Gå til innhold

NRK: Regjeringen snur - det blir momsfritak for elbiler opptil 500.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Var en del som mente at tilskuddsordningen var eneste måten å gjøre det på pga ymse regelverk. Veldig typisk bortforklaring når upopulære ting skal presses gjennom. Når den rette motivasjonen dukker opp så var det visst mulig med momsfritak med grense likevel.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Serpentbane said:

Kunne med det samme kategorisere og gjøre forskjell på en stor familiebil med syv seter og en liten sportsbil med 4 seter. 

Siden de er så ivrige på at folk får barn og at vi skal kjøre elektrisk. 

Er det bra for miljøet at folk får mange barn og kjører rundt i syvsetere? 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (26 minutter siden):

Er det bra for miljøet at folk får mange barn og kjører rundt i syvsetere? 

Befolkningen må opprettholdes for å unngå at samfunnet kollapser av eldrebølgen. Fødselsoverskuddet er så lavt som 2-4 promille. (16 000 pr år i en befolkning på rundt 5,4 millioner de siste 20 årene). Samtidig er det viktig å fokusere på at befolkningen senker sitt miljøfotavtrykk per capita. Dette er eneste måte å ivareta begge hensyn på. Både unngå eldrebølge-kollaps og sikre lavere miljøfotavtrykk.

Nå ser jeg på Norge isolert sett, men andre land bør gjøre det samme for å ivareta begge hensyn. Innvandring og utvandring kompliserer selvsagt regnestykket, uten at det endrer prinsippet om at miljøfotavtrykket per capita må ned.

Miljøtiltak som folkemord, ettbarnspolitikk, framskyndede eldredødsfall, dødsstraff og sånt mener jeg er feil vei å gå. Det er dypt umoralsk selv om menneskeofringene gjøres i miljøets ånd.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

Befolkningen må opprettholdes for å unngå at samfunnet kollapser av eldrebølgen.

Dette er en myte, som først og fremst opprettholdes av partier som tiltrekker seg yngre velgere. Det er vel svært få norske barn som drømmer om å drive med eldreomsorg. Og hva når disse kravstore barna blir eldre, skal vi pøse på med enda flere barn? 

Den eldre befolkningen har mye restarbeidsevne, som kan utnyttes bedre enn å fly de frem og tilbake til syden, og arrangere en mengde andre unyttige aktiviteter. Mye eldreomsorg kan automatiseres også. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Eldreomsorg koster penger uansett om det automatiseres eller ei. Det er denne kostnaden som må veies opp av en tilstrekkelig andel arbeidsføre. Vi er på full fart inn i et stort misforhold som gjør at vi enten må tapppe oljefondet enormt eller må få mer verdiskapning ut av de eldre eller belaste den arbeidsføre generasjonen mye hardere. Det ideelle er stabilt folketall med stabilt forhold mellom verdiskapende og økonomisk belastende (barn, pensjonister etc). Problemet er at vi er på vei inn i en bølge med et stort misforhold. Derfor sier jeg at befolkningen må opprettholdes. Jeg tror du misforsto (med vilje?) om at jeg mente evig folkevekst. For ordens skyld, det var ikke det jeg mente. Løsningen er IKKE å pøse på med eksponentielt flere barn. Løsningen er å opprettholde befolkningen stabilt, uten demografiske bølger. Dersom folketallet skal ned så må det gjøres svært langsomt og med normal avgang, altså svakt fødselsunderskudd. Ikke med folkemord eller andre uhyrlige metoder. Derfor er det en avsporing å skylde på at fødsler er miljøfiendtlig. Miljøet forbedres ved å minke miljøfotavtrykket per capita, ikke befolkningsreduksjoner. Befolkningsreduksjoner monner ikke fordi det må gjøres svært sakte hvis vi i det hele tatt skal gå den veien, uten uhyrlige tiltak.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
schnoog skrev (5 minutter siden):

Men hva skjer etter 2025? Bør man skaffe seg elbil før 2025 for å slippe et gigantisk prishopp på elbiler ?

Ingen veit. Spørs kva regjeringa finn på i åra framover. Ei gradvis reduksjon av grensa for momsfritak er ikkje utenkeleg. 400k i 2024, 300k i 2025. Ev. fjerne heile grensa på eit tidspunkt. Det einaste som er ganske sikkert er at elbilane blir dyrare i åra framover. Hensikten med momsfritak har vore å få fart på elbilsalget, som dei har klart. Så spørs det kva som skjer om prisane går opp. Eg tvilar på det brått blir mange som heller vil ha bensin og diesel sidan den totale kostnaden uansett fort går i favør av elbil, men ingen kan spå framtida.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (34 minutter siden):

Er det bra for miljøet at folk får mange barn og kjører rundt i syvsetere? 

 

Så du tror ikke disse uansett kjører bil? 

Jo, de gjør de. Og med prisene på familiebiler, både elektrisk og ICE, så blir mange forvist til pre 2000 Voyagere, som er like lite sikre some de er driftssikre. 

Kjempebil for barnefamilier med presset økonomi som frakter det mest dyrebare dom finnes. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Spørs kva regjeringa finn på i åra framover. Ei gradvis reduksjon av grensa for momsfritak er ikkje utenkeleg. 400k i 2024, 300k i 2025. Ev. fjerne heile grensa på eit tidspunkt. Det einaste som er ganske sikkert er at elbilane blir dyrare i åra framover.

Ser vi bort fra avgifter så har elbilprisene steget voldsomt både under pandemien og krigen. Det skyldes i stor grad delemangel og logistikk. Dette er ting som vil løse seg på sikt sånn at det vil bygges flere og billigere elbiler. Bilprisene har vært på vei opp til tross for at batteriprisene har sunket. Jeg spår at prisene før avgifter vil synke ganske kraftig fra 2023-2026 og det vil gjøre det lettere for regjeringen å innføre mva på hele bilkjøpet. Kanskje i to eller tre jafs.

Hele løsningen med toppmoms er etter min mening elendig klønete og provoserende. Mva bør innføres på en annen måte som både gir mindre misnøye, mindre politikerforakt, mer forutsigbarhet og omtrent samme skatteinngang.

Finansiering av veier bør også tilbake til statsbudsjettet og inntektskatten. Nå hadde politikerne en gylden mulighet til å gå bort fra den usosiale bompengefinansieringen og over til samme mengde finansiering, bare over statsbudsjettet i stedet for. Men den muligheten ble skuslet bort i nok en provoserende fadese. Dette skaper bare politikerforakt og frustrasjon. Bompengepolitikken går målrettet mest ut over de som tjener minst. Særdeles usosialt, mens de som har mest cruiser inn og ut av bomringer akkurat som før fordi det ikke påvirker deres økonomi nevneverdig. Dette skaper et sosialt skille der bil er noe som forbeholdes de rike, mens dette privilegiet i økende grad blir økonomisk utilgjengelig for hvermansen. Miljøargumentet virker svært vikarierende midt oppi verdens mest massive innfasing av nullutslippsbiler (pr capita og i prosent av bilsalget).

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er jo lov å håpe, men kanskje produsentar og forhandlarar heller nyttar sjansen til å auke fortenesta. Eg fann ikkje noko statistikk på nybilprisar i farten, men finnes det historiske eksempel der dei har gått kraftig ned? Eg veit ikkje om det finnes samanliknbare tilfelle i historien.

Har du noko statistikk på elbilprisar og korleis dei har utvikla seg siste åra?

Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (10 minutter siden):

Så du tror ikke disse uansett kjører bil? 

Jo, de gjør de. Og med prisene på familiebiler, både elektrisk og ICE, så blir mange forvist til pre 2000 Voyagere, som er like lite sikre some de er driftssikre. 

Kjempebil for barnefamilier med presset økonomi som frakter det mest dyrebare dom finnes. 

Kanskje de det gjelder heller kan søke støtte fra kommunen. "Oops, vi har fått 7 barn vi. Kan vi få støtte for ny Mercedes minibuss til litt over millionen?"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Zeph skrev (1 minutt siden):

Det er jo lov å håpe, men kanskje produsentar og forhandlarar heller nyttar sjansen til å auke fortenesta. Eg fann ikkje noko statistikk på nybilprisar i farten, men finnes det historiske eksempel der dei har gått kraftig ned? Eg veit ikkje om det finnes samanliknbare tilfelle i historien.

Har du noko statistikk på elbilprisar og korleis dei har utvikla seg siste åra?

Jeg har ikke statistikk, men observerer at prisene har økt kraftig i de siste på grunn av blant annet delemangel. Billige modeller har vært gjort utilgjengelige og elektronikk-tilvalg har blitt enten utilgjengelige eller dyrere. Samtidig har batteriprisene sunket. Det er klart minkende tilgang har ført til økte marginer i hele verdikjeden. Tar man med utilgjengeligheten på de rimeligere modellene så har innstegspris steget mye kraftigere enn KPI, til tross for svært høy KPI.

På sikt når både brikkemangelen og logistikkproblemene minker så vil flere bunnmodeller vil bli tilgjengelig og konkurransen tilspisse seg. Derfor spår jeg at prisveksten på elbiler ikke bare stopper opp, men snur til en prisnedgang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har fulgt med litt på biler til salgs. For 4-5 måneder siden kunne man kjøpe en 2017 ioniq for 90-100 tusen. Nå er billigste 150 tusen. Samtidig er totalt antall biler som går på strøm redusert fra 8500 til under 6 tusen. Jeg tror nok svært mange kjenner på disse drivstoff prisene om dagen som nærmer seg 30 kroner literen. Dette samtidig med stigende bompenger overalt og andre kostnader som går rett til værs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heldigvis vil de gjøre fossilbilene dyrere for å opprettholde konkurransefordelen til elbiler. :D

Elbiler blir dyrere. Fossilbiler blir dyrere. Vinn-vinn!

Quote

I tillegg melder regjeringen at det sikres at konkurransefordelen til elbiler i alle personbilsegment opprettholdes.

Dette betyr at engangsavgiften trolig må økes for fossilbiler, for å ivareta konkurransefordelen for elbiler.

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-flytter-pa-3_6-milliarder_-oker-sosialstotte-og-bistand-1.16001233

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Heldigvis vil de gjøre fossilbilene dyrere for å opprettholde konkurransefordelen til elbiler. :D

Elbiler blir dyrere. Fossilbiler blir dyrere. Vinn-vinn!

https://www.nrk.no/norge/regjeringen-flytter-pa-3_6-milliarder_-oker-sosialstotte-og-bistand-1.16001233

Om det stemmer er det positivt. :)

Alle skjønner at festen snart er over og at elbiler etter hvert skal betale avgifter. En bekymring jeg har hatt er at avgiftsinnføringen ville blir gjennomført på en måte som gjør eksosbiler mer konkurransedyktige i forhold til elbiler. Økte avgifter på eksosbiler vil sørge for å opprettholde den avgiftsmessige fordelen til elbiler selv om de også får avgifter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...