller skjerm.

Så har du 22kW AC-stolpene som ofte er montert på samme sted som hurtiglader, mange av disse har ikke egnet plass for montering av kortleser engang.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Spørs om Teslas stolper er forberedt for slikt. Stolpene i seg selv er jo bare uttak, selve laderen står et helt annet sted. Det er ikke noe interface av noen art på stolpene, verken knapper eller skjerm.

Så har du 22kW AC-stolpene som ofte er montert på samme sted som hurtiglader, mange av disse har ikke egnet plass for montering av kortleser engang.

Jeg tenker de finner ut av det. Helt tekniske analfabeter er de nok ikke. Akkurat nå er det nok mest vil ikke enn kan ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, sverreb said:

Gratulerer du fant et eksmpel hvor det gir mening i å ikke måtte autentisere med kort. Dette eksemplet er på ingen måte relevant for lading. Når du lader må du uansett stoppe gå ut av bilen og plugge i. Å autentisere en betalingsmåte på det tidspunktet er en helt minimal byrde når det er noe så veletablert som kort, til forskjell fra om man skulle stoppe ved alle bommer. I tilegg gjelder jo fortsatt at kortbetaling behøver ikke være eneste alternativ.

Det er fordyrende å ha skjerm og tastatur på alle ladestolper. Det gir i tillegg dårligere oppetid. 
Det er en grunn til at Tesla har mer enn 3 ganger så mange stolper på hver lokasjon.
I tillegg er stolpene lettere å gjøre handicap vennlige. (de skjermene og tilgang til knapper etc på dagens ladere er helt horribelt)

19 hours ago, sverreb said:

Jeg får bare vise til tidligere innlegg i diskusjonen. Dette fungerer ikke universelt pr. i dag, og eksisterende biler uten P&C kommer til å være på veien i mange år.

Er det telling altså? I så fall er nok sikkert ladingen ihvertfall 14 operasjoner: Kjøre av veien, kjøre til en ledig lader, kjøre på plass foran laderen, åpne døren, gå ut, plugge i kabelen, lukke døren, autentisere betaling, ta ut kabelen igjen, åpne døren, sette seg i bilen, lukke døren, kjøre ut av ladeplassen, kjøre ut på veien.

Av disse er det å autentisere et kort sannsynligvis den raskeste og enkleste, så besparelsen din er minimal, og igjen om bilen din og laderen støtter P&C så må du jo gjerne bruke det.

Eksisterende biler kan software oppgraderes. Eller man bruker en app. 
Man må ha smarttelefon for å klare seg i samfunnet i dag. Hvis ikke får man godta at alt er krøkkete. Blir litt som å ha nettbank og bankkort eller fortsatt møte opp i skranken, og holde på sjekkhefte

19 hours ago, sverreb said:

Det der er et fullstendig hult vikarierende motiv. Det koster minimalt å tilby kortbetaling. Grunnen til at ladeoperatørene ikke vil er ikke p.g.a. pris, men fordi de vil eie informasjonen om ladekundene.

Forskjellen her er da altså rent praktisk: Å måtte stoppe ved bomstasjonen er upraktisk, og siden man alt er lovpålagt å identifisere bilen ved skilt har ikke det argumentet heller noe gehør. Du kan ikke overføre dette argumentet til lading. Du har alt stoppet, gått ut av bilen og sannsynligvis tenkt å tilbringe 10-30 minutter der. Det er ingen praktiske hindringer for å skulle kunne betale med kort om man ønsker det.

Det er fordyrende å ha skjerm og tastatur på alle ladestolper. Det gir i tillegg dårligere oppetid. 
Det er en grunn til at Tesla har mer enn 3 ganger så mange stolper på hver lokasjon. Og at de har 99% oppetid. 

18 hours ago, sverreb said:

Hva nøyaktig mener du er så spesiellt med ladeoperatørene at akkurat de ikke kan ha råd til å bruke kortterminaler når alt fra supermarkedet til brusautomaten takler det helt fint. (særlig når det nok er en kortavtale i bunn med en av de vanlige betalingsformidlerne uansett, slik at det er i praksis bare utstyret som er forskjellen)

Beklager din tvil står ikke til troende. Disse innsigelsene er nok bare for å forsvare forretningspraksisen til dine favorittselskap.

Dersom man kunne slippe å tilby kodepanel skjerm og kvitteringsskriver, så skal jeg være med på at man kan lade med kort.

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (7 timer siden):

Eksisterende biler kan software oppgraderes. Eller man bruker en app. 
Man må ha smarttelefon for å klare seg i samfunnet i dag. Hvis ikke får man godta at alt er krøkkete. Blir litt som å ha nettbank og bankkort eller fortsatt møte opp i skranken, og holde på sjekkhefte

Nå kan man ikke tvinge bilprodusentene å oppdatere biler som allerede er ute i markedet og hos kundene, bare lage regler for kommende biler. Forsåvidt på samme måte som at man ikke kan tvinge de å oppdatere eksisterende ladestolper/ladestasjoner, kun i tilfelle der de må bytte ut stolpene, og når de utvider med nye. Dog vil det ligge et viss forventningspress på at eksisterende ladere oppdateres likevel.

Man må ikke ha smart-telefon, selv om det hjelper veldig på. Mye kan løses via PC hjemme, og med bankkort og/eller cash ellers. Riktignok er det noen operatører som kun lar en registrere seg via app og kobler opp mot laderen via app, men i de fleste tilfeller kan man da heller registrere seg hos andre operatører som dekker de samme ladestasjonene.

Men jeg forstår ikke hva du mener med siste del? Sjekkhefte er allerede så godt som ute av markedet, så den kan vi stort sett se bort fra. Men bankene har fremdeles telegiro og bankgiro ennå, til glede for de som ikke er fortrolig med nettbank. Men absolutt alle har bankkort. Det er faktisk påkrevd for at både brikkeløsninger og Apple/Google/Android Pay virker. Man må nemlig registrere kortet mot kontoen, for å sikre at ladeoperatøren får sin betaling.

Så hva er da gammeldags med å ha bankkort og nettbank?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
sverreb skrev (På 16.6.2022 den 15.03):

Men du ser ikke hvor lang køen er. Å ha onlinerapportering av ledige ladere er det mange operatører som har. Det ser jeg også i min bil, det løser ikke noe når det er kø, det bare hjelper i tilfellet hvor det er kø ett sted men ikke et annet som er nært nok til at du kan bruke det.

Hvorfor skal jeg se hvor lang køen er? Jeg kjører heller til et sted det *ikke* er kø. Altså en lokasjon med ledige plasser. Da hjelper det å ha en bil med nok rekkevidde til at du kan kjøre videre til neste lokasjon, dessuten er det en fordel at lokasjonene *også* har forholdsvis god kapasitet.

sverreb skrev (På 16.6.2022 den 15.03):

Det å måtte løse køproblematikk med store ladere er ineffektivt. Det er bedre om man kan avvikle etterspørselen med mange små siden ikke alle kjører samme rute samt det gir langt flere potensielle plasser hvor ladere kan installeres

Store ladelokasjoner er svært effektivt. De er Løsningen, med stor L. Jeg har prøvd disse smålokasjonene og sier nei takk. I tilegg til at store lokasjoner er mer praktisk for brukerne er de også vesentlig billigere å sette opp per uttak.

sverreb skrev (På 16.6.2022 den 15.03):

Ser du virkelig ikke at det er mer effektivt å kunne reservere resurser slik at man kan planlegge rundt reservasjonene.

Ser du virkelig ikke at reservasjoner ikke vil hjelpe? Det er ikke dårlig organisering som lager ladekøer, det er lav kapasitet på laderne. 

 

sverreb skrev (På 16.6.2022 den 15.06):

Jeg får bare vise til tidligere innlegg i diskusjonen. Dette fungerer ikke universelt pr. i dag, og eksisterende biler uten P&C kommer til å være på veien i mange år.

Det virker som ei kule! :D

Nå er markedet fortsatt umodent, leverandørene kan sies å fortsatt være i eksperimentfasen for å finne ut hva som funker. Teslas løsning funker som bare det, at de ikke følger en offisiell standard er en fryktelig dårlig grunn for å ty til reguleringer. Reguleringer før markedet faktisk har fått tid til å finne ut av ting er lite annet enn sabotasje fra mynighetenes side.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Hvorfor skal jeg se hvor lang køen er? Jeg kjører heller til et sted det *ikke* er kø. Altså en lokasjon med ledige plasser. Da hjelper det å ha en bil med nok rekkevidde til at du kan kjøre videre til neste lokasjon, dessuten er det en fordel at lokasjonene *også* har forholdsvis god kapasitet.

Store ladelokasjoner er svært effektivt. De er Løsningen, med stor L. Jeg har prøvd disse smålokasjonene og sier nei takk. I tilegg til at store lokasjoner er mer praktisk for brukerne er de også vesentlig billigere å sette opp per uttak.

Ser du virkelig ikke at reservasjoner ikke vil hjelpe? Det er ikke dårlig organisering som lager ladekøer, det er lav kapasitet på laderne. 

 

Det virker som ei kule! :D

Nå er markedet fortsatt umodent, leverandørene kan sies å fortsatt være i eksperimentfasen for å finne ut hva som funker. Teslas løsning funker som bare det, at de ikke følger en offisiell standard er en fryktelig dårlig grunn for å ty til reguleringer. Reguleringer før markedet faktisk har fått tid til å finne ut av ting er lite annet enn sabotasje fra mynighetenes side.

Enig med deg i det meste, men Tesla sin løsning funker mot Teslaer. Nå som de inviterer inn andre merkers biler, måtte de ty til app-løsning for disse. Ergo har de fått de andre ladeoperatørenes problemer i fanget, med ett stort og viktig unntak, ihvertfall i Norge. Nemlig kapasiteten.

Og som du antyder, en stor ladestasjon med mange uttak/stolper, svelger unna eventuelle køer bedre enn andre, for det vil normalt sett gå svært kort tid før en stolpe blir ledig, og så den neste, og så den nest osv.

På små stasjoner risikerer du å komme inn kort tid etter at stolpene er tatt i bruk, og da får man fort endel minutter å vente før første bil forlater. Riktignok vil antageligvis de andre forlate innen kort tid, de og, men så får man et nytt opphold der bilene er tidlig i ladeprosessen.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:

Enig med deg i det meste, men Tesla sin løsning funker mot Teslaer. Nå som de inviterer inn andre merkers biler, måtte de ty til app-løsning for disse. Ergo har de fått de andre ladeoperatørenes problemer i fanget, med ett stort og viktig unntak, ihvertfall i Norge. Nemlig kapasiteten.

Og som du antyder, en stor ladestasjon med mange uttak/stolper, svelger unna eventuelle køer bedre enn andre, for det vil normalt sett gå svært kort tid før en stolpe blir ledig, og så den neste, og så den nest osv.

På små stasjoner risikerer du å komme inn kort tid etter at stolpene er tatt i bruk, og da får man fort endel minutter å vente før første bil forlater. Riktignok vil antageligvis de andre forlate innen kort tid, de og, men så får man et nytt opphold der bilene er tidlig i ladeprosessen.

CCS standarden inkluderer plug and charge spesifikasjoner

Så hvis vi skal løse opp i dette på beste måte, så er det å kreve at bilfabrikantene følger standarden, og at de må tilby en betalingsløsning for plug and charge. 

Det er en smal sak for de fleste fabrikanter å støtte dette med en oppgradering på nyere biler, både VAG, Tesla, Ford, BMW og Hyundai/KIA støtter over the air updates ettersom jeg har forstått, dette skulle dekke de fleste biler som ruller på veiene som trenger hurtiglading. 

(Her i Norge ruller det en anselig andel Chademo biler, men disse har jo egentlig allerede blitt ofret ved alteret til fremskritt)

EDIT: Jeg ser at p&c standarden er litt håpløs. Og det er en ren Game of Thrones på hvem som skal sitte med bukta og begge endene. 
https://www.tu.no/artikler/teknologien-skulle-revolusjonere-hurtiglading-hva-skjedde-med-plug-charge/520363

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (10 timer siden):

CCS standarden inkluderer plug and charge spesifikasjoner

Så hvis vi skal løse opp i dette på beste måte, så er det å kreve at bilfabrikantene følger standarden, og at de må tilby en betalingsløsning for plug and charge. 

Det er en smal sak for de fleste fabrikanter å støtte dette med en oppgradering på nyere biler, både VAG, Tesla, Ford, BMW og Hyundai/KIA støtter over the air updates ettersom jeg har forstått, dette skulle dekke de fleste biler som ruller på veiene som trenger hurtiglading. 

(Her i Norge ruller det en anselig andel Chademo biler, men disse har jo egentlig allerede blitt ofret ved alteret til fremskritt)

EDIT: Jeg ser at p&c standarden er litt håpløs. Og det er en ren Game of Thrones på hvem som skal sitte med bukta og begge endene. 
https://www.tu.no/artikler/teknologien-skulle-revolusjonere-hurtiglading-hva-skjedde-med-plug-charge/520363

Det er nok langt de færreste produsentene som støtter OTA-oppdateringer, og spesielt på alle modeller. Noen av de som støtter OTA, støtter fremdeles ikke oppdateringer av systemdelen, men bare infotainment-delen. Og for mange produsenter er bilene "ferdig utviklet", og det er stort sett bare feilrettinger og oppdatering av NAVI og kart. De vil mest sannsynlig ikke oppdatere "gamle" biler, med mindre den delen er likt for fremdeles selgende modeller.

Hyundai og Kia har vel fremdeles ikke OTA, men lovet at dette skal komme på Ioniq 5 og Kia EV6. Det er svært overraskende om det kommer til online-versjonene av Kona, e-Niro og e-Soul. Og flere av disse modellene har ikke online-mulighet på versjoner fra før 2020, sånn bare til info.

Det er definitivt rom for tolkning for produsentene hvordan P&C-delen skal fungere. Og foreløpig er det bare noen svært få (og dyre) utgaver av Audi, Porsche og Ford Mach-e. Jeg har ikke troen på produsentene frivillig tar på seg utviklingsjobben for "ferdige" modeller, samt at det og kan være fysiske hindringer for disse.

Og som sagt, myndighetene kan ikke lovpålegge de å oppdatere de som har en typegodkjenning fra før lovpålegget om støtte for Å&C inntrer. Og normalen er som nevnt at man får en viss tid på seg for å innføre slike endringer. Da er det altså lettere å lovpålegge ladeoperatørene å innføre betalingsterminaler på nye ladere og ved oppgradering/bytte av eksisterende ladere. Dessuten vil de sørge for støtte også til ChaDeMo-basserte biler som Nissan leaf og Kia Soul EV (den eldste versjonen).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Kahuna said:

Store ladelokasjoner er svært effektivt. De er Løsningen, med stor L. Jeg har prøvd disse smålokasjonene og sier nei takk. I tilegg til at store lokasjoner er mer praktisk for brukerne er de også vesentlig billigere å sette opp per uttak.

Nei. Store lokasjoner betyr få lokasjoner og større gjennomsnittlig reiseavstand for de som trenger de fra der de egentlig trengte de.

23 hours ago, Kahuna said:

Ser du virkelig ikke at reservasjoner ikke vil hjelpe? Det er ikke dårlig organisering som lager ladekøer, det er lav kapasitet på laderne. 

At du bare påstår det er ikke videre overbevisende. Like lite som vi kan bygge os ut av kø på veien kommer vi ikke til å kunne bygge oss ut av ladekø. Etterspørselen er alt for ujevn til å kunne dekke toppbehovet uten kø.

Reservasjoner virker effektivt mot kø, det kan vi se med selvsyn der det brukes. Når jeg går på restaurant venter jeg ikke untefor i timesvis jeg drar dit til det tidspunktet jeg har reservert. Når jeg flyr drar jeg ikke til flyplassen og venter i kø på å komme frem til gaten. Jeg reserverer sete og dukker opp på avtalt tidspunkt. Det vi trenger er et system for å lage effektive reservasjoner for elbillading.

23 hours ago, Kahuna said:

Det virker som ei kule! :D

Nå driver du med alternative fakta. Nei. P&C kommer ikke til å virke universellt på mange tiår enda. Prøv å argumentere for ditt syn fremfor denne slags benektelse av fakta.

23 hours ago, Kahuna said:

Teslas løsning funker som bare det

Under forutsetning at det bare eeksisterer en bilprodusent og bare en ladeleverandør. Det vet vi kommer ikke til å være tilfelle. Proprietære løsninger vil ikke skalere. Du får aldri din våte drøm med bare teslaer på veien oppfyllt. Teslas løsning kan ikke brukes utenom deres eegen lukkede hage, det er den ikke hverken teknisk eller juridisk kapabel til.

Lenke til kommentar
22 hours ago, Snowleopard said:

Og som du antyder, en stor ladestasjon med mange uttak/stolper, svelger unna eventuelle køer bedre enn andre, for det vil normalt sett gå svært kort tid før en stolpe blir ledig, og så den neste, og så den nest osv.

Store men få lokasjoner betyr også at køen er proporsjonalt lengre. Forskjellen i køtid blir den noe lengre* som for mange små lokasjoner gitt samme ladebehov samme totale ladekapasitet og jevn fordeling av belastningen. Det er kun fordeling av belastning de store stasjonene hjelper med, så om man kan få den gevinsten med mange små stasjoner er det det beste systemet.

Nøkkelen er å få til en jevn fordeling av belastningen, noe som gjøres uendelig mye lettere med et reservasjonssytem i bunn siden man da kan planlegge belastningen. Både med at en stasjon som blir fullbooket betyr at man velger en annen stasjon og fordi det gir incentiver til å forskyve reisen noen timer eller minutter om man ser ventetid på stasjonene og dermed sprer belastningen. (så man kommer ikke nødvendigvis senere frem, men kan starte senere,)

*) Ideellt sett kunne man tenkt den ville vært det samme, men få lokasjoner betyr mer suboptimal lading og mer omverier så både lading fra høyere SOC, lading til høyere SOC og mer omveiskjøring vil dra ned effektiviteten noe.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Snowleopard said:

Det er nok langt de færreste produsentene som støtter OTA-oppdateringer, og spesielt på alle modeller. Noen av de som støtter OTA, støtter fremdeles ikke oppdateringer av systemdelen, men bare infotainment-delen. Og for mange produsenter er bilene "ferdig utviklet", og det er stort sett bare feilrettinger og oppdatering av NAVI og kart. De vil mest sannsynlig ikke oppdatere "gamle" biler, med mindre den delen er likt for fremdeles selgende modeller.

For mange betyr det også hardwareendringer. Man må ha et sikkert element for å lagre kontrakter på en sikker måte i bilens systemer. Det er det nok ikke alle som har. Så er det heller ikke ubegrenset kodeminne for nye features.

Dette er ikke nødvendigvis dyrt i seg selv men er det ikke planlagt inn fra starten er det ekstremt dyrt å ettermontere det.

Ikke forvent av en vesentlig andel av biler uten P&C pr. i dag noensinne vil få det.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (24 minutter siden):

Store men få lokasjoner betyr også at køen er proporsjonalt lengre. Forskjellen i køtid blir den noe lengre* som for mange små lokasjoner gitt samme ladebehov samme totale ladekapasitet og jevn fordeling av belastningen. Det er kun fordeling av belastning de store stasjonene hjelper med, så om man kan få den gevinsten med mange små stasjoner er det det beste systemet.

Nøkkelen er å få til en jevn fordeling av belastningen, noe som gjøres uendelig mye lettere med et reservasjonssytem i bunn siden man da kan planlegge belastningen. Både med at en stasjon som blir fullbooket betyr at man velger en annen stasjon og fordi det gir incentiver til å forskyve reisen noen timer eller minutter om man ser ventetid på stasjonene og dermed sprer belastningen. (så man kommer ikke nødvendigvis senere frem, men kan starte senere,)

*) Ideellt sett kunne man tenkt den ville vært det samme, men få lokasjoner betyr mer suboptimal lading og mer omverier så både lading fra høyere SOC, lading til høyere SOC og mer omveiskjøring vil dra ned effektiviteten noe.

Antall biler inn og ut, er nok den samme uansett om man fordeler ladestolpene på mange, små ladestasjoner eller få og store. Dog vil sjansen for at en ladestolpe bli stående ledig et sted, mens det er kø et annet sted, være langt større når man har mange små. Og "omkjøringen" for å komme til ledig ladestolpe vil være betydelig mindre på store stasjoner. Jeg tror derfor det ville være mer effektivt med færre, men større stasjoner. 

Da vil man letter kunne få laget gode køsystemer, som f.eks. at man ved et punkt blir anvist stolpenummeret man skal til, og kanskje og en liten illustrasjon for hvor/hvordan du finner denne. Reservasjon er "sniking i køa", sammenlignet med å få køplass når man ankommer. Man risikerer dessuten at stolpe blir stående ubenyttet mens man venter på en bil med reservasjon. Det ser man og i restaurantbransjen, der bor står ledig mens folk venter i kø, og spesielt når det oppstår forsinkelser.

Dessuten gir større stasjoner større muligheter til å få til gode tilbud til de som lader, enten det er toaletter, restauranter/veikroer, fastfood-alternativer og kiosker.

sverreb skrev (19 minutter siden):

For mange betyr det også hardwareendringer. Man må ha et sikkert element for å lagre kontrakter på en sikker måte i bilens systemer. Det er det nok ikke alle som har. Så er det heller ikke ubegrenset kodeminne for nye features.

Dette er ikke nødvendigvis dyrt i seg selv men er det ikke planlagt inn fra starten er det ekstremt dyrt å ettermontere det.

Ikke forvent av en vesentlig andel av biler uten P&C pr. i dag noensinne vil få det.

Det mener jeg at jeg nevnte i et tidligere innlegg, men det er jeg absolutt klar over. Nettopp pga uklare standarder, som gir rom for tolkninger. Og siden det ikke var et krav for å oppfylle standarden, men en tilleggsmulighet, så har mange valgt å ikke støtte dette.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...