Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Prisforskjeller de siste årene på trelast til private


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (11 minutter siden):

«Alle» skulle pusse opp under korona. Nå er det nedgangstider og man klarer seg med det huset man har. Da er det rimelig at byggeråvarer går ned i pris?

-k

Det bør i alle fall gå ned når Boligdirketivet innføres når 250 000 hus må renoveres med tanke på 2030 og nullutslipp innen 2050 eller når det var 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
newman221 skrev (På 23.6.2022 den 10.11):

Om man skal skylde på dyrere råvarer, Ukraina-krig, høyere transportkostnader og at det er grunnen til dyrere trelast for forbrukere burde ikke Moelven da sitte igjen med tidenes høyeste overskudd... Logikken skulle da tilsi at de også hadde økte kostnader. Men neida, de økte overskuddet fra 660 millioner til over 3 milliarder. Å øke profitten med 5x og skylde på en krig mens man ler hele veien til utbyttefest er tipptopp det

Du tar feil her.

Fortjeneste hentes som regel ut som en prosentandel av omsetningen. Man kjøper inn varer, og selger det ut for samme prisen pluss et prosentmessig påslag. Dette påslaget varierer etter vare, men hos byggevarekjeder ligger påslaget ofte et sted mellom 10 og 50%, og som regel rundt 20%. Så om de tidligere kjøpte materialer for 100 kr/meteren og tok 20 kr/m i påslag, så kjøper de nå for 200 kr/m og tar 40 kr påslag. Påslaget er ment å dekke alt av omkringliggende utgifter som lønn (som ikke har hatt like stor økning), strøm,, leie av lokale, og til slutt overskudd. Når omsetningen øker (som den automatisk gjør ved økte innkjøpspriser), så øker også overskuddet. Dersom utgiftene (som IKKE er innkjøpspris) øker, så MINKER overskuddet.

Videre er det her også snakk om tilbud og etterspørsel. I tillegg til økningen i innkjøpspris, så har etterspørselen økt betraktelig. Dersom en byggevarekjede har valget om å selge materialer til 200 kr/m til en privatkunde eller 250 kr/m til et byggefirma, så selger de selvfølgelig til byggefirmaet. Og om de så har materialer igjen etterpå, så kan de selge dette til kunden for 200 kr/m. Men så lenge etterspørselen fra byggefirmaene er såpass stor, så trenger de ikke sette ned prisen til 200 kr/m før etter etterspørselen går ned igjen. Og dette fører også til økt omsetning. 

Endret av Gringorilla
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (7 minutter siden):

Du tar feil her.

Fortjeneste hentes som regel ut som en prosentandel av omsetningen. Man kjøper inn varer, og selger det ut for samme prisen pluss et prosentmessig påslag. Dette påslaget varierer etter vare, men hos byggevarekjeder ligger påslaget ofte et sted mellom 10 og 50%, og som regel rundt 20%. Så om de tidligere kjøpte materialer for 100 kr/meteren og tok 20 kr/m i påslag, så kjøper de nå for 200 kr/m og tar 40 kr påslag. Påslaget er ment å dekke alt av omkringliggende utgifter som lønn (som ikke har hatt like stor økning), strøm,, leie av lokale, og til slutt overskudd. Når omsetningen øker (som den automatisk gjør ved økte innkjøpspriser), så øker også overskuddet. Dersom utgiftene (som IKKE er innkjøpspris) øker, så MINKER overskuddet.

Videre er det her også snakk om tilbud og etterspørsel. I tillegg til økningen i innkjøpspris, så har etterspørselen økt betraktelig. Dersom en byggevarekjede har valget om å selge materialer til 200 kr/m til en privatkunde eller 250 kr/m til et byggefirma, så selger de selvfølgelig til byggefirmaet. Og om de så har materialer igjen etterpå, så kan de selge dette til kunden for 200 kr/m. Men så lenge etterspørselen fra byggefirmaene er såpass stor, så trenger de ikke sette ned prisen til 200 kr/m før etter etterspørselen går ned igjen. Og dette fører også til økt omsetning. 

Ingen byggfirma betaler mer enn privatkunder for materialer. Det er heller vanlig med rabatt utfra forventninger om større leveranser over tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Odaln skrev (4 timer siden):

Ingen byggfirma betaler mer enn privatkunder for materialer. Det er heller vanlig med rabatt utfra forventninger om større leveranser over tid. 

Delvis sant. Men du misforstår både hvordan prissetting fungerer og hvordan de rabattene byggfirma får fungerer. Prissettingen gjøres basert på etterspørselen, og det er byggfirmaene som står for hovedandelen av etterspørselen. Når etterspørselen fra byggfirmaene er stor, så settes prisen høyere, og byggfirmaene får PROSENTER i rabatt ut fra den prisen. Men det er byggfirmaenes etterspørsel som SETTER prisen. Så selv om byggefirmaene fysisk betaler mindre, så er det DERES vilje til å betale som gjør at prisen øker. Hva privatkunder er villig til å betale er IKKE drivende. Dessuten, som en som jobber som prosjektleder (inkludert innkjøp) i byggfirma selv, så kan jeg med trygghet si at om det er leveranseproblemer, og man sitter med prosjekter der man har en leveransefrist, så betaler man det man må for å ferdigstille prosjektet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gringorilla skrev (1 time siden):

Delvis sant. Men du misforstår både hvordan prissetting fungerer og hvordan de rabattene byggfirma får fungerer. Prissettingen gjøres basert på etterspørselen, og det er byggfirmaene som står for hovedandelen av etterspørselen. Når etterspørselen fra byggfirmaene er stor, så settes prisen høyere, og byggfirmaene får PROSENTER i rabatt ut fra den prisen. Men det er byggfirmaenes etterspørsel som SETTER prisen. Så selv om byggefirmaene fysisk betaler mindre, så er det DERES vilje til å betale som gjør at prisen øker. Hva privatkunder er villig til å betale er IKKE drivende. Dessuten, som en som jobber som prosjektleder (inkludert innkjøp) i byggfirma selv, så kan jeg med trygghet si at om det er leveranseproblemer, og man sitter med prosjekter der man har en leveransefrist, så betaler man det man må for å ferdigstille prosjektet.

Selvfølgelig kan tilgjengelighet spille en rolle men prisen er fortsatt lavere enn til privatkunder. Mengde med samme produksjonsnummer kan også være avgjørende. 

Lenke til kommentar

Det kommer litt motstridende signaler. En del firmaer klager på fallende etterspørsel. Samtidig har ikke de annonserte prisene på 48x98, 48x148 eller 48x198 beveget seg en krone ned fra det høyeste nivået hos byggmax og obs, de er fremdeles på rundt 2.5x prisene som var da korona kom. Det er mulig at det er litt større forhandlingsrom nå enn for noen måneder siden hvis man skal kjøpe inn større mengder?

Lenke til kommentar

De kan hvertfall slutte å klage over fallende omsetning med disse hinsides prisøkningene. Når de setter disse prisene ønsker de ikke at folk skal kjøpe det de har. Jeg har sett flere store trelast lagre og de var pakket til randen fulle med ferdig vare. De måtte nå begynne å redusere innkjøp av tømmer siden etterspørselen var mye lavere. Samme med pris på ved og ved briketter. En pakke som før kostet 30 kroner koster nå 70-80. SÅ mye har ikke deres kostnader økt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prisøkningen er konstruert av trelast mafiaen. Når de da de hadde problemer med leveranser var lagrene smekk fulle. De leverte masse varer under korona som var datostemplet til før corona. Var i selskap i går med masse folk fra bransjen, det var visstnok godt kjent blant de. 

 

Snekrene er også redde for å sette opp timesatsen, for de tror de vil miste mye arbeid. Tap-tap for de. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En prosjektleder jeg snakket med sa at hus som for 2 år siden kostet 4.5 mill nå ville koste over 6 å bygge. Resultatet er at ingen vil bygge siden det blir for dyrt. Tomter her i området blir solgt for mellom 2.9 og 3.3 i det siste feltet. Enda man har fått opp et hus oppå den jordlappen er man på minst 8 til 10 mill totalt. Og da er det ikke stort av fancy løsninger eller flust av kvadratmetre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser at det nevnes transportkostnader. Jeg kikket på en faktura fra fra et dansk transportselskap til min arbeidsplass. Selve frakten utgjorde 40% av totalbeløpet før mva. Resten er diverse tillegg (drivstoff, olje, EU mobility package-tillegg, gebyr for ankomstmelding, kapasiterstillegg, valuta, infrastruktur). Det ser helt sykt ut. 

I forhold til trådens tema, så er jeg hellig overbevist om at det kommer til å bli ytterligere reduksjon i prisene. Folk har, eller kommer til å begrense innkjøp av byggevarer de ikke er strengt nødt til å kjøpe.

Lenke til kommentar
Nedward skrev (14 timer siden):

Ser at det nevnes transportkostnader. Jeg kikket på en faktura fra fra et dansk transportselskap til min arbeidsplass. Selve frakten utgjorde 40% av totalbeløpet før mva. Resten er diverse tillegg (drivstoff, olje, EU mobility package-tillegg, gebyr for ankomstmelding, kapasiterstillegg, valuta, infrastruktur). Det ser helt sykt ut. 

I forhold til trådens tema, så er jeg hellig overbevist om at det kommer til å bli ytterligere reduksjon i prisene. Folk har, eller kommer til å begrense innkjøp av byggevarer de ikke er strengt nødt til å kjøpe.

prisene fra sagbruk ut til trelastforhandlerne er tilbake fra før pandemien startet,men trelastforhandlerne har ikke justert prisene,så de tar fort 50% mere en de selv kjøper trelasten for nå

Lenke til kommentar
Oter skrev (2 minutter siden):

prisene fra sagbruk ut til trelastforhandlerne er tilbake fra før pandemien startet,men trelastforhandlerne har ikke justert prisene,så de tar fort 50% mere en de selv kjøper trelasten for nå

Er det sant? Virkelig råttent Gjort! Tipper mange driver med dette om dagen, dagligvare osv

Lenke til kommentar
Nedward skrev (14 timer siden):

Ser at det nevnes transportkostnader. Jeg kikket på en faktura fra fra et dansk transportselskap til min arbeidsplass. Selve frakten utgjorde 40% av totalbeløpet før mva. Resten er diverse tillegg (drivstoff, olje, EU mobility package-tillegg, gebyr for ankomstmelding, kapasiterstillegg, valuta, infrastruktur). Det ser helt sykt ut. 

I forhold til trådens tema, så er jeg hellig overbevist om at det kommer til å bli ytterligere reduksjon i prisene. Folk har, eller kommer til å begrense innkjøp av byggevarer de ikke er strengt nødt til å kjøpe.

Transport kostnader fra Amazon er iallefall helt bananas om dagen. Så på litt utstyr til nybilen men kjøpte i Norge. Frakten dobblet stort sett prisene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...